Minkä ikäisenä antaisit tyttäresi poikakaverin olla teillä yötä samassa huoneessa kun tyttösi?
Olettaen, että on ns. kypsä ja ehkäisyasiat keskusteltu ja odottamisen edut jne.
Kommentit (87)
Näin täällä Juvalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kiellätte lapsen yökyläilyt sen takia, että kiusaannutte ajatuksesta, että lapsenne harrastaa seksiä läsnäollessanne - jep. Muistakaa sitten ajatella lastakin, ja olla harrastamatta itse seksiä öisin. Kyllä lapsenne teistä yhtä lailla kiusaantuu, jos se nyt jokin perustelu jollekin on. Normaali teini tietysti ymmärtää, että kannattaa olla mahdollisimman hiljaa ja huomaamaton, joten en ymmärrä, ketä tämä normaali asia haittaisi? Pointti on, että kotona on aina turvallisempaa kuin muualla, varsinkin, jos vanhempia on kotona.
Jos nyt ajatellaan järjellä, eikä tunteella, kyllä mä antaisin fiksun oloisen 14-vuotiaankin yökyläillä poikaystävänsä kanssa. Teini-ikäisen yksityiselämään on enää vaikeaa puuttua. Jos he harrastavat seksiä, en oikeasti voi asialle enää mitään. Sama se on, tekevätkö he sitä myös mun kämpässä, turvallisempaa se vaan on siellä.
Avain lieneekin kasvatuksessa, ja siinä, että luottaa lapsensa hallitsevan ehkäisyn ja olevan harkitsevainen. Itselläni oli säännöllinen seksielämä 15-vuotiaasta asti, ja itselleni oli tärkeää voida viettää aikaa poikaystäväni (nykyisen avomieheni) kanssa. Se auttoi jaksamaan paremmin.
Kummallisen vähän luottoa teillä on lapsiinne, ja kummallisen paljon ajattelette omia tuntemuksianne lapsen varsinaisen edun sijaan. Seksi ei ole niin suuri juttu, kuin mitä te siitä teette. Jos lapsenne ovat jollain tasolla fiksuja, ei asian pitäisi olla edes ongelma.
Kysymys on täysin eri silloin kun on kyseessä huoltajan ja huollettavan välinen suhde. Lapsilla ei ole ikinä, eikä kuulukaan olla samoja oikeuksia kuin aikuisilla, pitäisihän tyhmemmänkin tämä ymmärtää! Jos joskus lapsi joutuu kuuntelemaan aikuisten seksiä, se ei tarkoita että lapsella olisi sama oikeus, ei todellakaan! Lapset eivät ole tasavertaisia eikä tasa-arvoisia perheessä vanhempien kanssa. Vanhemmat ovat aina auktoriteetti, jotka sanovat säännöt, miten perheessä eletään, ja siihen ei lapsella ole mitään muuta sanottavaa kuin suostuminen. Nykyisen kasvatuksen suurimpia ongelmia on se että lapset ovat kuin pieniä aikuisia ja lähinnä vanhempiensa kavereita. Kaveria ei pysty kasvattamaan, ja lapset nimen omaan pitää kasvattaa!!!
Niin tää oli varmaan trolli. Moni 18-vuotias joutuu asumaan vielä kotona. 18-vuotias on aikuinen ja saa siten myös sinun logiikallasi harrastaa seksiä. Heitätkö hänet sitten ulos kotoa? Se kertoo sinusta vanhempana kaiken oleellisen.
Miten lapsen seksuaalisuus ylipäätään liittyy kodin sääntöihin? Lapsellanne tasan on oikeus esimerkiksi tyydyttää itseään. Normaali teini lisäksi seurustelee, ja saattaa harrastaa seksiä. Tätä ei pitäisi rajoittaa, jos kyseessä on normaalin oloinen kypsä teini.
Mielestäni vain mielenvikainen vanhempi pyrkii kontrolloimaan normaalin lapsensa seksuaalisuutta. Voitte aivan vapaasti kieltää alkoholin, ulkona myöhään hillumisen, koulusta lintsaamisen sekä pakottaa teinin tekemään kotitöitä. Voitte kieltää häntä olemasta tietokoneella myöhään ja käskeä häntä olemaan kiroilematta. Näille on perusteluita. Mikä on perustelunne sille, että estätte lastanne harrastamasta seksiä hänenkin omassa kodissaan? Koska ette itse pidä ajatuksesta? Miten seksi on koskaan ollut vain yli 18-vuotiaan oikeus?
Mistä lähtien seksistä on tullut kansalaisoikeus? Tosi epää jos ei lapsi saa sitä harrastaa omassa kodissaan, voihan kyynel! Nykyaikana ollaan ihan pihalla kun seksin saralla täytyy sallia ihan kaikki mahdollinen. Me perustellaan asiaa (ei seksiä alaikäisenä) sillä, että seksi kuuluu avioliittoon. Tuli varmaan yllätyksenä, että myös lapsemme (ja todella moni muu, usko tai älä) ajattelevat niin.
Mielisairaat ajattelee noin. Eli teidän mielestänne sinkut ei saa harrastaa seksiä.
Ei ihme ett maailmalla pidetään suomalaisia ihan metsäläisinä
Ei suomalaisia pidetä maailmalla metsäläisinä. Metsäläiset sentään ennenvanhaan osasivat kuitenkin käyttäytyä, ja heidän hommissaa oli joku tolkku päässä. Metsäläiset eivät yksinkertaisesti selviä, jos meininki on kuin maailmanlopun edellä, ja jokainen tekee mitä itseään huvittaa. Suomalaisilla olisi paljon opittavaa metsäläisiltä, ja se on suorastaan törkeää metsäläisten pilkkaamista kutsua suomalaisia metsäläisiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö alkoi 13v seurustella 18v pojan kanssa. Edelleen ovat yhdessä. Tyttö on nyt 15.
Heti suhteen alussa alkoivat nukkumaan yhdessä.
Pojalla on farmarimersu ja on ihan fiksu. Ainoa miinus että tupakoivat.
Näin meillä Juvalla.Oikeasti :O ? Lasun paikka olis ollut... Miten annoitte täysi-ikäisen nukkua noin nuoren tyttönne kanssa?
Minkäs teet? Ei rakkaus katso ikää. Ovat kuitenkin melkein samaa ikäiset. Hyvin on mennyt.
Ei täällä kukaan pahoittanut mieltään kylällä kun aloittivat seurustelun.
Ai minkäs tekee, kysytkö vanhempana tätä? Kyllä vanhempi on se joka tekee säännöt. Rakastaa saa, hieno asia! Muta se on eri asia kun antaa samantien nukkua yhdessä. Onko isnusta 13 ja 18 melkein samanikäiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kiellätte lapsen yökyläilyt sen takia, että kiusaannutte ajatuksesta, että lapsenne harrastaa seksiä läsnäollessanne - jep. Muistakaa sitten ajatella lastakin, ja olla harrastamatta itse seksiä öisin. Kyllä lapsenne teistä yhtä lailla kiusaantuu, jos se nyt jokin perustelu jollekin on. Normaali teini tietysti ymmärtää, että kannattaa olla mahdollisimman hiljaa ja huomaamaton, joten en ymmärrä, ketä tämä normaali asia haittaisi? Pointti on, että kotona on aina turvallisempaa kuin muualla, varsinkin, jos vanhempia on kotona.
Jos nyt ajatellaan järjellä, eikä tunteella, kyllä mä antaisin fiksun oloisen 14-vuotiaankin yökyläillä poikaystävänsä kanssa. Teini-ikäisen yksityiselämään on enää vaikeaa puuttua. Jos he harrastavat seksiä, en oikeasti voi asialle enää mitään. Sama se on, tekevätkö he sitä myös mun kämpässä, turvallisempaa se vaan on siellä.
Avain lieneekin kasvatuksessa, ja siinä, että luottaa lapsensa hallitsevan ehkäisyn ja olevan harkitsevainen. Itselläni oli säännöllinen seksielämä 15-vuotiaasta asti, ja itselleni oli tärkeää voida viettää aikaa poikaystäväni (nykyisen avomieheni) kanssa. Se auttoi jaksamaan paremmin.
Kummallisen vähän luottoa teillä on lapsiinne, ja kummallisen paljon ajattelette omia tuntemuksianne lapsen varsinaisen edun sijaan. Seksi ei ole niin suuri juttu, kuin mitä te siitä teette. Jos lapsenne ovat jollain tasolla fiksuja, ei asian pitäisi olla edes ongelma.
Kysymys on täysin eri silloin kun on kyseessä huoltajan ja huollettavan välinen suhde. Lapsilla ei ole ikinä, eikä kuulukaan olla samoja oikeuksia kuin aikuisilla, pitäisihän tyhmemmänkin tämä ymmärtää! Jos joskus lapsi joutuu kuuntelemaan aikuisten seksiä, se ei tarkoita että lapsella olisi sama oikeus, ei todellakaan! Lapset eivät ole tasavertaisia eikä tasa-arvoisia perheessä vanhempien kanssa. Vanhemmat ovat aina auktoriteetti, jotka sanovat säännöt, miten perheessä eletään, ja siihen ei lapsella ole mitään muuta sanottavaa kuin suostuminen. Nykyisen kasvatuksen suurimpia ongelmia on se että lapset ovat kuin pieniä aikuisia ja lähinnä vanhempiensa kavereita. Kaveria ei pysty kasvattamaan, ja lapset nimen omaan pitää kasvattaa!!!
Niin tää oli varmaan trolli. Moni 18-vuotias joutuu asumaan vielä kotona. 18-vuotias on aikuinen ja saa siten myös sinun logiikallasi harrastaa seksiä. Heitätkö hänet sitten ulos kotoa? Se kertoo sinusta vanhempana kaiken oleellisen.
Miten lapsen seksuaalisuus ylipäätään liittyy kodin sääntöihin? Lapsellanne tasan on oikeus esimerkiksi tyydyttää itseään. Normaali teini lisäksi seurustelee, ja saattaa harrastaa seksiä. Tätä ei pitäisi rajoittaa, jos kyseessä on normaalin oloinen kypsä teini.
Mielestäni vain mielenvikainen vanhempi pyrkii kontrolloimaan normaalin lapsensa seksuaalisuutta. Voitte aivan vapaasti kieltää alkoholin, ulkona myöhään hillumisen, koulusta lintsaamisen sekä pakottaa teinin tekemään kotitöitä. Voitte kieltää häntä olemasta tietokoneella myöhään ja käskeä häntä olemaan kiroilematta. Näille on perusteluita. Mikä on perustelunne sille, että estätte lastanne harrastamasta seksiä hänenkin omassa kodissaan? Koska ette itse pidä ajatuksesta? Miten seksi on koskaan ollut vain yli 18-vuotiaan oikeus?
Mistä lähtien seksistä on tullut kansalaisoikeus? Tosi epää jos ei lapsi saa sitä harrastaa omassa kodissaan, voihan kyynel! Nykyaikana ollaan ihan pihalla kun seksin saralla täytyy sallia ihan kaikki mahdollinen. Me perustellaan asiaa (ei seksiä alaikäisenä) sillä, että seksi kuuluu avioliittoon. Tuli varmaan yllätyksenä, että myös lapsemme (ja todella moni muu, usko tai älä) ajattelevat niin.
Mielisairaat ajattelee noin. Eli teidän mielestänne sinkut ei saa harrastaa seksiä.
Ei ihme ett maailmalla pidetään suomalaisia ihan metsäläisinä
Ai mielisairaat, no siellähän olikin suvaitsevainen persoona :D Ihan sama mitä muut sinkut tekee, mitä te meidän mielipiteistä välitätte? Ole vaikka tuhannen kanssa sängyssä, mua ei haittaa. Mutta joo, seksi kuuluu mielestäni avioliittoon, vaikka kuinka sinä olisit eri mieltä.
Mites muuten seksi ja metsäläisyys kuuluu yhteen, ei ihan auennut? Toisekseen, mulle ihan sama sekin, mitä "muu maailma" ajattelee. Lapsellista jos sinä mietit sitä. ps. joissain maissa valitettavasti kivitetään nainen hengiltä, jos tavataan sängystä ei-aviopuolison kanssa, mietipä hetki sitä, SE on mielisairasta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuota koskaan kysytty, koska tyttöni ei seurustellut edes lukiossa niin tiiviisti, että siihen olisi tarvittu yhteistä makuuhuonetta. Seksiä voi harrastaa vaikka koulun vessassa, sehän on täällä moneen kertaan todettu, mutta jostain syystä aika harva lukiolaistyttö haluaa sellaista aktia,jossa kaverit on oven takana tahdittamassa. Ammattikoulussa ja huonojen peruskoulujen yläasteella saattaa olla toisin.
Varhainen seksinaloitusikä korreloi vahvasti alhaisen sosiaaliluokan ja surkean koulutuksen kanssa.
Linkki tutkimukseen?
Tässä olisi suomeksi Marjo Kuortin väitöskirja
http://uta32-kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/10024/66913/978-951-44…
Vierailija kirjoitti:
Kiusallinen ajatus, että lapseni harrastaisi seksiä samoissa tiloissa, missä oleskelen.
Eli ei ollenkaan yökyläilyjä. Tämä ei ole moraalikysymys. Saisivat olla kyllä täällä aina, kun olen poissa. Ei varsinaista ikärajaa. Jos seksielämä on alkanut, niin sitten on alkanut.
Saatko kuitenkin itse harrastaa seksiä kotonasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koulun jumppamaikalla on tapana näyttää kaikille oppilaille aborttivideo. Se sätkivä möykky kaarimaljassa herättää aina ansaittua huomiota etenkin kun opettaja ei kerro, että video on jostain 90-luvulta. Enää sikiöt ei sätki, ne tapetaan ensin myrkyillä.
Miten se liittyy liikuntaan?
Keksi parempi juttu
Seksuaalivalistus on osa terveyskasvatusta. Sinulta jöi peruskoulu kesken?
Vierailija kirjoitti:
Kiusallinen ajatus, että lapseni harrastaisi seksiä samoissa tiloissa, missä oleskelen.
Eli ei ollenkaan yökyläilyjä. Tämä ei ole moraalikysymys. Saisivat olla kyllä täällä aina, kun olen poissa. Ei varsinaista ikärajaa. Jos seksielämä on alkanut, niin sitten on alkanut.
Mutta sinun seksin harrastamiset ei saisi lasta haitata?
No 16 vuotiaana hankki poikaystävän ja muutaman kuukauden jälkeen alkoivat yökyläilyt. Tuolla ne nytkin heräilevät pikku hiljaa tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko kuitenkin itse harrastaa seksiä kotonasi?
En ole tuo jolle vastasit, mutta meillä on ihan rehellisesti eri säännöt lapsille ja aikuisille, kuten kaikissa muissakin tuntemissani perheissä. Lapset eivät saa esimerkiksi juoda saunaolutta, eivät saa tupakoida vaikka mieheni polttaakin ja elokuvissa ja peleissä huomioidaan ikärajat. Kyllä vanhemmalla on velvollisuus arvioida mitkä asiat ovat lapsen iän ja kehitystason ulkopuolella, eikä se tarkoita sitä ettei aikuinen vanhempi saisi itse elää normaalia aikuisen ihmisen elämää.
Eli yöpyminen = seksin harrastaminen?
Onkohan ihan näin yksinkertaista? Toki varmaan sellaisen mamman mielestä joka itse harrastaa seksiä vain öisin pimeässä....
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se minun nuoruudessa pääsääntöisesti näin oli.. Ja saa olla tytölläni nytkin.
:D
Kuvitteletteko estävänne teiniänne harrastamasta seksiä eväämällä yökyläilyt? Kyllä ne sitä tekee muutenkin, jos ovat tehdäkseen, joten yökyläilykiellolla ei ole siihen asiaan mitään vaikutusta. Voitte toki uskotella itsellenne, että asia on teidän kontrollissanne tuolla tavalla, mutta oikeasti se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se minun nuoruudessa pääsääntöisesti näin oli.. Ja saa olla tytölläni nytkin.
Kyllä kuule tyttös on sitä harrastanut jo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuule tyttös on sitä harrastanut jo muutenkin.
Tottakai, en sitä kiistänytkään.
Pointtini olikin se, että itse sekstailin aina tyttöystäväni kanssa kun öitä vietimme. Ja oma tyttäreni saa puolestani naiskennella juuri niin kuin haluaa.
Yhdessä nukkuessa saa muutakin kuin seksiä, kuten läheisyyttä. Vai nukkuvatko avioparit eri sängyissä niinä öinä kun eivät harrasta seksiä? No eivät nuku. En siis näe syytä miksi pitkään seurustellut pari ei saisi nukahtaa halaukseen ja herätä rakkaan vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää on näitä, mihin ei voi antaa tiettyä ikärajaa. Itse olen lapsille puhunut avoimesti seksistä ja siitä, miten paljon itse olemme iloinneet siitä, että odotimme seksielämän aloittamista hääpäivään saakka ja jotta pysyimme päätöksessämme, oli suorastaan pakko ei muiden antamien ohjeiden mukaan vaann oman itsekurin takia olla nukkumatta samassa paikassa tai ylipäänsä olla tiloissa kahden, joissa kiusaus kasvaisi liian suureksi.
Kuitenkin, jos lapseni olisi sitä mieltä, että haluaa seksiä jo ennen avioliittoa, kertoisin mielipiteeni, että olisi parempi odottaa, mutta koska en kuitenkaan voisi siihen vaikuttaa ja koska en missään nimessä haluaisi, että itse seksiin tulisi mitään negatiivista sävyä, antaisin poikakaverin olla yötä siinä vaiheessa, kun molemmt ovat vähintään 16 ja seurustelleet sanotaa nyt vähintään puolisen vuotta ja tuntisin pojan perheen. Ja tietysti ehkäisyasiat olisi kunnossa. Jotakin tällaista.
Jos haluaa seksiä jo ennen avioliittoa XDDDDD
Se on joku helluntailainen kukkahattu.
Vierailija kirjoitti:
No tää on näitä, mihin ei voi antaa tiettyä ikärajaa. Itse olen lapsille puhunut avoimesti seksistä ja siitä, miten paljon itse olemme iloinneet siitä, että odotimme seksielämän aloittamista hääpäivään saakka ja jotta pysyimme päätöksessämme, oli suorastaan pakko ei muiden antamien ohjeiden mukaan vaann oman itsekurin takia olla nukkumatta samassa paikassa tai ylipäänsä olla tiloissa kahden, joissa kiusaus kasvaisi liian suureksi.
Kuitenkin, jos lapseni olisi sitä mieltä, että haluaa seksiä jo ennen avioliittoa, kertoisin mielipiteeni, että olisi parempi odottaa, mutta koska en kuitenkaan voisi siihen vaikuttaa ja koska en missään nimessä haluaisi, että itse seksiin tulisi mitään negatiivista sävyä, antaisin poikakaverin olla yötä siinä vaiheessa, kun molemmt ovat vähintään 16 ja seurustelleet sanotaa nyt vähintään puolisen vuotta ja tuntisin pojan perheen. Ja tietysti ehkäisyasiat olisi kunnossa. Jotakin tällaista.
Mitäs jos se odottaisi avioliittoon ja sitten seksi olisi umpisurkeaa eikä parantuisi erilaisten mieltymysten takia? Jatkettaisiin vaan samaan tyyliin loppuikä?
16-vuotta taitaa olla lain mukainen ikäraja. Mutta itse en introverttiäitinä haluaisi vierasta teinipoikaa venymään kotiini, aamiaiselle ja puolialastomana kuljeksimaan "omissa tiloissa". Se ahdistaisi ja häiritsisi minua. Haluan olla kotonani itse joskus alasti tai hyvin vähissä vaatteissa ja röhnöttää sohvalla katsoen telkkaria, ja käydä vessassa ja istua siellä vaikka tunnin jos haluan jne. Joten en ehkä haluaisi yökylään ollenkaan kuin ehkä kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
:D
Kuvitteletteko estävänne teiniänne harrastamasta seksiä eväämällä yökyläilyt? Kyllä ne sitä tekee muutenkin, jos ovat tehdäkseen, joten yökyläilykiellolla ei ole siihen asiaan mitään vaikutusta. Voitte toki uskotella itsellenne, että asia on teidän kontrollissanne tuolla tavalla, mutta oikeasti se ei ole.
Minä en ainakaan kuvittele estäväni yhtään mitään, mutta minun ei tarvitse olla liian varhaisen seksielämän aloituksen mahdollistaja ja helpottaja. En voi myöskään estää teini-ikäistä maistamasta alkoholia, mutta ei minun tarvitse niitä hänelle ostaa eikä omassa kodissani juomista suvaita.
Miten se liittyy liikuntaan?
Keksi parempi juttu