Millainen testamentti uusperheessä?
Olen aikomassa tehdä testamenttia, haluaisin vaan vähän kuulla linjoja ennenkuin lakimiehen kanssa lähden asiaa työstämään.
Tilanne siis on, että minulla on yksi lapsi edellisestä liitosta. Miehellä samoin. Ja kaksi yhteistä.
Haluaisin, että jos kuolen ennen miestäni, kuolemani jälkeen mies saisi hallinnoida omaisuuttani (toki lapset saavat lakiosansa halutessaan), mutta hänen kuoltuaan omaisuus ei siirtyisi hänen lapselleen, vaan kolmelle lapselleni tasan. Onko tällaista edes mahdollista tehdä?
Vai millaisia testamentteja olette uusperheistä tehneet? Ja pitäisikö ihan kodin arvokkaampaa irtaimistoa jotenkin eritellä kumman se on, etteivät uussisarukset aikanaan saa draamaa aikaiseksi "yhteisestä" omaisuudesta. Suurin osa täällä kuitenkin on minun, olen meistä selkeästi varakkaampi osapuoli.
Kommentit (102)
On toi mahdollista tehdä, mitta miksi haluat vaikeuttaa lastesi elämää antamalla miehelle hallintaoikeuden? Eikö miehellä ole itsellään mitään?
Puoliso ei peri muutenkaan ilman testamenttia, vaan omaisuutesi menee perintökaaren mukaan omille lapsillesi.
Eri asia on, että ilman avioehtoa puolisosi kyllä saa osituksessa puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudestanne.
Lapsesi ei saa lakiosaansa ennen miehen kuolemaa jos annat miehelle hallintaoikeuden.
Miehen poika ei peri sinua, eikä oma poikasi joka ei ole miehen peri miestä.
Vierailija kirjoitti:
On toi mahdollista tehdä, mitta miksi haluat vaikeuttaa lastesi elämää antamalla miehelle hallintaoikeuden? Eikö miehellä ole itsellään mitään?
On miehellä jonkin verran omaisuutta, mutta suurin osa ns yhteisestä omaisuudestamme on oikeasti minun. En haluaisi hänen elintasonsa olennaisesti putoavan, jos kuolen ennen häntä.
Ap
Mitä omaisuutta sinulla on? Teidän yhteisen kodin osuus? Entä muuta? Mökki? Auto? Vene? Sijoitusasunto? Osakkeita?
Miksi haluat että miehesi hallinnoi näitä jos kuolet? Se tekee lastesi elämästä vaikean.
Onko teillä avioehto? Siitä riippuu testamentin sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ei peri muutenkaan ilman testamenttia, vaan omaisuutesi menee perintökaaren mukaan omille lapsillesi.
Eri asia on, että ilman avioehtoa puolisosi kyllä saa osituksessa puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudestanne.
Meillä on avioehto.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ei saa lakiosaansa ennen miehen kuolemaa jos annat miehelle hallintaoikeuden.
Lakiosan saa aina.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos mies perisi osan minun omaisuudestani, hänen lapsensa perisi sen aikanaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On miehellä jonkin verran omaisuutta, mutta suurin osa ns yhteisestä omaisuudestamme on oikeasti minun. En haluaisi hänen elintasonsa olennaisesti putoavan, jos kuolen ennen häntä.
Ap
Jos teillä ei ole avioehtoa ja kuolet ennen miestä, niin mies saa osituksessa osan sinun omaisuutta niin, että teidän molempien kaikki omaisuus lasketaan yhteen ja pannaan puoliksi, mies saa sen toisen puolikkaan. Toinen puolikas menee lapsillesi perintönä. Yhteiseen kotiin jää miehelle lesken asumisoikeus/hallintaoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä omaisuutta sinulla on? Teidän yhteisen kodin osuus? Entä muuta? Mökki? Auto? Vene? Sijoitusasunto? Osakkeita?
Miksi haluat että miehesi hallinnoi näitä jos kuolet? Se tekee lastesi elämästä vaikean.
Onko teillä avioehto? Siitä riippuu testamentin sisältö.
No talomme tietysti. Kummatkin autot ovat minun. Osakkeet. Mökki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos mies perisi osan minun omaisuudestani, hänen lapsensa perisi sen aikanaan.
Ap
Miksi haluat että mies perii sinun omaisuuttasi? Eikö riitä, että osituksessa mies saa osan sinun omaisuutta? Osituksessa saatavasta omaisuudesta ei mene veroa, testamentatusta (perittävästä) omaisuudesta menee perintövero.
Yhteiset lapset perii aina suuremman osan kuin lapsipuolet. Lapsipuolen osa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asia on, että ilman avioehtoa puolisosi kyllä saa osituksessa puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudestanne.Meillä on avioehto.
Ap
Avioehdosta riippumatta leskelläon oikeus hallita yhteistä kotia kuolemaansa saakka.
Mikäli hallintaoikeus leskelle halutaan myös muuhun omaisuuteen, tulee tehdä hallintaoikeustestamentti. Tällöin lapset voivat vaatia lakiosansa, mutta sen ylimenevän osuuden he saavat vasta leskenkin kuoltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakiosan saa aina.
Ikävä kyllä ei saa, vaikka moni luulee että saa. Lesken hallintaoikeus yhteiseen kotiin on vahvempi kuin lapsen oikeus lakiosaan, joten jos perittävä omaisuus on kiinni lesken hallintaoikeuden alaisessa kodissa, niin lakiosaa ei voi saada ennen lesken kuolemaa (tai muuttoa pois siitä kodista). Perintöveron lapsi joutuu kyllä maksamaan silti siitä lakiosastaan, vaikka ei saakaan sitä käyttöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asia on, että ilman avioehtoa puolisosi kyllä saa osituksessa puolet teidän yhteenlasketusta omaisuudestanne.Meillä on avioehto.
Ap
En kyllä ymmärrä miksi teillä on avioehto jos haluat että miehesi saa osan omaisuudestasi.
Meillä on tällainen tilanne: Miehellä kaksi nyt jo aikuista lasta edellisestä liitosta, minulla nolla, ei yhteisiä lapsia, eikä tule. Avioon mennessä teimme avioehdon, joka on voimassa vain jos liitto päättyy eroon, ei jos se päättyy toisen kuolemaan. Eli avio-oikeus on voimassa jos toinen kuolee ensin. Mies ei ole tehnyt testamenttia, minä olen (olin tehnyt sen jo sinkkuna, silloin siinä sanottiin, että omaisuuteni menee vanhempieni sijaan sisaruksilleni tai heidän mahdollisille jälkeläisilleen).
Avioituessamme muutin testamenttiani niin, että se osa omaisuudestani, jonka olen perintönä saanut/saava, palaa mieheni kuoleman jälkeen takaisin meidän sukuun eli sisaruksilleni tai heidän jälkeläisilleen. En halua, että sisarukseni tai heidän lapsensa joutuisivat ikinä tappelemaan mieheni jälkeläisten kanssa esimerkiksi vanhempieni mökistä tai metsistä.
Jos teillä on avioehto voimassa myös kuoleman sattuessa, niin eihän sinulla sitten ole mitään ongelmaa, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis minkälaisesta omaisuudesta tässä nyt oikein puhutaan? Pitäisi olla yksityiskohtaisempaa tietoa että osaisi ottaa kantaa siihen mikä on järkevää.
Jo nyt annettujen tietojen pohjalta voi sanoa, että koska teillä on avioehto (et kertonut millainen, mutta oletan että molemminpuolisen avio-oikeuden pois sulkeva, ja voimassa myös kun liitto päättyy kuolemaan eikä pelkästään kun se päättyy avioeroon), mies ei saa sinun omaisuudestasi mitään tasinkona. Hän ei myöskään peri mitään koska sinulla on lapsia. Eli kaikki omaisuutesi menee kolmelle lapsellesi tasaosuukksin.
Mutta miehelläsi on oikeus hallita asuntoa, jota on käytetty yhteisenä kotinanne, ja samaten kaikkea koti-irtamistoa. Tämä oikeus menee lasten lakiosavaatimuksen edelle.
Joten jos pelkästään haluat että miehesi voi rauhassa jatkaa asumista nykyisessä kodissanne kaikkien nykyisten tavaroidenne kanssa, niin et edes tarvitse mitään testamenttia.
Se on sitten eri asia jos sinulla on esim. pankkitalletuksia kymmeniä tuhansia, ja haluat että miehesi niistä hyötyy kuoltuasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mikä sitten on ongelma?
Googlella löytyy jonkin verran aiheesta, mutta seuraan kommentoisiko joku. Itsellä vähän samantapainen tilanne.