koska teit viimeksi perunaa ja ruskeaa kastiketta
Kommentit (194)
Nomnomi kirjoitti:
Eilen. Pottumuusia ja lihapullakastiketta.
ruskeaan kastikkeeseen ei kuulu lihapullat, ja otsikossa viitattiin keitettyihin pottuihin, ei muusiin.
Olenkohan tehnyt koskaan? Aika harvoin edes keitän kuoripottuja ja ruskea kastike sinällään ei ole lemppariani. N43
Vierailija kirjoitti:
Nomnomi kirjoitti:
ruskeaan kastikkeeseen ei kuulu lihapullat, ja otsikossa viitattiin keitettyihin pottuihin, ei muusiin.
Tyylinsä kullakin. Niuho.
Olikohan alkuviikosta. Ruskea kastike on hyvää 😊
En oo kyllä muistaakseni tehnyt ikinä. Tai ehkä kotitaloustunnilla aikanaan.
Lapsena olen ehkä syönyt just lihapullien tai lihamurekkeen kanssa, mummin tekemänä.
Ei kuulunut edes lapsuudenkodissa niihin lisukkeisiin joita syötiin. Hämmästelen kun tälläkin palstalla ruskea kastike tuntuu olevan peruselementti, johon ruokaa tehdään. Esim. jauhelihakastikkeen ilmeisen moni tekee ruskeaan kastikkeeseen.
En ole tehnyt koskaan, yäk.
täti, 58 v
Olen nyt 66v. Menin naimisiin 40 vuotta sitten. Mieheni ainoa toive oli, etten tekisi ruskeaa kastiketta. Hänen lapsuudenkodissaan oli syöty joko perunaa ja kastiketta tai kastiketta ja perunaa.
Tämän toiveen olen kyllä toteuttanut!
En ole koskaan tehnyt enkä syönyt.
Läskisoosia kyllä 60 -luvulla kun äiti tai isä teki.
n 57v
Eipä tulisi mielenkään tehdä tai syödä jotain noin ravinneköyhää. Lapsena sitä kyllä syötiin, mutta onneksi saa nyt itse päättää mitä ruokaa tekee :).
Vierailija kirjoitti:
n 57v
Lähes kaikki tuntemani ikäisesi ja sitä vanhemmat inhoavat ruskeaa kastiketta. Kun vanhemmilla oli vain vähän rahaa, tehtiin kastiketta, johon laitettiin vuoron perään makkaraa, sian sivua tai jauhelihaa. Oli päiviä, jolloin oli pelkkää kastiketta perunoiden seuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi mielenkään tehdä tai syödä jotain noin ravinneköyhää. Lapsena sitä kyllä syötiin, mutta onneksi saa nyt itse päättää mitä ruokaa tekee :).
Niinpä! Voissa ruskistetaan vehnäjauhoja ja joukkoon lisätään vettä.
Eilen! Mössöruokaa, perunamuussia ja ruskeaa kastiketta. Tuli tungettua aika paljon voita ruskeeseen kastikkeeseen, mutta saipahan ainakin kehut mieheltä.
Parempaa se niin on, kuin kuivana ja vetisenä vellinä.
En ole koskaan tehnyt. En muista, että olisi kuulunut lapsuudenkodin ruokalistallekaan (ikää 41 v.).
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tehnyt. En muista, että olisi kuulunut lapsuudenkodin ruokalistallekaan (ikää 41 v.).
Sinun nuoruudessasi oli elintaso Suomessa jo noussut. Muitakin ruokia kuin vain perunaa ja kastiketta oli vara tehdä.
Varmaan 10 vuotta sitten? Silloin kun muksut asui vielä kotona ja tuli tehtyä "kunnon ruokaa".
Kyllä esim. lihapullakastikkeen jos tekisin niin ehdottomasti suurustan jauhoilla. Kun sen muusin päälle laittaa niin ei se saa ihan lirua olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n 57v
Lähes kaikki tuntemani ikäisesi ja sitä vanhemmat inhoavat ruskeaa kastiketta. Kun vanhemmilla oli vain vähän rahaa, tehtiin kastiketta, johon laitettiin vuoron perään makkaraa, sian sivua tai jauhelihaa. Oli päiviä, jolloin oli pelkkää kastiketta perunoiden seuraksi.
Meillä syötiin mieluummin vaikka riisivelliä ruuaksi jos oli tiukkaa (köyhä stadilainen duunariperhe), jauhelihakastiketta toki oli mutta sekään ei ollut pelkkää ruskeaa kastiketta. Makkarakastiketta ei syöty. Äitini oli fantastinen ruuanlaittaja ja sai tehtyä halvallakin mahtavaa ruokaa. Silakkalaatikko (vaikka kaavin silakat pois) on yksi lapsuuden parhaita ruokamuistoja sekä hernekeitto jota haudutettiin yön yli.
Eilen. Perunan ja ruskean kastikkeen kanssa sai kyllä ottaa jauhelihapihviä halutessaan.