Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

koska teit viimeksi perunaa ja ruskeaa kastiketta

Vierailija
09.11.2017 |

? nam nam.

Kommentit (194)

Vierailija
81/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikko sitten, paistia, kastiketta, hyviä perunoita, maistui hyvältä oudoksesta.

Miksi et tee paistille kastiketta siitä lihasta tulevasta liemestä?

Parikin tapaa tehdä

- keitä kasaan reippaalla lämmöllä kunnes on sopivan sakeaa, lisää vaikka mustaherukkahyytelöä ja nokare voita.

- keitellään kasaan, maustetaan ja lisätään kermaa

Jos ei jaksa keitellä kasaan voi toki käyttää suuruksena vaikka maizenaa: tilkkaan kylmää vettä lisätään maizenaa ja tämä soosin sekaan. Annetaan kiehahtaa pari minuuttia.

On todellakin ihan toista kuin ruskea jauhokastike!

Missä on sanottu ettei paistin liemestä voi tehdä ruskea kastiketta, maizenalla suurustettu ruskeakastike on mielestäni ällöttävää limaa.

Itse teen ruskean kastikkeen lihakastikkeeksi, ruskistan lihat, sipulit pannulla, pannun huuhtelu vesi lihojen perään pataan, viimeiseen ruskistuserään mukaan vehnäjauhoja ja pata uuniin mietoon lämpöön, voi sitten maustaa miten tahtoo, paprikaa, etikkakurkkua, hillosipuleita, kermaa, mutta ei edes kaipaa kermaa kun pitkään hauduttaa.

Jauhelihakastikkeen teen välillä samoin, haudutus liedellä, lisäksi tilkka kermaa, välillä vain tomaatilla ja vedellä tai tomaattimurskalla, ilman jauhoja.

Ruskea peruskastike on hyvin muunneltava kastike, olettaisin sen olevan vieläkin kokkikoulun opinnoissa, samoin kuin vaalean peruskastikkeen, hyvin tehtyinä hyvän makuisia ja tosiaan muunnelmia riittää.

Itse en osaa syödä kuivaa ruokaa.

Vierailija
82/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kyllä esim. jauhelihakastiketta, mutta jos tässä nyt kysyttiin nimenomaan keitettyjä perunoita ja pelkkää ruskeaa kastiketta, niin vuosia sitten yritin jossain nostalgiapuuskassa ja pahaa tuli. Äitini on kertonut, että hänen lapsuudessaan 40-luvulla syötiin lähes aina tuota yhtä ja samaa ruokaa. Muita ruokia hän opetteli tekemään vasta aikuisena. Eikä ollut erityisen köyhästä perheestä kotoisin tms. Huvittaa jotenkin aina tämä "perinteisen suomalaisen ruokavalion" suitsutus, koska niissä aina korostetaan jotain kalaa tai marjoja, joita syötiin hyvin vähän. Olen ajatellut, että ehkä kaikenlainen roskaruoka on saanut siksi niin vahvan jalansijan, kun sitä omaa rikasta ruokakulttuuria ei oikeastaan edes ole. Samaten olen miettinyt, että onkohan yksipuolinen ja kieltämättä usein tylsän makuinen ruoka tehnyt sen, että leivonta pullineen on niin suosittua. Väitän, että suomalaiset juovat kahvia niin hirveitä määriä lähinnä kahvileivän takia. En ole mikään ruokahifistelijä ja suomalaisuudessa (myös ruoissa) on hyviä puolia, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että olen hieman kateellinen ihmisille, joilla on omasta takaa rikas ruokakulttuuri...

Maalaisena ja Karjalan evakkojen lapsena 60-luvulta, olen kyllä tottunut ihan erilaiseen ruokakulttuuriin, ensimmäistä kertaa aikuisena olen kuullut että perunat ja pelkkä kastike olisi riittävä ruoka. Kesällä joskus riittävä ruoka voi olla uudet perunat ja kermainen kanttarellikastike, mutta useimmiten lisäksi oli paistettua kalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö, ruskeaa kastiketta?

Vierailija
84/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkua,nam

Vierailija
85/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, mutta teen sitä aika ajoin. Tänään varmaan teen kin lihapullia tai pihvejä, perunamuussi ja kastiketta

Vierailija
86/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, kuka pilaa jauhelihakastikkeen tekemällä sen ruskeaan kastikkeeseen?

Vierailija
87/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tehnyt, enkä edes maistanut. Kuulostaa ja näyttää kamalalta. 

Vierailija
88/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan elämässäni tehnyt. T. 34-vuotias mies

Vierailija
89/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen kyllä esim. jauhelihakastiketta, mutta jos tässä nyt kysyttiin nimenomaan keitettyjä perunoita ja pelkkää ruskeaa kastiketta, niin vuosia sitten yritin jossain nostalgiapuuskassa ja pahaa tuli. Äitini on kertonut, että hänen lapsuudessaan 40-luvulla syötiin lähes aina tuota yhtä ja samaa ruokaa. Muita ruokia hän opetteli tekemään vasta aikuisena. Eikä ollut erityisen köyhästä perheestä kotoisin tms. Huvittaa jotenkin aina tämä "perinteisen suomalaisen ruokavalion" suitsutus, koska niissä aina korostetaan jotain kalaa tai marjoja, joita syötiin hyvin vähän. Olen ajatellut, että ehkä kaikenlainen roskaruoka on saanut siksi niin vahvan jalansijan, kun sitä omaa rikasta ruokakulttuuria ei oikeastaan edes ole. Samaten olen miettinyt, että onkohan yksipuolinen ja kieltämättä usein tylsän makuinen ruoka tehnyt sen, että leivonta pullineen on niin suosittua. Väitän, että suomalaiset juovat kahvia niin hirveitä määriä lähinnä kahvileivän takia. En ole mikään ruokahifistelijä ja suomalaisuudessa (myös ruoissa) on hyviä puolia, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että olen hieman kateellinen ihmisille, joilla on omasta takaa rikas ruokakulttuuri...

Kyllä karjalaisessa ruokakulttuurissa on kala, kasvisruuat, marjat ja sienet pääosassa, että ei se mikään vitsi ole. Sulla ei taida olla karjalaisia juuria.

länsiuomessa on syöty vissiin "vaan" sikaa eikä täällä mitään ruokakulttuuria olekaan. Ainakaan mainittavan arvoista, onneksi on karajalaiset jotka suomen ruokakulttuurin pelasti.

meillä oli lapsuudessani 70-80-luvulla perunaa ja ruskeaa kastiketta.  Mutta  oli  muutakin tietenkin. ja niin oli vanhemmillanikin ollut lapsuudessa muutakin.. kun juuret on karjalassa mummoilla ja papoillani niin kyllä vanhempanikin saivat lapsena hyviä ruokia.

Vierailija
90/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun hyvää perusruokaa

teen ihan perinteisesti eli ruskistan jauhot ensin voissa

Vierailija
91/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut täysin yllätyksenä että joku syö pelkkiä perunoita ja ruskeata kastiketta😮.

Meillä kotona oli aina ennen vanhaan perunoiden lisäksi kasviksia tai juureksia ym. lisänä, ja tietysti jotakin lihaa. Kalan kanssa oli toisenlaiset kastikkeet. Meillä tehtiin myös läskisoosia ja läskikäristystä, ja ne ovat kyllä ihan suomalaista gourmet-ruokaa. Itse en ole näitä tehnyt taidon puuttuessa 😐.

Ruskea tai vaalea (jauho/rasva) kastikehan ei ole mikään suomalainen keksintö, vaan on pohja monelle kastikkeelle, ihan ranskalaisenkin keittiön perustaito osata tehdä.

Itse osaan tehdä ruskean kastikkeen, se ei ole taito eikä mikään, vaan kuuluu ihan perusjuttuihin. Mutta harvoin tulee sitä tehtyä. Nykyään meillä aina syödään esim. perunat ja lihapullat tai perunat ja jauhelihapihvit ym. "kuivana" eli ilman mitään kastikkeita. Jauheliha- tai makkarakastiketta en tee koskaan, joten siksikin ruskea kastike on jäänyt tekemättä meidän kotikeittiössä.

Vierailija
92/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä karjalaisessa ruokakulttuurissa on kala, kasvisruuat, marjat ja sienet pääosassa, että ei se mikään vitsi ole. Sulla ei taida olla karjalaisia juuria.

länsiuomessa on syöty vissiin "vaan" sikaa eikä täällä mitään ruokakulttuuria olekaan. Ainakaan mainittavan arvoista, onneksi on karajalaiset jotka suomen ruokakulttuurin pelasti.

meillä oli lapsuudessani 70-80-luvulla perunaa ja ruskeaa kastiketta.  Mutta  oli  muutakin tietenkin. ja niin oli vanhemmillanikin ollut lapsuudessa muutakin.. kun juuret on karjalassa mummoilla ja papoillani niin kyllä vanhempanikin saivat lapsena hyviä ruokia.

Juu, ei ole minulla karjalaisia juuria. No, kaipa äitinikin lapsuudessa Keski-Suomessa nyt välillä jotain muutakin syötiin, mutta aika vähän. Näin joskus jonkun ruotsalaisen kirjan, jossa väitettiin, että ainakin siellä marjoihin suhtauduttiin väheksyen, kun ei niillä lähtenyt nälkä. Käsittääkseni omat mummonikin ovat alkaneet kerätä marjoja ja sieniä vasta myöhemmin. Ja joku ajatus syödä jotain voikukanlehtiä olisi saanut kaikki vain nauramaan.

Vierailija
93/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan ikinä, mutta nyt tekisi mieli, kiitos tämän aloituksen. Paitsi perunamuusilla eikä keitetyillä perunoilla.

Vierailija
94/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tein. Jauhelihakastiketta teen ainakin pari kertaa kuussa, silloin tällöin makkarakastiketta. Mies yleensä kuorii perunat, ei keitetä kuorineen kuin uusia perunoita.

Vierailija
95/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeaa kastiketta en ole tehnyt ikinä.

Vierailija
96/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vain muutaman vuoden ikäinen kun päätin että aikuisena en ikinä tee ruskeaa kastiketta - enkä tehnyt paitsi sen yhden pakollisen kerran koulun kotitaloustunnilla. 

Kolme lasta, kaikki kasvatettu ihan muunlaisella ruokavaliolla kuin ruskealla kastikkeella...

Vierailija
97/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä vapaaehtoisesti, yläasteella tais kuulua kotitalouden opetussuunnitelmaan niin varmaan sillon.

Vierailija
98/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun kotitaloustunnilla joskus 1990-luvun alussa.

Vierailija
99/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim minä syön aasialaistyyppisiä wokkeja ja curryja, riisiä, kvinoaa, papuja, linssejä, tofua, seitania, kaikenlaisia kasviksia/juureksia jne... Niin ja pastaakin, esim tomaatti-cashewkastikkeen kanssa. Kasvissyöjä siis olen. Perunaa laitan vaan joskus curryihin. :)

Ruskeaa kastiketta ja perunamuusia oon tehnyt tasan kerran elämässäni, niitä oli soijapyöryköiden kanssa.

Vierailija
100/194 |
10.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim minä syön aasialaistyyppisiä wokkeja ja curryja, riisiä, kvinoaa, papuja, linssejä, tofua, seitania, kaikenlaisia kasviksia/juureksia jne... Niin ja pastaakin, esim tomaatti-cashewkastikkeen kanssa. Kasvissyöjä siis olen. Perunaa laitan vaan joskus curryihin. :)

Ruskeaa kastiketta ja perunamuusia oon tehnyt tasan kerran elämässäni, niitä oli soijapyöryköiden kanssa.

Huoh, tästä jäi lainaus puuttumaan. Vastasin sille, joka kyseli, mitä syövät ne, jotka eivät (lähes) koskaan ruskeakastiketta tehneet.