Minkä ikäisenä antaisit tyttäresi poikakaverin olla teillä yötä samassa huoneessa kun tyttösi?
Olettaen, että on ns. kypsä ja ehkäisyasiat keskusteltu ja odottamisen edut jne.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää on näitä, mihin ei voi antaa tiettyä ikärajaa. Itse olen lapsille puhunut avoimesti seksistä ja siitä, miten paljon itse olemme iloinneet siitä, että odotimme seksielämän aloittamista hääpäivään saakka ja jotta pysyimme päätöksessämme, oli suorastaan pakko ei muiden antamien ohjeiden mukaan vaann oman itsekurin takia olla nukkumatta samassa paikassa tai ylipäänsä olla tiloissa kahden, joissa kiusaus kasvaisi liian suureksi.
Kuitenkin, jos lapseni olisi sitä mieltä, että haluaa seksiä jo ennen avioliittoa, kertoisin mielipiteeni, että olisi parempi odottaa, mutta koska en kuitenkaan voisi siihen vaikuttaa ja koska en missään nimessä haluaisi, että itse seksiin tulisi mitään negatiivista sävyä, antaisin poikakaverin olla yötä siinä vaiheessa, kun molemmt ovat vähintään 16 ja seurustelleet sanotaa nyt vähintään puolisen vuotta ja tuntisin pojan perheen. Ja tietysti ehkäisyasiat olisi kunnossa. Jotakin tällaista.
Mitäs jos se odottaisi avioliittoon ja sitten seksi olisi umpisurkeaa eikä parantuisi erilaisten mieltymysten takia? Jatkettaisiin vaan samaan tyyliin loppuikä?
Tämä, nyt vastatkaa! Millainen seksi on sellaista umpisurkeaa, joka ei harjoittelulla petraantuisi? Me odotettiin mieheni kanssa lähes papin aameneen, mutta TIETENKIN olimme puhuneet jo paljon mieltymyksistä. En voi käsittää, mikä voisi olla niin surkeaa seksiä, etten enää haluaisi olla rakastamani ja haluamani ihmisen kanssa! Pliis, valaiskaa?
Vierailija kirjoitti:
11, no mikäs ihme siinä on. Suurin osa maailman ihmisistä edelleenkään ei tahdo seksiä ennen sitoutumista. Tai parempi olisi kai ollut sanoa, että ei TAHDO, himojen puolesta kyllä varmasti haluaisi ;)
Ja kyllähän maailma olisi parempi paikka, jos vielä sen mukaan elettäisiin Suomessakin. Ei olisi sukupuolitauteja, ei siinä mittakaavassa hyväksikäyttöä jne. eikä aborttejakaan juurikaan.
Jos sen mukaan VIELÄ elettäisiin Suomessakin? Sori, mutta sellaista aikaa jolloin esiaviollista seksiä ei olisi tahdottu, ei ole ikinä ollut eikä tule olemaan. Ei Suomessa eikä muualla. Yhteisön normi voi olla, että seksi kuuluu vain avioliittoon, mutta siitä huolimatta (jopa siitä johtuen) esiintyy hyväksikäyttöä, prostituutiota, sukupuolitauteja. Ja etenkin niitä abortteja. Jos yhteisö ei hyväksy seksiä ilman avioliittoa ja naimaton nainen tulee raskaaksi, niin abortti on suorastaan pakko tehdä jos ei halua joutua yhteisön ulkopuolelle. Toisin kuin vaikka nyky-Suomessa, jossa saa ihan rauhassa pitää sen lapsen jos haluaa eikä ketään kiinnosta koko asia.
Sori ohis, on vaan niin raivostuttavaa tietämättömyyttä että joku vielä nykyaikana luulee että abortit vähenisi jos rajoitetaan ihmisten seksuaalisuutta. Samalla ajatuskululla väitetään, että jos abortit kielletään, niitä ei tapahdu. Kannattaa vähän tutkia millaista meininkiä Suomessakin oli "vanhoina hyvinä aikoina". Sairaalat täynnä nuoria naisia kuolemassa laittomien aborttien komplikaatioihin. Juu, eiköhän palata siihen systeemiin...
Näin täällä Juvalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö alkoi 13v seurustella 18v pojan kanssa. Edelleen ovat yhdessä. Tyttö on nyt 15.
Heti suhteen alussa alkoivat nukkumaan yhdessä.
Pojalla on farmarimersu ja on ihan fiksu. Ainoa miinus että tupakoivat.
Näin meillä Juvalla.Oikeasti :O ? Lasun paikka olis ollut... Miten annoitte täysi-ikäisen nukkua noin nuoren tyttönne kanssa?
Minkäs teet? Ei rakkaus katso ikää. Ovat kuitenkin melkein samaa ikäiset. Hyvin on mennyt.
Ei täällä kukaan pahoittanut mieltään kylällä kun aloittivat seurustelun.
13-vuotias ei todellakaan ole melkein samanikäinen 18-vuotiaan kanssa. Kun kyse on kasvuikäisestä, niin 5 vuotta on merkittävä ikäero. 13-vuotiaan ja 18-vuotiaan välillä on iso ero sekä henkisessä että fyysisessä kehitystasossa. 18-vuotias on täysi-ikäinen, aikuistuva nuori, 13-vuotias vielä ihan lapsi. 13-vuotias tyttö on tuollaisessa suhteessa aivan 18-vuotiaan poikaystävän vietävissä. Pojan ehdoilla näissä suhteissa käytännössä aina mennään, myös seksiasioissa. En ole kuullut yhdeltäkään naiselta joka noin nuorena on seksin aloittanut, että oikeasti katsoisi olleensa siihen valmis. Ja kun poikaystävä on noin paljon vanhempi, tyttö kokee vielä suurempaa painetta suostua seksiin vaikka itseä se vielä lähinnä pelottaisi. Ylipäänsä teinien suhteissa se seksi on usein enemmän pojan toive kuin tytön. Tytöt eivät vain usein uskalla pitää kiinni rajoistaan. Aikuiselle (ainakin toivottavasti) on jo itsestäänselvyys että seksiä ei ole pakko harrastaa, 13-vuotiaalle se useinkaan ei ole itsestäänselvyys.
Monet vanhemmat näyttävät ajattelevan, että kaikki on kunnossa jos nuori vain huolehtii ehkäisystä. Ehkäisyvälineet eivät kuitenkaan suojaa traumoilta. Liian aikaisin aloitetun seksin muista riskeistä puhutaan nuorten kanssa ihan liian vähän. Se puhe on toki vaikeampaa kuin valistus ehkäisystä, mutta ehdottoman tärkeää sekin olisi.
No jaa... itse en koskaan teininä yöpynyt poikaystävien luona eivätkä he meillä. Silti oli yllinkyllin tilaisuuksia harrastaa seksiä. Vähän naurettavalta kuulostaa tuo puhe, että yökyläily mahdollistaa ja helpottaa seksin harrastamista kun se on täysin mahdollista ja helppoa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Näin täällä Juvalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö alkoi 13v seurustella 18v pojan kanssa. Edelleen ovat yhdessä. Tyttö on nyt 15.
Heti suhteen alussa alkoivat nukkumaan yhdessä.
Pojalla on farmarimersu ja on ihan fiksu. Ainoa miinus että tupakoivat.
Näin meillä Juvalla.Toivon todella että tää on provo... 13 ja 18 v ovat todella eri tasolla vaikka sinänsähän ikäero ei suuri ole, mutta tuossa iässä se on! Plus laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää on näitä, mihin ei voi antaa tiettyä ikärajaa. Itse olen lapsille puhunut avoimesti seksistä ja siitä, miten paljon itse olemme iloinneet siitä, että odotimme seksielämän aloittamista hääpäivään saakka ja jotta pysyimme päätöksessämme, oli suorastaan pakko ei muiden antamien ohjeiden mukaan vaann oman itsekurin takia olla nukkumatta samassa paikassa tai ylipäänsä olla tiloissa kahden, joissa kiusaus kasvaisi liian suureksi.
Kuitenkin, jos lapseni olisi sitä mieltä, että haluaa seksiä jo ennen avioliittoa, kertoisin mielipiteeni, että olisi parempi odottaa, mutta koska en kuitenkaan voisi siihen vaikuttaa ja koska en missään nimessä haluaisi, että itse seksiin tulisi mitään negatiivista sävyä, antaisin poikakaverin olla yötä siinä vaiheessa, kun molemmt ovat vähintään 16 ja seurustelleet sanotaa nyt vähintään puolisen vuotta ja tuntisin pojan perheen. Ja tietysti ehkäisyasiat olisi kunnossa. Jotakin tällaista.
Mitäs jos se odottaisi avioliittoon ja sitten seksi olisi umpisurkeaa eikä parantuisi erilaisten mieltymysten takia? Jatkettaisiin vaan samaan tyyliin loppuikä?
Tämä, nyt vastatkaa! Millainen seksi on sellaista umpisurkeaa, joka ei harjoittelulla petraantuisi? Me odotettiin mieheni kanssa lähes papin aameneen, mutta TIETENKIN olimme puhuneet jo paljon mieltymyksistä. En voi käsittää, mikä voisi olla niin surkeaa seksiä, etten enää haluaisi olla rakastamani ja haluamani ihmisen kanssa! Pliis, valaiskaa?
Sellainen seksi johon ei kuulu suuseksi olisi minun mielestäni surkeaa. En tiennyt tästä mieltymyksestäni ennen kuin sain sen kokea, eikä mieskään voi tietää varmasti pitääkö pillun mausta ja tunnusta suussaan ennen kuin kokeilee.
Ei sitä tietenkään pysty täysin estämään. Mutta siihen voin vaikuttaa, minkä singnaalin annan, onko se minusta ok vai ei, saako yökyläillä vai ei.