Apua! YTK perii takaisin yli kymppitonnin
Ytk teki sisäisen virheen josta minä joudun vastuuseen ja joudun palauttamaan yli kymppitonnin ja vaikka minulla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Onko muilla käynyt samoin?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Joku vitsiniekkari on silloin heittänyt väliin jotain typerää.
Asia on kuten alussa sen kerroin.
Tulen kertomaan teille kuinka tässä sitten kävi.
No kun et kertonut alussakaan mitään muuta kuin sisäisen virheen. Ihan oikeastiko sait kirjeen jossa luki, että sisäisen virheen takia kaikki peritään takaisin eikä mitään muuta?
Vierailija kirjoitti:
Jos minä joudun korvaamaan ytk:n tekemän virheen takia ansiosidonnaisen takaisin ja jään ilman minkäänlaista muuta tuloa sille ajalle, ja eteenkin kun ansiosidonnainen oli se tuki mihin minulla oli oikeus niin väitän, että kyllä siinä melkoisen suuri vääryys on tapahtunut / tapahtumassa.
Tiedotan teille myöhemmin miten tässä kävi.
Oli se YTK:n tekemä "virhe" tai sinun itsesi tekemä virhe, niin TIETYSTI PITÄÄ PALAUTTAA TURHAAN MAKSETTU TAKAISIN!
Sinulle on maksettu jonkun virheen takia LIIKAA ja joudut palauttamaan tuon LIIKAA maksetun, et siis joudu maksamaan kenellekään mitään omista rahoistasi,. Nuo LIIKAA maksetut rahat eivät koskan ole olleet OMIASI!
Ikäväähän tämä on, mutta täysin oikea lopputulos!
Tietysti pitää kohtuullistaa tuota takaisinmaksuaikaa ja ehkä summaakin.
AP:lle (ja muillekin) vertailukohta: Pankki maksaa vahingossa tilillesi liikaa rahaa. Tuletko silloinkin marisemaan, kun pankki huomaa virheensä ja vaatii ylimääräisiä, jotka jo kiireesti tuhlasit, sinua maksamaan takaisin? Työttömyyskassalle on tainnut käydä samanlainen virhe.
Joko muuten nyt alat ymmärtää, miksi kannattaisi kuitenkin kuulua ammattiliittoon ja sen työttömyyskassaan?
Mitä siinä takaisinperintäkirjeessä sanotaan? Sä kierrät nyt koko ajan varsinaista perustetta ja jankkaat vaan tuota "oli oikeus, tuli virhe, minä maksan"
Vierailija kirjoitti:
AP:lle (ja muillekin) vertailukohta: Pankki maksaa vahingossa tilillesi liikaa rahaa. Tuletko silloinkin marisemaan, kun pankki huomaa virheensä ja vaatii ylimääräisiä, jotka jo kiireesti tuhlasit, sinua maksamaan takaisin? Työttömyyskassalle on tainnut käydä samanlainen virhe.
Joko muuten nyt alat ymmärtää, miksi kannattaisi kuitenkin kuulua ammattiliittoon ja sen työttömyyskassaan?
Tai mielumminkin tältä:
Työnantaja maksaa sinulle palkan tilille 10 kk ajalta joka kuukausi. Palkanmaksussa on virhekoodin takia tapahtunut jokin virhe, josta et ole tietoinen ja joka on yrityksen sisäinen tieto. Ykskaks sinulta peritään palkka takaisin. Et saa mitään muuta palkanmaksua vastineeksi että myöskään tukea mistään muualta.
Jos kyse on siitä, että ansiosidonnaiseen ei alun perinkään ollut oikeutta, silloin tämä ansiosidonnainen peritään takaisin. Mutta sen tilalle tulee sitten tietenkin se Kelan peruspäiväraha vai millä nimellä onkaan tässä tapauksessa. Normaalisti siinä on aikaraja, miltä ajalta sitä takautuvasti maksetaan, mutta tällaisessa tapauksessa varmasti tehdään poikkeus ja se voidaan maksaa siltä ajalta kuin on virheellisesti maksettu ansiosidonnaista.
Ulosoton suojarajaa tässäkin noudatetaan ja jokaiselle kuukaudelle jää ulosoton suojaosuuden verran käyttörahaa. Jos siis tulot ylittävät tämän suojaosuuden. Jos tulot ovat pienemmät, sitten voi joutua neuvottelemaan kassan kanssa, minkä verran pystyy maksamaan.
Edelleenkään mitään korkoa tuosta ei mene ja maksuaikaa on riittävästi.
Kyllä kelakin kerran maksoi omasta virheestään käsin liikaa ja jouduin maksamaan. Ketutti sillä olin käynyt sanomassa nimenomaan että olin jo töissä.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että verotustahan tässä ei jälkeenpäin korjata. Eli kun olin maksanut tuosta saamastani päivärahasta verot, niin ne verot jäivät verottajalle. Tämä voi olla osasyy takaisinmaksusumman kohtuullistamiseen. Sitten toisaalta, kun sitä päivärahaa maksaa takaisin, niin ne takaisin maksetut summat vähennetään ansiotulojen verotuksessa. Ja tämä on osasyy siihen, miksi en ole kiirehtinyt takaisinmaksua, koska verotus pienillä tuloilla on kunnallisverotuksen vähennysten vuoksi voimakkaasti progressiivista.
Mutta jos tulot on vaikka 15000€ vuodessa ja samana vuonna on maksanut päivärahoja takaisin 2000€, niin se 2000€ vähennetään tuloista ja jää 13000€ verotettavaa tuloa. Tätä kautta se aiemmin maksettu vero hiljalleen korjaantuu. Toki se vaatii sen, että on tuloja joista menee veroa. Minulla oli monena vuonna niin pienet tulot että mitään verojakaan ei mennyt ja näiltä vuosilta tuo verovähennys jäi käyttämättä. Sitä ei voi myöhemmiltä vuosilta vähentää.
Ja kun varmasti joku miettii miten voi mennä perintään noin paljon, niin kyseessä oli 1,5 vuoden päivärahat ja tilanne, etten ollut niihin oikeutettu. Taustalla oli epäselvyys opiskelijastatuksesta mitä ei selvitetty ajoissa. Minulta siis perittiin takaisin nuo 1,5 vuoden ansiosidonnaiset, mutta tämän myötä sain ne uudestaan käyttööni eli päivärahalaskurista ne vähennettiin ja sain ne päivärahat sitten myöhemmin.
Toivottavasti tästä on ap:lle apua. Muistan miten paniikissa itse olin kun tuli kotiin ne maksulaput 24000 eurolle. Alkuvaiheessahan ne tulee, mutta mukana oli myös ne muut paperit, joissa selvitettiin sitä takaisinmaksukykyä ja muuta. Ja loppujen lopuksi kesti pitkään ennen kuin se perintäprosessi alkoi, ja sekin oli joustava ja maksuista pystyi neuvottelemaan. Mitään kuluja minulle ei tuosta tullut, ei perintäkuluja eikä korkoa. Nykyisin tosin hallinto-oikeuteen valittaminen taitaa jonkin verran maksaa, mutta toisaalta siinä saa helposti pari vuotta peliaikaa lisää, joten kannattaa. Ja minä sain sieltä 6000 euron alennuksenkin.
59
Eli olit jättänyt työkkäriin ilmoittamatta että olet opiskelija ja tämä selvisi vasta myöhemmin.
Joko ap on asperger tai tämä on raivostuttavin provo aikoihin. Kerrot nyt peritäänkö sinulta a) kaikki vai b) osa saamistasi työttömyyskorvauksista takaisin. Jos peritään kaikki, sinulla ei todellakaan ole ollut oikeutta ansiopäivärahaan ja jos osa, niin sinulle on esim laskuvirheen takia maksettu sitä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli olit jättänyt työkkäriin ilmoittamatta että olet opiskelija ja tämä selvisi vasta myöhemmin.
En mielestäni ollut opiskelija, viimeisestä opintosuorituksesta oli jo 9 vuotta ja kerroin lopettaneeni opiskelun. Ja tuossa välissä olin ollut vuosia töissä. Virkailija ei tähän sen enempää puuttunut eikä kysellyt tarkemmin. Jos asia olisi selvitetty tuossa kohtaa, minulle olisi selvinnyt että työkkärin mielestä olen opiskelija ja samalla olisi selvinnyt, että opinnot voi keskeyttää, jolloin minulle tulee oikeus työttömyyspäivärahaan. Virkailijalle riitti kuitenkin suullinen ilmoitus ja asiaa ei puitu sen enempää. Myöhemmin toisen virkailijan kanssa tuli tästä jotain puhetta ja silloin asiaa puitiin tarkemmin ja päivärahat meni takaisinperintään.
Pääosin tietenkin oma vika kun en älynnyt selvittää asian todellista laitaa. Mutta myös virkailija olisi voinut kysyä tarkemmin ja asia olisi saatu kerralla järjestykseen. Nyt tuli kauhea soppa ja perintäprosessi, mikä oli aika hermoja raastavaa siinä kohtaa kun odottelin hallinto-oikeuden päätöstä sydän kurkussa.
Nythän systeemit ovat muuttuneet eikä ketään tuomittaisi opiskelijaksi, jos viimeisestä opintosuorituksesta on 9 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Joko ap on asperger tai tämä on raivostuttavin provo aikoihin. Kerrot nyt peritäänkö sinulta a) kaikki vai b) osa saamistasi työttömyyskorvauksista takaisin. Jos peritään kaikki, sinulla ei todellakaan ole ollut oikeutta ansiopäivärahaan ja jos osa, niin sinulle on esim laskuvirheen takia maksettu sitä liikaa.
Kyllä,minulla on ollut oikeus saada ansiosidonnaista ja YTK:n sisäisen virheen takia minulla ei ollutkaan oikeutta mutta silti osa tai kaikki peritään takaisin.
Auttoiko?
Tulkitsen asian niin, että aloittaja on saanut 1000 kuussa vaikka olisi kuulunut saada vaikka vain 800. Nyt kassan kankea systeemi vaatii asiakkaan maksavan koko summan takaisin, eikä vain erotusta. En tiedä kuinka he hoitavat sen oikean 800euron kk maksun. Ehkä heillä on liian yksinkertainen ohjelmisto ettei korjaus onnistu muuten.
Enemmän vaikuttaa, että joku toimittaja kalastelee täältä etukäteen lisäkertomuksia tulevaan juttuunsa. Näin olen aikaisemmin huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä,minulla on ollut oikeus saada ansiosidonnaista ja YTK:n sisäisen virheen takia minulla ei ollutkaan oikeutta mutta silti osa tai kaikki peritään takaisin.
Auttoiko?
Etkö pysty vastaamaan käyttämättä sanoja sisäinen, virhe ja oikeus? Ne eivät YHTÄÄN selventää asiaa, päinvastoin. Edelleenkään et siis tiedä peritäänkö takaisin kaikki vai osa? Miten voit olla noin epäselvä. Pystyisitkö lainaamaan lauseet suoraan kassan päätöksestä kun kerran itse et kykene erottamaan mikä tässä olisi olennaista.
Vierailija kirjoitti:
Eivät kerro kuka se virkailija on. Kantelua joudun kait sitten tekemään.
Itse en ole tehnyt mitään väärin ja pahoittelevat tapahtunutta virhettä.
No ei sillä hirveästi ole väliä, oliko se Matti vai Maija. Ytk on se vastuullinen taho, ja vastapuoli, jos rupeat riitauttamaan asiaa. Voit tietysti kokeilla, että takaisinperintää kohtuullistetaan, koska vika oli Ytk;ssa. Tarjoa, että maksat vaikka puolet takaisin, ei ehkä mene läpi, mutta voihan tuota yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliittoon kuuluminen ei liity työttömyyskorvausten maksamiseen mitenkään. Ammattiliitto ei vastaa työttömyyskassoista, vaikka sen kautta voikin kuulua johonkin työttömyyskassaan.
Siis yhteenveto, joka on totta! Ytk voi ilmoittaa kenelle tahansa, joka saa heiltä ansiosidonnaistapäivärahaa, että olemme tehneet virheen ja joudumme perimään virheellisestä päätöksestä alkaen koko maksetun summan takaisin. Kuulevat sinua (kyselykaavake), mutta se ei vaikuta mitenkään. Sitten selvität itse mitä on tulosi ja menosi (koko perheen) ja laaditaan takaisin maksuaikataulu. Maksat, koska tämä perustuu lakiin.
Ytk:lla ei ole mitään vastuuta, eivätkä selitä onko tämä tahallinen vai tahaton virhe. No saatko ko. ajalta myöhemmin mitään korvausta?, olisit voinut olla esim. töissä ko.ajalla(jos olit koulutuksessa et osannut varautua tilanteeseen vaikka lopettamalla tai kiirehtimällä valmistumistasi) tai olisit kenties ollut oikeutettu johonkin muuhun tukeen. Miten nämä saadaan haettua jälkikäteen? Esim. Ap.n tapauksessa hän oli oikeutettu saamaan tukensa, mutta virheen takia ne pitää periä takaisin ja sen jälkeen kukaan ei tiedä, ei ainakaan Ytk kerro, mitä ja mistä voi hakea. Heidän oman virheen vuoksi nykyiset tuet(jotka siis kuuluisivat nyt maksaa) ovat myös jäissä. Eli kyllä tilanne on kafkamainen. Heillä on laki asiakkaalla on vain oikeus! Edes Jumala ei kohtelisi ketään näin huonosti! Kun saat Ytk:lta päätöksen, pyydä siihen vastuuvapauslauseke, vaikka se olisi mielestäsi oikein tehty päätös.(Mistä sen muuten tiedät!)
Kyllähän esimerkiksi Kelaa perii takaisin liikaa maksettua sairauspäivärahaa, työantaja puolestaan liikaa maksettua palkkaa, opintotukea voi joutua palauttamaan jne.
Omalla kohdallani on tapahtunut kumpikin. Sairauspäivärahan kohdalla virhe huomattiin kahden kuukauden kuluttua Kelassa ja maksoin muutaman satasen takaisin kahdessa erässä.
Palkan kohdalla huomasin itse, että palkka oli laskettu väärin. Sovimme, että liikaa maksettu vähennetään seuraavasta palkasta.
Mutta ap:n tapahtumankuvus on sen verran sekava, että ota tuosta nyt selvää. Virheitä tapahtuu - ainakin mulle. Toisaalta Kela-episodin jälkeen otin selvää, miten sairauspäiväraha lasketaan.
Yleisesti ottaen palkanmaksussa sattuneet virheet ovat olleet sellaisia, että liksaa on maksettu liian vähän. Kerran sain puolelta vuodelta taannehtivasti palkkaa.
PoHui kirjoitti:
Siis yhteenveto, joka on totta! Ytk voi ilmoittaa kenelle tahansa, joka saa heiltä ansiosidonnaistapäivärahaa, että olemme tehneet virheen ja joudumme perimään virheellisestä päätöksestä alkaen koko maksetun summan takaisin. Kuulevat sinua (kyselykaavake), mutta se ei vaikuta mitenkään. Sitten selvität itse mitä on tulosi ja menosi (koko perheen) ja laaditaan takaisin maksuaikataulu. Maksat, koska tämä perustuu lakiin.
Ytk:lla ei ole mitään vastuuta, eivätkä selitä onko tämä tahallinen vai tahaton virhe. No saatko ko. ajalta myöhemmin mitään korvausta?, olisit voinut olla esim. töissä ko.ajalla(jos olit koulutuksessa et osannut varautua tilanteeseen vaikka lopettamalla tai kiirehtimällä valmistumistasi) tai olisit kenties ollut oikeutettu johonkin muuhun tukeen. Miten nämä saadaan haettua jälkikäteen? Esim. Ap.n tapauksessa hän oli oikeutettu saamaan tukensa, mutta virheen takia ne pitää periä takaisin ja sen jälkeen kukaan ei tiedä, ei ainakaan Ytk kerro, mitä ja mistä voi hakea. Heidän oman virheen vuoksi nykyiset tuet(jotka siis kuuluisivat nyt maksaa) ovat myös jäissä. Eli kyllä tilanne on kafkamainen. Heillä on laki asiakkaalla on vain oikeus! Edes Jumala ei kohtelisi ketään näin huonosti! Kun saat Ytk:lta päätöksen, pyydä siihen vastuuvapauslauseke, vaikka se olisi mielestäsi oikein tehty päätös.(Mistä sen muuten tiedät!)
Sun ongelma on se, että oot tyhmä kuin saapas, ja ap ei osaa lukea. Sori siitä.
Joku vitsiniekkari on silloin heittänyt väliin jotain typerää.
Asia on kuten alussa sen kerroin.
Tulen kertomaan teille kuinka tässä sitten kävi.