Apua! YTK perii takaisin yli kymppitonnin
Ytk teki sisäisen virheen josta minä joudun vastuuseen ja joudun palauttamaan yli kymppitonnin ja vaikka minulla on oikeus ansiosidonnaiseen.
Onko muilla käynyt samoin?
Kommentit (181)
En ole ollut YTK:ssa töissä mutta vastaavantyyppisessä paikassa kuitenkin. Jos virheitä sattui niin ne selvitettiin kyllä pohjamutia myöten juuri sen takia, että samaa ei tapahtuisi uudestaan. Jos virheitä sattui niin niitä kyllä myös pahoiteltiin esimiehenkin osalta. Ei YTK ihan huvikseen rahoja peri takaisin vaan siihen pitää olla joku laillinen peruste, joka ei oikein ap:n juttujen perusteella aukea. Otsikon alussa kinutaan apua mutta näillä tiedoilla sitä on hyvin hankala antaa. Ehkä joku luetun ymmärtämiseen liittyvä kurssi olisi hyvä alku...
Ap, olet saanut kotiin kirjallisen päätöksen, jossa kerrotaan, mistä lähtien ja miksi ansiopäivärahasi on tarkistettu/oikaistu. Päätöksessä on perustelut ja lakipykälät. Tämä on se sama päätös, jossa todetaan että liikamaksua on syntynyt 10000 euroa. Tämän päätöksen mukana olet saanut selvityksen, jossa kysytään oma näkemyksesi siihen, miksi liikamaksua on syntynyt ja selvitys taloudellisesti tilanteestasi.
Ota nyt se päätös käteen, lue perustelut, ja tule sitten kertomaan, mitä siinä päätöksessä lukee. Lukeeko siinä esimerkiksi, että ansiopäiväraha on hylätty 1.1.2017 alkaen kokonaan, vai onko ansiopäivärahan määrä tippunut 1.1.2017 alkaen, tai jotakin muuta. JA LUE NE PERUSTELUT!
Työttömyyskorvauspäätökset perustuvat AINA lakiin, ja niistä on löydyttävä lakipylät.
Mulle tuli tästä mieleen Munsalan kansallispuku. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kyllä minä ihan hyvin tämän uskon.
Minulle kävi samoin vuonna 2015 mutta kelan kanssa. Sain työttömyyskorvausta ja sitä oli maksettu 15€/kk liikaa noin 6kk. Perivät minulta sitten koko 6kk bruttosumaa. Lasku oli yli 4200€.
Onnekseni sain 2kk vääntämisen jälkeen päätöksen että lasku mitätöidään ja maksoin "vain" 200€ (90€ virheellisesti maksettua, 60€ muistutus/laskutuskuluja ja 50€ korkoja)Siis mitä hittoa? Opintotuestakin peritään takaisin vaan se liikaa maksettu osuus (+korot), ei koko vuoden opintotukia, jos vaikka tuloraja ylittyy.
Kyllä peritään opintotuki kokonaisuudessaan takas + korot, kun tuloraja ylittyy liikaa..!
Minusta tämä on yksi parhaista provoista ikinä. Ap osaa taitavasti ärsyttää muita keskustelijoita jankkaamalla omaa mielipidettään perustelematta sitä mitenkään.
Olisipa provo. Teini-ikäisten kanssa en rupea inttäämään, odotan myös ytk:lta lisätietoja.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa provo. Teini-ikäisten kanssa en rupea inttäämään, odotan myös ytk:lta lisätietoja.
Jos olisit oikeasti saanut takaisinperintää koskevan kirjeen, olisi siinä tietoa, joka auttaisi ymmärtämään mitä on oikein tapahtunut.
Sinulta voi periä takaisin vain ja ainoastaan jotain, mihin sinulla ei ole ollut lain mukaan oikeutta alun perinkään. YTK:n työntekijän tekemä virhe ei poista oikeuttasi saada ansiosidonnaista työttömyyskorvausta mutta virhe on voinut johtaa tilanteeseen, jossa sinulle on maksettu liikaa korvausta. Jos tilanne on tämä jälkimmäinen, on takaisinperintä aiheellinen.
Kerroit tuolla aiemmin, että takaisinperintä kohdistuu vuoden alusta saamiisi korvauksiin. Pikaisesti laskettuna se tarkoittaa n. 1000e/kk. Pitäisihän sinulla itselläsikin olla joku vastuu siitä, että huomaat noin ison virheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kyllä minä ihan hyvin tämän uskon.
Minulle kävi samoin vuonna 2015 mutta kelan kanssa. Sain työttömyyskorvausta ja sitä oli maksettu 15€/kk liikaa noin 6kk. Perivät minulta sitten koko 6kk bruttosumaa. Lasku oli yli 4200€.
Onnekseni sain 2kk vääntämisen jälkeen päätöksen että lasku mitätöidään ja maksoin "vain" 200€ (90€ virheellisesti maksettua, 60€ muistutus/laskutuskuluja ja 50€ korkoja)Siis mitä hittoa? Opintotuestakin peritään takaisin vaan se liikaa maksettu osuus (+korot), ei koko vuoden opintotukia, jos vaikka tuloraja ylittyy.
Kyllä peritään opintotuki kokonaisuudessaan takas + korot, kun tuloraja ylittyy liikaa..!
Koko vuoden opintotukea ei peritä takaisin, jos tuloraja on ylittynyt esim. 1000 eurolla. Tuki peritään toki täysinä kuukausina mutta tulorajojen ylitys ei vie kokonaan oikeutta opintotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Sinulta voi periä takaisin vain ja ainoastaan jotain, mihin sinulla ei ole ollut lain mukaan oikeutta alun perinkään. YTK:n työntekijän tekemä virhe ei poista oikeuttasi saada ansiosidonnaista työttömyyskorvausta mutta virhe on voinut johtaa tilanteeseen, jossa sinulle on maksettu liikaa korvausta. Jos tilanne on tämä jälkimmäinen, on takaisinperintä aiheellinen.
Kerroit tuolla aiemmin, että takaisinperintä kohdistuu vuoden alusta saamiisi korvauksiin. Pikaisesti laskettuna se tarkoittaa n. 1000e/kk. Pitäisihän sinulla itselläsikin olla joku vastuu siitä, että huomaat noin ison virheen.
??? onko 1000e/kk iso summa jos kerta sellaiseen on oikeutettu? Olet kuitenkin oikeassa, päätökset pitää tarkistuttaa jossakin toisessa laitoksessa, jos kerta vastuu jää saajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??? onko 1000e/kk iso summa jos kerta sellaiseen on oikeutettu? Olet kuitenkin oikeassa, päätökset pitää tarkistuttaa jossakin toisessa laitoksessa, jos kerta vastuu jää saajalle?
Summa ei ole iso, JOS siihen olisi oikeus. Mutta kun ap:n antamien tietojen perusteella oikeutta ei näyttäisi olevan.
Vierailija kirjoitti:
Eivät myöskään kertoneet millaisesta virheestä on kyse, kuka sen teki ja miksi.
Jos olet ap niin laitatko sen viestiesi merkiksi. Kyllä tuo virhe tulee ehdottomasti kertoa mistä johtuu. Jos sinulla on edelleen oikeus ansiosidonnaiseen ja olet sitä pitkän aikaa jo ilmeisesti saanut kun noinkin suurta summaa perivät takaisin niin liittyykö esim. soviteltiin päivärahaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ap niin laitatko sen viestiesi merkiksi. Kyllä tuo virhe tulee ehdottomasti kertoa mistä johtuu. Jos sinulla on edelleen oikeus ansiosidonnaiseen ja olet sitä pitkän aikaa jo ilmeisesti saanut kun noinkin suurta summaa perivät takaisin niin liittyykö esim. soviteltiin päivärahaan?
Siis soviteltuun päivärahaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olit jättänyt työkkäriin ilmoittamatta että olet opiskelija ja tämä selvisi vasta myöhemmin.
En mielestäni ollut opiskelija, viimeisestä opintosuorituksesta oli jo 9 vuotta ja kerroin lopettaneeni opiskelun. Ja tuossa välissä olin ollut vuosia töissä. Virkailija ei tähän sen enempää puuttunut eikä kysellyt tarkemmin. Jos asia olisi selvitetty tuossa kohtaa, minulle olisi selvinnyt että työkkärin mielestä olen opiskelija ja samalla olisi selvinnyt, että opinnot voi keskeyttää, jolloin minulle tulee oikeus työttömyyspäivärahaan. Virkailijalle riitti kuitenkin suullinen ilmoitus ja asiaa ei puitu sen enempää. Myöhemmin toisen virkailijan kanssa tuli tästä jotain puhetta ja silloin asiaa puitiin tarkemmin ja päivärahat meni takaisinperintään.
Pääosin tietenkin oma vika kun en älynnyt selvittää asian todellista laitaa. Mutta myös virkailija olisi voinut kysyä tarkemmin ja asia olisi saatu kerralla järjestykseen. Nyt tuli kauhea soppa ja perintäprosessi, mikä oli aika hermoja raastavaa siinä kohtaa kun odottelin hallinto-oikeuden päätöstä sydän kurkussa.
Nythän systeemit ovat muuttuneet eikä ketään tuomittaisi opiskelijaksi, jos viimeisestä opintosuorituksesta on 9 vuotta.
No selvä ytk virkailijan virhehän tuo on, koska se opintojen keskeytysilmoitus olisi pitänyt selkeästi pyytää. Näitä mutkat suoriksi oikovia käsittelijöitä valitettavasti on eli loppupelissä se päivärahan saaja häviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis soviteltuun päivärahaan 😂
Ei liity! ap
Vierailija kirjoitti:
No selvä ytk virkailijan virhehän tuo on, koska se opintojen keskeytysilmoitus olisi pitänyt selkeästi pyytää. Näitä mutkat suoriksi oikovia käsittelijöitä valitettavasti on eli loppupelissä se päivärahan saaja häviää.
Tämä sekaannus oli siis työkkärissä. Minä sanoin keskeyttäneeni opinnot ja virkailija kirjoitti sen ylös. Ei kysynyt mitään keskeytystodistusta enkä itse edes tiennyt sellaisesta mahdollisuudesta. Sitten myöhemmin kun toinen virkailija tarttui tähän, kävi selväksi että voi keskeyttää ja minä keskeytin ja sen jälkeen kaikki oli ok. Ainoastaan ne 1,5 vuoden ajalta maksetut päivärahat piti maksaa takaisin. Ja vastaavasti minulle maksettiin 1,5 vuoden päivärahat myöhemmin, joten kokonaiseuroissa en menettänyt mitään, vaan jäin jopa tuhansia euroja voitolle.
Mutta olihan se raastava prosessi, ei tuollaista toivo kenellekään. Sosiaaliturva on todellakin korkeampaa tiedettä ja jos ei tunne sääntöjä tarkasti, voi joutua pahaan liriin.
Onko ap se Munsalan kansallispuku -jankkaaja? Sama tyyli.
OIKEUS ANSIOSIDONNAISEEN ON OIKEUS ANSIOSIDONNAISEEN ON OIKEUS ANSIOSIDONNAISEEN ON T. AP
Vierailija kirjoitti:
OIKEUS ANSIOSIDONNAISEEN ON OIKEUS ANSIOSIDONNAISEEN ON OIKEUS ANSIOSIDONNAISEEN ON T. AP
No pitäisikö sun kertoa se vaikka ansiosidoinnaista maksavalle kassalle. Jos kerran olet herra ja hidalko päättämään mihin olet oikeutettu, niin turha siitä täällä on meuhkata.
Mikä juttu? Missä oikeasti olet vastannut yhteenkään tässä ketjussa esitettyyn kysymykseen?