Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä antaisit tyttäresi poikakaverin olla teillä yötä samassa huoneessa kun tyttösi?

Vierailija
05.11.2017 |

Olettaen, että on ns. kypsä ja ehkäisyasiat keskusteltu ja odottamisen edut jne.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan n. 15-16-v tulen antamaan/voisin antaa tällaiseen luvan. Sen ikäisen voin myös jättää yksin kotiin esim. mökkiviikonlopun ajaksi.  Itse matkustin tuon ikäisenä jo ulkomaillekin ilman vanhempia. Ei nuoria saa liikaa holhota, mutta lapset pitää (ainakin yrittää) kasvattaa niin, että tuossa vaiheessa heihin voi luottaa. 

Vierailija
42/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 on suojaikäraja eli niillä paikkeilla antaisin luvan seksiin kotonamme. Vaikea sitten sanoa että minkä ikäisenä eri sukupuolta olevilta kaveruksilta pitäisi kieltää samassa huoneessa nukkuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ripiltä päässy niin silloin on naimalupa. Laitoin kondomipaketin yöpöydän laatikkoon :)

Voi taivas. Naimalupa?? Niinkö sinä sen ymmärrät?

Kyllä rippikoulun "naimalupa" tarkoittaa ihan vaan sitä, että on lupa ja oikeus kirkolliseen vihkimiseen, sitten kun on 18-vuotias. Ei sillä panemisen kanssa ole mitään yhteyttä.

Vierailija
44/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ripiltä päässy niin silloin on naimalupa. Laitoin kondomipaketin yöpöydän laatikkoon :)

Kyllä rippikoulun "naimalupa" tarkoittaa ihan vaan sitä, että on lupa ja oikeus kirkolliseen vihkimiseen, sitten kun on 18-vuotias. Ei sillä panemisen kanssa ole mitään yhteyttä.

Naimisiin saa mennä, mutta ei panna 🤣

Vierailija
45/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot muuten väärässä. Namisiin pääsi tuosta iästä eteenpäin. Muutenhan se rippikoulukin olis myöhemmin.

Vierailija
46/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuota koskaan kysytty, koska tyttöni ei seurustellut edes lukiossa niin tiiviisti, että siihen olisi tarvittu yhteistä makuuhuonetta. Seksiä voi harrastaa vaikka koulun vessassa, sehän on täällä moneen kertaan todettu, mutta jostain syystä aika harva lukiolaistyttö haluaa sellaista aktia,jossa kaverit on oven takana tahdittamassa. Ammattikoulussa ja huonojen peruskoulujen yläasteella saattaa olla toisin.

Varhainen seksinaloitusikä korreloi vahvasti alhaisen sosiaaliluokan ja surkean koulutuksen kanssa.

Vierailija
47/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö alkoi 13v seurustella 18v pojan kanssa. Edelleen ovat yhdessä. Tyttö on nyt 15.

Heti suhteen alussa alkoivat nukkumaan yhdessä.

Pojalla on farmarimersu ja on ihan fiksu. Ainoa miinus että tupakoivat.

Näin meillä Juvalla.

Vierailija
48/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tyttö alkoi 13v seurustella 18v pojan kanssa. Edelleen ovat yhdessä. Tyttö on nyt 15.

Näin meillä Juvalla.

Hianoo että on mersu

Vierailija
49/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ovat naimisissa ;) Totta kai voivat harrastaa seksiä milloin vain missä vain, mutta ei meidän siunauksella ennen papin aamenta. Tämä on sama kuin alkoholissa: ei osteta sitäkään alaikäisille vain sen takia, että "kuitenkin saavat sitä jostain". Meillä on meidän säännöt. 

Ja nyt tulee alapeukkua, sekään ei yllätä. Koittakaa jo hyväksyä, että meitä on moneksi. En tuomitse teitä, älkää tekään meitä, kiitos.

Vierailija
50/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä Juvalla.

Oikeasti :O ? Lasun paikka olis ollut... Miten annoitte täysi-ikäisen nukkua noin nuoren tyttönne kanssa?

Vierailija
51/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

52-v. Ja alle nelikymppisenä on turha kuvitella mitenkään muutenkaan jätkien kanssa vehtaavan.

Vierailija
52/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuota koskaan kysytty, koska tyttöni ei seurustellut edes lukiossa niin tiiviisti, että siihen olisi tarvittu yhteistä makuuhuonetta. Seksiä voi harrastaa vaikka koulun vessassa, sehän on täällä moneen kertaan todettu, mutta jostain syystä aika harva lukiolaistyttö haluaa sellaista aktia,jossa kaverit on oven takana tahdittamassa. Ammattikoulussa ja huonojen peruskoulujen yläasteella saattaa olla toisin.

Varhainen seksinaloitusikä korreloi vahvasti alhaisen sosiaaliluokan ja surkean koulutuksen kanssa.

Linkki tutkimukseen?

Vierailija
53/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, saitpas hienosti käännettyä tämän koulutus-keskusteluksi tyyliin lukio hyvä, ammattikoulu paha. Onnea!

Vierailija
54/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kiellätte lapsen yökyläilyt sen takia, että kiusaannutte ajatuksesta, että lapsenne harrastaa seksiä läsnäollessanne - jep. Muistakaa sitten ajatella lastakin, ja olla harrastamatta itse seksiä öisin. Kyllä lapsenne teistä yhtä lailla kiusaantuu, jos se nyt jokin perustelu jollekin on. Normaali teini tietysti ymmärtää, että kannattaa olla mahdollisimman hiljaa ja huomaamaton, joten en ymmärrä, ketä tämä normaali asia haittaisi? Pointti on, että kotona on aina turvallisempaa kuin muualla, varsinkin, jos vanhempia on kotona.

Jos nyt ajatellaan järjellä, eikä tunteella, kyllä mä antaisin fiksun oloisen 14-vuotiaankin yökyläillä poikaystävänsä kanssa. Teini-ikäisen yksityiselämään on enää vaikeaa puuttua. Jos he harrastavat seksiä, en oikeasti voi asialle enää mitään. Sama se on, tekevätkö he sitä myös mun kämpässä, turvallisempaa se vaan on siellä.

Avain lieneekin kasvatuksessa, ja siinä, että luottaa lapsensa hallitsevan ehkäisyn ja olevan harkitsevainen. Itselläni oli säännöllinen seksielämä 15-vuotiaasta asti, ja itselleni oli tärkeää voida viettää aikaa poikaystäväni (nykyisen avomieheni) kanssa. Se auttoi jaksamaan paremmin.

Kummallisen vähän luottoa teillä on lapsiinne, ja kummallisen paljon ajattelette omia tuntemuksianne lapsen varsinaisen edun sijaan. Seksi ei ole niin suuri juttu, kuin mitä te siitä teette. Jos lapsenne ovat jollain tasolla fiksuja, ei asian pitäisi olla edes ongelma.

Kysymys on täysin eri silloin kun on kyseessä huoltajan ja huollettavan välinen suhde. Lapsilla ei ole ikinä, eikä kuulukaan olla samoja oikeuksia kuin aikuisilla, pitäisihän tyhmemmänkin tämä ymmärtää! Jos joskus lapsi joutuu kuuntelemaan aikuisten seksiä, se ei tarkoita että lapsella olisi sama oikeus, ei todellakaan! Lapset eivät ole tasavertaisia eikä tasa-arvoisia perheessä vanhempien kanssa. Vanhemmat ovat aina auktoriteetti, jotka sanovat säännöt, miten perheessä eletään, ja siihen ei lapsella ole mitään muuta sanottavaa kuin suostuminen. Nykyisen kasvatuksen suurimpia ongelmia on se että lapset ovat kuin pieniä aikuisia ja lähinnä vanhempiensa kavereita. Kaveria ei pysty kasvattamaan, ja lapset nimen omaan pitää kasvattaa!!!

Niin tää oli varmaan trolli. Moni 18-vuotias joutuu asumaan vielä kotona. 18-vuotias on aikuinen ja saa siten myös sinun logiikallasi harrastaa seksiä. Heitätkö hänet sitten ulos kotoa? Se kertoo sinusta vanhempana kaiken oleellisen.

Miten lapsen seksuaalisuus ylipäätään liittyy kodin sääntöihin? Lapsellanne tasan on oikeus esimerkiksi tyydyttää itseään. Normaali teini lisäksi seurustelee, ja saattaa harrastaa seksiä. Tätä ei pitäisi rajoittaa, jos kyseessä on normaalin oloinen kypsä teini.

Mielestäni vain mielenvikainen vanhempi pyrkii kontrolloimaan normaalin lapsensa seksuaalisuutta. Voitte aivan vapaasti kieltää alkoholin, ulkona myöhään hillumisen, koulusta lintsaamisen sekä pakottaa teinin tekemään kotitöitä. Voitte kieltää häntä olemasta tietokoneella myöhään ja käskeä häntä olemaan kiroilematta. Näille on perusteluita. Mikä on perustelunne sille, että estätte lastanne harrastamasta seksiä hänenkin omassa kodissaan? Koska ette itse pidä ajatuksesta? Miten seksi on koskaan ollut vain yli 18-vuotiaan oikeus?

Mistä lähtien seksistä on tullut kansalaisoikeus? Tosi epää jos ei lapsi saa sitä harrastaa omassa kodissaan, voihan kyynel! Nykyaikana ollaan ihan pihalla kun seksin saralla täytyy sallia ihan kaikki mahdollinen. Me perustellaan asiaa (ei seksiä alaikäisenä) sillä, että seksi kuuluu avioliittoon. Tuli varmaan yllätyksenä, että myös lapsemme (ja todella moni muu, usko tai älä) ajattelevat niin.

Vierailija
55/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär nyt 16, ei ole ajankohtaistakaan enkä tässä vaiheessa muutenkaan antaisi. Ensin pitää myös olla seurustelua takana muutamia kuukausia vähintään. Itsellä oli poikakavereita yötä muistaakseni 18v alkaen, silloinhan se ei enää porukoille kuulunut ja sitä paitsi mulla oli oma wc ja ulko-ovi.

Vierailija
56/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi-ikäiselle annettiin seksilupa, mutta odotti vielä neljä vuotta ennen kuin aloitti.

SEKSILUPA?! MINÄ KIELLÄN SINUA NYT HARRASTAMASTA SEKSIÄ, MENETIT SEKSILUPASI. HANNKIAKSESI SEKSILUPASI TAKAISIN, SINUN TÄYTYY AJAA SEKSIAJOKORTTI JA TÄYTTÄÄ SEKSILOMAKE.

Vierailija
57/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kiellätte lapsen yökyläilyt sen takia, että kiusaannutte ajatuksesta, että lapsenne harrastaa seksiä läsnäollessanne - jep. Muistakaa sitten ajatella lastakin, ja olla harrastamatta itse seksiä öisin. Kyllä lapsenne teistä yhtä lailla kiusaantuu, jos se nyt jokin perustelu jollekin on. Normaali teini tietysti ymmärtää, että kannattaa olla mahdollisimman hiljaa ja huomaamaton, joten en ymmärrä, ketä tämä normaali asia haittaisi? Pointti on, että kotona on aina turvallisempaa kuin muualla, varsinkin, jos vanhempia on kotona.

Jos nyt ajatellaan järjellä, eikä tunteella, kyllä mä antaisin fiksun oloisen 14-vuotiaankin yökyläillä poikaystävänsä kanssa. Teini-ikäisen yksityiselämään on enää vaikeaa puuttua. Jos he harrastavat seksiä, en oikeasti voi asialle enää mitään. Sama se on, tekevätkö he sitä myös mun kämpässä, turvallisempaa se vaan on siellä.

Avain lieneekin kasvatuksessa, ja siinä, että luottaa lapsensa hallitsevan ehkäisyn ja olevan harkitsevainen. Itselläni oli säännöllinen seksielämä 15-vuotiaasta asti, ja itselleni oli tärkeää voida viettää aikaa poikaystäväni (nykyisen avomieheni) kanssa. Se auttoi jaksamaan paremmin.

Kummallisen vähän luottoa teillä on lapsiinne, ja kummallisen paljon ajattelette omia tuntemuksianne lapsen varsinaisen edun sijaan. Seksi ei ole niin suuri juttu, kuin mitä te siitä teette. Jos lapsenne ovat jollain tasolla fiksuja, ei asian pitäisi olla edes ongelma.

Kysymys on täysin eri silloin kun on kyseessä huoltajan ja huollettavan välinen suhde. Lapsilla ei ole ikinä, eikä kuulukaan olla samoja oikeuksia kuin aikuisilla, pitäisihän tyhmemmänkin tämä ymmärtää! Jos joskus lapsi joutuu kuuntelemaan aikuisten seksiä, se ei tarkoita että lapsella olisi sama oikeus, ei todellakaan! Lapset eivät ole tasavertaisia eikä tasa-arvoisia perheessä vanhempien kanssa. Vanhemmat ovat aina auktoriteetti, jotka sanovat säännöt, miten perheessä eletään, ja siihen ei lapsella ole mitään muuta sanottavaa kuin suostuminen. Nykyisen kasvatuksen suurimpia ongelmia on se että lapset ovat kuin pieniä aikuisia ja lähinnä vanhempiensa kavereita. Kaveria ei pysty kasvattamaan, ja lapset nimen omaan pitää kasvattaa!!!

Niin tää oli varmaan trolli. Moni 18-vuotias joutuu asumaan vielä kotona. 18-vuotias on aikuinen ja saa siten myös sinun logiikallasi harrastaa seksiä. Heitätkö hänet sitten ulos kotoa? Se kertoo sinusta vanhempana kaiken oleellisen.

Miten lapsen seksuaalisuus ylipäätään liittyy kodin sääntöihin? Lapsellanne tasan on oikeus esimerkiksi tyydyttää itseään. Normaali teini lisäksi seurustelee, ja saattaa harrastaa seksiä. Tätä ei pitäisi rajoittaa, jos kyseessä on normaalin oloinen kypsä teini.

Mielestäni vain mielenvikainen vanhempi pyrkii kontrolloimaan normaalin lapsensa seksuaalisuutta. Voitte aivan vapaasti kieltää alkoholin, ulkona myöhään hillumisen, koulusta lintsaamisen sekä pakottaa teinin tekemään kotitöitä. Voitte kieltää häntä olemasta tietokoneella myöhään ja käskeä häntä olemaan kiroilematta. Näille on perusteluita. Mikä on perustelunne sille, että estätte lastanne harrastamasta seksiä hänenkin omassa kodissaan? Koska ette itse pidä ajatuksesta? Miten seksi on koskaan ollut vain yli 18-vuotiaan oikeus?

Niin kauan kuin minun kotona asuu, ja minun leipää syö, myös minun säännöillä elää, oli sitten alaikäinen tai täysi-ikäinen. Minun kotiin tulevat yöksi vain ne henkilöt, jolle minä annan luvan tulla, ja tyttären poikaystävät eivät kuulu tähän porukkaan. Jos tytär haluaa poikaystävän kanssa nukkua yöt yhdessä, hän hankkii kämpän ja sängyn missä sen tekee. Minä en alaikäiselle lapselle edes osta leveää sänkyä, joten en senkään puolesta anna edes ajatusta siitä että voisi nukkua yhdessä minun kotonani. Seksi kuuluu vain sellaisen ihmisen kanssa, ja sellaisessa elämäntilanteessa, jossa aidosti pystyy myös sen seuraamuksetkin kantamaan. Tämä on sitä vastuullista vanhemmuutta, jossa lasta suojellaa omalta itseltään.

Jaa, mun mielestä vastuullista vanhemmuutta olisi opettaa lapselle, kuinka tehdä itse omat ratkaisunsa. Kuinka etsiä tietoa, kuinka käsitellä tunteita, kuinka ymmärtää vastuunsa suhteessa sekä omaan että muiden elämään, kuinka pitää puolensa jne.

Tuollaisella suojelulla ei valmisteta lasta siihen hetkeen, kun hän aikuistuu vaan lähinnä luistetaan omasta vastuusta kasvattajana. Asenteella "eipä voi ainakaan minua syyttää sitten kun raskautuu!", vaikka tavoitteena pitäisi olla se, että lapsesta kasvaa sellainen nuori aikuinen, joka osaa itse huolehtia itsestään ilman, että täytyy olla maailmaa piilossa neljän seinän sisällä. Nyt kuulostaa siltä, että kieltämällä välttelet itsellesi vaikeaa asiaa ja sysäät vastuun täysin kasvavalle nuorelle. -ohis

Teini-ikäiset eivät ole kypsiä näkemään tekemiensä valintojen kauaskantoisia seuraamuksia, tästä johtuen tätä päätöksentekoa ei anneta teinille joka aisaan. Ei teinin tarvitse oppimisen vuoksi kaikkia asioita tehdä, ja seksin aloittamisesta myöhemmällä iällä ei ole mitään haittaa, päin vastoin. Ehkäisystä huolimatta sitä voi tulla raskaaksi, ja ihmiset täällä puhuvat abortista aivan kun jostain yhdentekevästä asiasta. Abortilla voi olla todella rankkoja vaikutuksia korvienväliin, jotkut miettivät tehtyä aborttia koko loppu elämänsä. Se ei ole mikään leikin asia jos teini tulee raskaaksi, eikä seksiä harrasteta edes ehkäisyn kanssa sillä perusteella, jos tulen raskaaksi teen abortin. Joka näin ajattelee, se ei ole valmis aloittamaan seksielämää. Abortin tekeminen saattaa joissain tapauksissa pilata koko loppu elämän, se voi jättää naiselle niin suuren "vuotavan haavan" mieleen, että se ei parane ikinä. Ei ihmisen tarvitse vankilassakaan käydä, että vain oppii ettei vankilaan kannata mennä. Tai laittaa kättä punahehkuiselle levylle oppiakseen ettei niin kannata tehdä. Tätä on vastuullinen vanhemmuus, että asiat kerrotaan eikä anneta ei toivottuu tomintaan suostumusta eikä puitteita. Jos teini on niin tyhmä että ei vanhempiaan usko eikä kunnioita, sellaisen eteen ei sitten ole paljoa muutakaan tehtävissä.

Vierailija
58/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä Juvalla.

Oikeasti :O ? Lasun paikka olis ollut... Miten annoitte täysi-ikäisen nukkua noin nuoren tyttönne kanssa?

Minkäs teet? Ei rakkaus katso ikää. Ovat kuitenkin melkein samaa ikäiset. Hyvin on mennyt.

Ei täällä kukaan pahoittanut mieltään kylällä kun aloittivat seurustelun.

Vierailija
59/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien seksistä on tullut kansalaisoikeus? Tosi epää jos ei lapsi saa sitä harrastaa omassa kodissaan, voihan kyynel! Nykyaikana ollaan ihan pihalla kun seksin saralla täytyy sallia ihan kaikki mahdollinen. Me perustellaan asiaa (ei seksiä alaikäisenä) sillä, että seksi kuuluu avioliittoon. Tuli varmaan yllätyksenä, että myös lapsemme (ja todella moni muu, usko tai älä) ajattelevat niin.

Mielisairaat ajattelee noin. Eli teidän mielestänne sinkut ei saa harrastaa seksiä.

Ei ihme ett maailmalla pidetään suomalaisia ihan metsäläisinä

Vierailija
60/87 |
05.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulun jumppamaikalla on tapana näyttää kaikille oppilaille aborttivideo. Se sätkivä möykky kaarimaljassa herättää aina ansaittua huomiota etenkin kun opettaja ei kerro, että video on jostain 90-luvulta. Enää sikiöt ei sätki, ne tapetaan ensin myrkyillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi