Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! YTK perii takaisin yli kymppitonnin

Vierailija
08.11.2017 |

Ytk teki sisäisen virheen josta minä joudun vastuuseen ja joudun palauttamaan yli kymppitonnin ja vaikka minulla on oikeus ansiosidonnaiseen.

Onko muilla käynyt samoin?

Kommentit (181)

Vierailija
61/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin jo soittaa pariin ammattiliittoon ja tiedustella asiaa. Heillä tällainen asia ei olisi lähtenyt talon ulkopuolelle. Kyllä harmittaa näin jälkikäteen että kuulun kassaan. Mitään oikeusturvaa ei ole eikä sitä sieltä saa. 

Vierailija
62/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kyllä minä ihan hyvin tämän uskon.

Minulle kävi samoin vuonna 2015 mutta kelan kanssa. Sain työttömyyskorvausta ja sitä oli maksettu 15€/kk liikaa noin 6kk. Perivät minulta sitten koko 6kk bruttosumaa. Lasku oli yli 4200€.

Onnekseni sain 2kk vääntämisen jälkeen päätöksen että lasku mitätöidään ja maksoin "vain" 200€ (90€ virheellisesti maksettua, 60€ muistutus/laskutuskuluja ja 50€ korkoja)

Minä taas sain kelalta liikaa yhden euron joka kuukausi kahden vuoden ajan ja sitten perivät takaisin koko kahden vuoden bruttosumman korkoineen. Oli siinä maksamista lähes 20000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos on maksettu liikaa niin eikös se ole aivan oikein maksaa takaisin?

Jos virhe on ytk:n sisäinen, miksi minä olen korvausvelvollinen sellaiseen? Miksi eivät ota huomioon että minulla olisi kuitenkin oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan? Kuka on korvausvelvollinen minulle? Tähän eivät ole vastanneet 

Ei sulle kukaan ole korvausvelvollinen.

Vierailija
64/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mitä tästä opimme?

Ei kannata kuulua YTK:hon tai KELA:an.

Vain kuulumalla ammattiliittoon olet pelastettu.

Vierailija
65/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli YTK:n mukaan sinulla ei ole ollut oikeutta turvaan.

Vaiko onko maksettu pelkästään liikaa?

Ei tästä nyt saa selvää.

Tämä on minullekin liian sekavaa. Minulla on työssäoloehto täyttynyt ja olen oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan. Sisäisen virheen takia sitä kuitenkin peritään takaisin mutta eivät ota huomioon sen että minulla on oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan. Jos virkailija tekee virheen niin ei asiakas voi olla vastuussa siitä. 

Sekavaa tuntuu olevan joo. Jos sinulla on ollut oikeus päivärahaan ja sitä on maksettu, mitä sitten ollaan perimässä takaisin? Ei sellaista peritä takaisin, joka on ollut oikeutettua saada. Vain siinä tapauksessa peritään takaisin, että on maksettu jotain, johon ei le ollut oikeutta.

Siis missä teidän logiikka oikein on? Ap on oikeutettu päivärahaan, mutta hänelle on vahingossa maksettu liian suurta päivärahaa. Eli on oikeutettu, mutta pienempään rahasummaan.

Sitähän ap ei sanonut.  Sanoi vain että peritään takaisin yli kymppitonni ja että hän on oikeutettu päivärahaan. Muusta ei ole tietoa.

Vierailija
66/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäisen virheen takia ansiosidonnainen peritään takaisin mutta eivät ota huomioon sen, että minulle kuuluu saada ansiosidonnainen tuki. Miten minä voin olla vastuussa virkamiehen jostain virheestä?

Please, älä sotke tähän(kin) meitä valtion virkamiehiä. Kyse on ihan työntekijästä.

Vierailija
67/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että verotustahan tässä ei jälkeenpäin korjata. Eli kun olin maksanut tuosta saamastani päivärahasta verot, niin ne verot jäivät verottajalle. Tämä voi olla osasyy takaisinmaksusumman kohtuullistamiseen. Sitten toisaalta, kun sitä päivärahaa maksaa takaisin, niin ne takaisin maksetut summat vähennetään ansiotulojen verotuksessa. Ja tämä on osasyy siihen, miksi en ole kiirehtinyt takaisinmaksua, koska verotus pienillä tuloilla on kunnallisverotuksen vähennysten vuoksi voimakkaasti progressiivista. 

Mutta jos tulot on vaikka 15000€ vuodessa ja samana vuonna on maksanut päivärahoja takaisin 2000€, niin se 2000€ vähennetään tuloista ja jää 13000€ verotettavaa tuloa. Tätä kautta se aiemmin maksettu vero hiljalleen korjaantuu. Toki se vaatii sen, että on tuloja joista menee veroa. Minulla oli monena vuonna niin pienet tulot että mitään verojakaan ei mennyt ja näiltä vuosilta tuo verovähennys jäi käyttämättä. Sitä ei voi myöhemmiltä vuosilta vähentää.

Ja kun varmasti joku miettii miten voi mennä perintään noin paljon, niin kyseessä oli 1,5 vuoden päivärahat ja tilanne, etten ollut niihin oikeutettu. Taustalla oli epäselvyys opiskelijastatuksesta mitä ei selvitetty ajoissa. Minulta siis perittiin takaisin nuo 1,5 vuoden ansiosidonnaiset, mutta tämän myötä sain ne uudestaan käyttööni eli päivärahalaskurista ne vähennettiin ja sain ne päivärahat sitten myöhemmin.

Toivottavasti tästä on ap:lle apua. Muistan miten paniikissa itse olin kun tuli kotiin ne maksulaput 24000 eurolle. Alkuvaiheessahan ne tulee, mutta mukana oli myös ne muut paperit, joissa selvitettiin sitä takaisinmaksukykyä ja muuta. Ja loppujen lopuksi kesti pitkään ennen kuin se perintäprosessi alkoi, ja sekin oli joustava ja maksuista pystyi neuvottelemaan. Mitään kuluja minulle ei tuosta tullut, ei perintäkuluja eikä korkoa. Nykyisin tosin hallinto-oikeuteen valittaminen taitaa jonkin verran maksaa, mutta toisaalta siinä saa helposti pari vuotta peliaikaa lisää, joten kannattaa. Ja minä sain sieltä 6000 euron alennuksenkin.

59

Vierailija
68/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisäisen virheen takia ansiosidonnainen peritään takaisin mutta eivät ota huomioon sen, että minulle kuuluu saada ansiosidonnainen tuki. Miten minä voin olla vastuussa virkamiehen jostain virheestä?

Please, älä sotke tähän(kin) meitä valtion virkamiehiä. Kyse on ihan työntekijästä.

Aivan,me virkamiehet harvemmin tehdään virheitä koska se edellyttäisi työntekoa.

Vierailija
69/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi! 

Kassa kait lienee olevan viranomaisiin verrattavissa oleva taho 

Vierailija
70/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa sait aiheettomasti maksetun summan takaisinmaksun aikaan pienen perinnön?

Joskus voi olla tuuriakin matkassa. Sijoitin sen perinnön osakkeisiin ja jatkoin päivärahan takaisinmaksua entiseen tapaan. Profit!

Vierailija
71/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan jokaisen pitää osata laskea paljonko se oma ansiosidonnainen on ja huomata jos kassa maksaa liikaa. Mä en pidä ytk:sta koska olen ammattiliiton jäsen itse ja luottarikin vielä mutta tälllainen paskanjauhaminen ei innosta. Kyllä takaisinperinnöille on perusteet. Oli virhe kenen tahansa, on se oikeus korjata.

Vierailija
72/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että verotustahan tässä ei jälkeenpäin korjata. Eli kun olin maksanut tuosta saamastani päivärahasta verot, niin ne verot jäivät verottajalle. Tämä voi olla osasyy takaisinmaksusumman kohtuullistamiseen. Sitten toisaalta, kun sitä päivärahaa maksaa takaisin, niin ne takaisin maksetut summat vähennetään ansiotulojen verotuksessa. Ja tämä on osasyy siihen, miksi en ole kiirehtinyt takaisinmaksua, koska verotus pienillä tuloilla on kunnallisverotuksen vähennysten vuoksi voimakkaasti progressiivista. 

Mutta jos tulot on vaikka 15000€ vuodessa ja samana vuonna on maksanut päivärahoja takaisin 2000€, niin se 2000€ vähennetään tuloista ja jää 13000€ verotettavaa tuloa. Tätä kautta se aiemmin maksettu vero hiljalleen korjaantuu. Toki se vaatii sen, että on tuloja joista menee veroa. Minulla oli monena vuonna niin pienet tulot että mitään verojakaan ei mennyt ja näiltä vuosilta tuo verovähennys jäi käyttämättä. Sitä ei voi myöhemmiltä vuosilta vähentää.

Ja kun varmasti joku miettii miten voi mennä perintään noin paljon, niin kyseessä oli 1,5 vuoden päivärahat ja tilanne, etten ollut niihin oikeutettu. Taustalla oli epäselvyys opiskelijastatuksesta mitä ei selvitetty ajoissa. Minulta siis perittiin takaisin nuo 1,5 vuoden ansiosidonnaiset, mutta tämän myötä sain ne uudestaan käyttööni eli päivärahalaskurista ne vähennettiin ja sain ne päivärahat sitten myöhemmin.

Toivottavasti tästä on ap:lle apua. Muistan miten paniikissa itse olin kun tuli kotiin ne maksulaput 24000 eurolle. Alkuvaiheessahan ne tulee, mutta mukana oli myös ne muut paperit, joissa selvitettiin sitä takaisinmaksukykyä ja muuta. Ja loppujen lopuksi kesti pitkään ennen kuin se perintäprosessi alkoi, ja sekin oli joustava ja maksuista pystyi neuvottelemaan. Mitään kuluja minulle ei tuosta tullut, ei perintäkuluja eikä korkoa. Nykyisin tosin hallinto-oikeuteen valittaminen taitaa jonkin verran maksaa, mutta toisaalta siinä saa helposti pari vuotta peliaikaa lisää, joten kannattaa. Ja minä sain sieltä 6000 euron alennuksenkin.

59

Ainakin palkkojen takaisinperinnöissä korjataan myös verotukset. Lopputulokseksi tulee tasan plus miinus nolla, mitään korkoja ei oteta, mutta palkansaajalle ei myöskään mitään hyvitetä. Tilanteet korjataan rahallisesti sellaisiksi kuin niiden olisi pitänyt olla alunperin. Kassojen tai Kelan korvausasioissa varmaankin korko voi olla rangaistus, jos asiakas on tehnyt petoksen tai syy jollain muulla tavalla on hänen.

Jos verotus on jäänyt kohdaltasi korjaamatta, ottaisin sinuna yhteyttä verottajaan. Verottaja sitten ottaa kyseisestä sopasta yhteyttä kassaan, ja noita summia täsmäytellään.

Vierailija
73/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan jokaisen pitää osata laskea paljonko se oma ansiosidonnainen on ja huomata jos kassa maksaa liikaa. Mä en pidä ytk:sta koska olen ammattiliiton jäsen itse ja luottarikin vielä mutta tälllainen paskanjauhaminen ei innosta. Kyllä takaisinperinnöille on perusteet. Oli virhe kenen tahansa, on se oikeus korjata.

Jos itse olisin tehnyt jotain vilpillistä, niin en siitä täällä ihmettelisi. Ytk:n sisällä on tehty virhe ja siitä virheestä joudun palauttamaan ansiosidonnaisen päivärahan johon minulla kuitenkin olisi oikeus. Aikamoista paskanjauhantaa kyllä. Jopa niin isoa ettei minulla riitä ymmärrys siihen. 

Vierailija
74/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa kyllä tiedän vastaavan tapauksen. Joutui maksamaan suunnilleen kymppitonnin takaisin liitolle, kun liitolta olivat maksaneet korvauksia, samaan aikaan kun myös Kela oli maksanut.

Tällaisissa tapauksissa on ihmisen omalla vastuulla ymmärtää, että työttömyystukea ei voi saada kahdesta paikasta samaan aikaan.

Vierailija
75/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin palkkojen takaisinperinnöissä korjataan myös verotukset. Lopputulokseksi tulee tasan plus miinus nolla, mitään korkoja ei oteta, mutta palkansaajalle ei myöskään mitään hyvitetä. Tilanteet korjataan rahallisesti sellaisiksi kuin niiden olisi pitänyt olla alunperin. Kassojen tai Kelan korvausasioissa varmaankin korko voi olla rangaistus, jos asiakas on tehnyt petoksen tai syy jollain muulla tavalla on hänen.

Jos verotus on jäänyt kohdaltasi korjaamatta, ottaisin sinuna yhteyttä verottajaan. Verottaja sitten ottaa kyseisestä sopasta yhteyttä kassaan, ja noita summia täsmäytellään.

Palkkojen kohdalla tuo varmaan toimii, koska ne saadaan nopeammin perittyä takaisin ja silloin verotustakin voidaan korjata. Mutta enhän minä maksanut kerralla sitä 18000€ takaisin, vaan hiljalleen pitkän ajan kuluessa. Tuossa meni useampi vuosi välissä ennen kuin takaisinperintä alkoi. Ja sitä mukaa kun maksoin takaisin, se takaisinmaksettu summa vähennettiin verotettavista ansiotulosta. Voi olla että verojen vähennykset eivät ihan täsmää sen kanssa mitä alun perin maksoin tuosta veroja, mutta toisaalta sain 25% pääomasta anteeksi, joten en minä missää nimessä tässä tappiolle jäänyt.

Toki harmitti ihan kauheasti tuo takaisinmaksu, mutta toisaalta sain ne samat päivärahat sitten myöhemmin uudelleen ja tässä on mennyt 10 vuotta niitä ensin saatuja maksellessa. Joten sen voi ajatella vaikka korottomana kulutusluottona jota ei ihan kokonaan tarvinnut edes maksaa takaisin. 

Ap voi hyvin saada omaan maksuunsa kohtuullistamista. Ja missään nimessä niitä ei tarvitse kerralla maksaa. Itse olen katsonut ulosottoviraston sivuilta vähän vinkkiä mikä on sopiva kuukausisumma ja olen maksellut sen mukaan. Ja niiltäkin ajoilta kun tuloja ei ollut, maksoin vähintään 100€/kk. Tämä on riittänyt YTK:lle, eivät ole soitelleet perään ja kyselleet, enkö vieläkään ole päässyt töihin. Yhtäkään kuukautta en ole jättänyt välistä, joten olen ehkä YTK:n silmissä ollut sellainen luotettava ja tasainen maksaja jota ei tarvitse hätyytellä. Enää 1500€ maksettavaa jäljellä, maaliviiva häämöttää jo.

59

Vierailija
76/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa kyllä tiedän vastaavan tapauksen. Joutui maksamaan suunnilleen kymppitonnin takaisin liitolle, kun liitolta olivat maksaneet korvauksia, samaan aikaan kun myös Kela oli maksanut.

Tällaisissa tapauksissa on ihmisen omalla vastuulla ymmärtää, että työttömyystukea ei voi saada kahdesta paikasta samaan aikaan.

Toi nyt on vilpillistä toimintaa. 

Nyt ei kuitenkaan ole sellaisesta tai mistään muusta vilpillisestä toiminnasta kyse. Pikemmin kassassa on sellainen tapahtunut eli on tehty lainvastainen päätös.  Olen kuitenkin ollut oikeutettu ansiosidonnaiseen. 

Vierailija
77/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kyllä minä ihan hyvin tämän uskon.

Minulle kävi samoin vuonna 2015 mutta kelan kanssa. Sain työttömyyskorvausta ja sitä oli maksettu 15€/kk liikaa noin 6kk. Perivät minulta sitten koko 6kk bruttosumaa. Lasku oli yli 4200€.

Onnekseni sain 2kk vääntämisen jälkeen päätöksen että lasku mitätöidään ja maksoin "vain" 200€ (90€ virheellisesti maksettua, 60€ muistutus/laskutuskuluja ja 50€ korkoja)

Mä en ymmärrä miksi sulta ei peritty vain sitä 15€/kk takaisin?

Vierailija
78/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkojen kohdalla tuo varmaan toimii, koska ne saadaan nopeammin perittyä takaisin ja silloin verotustakin voidaan korjata. Mutta enhän minä maksanut kerralla sitä 18000€ takaisin, vaan hiljalleen pitkän ajan kuluessa. Tuossa meni useampi vuosi välissä ennen kuin takaisinperintä alkoi. Ja sitä mukaa kun maksoin takaisin, se takaisinmaksettu summa vähennettiin verotettavista ansiotulosta. Voi olla että verojen vähennykset eivät ihan täsmää sen kanssa mitä alun perin maksoin tuosta veroja, mutta toisaalta sain 25% pääomasta anteeksi, joten en minä missää nimessä tässä tappiolle jäänyt.

Toki harmitti ihan kauheasti tuo takaisinmaksu, mutta toisaalta sain ne samat päivärahat sitten myöhemmin uudelleen ja tässä on mennyt 10 vuotta niitä ensin saatuja maksellessa. Joten sen voi ajatella vaikka korottomana kulutusluottona jota ei ihan kokonaan tarvinnut edes maksaa takaisin. 

Ap voi hyvin saada omaan maksuunsa kohtuullistamista. Ja missään nimessä niitä ei tarvitse kerralla maksaa. Itse olen katsonut ulosottoviraston sivuilta vähän vinkkiä mikä on sopiva kuukausisumma ja olen maksellut sen mukaan. Ja niiltäkin ajoilta kun tuloja ei ollut, maksoin vähintään 100€/kk. Tämä on riittänyt YTK:lle, eivät ole soitelleet perään ja kyselleet, enkö vieläkään ole päässyt töihin. Yhtäkään kuukautta en ole jättänyt välistä, joten olen ehkä YTK:n silmissä ollut sellainen luotettava ja tasainen maksaja jota ei tarvitse hätyytellä. Enää 1500€ maksettavaa jäljellä, maaliviiva häämöttää jo.

59

Kiitos lohdutuksesta joka lohduttaa hyvin vähän. 

Minulle on tehty virheellinen päätös / jokin virhe on tehty päätöksessä ja siitä  syystä joudun maksamaan ansiosidonnaisen takaisin ja minulta jää vastaavasti toinen ansiosidonnainen uupumaan. Kyllä oikeesti sapettaa 

Vierailija
79/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos lohdutuksesta joka lohduttaa hyvin vähän. 

Minulle on tehty virheellinen päätös / jokin virhe on tehty päätöksessä ja siitä  syystä joudun maksamaan ansiosidonnaisen takaisin ja minulta jää vastaavasti toinen ansiosidonnainen uupumaan. Kyllä oikeesti sapettaa 

Sinä saat kyllä sen mikä sinulle kuuluukin. Ja sinulta peritään takaisin se ylimääräinen, mikä ei alun perinkään kuulunut sinulle. Tietenkin harmittavaa, että olet luullut saavasi enemmän kuin mitä sinun oikeasti pitää saada. Mutta et sinä menetä mitään, mikä olisi sinulle kuulunut. Ja varmasti saat aikaa siihen takaisinmaksuun.

Vierailija
80/181 |
08.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus:

"Anokaa, niin teille annetaan.

Etsikää, niin te löydätte.

Kolkuttakaa, niin teille avataan.

Sillä jokainen anova saa,

etsivä löytää

ja kolkuttavalle avataan."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi