Apua! YTK perii takaisin yli kymppitonnin
Ytk teki sisäisen virheen josta minä joudun vastuuseen ja joudun palauttamaan yli kymppitonnin ja vaikka minulla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Onko muilla käynyt samoin?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko ap on asperger tai tämä on raivostuttavin provo aikoihin. Kerrot nyt peritäänkö sinulta a) kaikki vai b) osa saamistasi työttömyyskorvauksista takaisin. Jos peritään kaikki, sinulla ei todellakaan ole ollut oikeutta ansiopäivärahaan ja jos osa, niin sinulle on esim laskuvirheen takia maksettu sitä liikaa.
Kyllä,minulla on ollut oikeus saada ansiosidonnaista ja YTK:n sisäisen virheen takia minulla ei ollutkaan oikeutta mutta silti osa tai kaikki peritään takaisin.
Auttoiko?
Asiahan ei voi olla niin, että jonkun virheen takia ei ollutkaan oikeutta! Joko se oikeus oli tai ei ollut, se perustuu lakiin. Kenenkään virhe ei sitä voi muuttaa.
YTK on voinut tehdä virheen myöntäessään liikaa tukia, tai tulkita oikeutta päivärahaan väärin. Sinun kannattaa ottaa yhteyttä esim. jonkun yliopiston hallinto-oikeuden professoriin ja kysyä apua, mikäli ei ole mahdollisuutta käyttää lakimiehen palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä joudun korvaamaan ytk:n tekemän virheen takia ansiosidonnaisen takaisin ja jään ilman minkäänlaista muuta tuloa sille ajalle, ja eteenkin kun ansiosidonnainen oli se tuki mihin minulla oli oikeus niin väitän, että kyllä siinä melkoisen suuri vääryys on tapahtunut / tapahtumassa.
Tiedotan teille myöhemmin miten tässä kävi.
Jos sulle on maksettu virheellisesti kahdesta kassasta samaan aikaan tukia, niin kyllähän ne toisen kassan maksamat tuet peritään takaisin. Vai ajattelitko että saat ne pitää kun ei kukaan huomaa...
Ota ajoissa lääkkeet. En ole saanut kahdesta kassasta, vain yhdestä joka on Ytk:n ja se vaaditaan nyt takaisin, niin ihmeelliseltä kun se kuulostaakin.
Mikäli se peritään takaisin niin silloin sitä on maksettu väärin perustein, niin yksinkertaista se on!
Mikään virkailijan virhe ei muuta maksuperustetta, eli olet antanut heille virheellistä tietoa tai olet keksinyt koko jutun!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kelakin kerran maksoi omasta virheestään käsin liikaa ja jouduin maksamaan. Ketutti sillä olin käynyt sanomassa nimenomaan että olin jo töissä.
Et sinäkään mitään joutunut maksamaan, jouduit palauttamaan sinulle kuulumattomat rahat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko ap on asperger tai tämä on raivostuttavin provo aikoihin. Kerrot nyt peritäänkö sinulta a) kaikki vai b) osa saamistasi työttömyyskorvauksista takaisin. Jos peritään kaikki, sinulla ei todellakaan ole ollut oikeutta ansiopäivärahaan ja jos osa, niin sinulle on esim laskuvirheen takia maksettu sitä liikaa.
Kyllä,minulla on ollut oikeus saada ansiosidonnaista ja YTK:n sisäisen virheen takia minulla ei ollutkaan oikeutta mutta silti osa tai kaikki peritään takaisin.
Auttoiko?
Asiahan ei voi olla niin, että jonkun virheen takia ei ollutkaan oikeutta! Joko se oikeus oli tai ei ollut, se perustuu lakiin. Kenenkään virhe ei sitä voi muuttaa.
YTK on voinut tehdä virheen myöntäessään liikaa tukia, tai tulkita oikeutta päivärahaan väärin. Sinun kannattaa ottaa yhteyttä esim. jonkun yliopiston hallinto-oikeuden professoriin ja kysyä apua, mikäli ei ole mahdollisuutta käyttää lakimiehen palveluita.
Tämä koko juttu tulee julkisuuteen ja monen asiantuntijan kantaa tullaan kysymään. Laissa näyttäisi olevan epäkohta ja jos kassa haluaa käyttää tätä epäkohtaa hyväkseen niin silloin ja sillä saadaan ihmiseltä evättyä hänen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Ytk teki sisäisen virheen josta minä joudun vastuuseen ja joudun palauttamaan yli kymppitonnin ja vaikka minulla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Onko muilla käynyt samoin?
Ei ole käynyt. Useimmat ihmiset ovat hyvin perillä mikä on se oman päivärahan määrän taso kuukausittain joten rupeaisi kyllä nopeasti ihmetyttämään mikäli rahaa tilille tulisi enemmän kuin pitäisi.
Puhutaankin kahdesta eri asiasta kokonaan
On olemassa tasan kaksi vaihtoehtoa:
1) ap:llä ei ollut oikeutta ansiosidonnaiseen ja huomattiin vasta myöhemmin, että virkailija oli vahingossa tehnyt myöntävän päätöksen. ap myös itse luuli, että hänellä on oikeus ja siksi on rauhallisesti vain ottanut tilitykset vastaan.
2) ap on jättänyt toimittamatta joitakin papereita ja tämän vuoksi virkailija on tehnyt päätöksen joka ei ollut oikea. Ap ei vaan käsitä tätä vaihtoehtoa vaan hokee, että YTK:n virhe, mutta joutuu silti palauttamaan rahat.
Vierailija kirjoitti:
1) ap:llä ei ollut oikeutta ansiosidonnaiseen ja huomattiin vasta myöhemmin, että virkailija oli vahingossa tehnyt myöntävän päätöksen. ap myös itse luuli, että hänellä on oikeus ja siksi on rauhallisesti vain ottanut tilitykset vastaan.
2) ap on jättänyt toimittamatta joitakin papereita ja tämän vuoksi virkailija on tehnyt päätöksen joka ei ollut oikea. Ap ei vaan käsitä tätä vaihtoehtoa vaan hokee, että YTK:n virhe, mutta joutuu silti palauttamaan rahat.
Olisipa noin yksinkertaista. Ongelma on kuitenkin erillainen. Virkailija oli tehnyt virheen en minä, ja virheen takia minulta peritään takaisin enka saa vastaavasti sitä minulle kuuluvaa ansiosidonnaista päivärahaa.
Saitko sä koskaan teetettyä sitä Munsalan kansallispukua?
No nyt rupesi minua huolestuttamaan sillä olen tällä hetkellä YTK: ssa ansiosidonnaisella ja samalla teen osa-aikatyötä. Olen kaikki paperit toimittanut sinne ja tästä työstä kaikki palkkatodistukset myös. .En saa muualta soviteltua päivärahaa. Että jos käy sama minullekin jos noi huolimattomia ovat noissa päätöksissä, hui.
Vierailija kirjoitti:
No nyt rupesi minua huolestuttamaan sillä olen tällä hetkellä YTK: ssa ansiosidonnaisella ja samalla teen osa-aikatyötä. Olen kaikki paperit toimittanut sinne ja tästä työstä kaikki palkkatodistukset myös. .En saa muualta soviteltua päivärahaa. Että jos käy sama minullekin jos noi huolimattomia ovat noissa päätöksissä, hui.
Pelkkää hyvää sanottavaa YTKN:n käsittelystä miehen asioissa. Silloinkin kun sai soviteltua pvr:aa oli rahat tilillä muutaman päivän kuluttua palkkatodistusten lähtettämisestä. Ja normaali ansiosidonnaisen maksaminen toimii kuin junan vessa kun asiakrijat on asianmukaisesti heille toimitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulle on maksettu liikaa ja nyt rahat peritään takaisin? Se on ihan reilua, vaikka ymmärrän harmituksen ja paniikin.
Ei ole maksettu liikaa koska oikeus ansiosidonnaiseen on.
Tää matikka on nyt pikkasen liian monimutkaista. Sulle on maksettu liikaa, mutta ei kuitenkaan ole? Koita nyt päättää. Yritetääs nyt yksinkertaistaa, jos sä olet saanut enemmän korvauksia kuin mitä sinulle kuuluisi, niin maksat kiltisti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttoiko?
Vaikka virkailija olisi tehnyt 100 virhettä niin silti jää kysymys, että oliko sinulla lain mukaan oikeutta ansiosidonnaiseen vai ei!
Virkailijan virhe ei tätä asiaa voi muuttaa puoleen eikä toiseen! Oikeus oli tai ei ollut, millään virheellä ei tähän asiaa ole mitään vaikutusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa noin yksinkertaista. Ongelma on kuitenkin erillainen. Virkailija oli tehnyt virheen en minä, ja virheen takia minulta peritään takaisin enka saa vastaavasti sitä minulle kuuluvaa ansiosidonnaista päivärahaa.
Tässä olet nyt ensimmäisetä kertaa käyttänyt oikeita termejä, eli virkailijan tekemä virhe ei määritä sitä, että oliko sinulla oikeus päivärahaan vai ei.
Virkailijan tekemä virhe voi toki olla sellainen, että joudut maksamaan liikaa saamiasi tukia takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on juuri se ongelman ydin. Miten mihinkään voi luottaa, jos ei mihinkään voi luottaa?
Olen pyytänyt lisäselvitystä ja odotan siis sitä.
Se turva mitä olettaisi kassan tarjoavan, sitä sellaista ei olekaan olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä selvä. Olet siis toimittanut väärät tai puutteelliset tiedot kassalle, virkailija on tehnyt siitä huolimatta maksupäätöksen, nyt päivärahat peritään takaisin ja sä jankkaat täällä ihan aiheen vierestä. Jos sulla on ollut oikeus päivärahaan, niin toimita sitä koskevat dokumentit kassalle. Virheet kyllä korjataan, mutta jos olet itse toiminut ohjeiden vastaisesti, niin kannattaa ensin katsoa peiliin.
Eli sinulta peritään nyt virheen takia jotain sellaista takaisin, mitä sinulta ei kuuluisi periä? No sitten vain valitat siitä virheestä ja vaadit sen oikaisua. Ei se sen kummempaa ole. Jos kyse on selkeästi heidän virheestään, se tietysti korjataan. Ei se oikeus virheen takia minnekään poistu.
Lukekaa juttu uudestaan. Turha vääntää tästä jotain muuta
Missä ihmeessä olet ylipäänsä ollut töissä, jos ymmärryksen ja ulosannin taso on tämä?
Jos on käynyt töis ja samaanaikaan ilmottanu liitolle olleensa työtön ni on saanu liitolta korvauksen. Tätä vaan mietin kun ei viestistä oikee selviä kaikki. Ei ilmeisesti kerro koko totuutta.