koska teit viimeksi perunaa ja ruskeaa kastiketta
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä koskaan tehnyt.
Eikö siihen "ruskeaan kastikkeeseen" laiteta mitään lihaa tms? Siis vain rasvassa käristettyä vehnäjauhoa ja vettä?
Ei laiteta, siinä on jauhoja rasvaa ja vettä.. sekä sipulia, kokonaisia pippuria ja suolaa. Laitan myös lorauksen ketsuppia.
Tämä on mun tekemä ruskee kastike.
Ja sitten tuota ja perunoita eikä muuta?
Aika karu sapuska.
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla viime viikon maanantaina, jauhelihakastiketta, keitettyjä perunoita ja kirveliporkkanoita. Nam. Mummu opetti reseptin aikanaan, ja sitä on kehuttu kovasti. Mm. norjalaiset vieraamme syövät sitä aivan hulluina ja olen antanut reseptin sinnekin. Samoin imelletty perunalaatikkoni on heille herkkua.
Minulla on käytössä jauhelihapullillekin sekä tomaatti- että ruskeakastikeversio.
Antaisitko resetin tännekkin. Kiitos.
hyi helvettti, jos olisi vaimo ja tuollaista tekisi niin vaihtoon, junttien ruokaa kuten uunimakkara
Voi, kun tulis talvi ja pakkaset, niin vois nautiskella poutinesta!
Ihanaa ruskeakastikemättöö!!!
Viime viikolla.
Sianlihakastike
"Tein läskisoosi, käristi lihat ja jauhot kunnes palovarotin rupes huutama.
Laiton sipula, pippuri, nyrkillise voit ja kerma.
Akka ei syä, sano ett on joteski nii epäeettist.
Menisis Laitla kattoma, kui kana tapeta!"
En muista. En muista edes milloin olen tehnyt ruokaa. Mies hoitaa sen osion. Mutta maanantaina taisi tehdä perunamuusia (teini ei syö pussimuusia) ja jauhelihakastiketta. Oli hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä, enkä tee. Kamalan makuista ja epäterveellistä.
Voi hirveä, kyllähän siihen kuolee jos semmosta syö.. uliuli. No vanhemmat sukupolvet on paljon terveempiä kuin nuoremmat ja pitkäikäisiä, ei tunnu ruskea kastike heidän kuntoaan vieneen.. ne tosin ovat aina käyttäneet ruumistakin enemmän.. kuin nykyajan velttoilijat.
Tuskin kuolee, mutta miksi ihmeessä tekisin ruokaa, josta en pidä?? Ja nimenomaan, koska omakin työni on 8 tuntia päivässä istumista, pitää ruokailun olla vastapainoksi terveellisempää kuin entisaikain elämää eläneillä.
Et sitten koskaan ikinä voi syödä muuta kuin terveellistä vai? Aika tylsä elämä, kai ihminen voi joskus olla miettimättä ravintoarvojakin ja vain nauttia. Kyllä perunasta ja ruskeasta kastikkeesta saa vatsan täyteen ja energiaa, pakko senkin on jotain merkitä terveydelle, että jaksaa taas.
Onhan moderneissa ruuissa paljon epäterveellisempiäkin, mutta kun sellasta höttöä myydään jossain pikaruokaloissa tai kaupan eineshyllyllä/pakastealtaissa, niin se on sitten parempaa kuin aidot perunat ja aito kastike, vaiko, jotka on tehty aidosta kamasta?
Pari viikkoa sitten taisin tehdä lihapullien kanssa. Mummon aikoinaan tekemä kastike lihapullien ja spagetin kanssa on niin syöpynyt makuhermoon, ettei sitä varmaan mikään muu kotiruoka voita.
Jauhelihakastikkeen teen myös yleensä ruskeaan kastikkeeseen, kun tomaattimurskapohjainen ei niin maistu. Joskus sipulin puuttuessa lisäsin kastikkeeseen puolikkaan pussin sipulikeittoa (ja lisää vähän veden määrää), niin oli sen verran hyvää että jäi sitten tavaksi aina kun jauhelihakastikkeen teen. Ja tosiaan mieluummin spagetin kuin perunan kanssa. M41
Minä laitan mausteeksi auolan lisäksi myös paprikajauhetta, jauhettua maustepippuria ja lihaliemikuution. Jos teen jauhelihakastiketta laitan myös joskus tomaattisosetta. Voi maustaa enemmän kuin tekemällä jauhorasvavesi lirua.
Tämä palsta pitäisi lailla kieltää eläkeläisiltä.
Eipä tuu tehtyä. Lapsuudessa tuli oma kiintiö täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tehnyt tänä syksynä. Ruskeakastike margariinista ja täysjyväjauhoista, keitettyjä perunoita kuorineen, jauhelihapihvit ja höyrystettyjä vihanneksia. (Parsakaali, porkkana) Ei mielestäni niin epäterveellistä, tosin harvoin teen. Yleensä lisään kastikkeeseen ruokakermaa. ( Välttelen eläinperäisiä tuotteita 90%, joten lihaa ja muita eläinperäisiä tuotteitä todella harvoin )
Lapsuudessani 80-90-luvulla ei tehty ruskeakastiketta juuri koskaan. Eikä ruskeakastikkeen tekeminen sulje pois muunlaisen ruoan tekemistä.
Toi sun kastikkees ei ole terveellistä nähnytkään :) Margariinia, täysjyvää ja ruokakermaa :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikko sitten, paistia, kastiketta, hyviä perunoita, maistui hyvältä oudoksesta.
Miksi et tee paistille kastiketta siitä lihasta tulevasta liemestä?
Parikin tapaa tehdä
- keitä kasaan reippaalla lämmöllä kunnes on sopivan sakeaa, lisää vaikka mustaherukkahyytelöä ja nokare voita.
- keitellään kasaan, maustetaan ja lisätään kermaa
Jos ei jaksa keitellä kasaan voi toki käyttää suuruksena vaikka maizenaa: tilkkaan kylmää vettä lisätään maizenaa ja tämä soosin sekaan. Annetaan kiehahtaa pari minuuttia.
On todellakin ihan toista kuin ruskea jauhokastike!
Paistan lihaviipaleet, laitan uuniin padan, sitten suurustan liemen. Loput pakastan.
Käristin jauhoja joskus 80-luvulla viimeksi.
En koskaan. Sitäkin useammin muussia ja lihapullia...
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta pitäisi lailla kieltää eläkeläisiltä.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla viime viikon maanantaina, jauhelihakastiketta, keitettyjä perunoita ja kirveliporkkanoita. Nam. Mummu opetti reseptin aikanaan, ja sitä on kehuttu kovasti. Mm. norjalaiset vieraamme syövät sitä aivan hulluina ja olen antanut reseptin sinnekin. Samoin imelletty perunalaatikkoni on heille herkkua.
Minulla on käytössä jauhelihapullillekin sekä tomaatti- että ruskeakastikeversio.
Antaisitko resetin tännekkin. Kiitos.
Valitettavasti en osaa sanoa maustemääriä, ne on näppituntumaa sormien välissä. Opetin sen kädestä pitäen. Varaa lähelle hyvin kuumaa vettä n. 8-9 dl. Ja jauhelihaa 800 gr. Nautasika käy hyvin. Mummi olisi laittanut pelkkää sianlihaa, mutta sitä ei nykyään tahdo saada meilläpäin. Paprikaa, silputtua sipulia, mustapippuria, ketsuppia, sinapintöräys, ruokakermapurkki (Flooran ns. kermoja vältän, koska siinä on käytetty sademetsiä tuhoavaa palmuöljyä)
Jos teet lihapullakastiketta, jauhot ja sipulit pitää ruskistaa voissa. Mummun reseptissä sipulit tulee ensin voiseokseen pannulle, ja sitä voita saa olla ujostelematta. Sitten ripotellaan siivilällä noin nyrkillinen tai toista jauhoja seokseen, siten että siitä tulee kevyen puuromaista. Se saa huokailla (siis tulee kuplia), ja sitä sekoitetaan sitten rivakasti. Taas annetaan sen joku 20-30 sekuntia levitä pannulla ja huokailla, ja taas sekoitetaan reippaasti. Näin jauhot muuttuu ensin keltaisiksi ja ruskistuu vähitellen, eikä pala. Sitten lisätään kuumaa vettä kannusta tai teepannusta. Ei kerralla vaan lirutetaan, katsotaan että sekoituu ilman paakkuja ja taas lisää vettä pienissä erissä ja koko ajan sekoittaen. Eikä liikaa vettä, tarkoitus ei ole tehdä mitään laihaa kuravelliä.
Mummu ei kelpuuttanut margariinia ikinä (kuoli muuten -94 vuotiaana pari vuotta sitten, ei tarvinnut kotiapua ja nukkuessaan kuoli). Jos teet jauheliha- tai makkarakastiketta, jauhot voi ripotella ruskistetun jauhelihasipuliseoksen päälle, käännellään seosta minuutti pari että jauhot saa väriä, ja jauheliha ikäänkuin paneroituu ja sitten vasta lisätään vesi, annoksittain kannusta. Ei liikaa vettä, kastikkeen pitää olla sakeaa ja kiiltävää. Minä maustan paistaessa jauhelihan yleensä paprikalla, suolalla, mustapippurilla. En osaa mittasuhteita sanoa, koska tämä on näppituntuma kuten mummillakin. Mutta ei nuukailla, paitsi pippuria ei saa olla liikaa.
Sitten mummi turautti joukkoon joko sekaan ketsuppia, reilulla kädellä tai loppuvuosina tomaattipyrettä. Ja puolitoista lusikallista sinappia. Lihaliemikuutiokin oli tarpeen. Ihan alkuperäisessä ei kai ole sitäkään, mutta mummi ilahtui niistä aikoinaan (lipstikkapuskansa kuoli). Sitten annettiin hautua matalalla lämmöllä n. 20 minuuttia, ja lopuksi kermapurkki tai puolikas kyytiin ja vielä hetki haudutettiin. Läskisoosia haudutetaan 2 tuntia.
Sitten vaan pelottomasti kimppuun.
Teen kyllä esim. jauhelihakastiketta, mutta jos tässä nyt kysyttiin nimenomaan keitettyjä perunoita ja pelkkää ruskeaa kastiketta, niin vuosia sitten yritin jossain nostalgiapuuskassa ja pahaa tuli. Äitini on kertonut, että hänen lapsuudessaan 40-luvulla syötiin lähes aina tuota yhtä ja samaa ruokaa. Muita ruokia hän opetteli tekemään vasta aikuisena. Eikä ollut erityisen köyhästä perheestä kotoisin tms. Huvittaa jotenkin aina tämä "perinteisen suomalaisen ruokavalion" suitsutus, koska niissä aina korostetaan jotain kalaa tai marjoja, joita syötiin hyvin vähän. Olen ajatellut, että ehkä kaikenlainen roskaruoka on saanut siksi niin vahvan jalansijan, kun sitä omaa rikasta ruokakulttuuria ei oikeastaan edes ole. Samaten olen miettinyt, että onkohan yksipuolinen ja kieltämättä usein tylsän makuinen ruoka tehnyt sen, että leivonta pullineen on niin suosittua. Väitän, että suomalaiset juovat kahvia niin hirveitä määriä lähinnä kahvileivän takia. En ole mikään ruokahifistelijä ja suomalaisuudessa (myös ruoissa) on hyviä puolia, mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että olen hieman kateellinen ihmisille, joilla on omasta takaa rikas ruokakulttuuri...
En osaa tehdä sitä. Tulee joko harmaata klönttikastiketta tai mustaa palanutta kastiketta. Mulla on joku kastikevamma tai -rajoittuneisuus :-(
En ole tainnut ikinä elämässäni tehdä ruskeaa kastiketta. Keitettyjä perunoitakin meillä syödään vain keitoissa.