Olenko liian tiukka vaimo?
Puolisolla oli eilen pikkujoulut. Ensin oli koko päivän töissä (toki ok), mutta lapset ja minä itse ollaan sairaana ja olin aamusta saakka siis yksin hoidin lapset ja koiranlenkitykset ym. Mies meni töistä suoraan pikkujouluihin ja kotiutui klo.04.30! Rikkoi jonkun lasin tuhannen säpäleiksi olohuoneen lattialle. Aamulla minä sitten sain siivota sotkut ettei lapset tai koira loukkaa itseään, ja jatkaa lasten kanssa yksin touhuamista ja hoitaa kaiken yksin, koska toki herra on nyt kuolemanväsynyt ja krapulassa. Sitten nää perus takki haisee tupakalle ja huulessa on nuuska (ei käytä muuten).
Emme ole koskaan ollut mitään baareilijoita, joten en ylipäätään ole koskaan tykännyt kun juodaan itsensä känniin ja raahaudutaan kotiin aamuyöstä. Ja tuo että ollaan sitten tappiin saakka + seuraava päivä koomassa, vaikka tietää että minä yksin kipeänä olen jo edellisenä päivänä hoitanut kaiken yksin. Itse kuitenkin aina ajattelen näissä asioissa myös miestä enkä hillu ties missä ja juo itseäni siihen kuntoon ettei sängystä ylös pääse seuraavan päivänä.
Ja tähdennän että jos olisimme lapsettomia niin eihän sillä silloin olisi niin väliä. Mutta kun on pienet lapset ja vielä sairastelua perheessä niin voisi hieman ajatella puolisoakin. Enhän minä juhlintaa edes kokonaan ollut kieltämässä, toki sai mennä mutta pakkoko tuossa kunnossa kotiutua...
Tuulettelinkin miehelle jo hieman keuhkojani ja se painui makkariin ovi kiinni.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sinne se jäi potemaan. Jätin lapset ja koiran ja ruuanlaiton ym hänelle. Minäkin hoidin puolikuntoisena sen kaiken, miksi hän ei voisi? Miksi krapulainen mies tarvitsee rakkaushoitoa, mutta kuumeinen vaimo ei?
Ymmärrän että osalle tuollainen elämä on normaalia, vedetään pää täyteen ja kontataan krapulassa kotiin. Minun ja lasten elämään se ei kuulu. Mies itse päättäköön illalla loppuuko moinen käytös vai lähteekö lätkimään. Ehkä olen tiukka, mutta tulin siihen tulokseen että tässä asiassa en aio joustaa, koska mielestäni joustan muutenkin jo paljon hänen menojensa suhteen.
Kiitos vastauksista, jätän asian sen kummemman vatvomisen tähän.
Ap.
Todennäköinen vaihtoehto on sekin että mies luopuu molemmista sekä vaimosta että kännäämisestä josta ei ole enää mitää iloa hänelle kun ei ole enää vaimoa joka yrittäisi sitä rajoittaa.
No se tekee hänelle varmasti sitten ihan hyvää. Eihän se alkoholi kellekkään hyväksi ole.
ap
Ei tee mutta ei martyyri vaimo sen parempaa tee joten positiivinen vaikutus on vielä moninkertainen jos pääsee eroon molemmista yhdellä kertaa.
Olit siis kuumeisena töissä ja lapset niin ikään sairaana hoidossa? Kuitenkin jaksat sairaana lähteä viettämään omaa aikaa? Ymmärrän että kypsytti tuo tilanne, mutta se että puoli kahdeksalta aamulla on jo täysi rähinä päällä ’kun mies lorvii koko päivän krapulassa’, ei ole se kypsin ja pitkällä tähtäimellä parasta tulosta tuottava.
Ja kyllä, olen ollut vastaavassa tilanteessa itsekin, miehellä oli menoja enemmän kuin sinun miehellä. Kuten joku sanoikin, krapulaiselle on turha huutaa - sitäkin tuli kokeiltua. Toimivin keino on antaa miehen selvittää pää ja sitten käydä tilanteen tasaannuttua keskustelu, jossa kysyy miten itse reagoisi mikäli sinä toimisit noin. Eli parhaiten toimii kun saa miehen ajattelemaan kannaltaan ja ettå muutos lähtee oivalluksesta, ei siitä että vaimo huutaa.
Et ole., vaan olet liiankin lepsu. Kun perhe on sairaana, aikuinen hoitaa perhettään, eikä lähde pikkujouluihin ollenkaan. Kun mies tai nainen on perheen hankkinut, on samalla myös ottanut vastuun kaikista perheenjäsenistä. Eivät pikkujoulut ole mikään tärkeä meno ja varsinkin jos mies muutenkin on paljon menossa, niin eipä ole iso menetys.
Miehesi on Urpo. Pikkujouluissa voi käydä, mutta onko pakko vetää päänsä täyteen
ja juhlia tappiin asti? En ymmärrä sitä? Miksi alkoholi on niin tärkeää???
Minä yksinkö järkevä kirjoitti:
Miehesi on Urpo. Pikkujouluissa voi käydä, mutta onko pakko vetää päänsä täyteen
ja juhlia tappiin asti? En ymmärrä sitä? Miksi alkoholi on niin tärkeää???
Miksi kaikki asiat pitäisi ymmärtää jotta ne pystyy toisessa hyväksymään? Tuskin se alkoholi miehelle mitenkään erityisen tärkeää oli nyt vain ei tiennyt rajojaan ja kärsii krapulassa. En toisin kyllä ihmettele että kukaan aikuinen ihminen kestäisi tuota selvinpäin onhan se nyt huomattavasti helpompaa syyttää krapulaa siitä että i jaksa kuunnella kuin vaimon asennetta ja siitähän nyt vasta sota syttyisi jos sanoisikin vaimolle ilman krapulaa "ole nyt jo hiljaa en jaksa tuota mäkätystä kuunnella".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet liian ankara. Pikkujoulut saattaa työpaikasta riippuen olla iso juttu, ja miehelläsi on oikeus juhlia kerran vuodessa, tai pari, ihan ajattelematta sairaita omaisia kotona.
JOs raa'asti sanotaan, pikkujoulu on vain kerran vuodessa, mutta lapsi ja sinä sairaana aika useinkin, eikö? Niitä tilaisuuksia hoitaa teitä tulee muitakin, pikkujouluihin pitää mennä silloin kun ne ovat.
N52
Kukaan ei kieltänyt menemästä pikkujouluihin, kyse on siitä millaisessa kunnossa sieltä kotiudutaan ja missä hapessa ollaan seuraavana päivänä. Kyllä pikkulapsiperheessä mielestäni joustetaan ensisijaisesti niistä pikkujouluista yms, koska niitä kerkii juhlimaan rauhassa sitten 52-vuotiaanakin. Lapset on pieniä vain kerran, pikkujouluja tulee aina uusia - joka vuosi.
AP
Voi hyvänen aika, onko tämä siis ainoa hetki kun miehesi viettää lasten kanssa vai miksi pikkujoulut voi jättää väliin kun ne on kerran vuodessa mutta lapset eivät sitten ole lähes 364 vrk siinä?
Olet. Mies menee jos siltä tuntuu. Ota avioero jos 1x vuodessa pikkujoulut on liian kova pala parisuhteelle.
Täällä on jengi, jolla ei ole oikeaa elämää. He tehtailevat vttuilevia vastauksia tylsän sunnuntainsa ratoksi. Varmaan kilpailevat keskenään, kuka nuivailee eniten. Veikkaan jotain "perinteisten arvojen" nahkapääyhteisöä. Mukana komppaa jokunen nainen, mutta valtaosa on miehiä. Osa aloittaa jo perjantaina, ainakin yksi (yksityinen?)vakivastaanväittäjä joka on eri mieltä mistä tahansa.
Tietenkin ap on oikeassa. Kaikkihan sen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jengi, jolla ei ole oikeaa elämää. He tehtailevat vttuilevia vastauksia tylsän sunnuntainsa ratoksi. Varmaan kilpailevat keskenään, kuka nuivailee eniten. Veikkaan jotain "perinteisten arvojen" nahkapääyhteisöä. Mukana komppaa jokunen nainen, mutta valtaosa on miehiä. Osa aloittaa jo perjantaina, ainakin yksi (yksityinen?)vakivastaanväittäjä joka on eri mieltä mistä tahansa.
Tietenkin ap on oikeassa. Kaikkihan sen tietää.
Onneksi sulla on oma elämä. Ja silti olet ehtinyt tekemään näin syväluotaavan analyysin palstan aloituksista ja kirjoittajista.
Mä niin samaistun. Mun mies käy tosi harvoin missään, mutta silti ottaa päähän ja varsinkin just noin, että itse on kipeänä. Silloin pistän miehen täysvastuuseen seuraavana päivänä ja menen itse lepäämään. Ja yritän olla mukisematta.
Onneksi et ole minun vaimoni. Jos olisit, et olisi kauaa.
Tiukan ap:n kannattaisi olla tyytyväinen ukkoonsa ku on siis tullut kotiin eikä jäänyt nukkumaan hoidon viereen. Siivous on muutenkin muijien hommaa joten lasin imurointi ois viikollakin normisettii, vrt. lasten rikkomat tavarat viikottain. Kaikki siis hyvin. Keitähän siis" aamukahvit "ukolle ja huolehdi lapsista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olisit terve, olisi ihan ok toimintaa mieheltäsi. Mutta kun sinä ja lapset kipeitä, niin kyllähän vastuullinen puoliso olisi vain piipahtanut pikkujouluissa ja tullut sitten kotiin hoitamaan velvollisuuksiaan.
Paljon tietysti on mammoja jotka on tottuneet kantamaan enemmän vastuuta arjesta kuin mies, mutta kyllä jaettuun vastuuseen tottuneet korviin miehen toiminta kuulostaa itsekkäältä.
Niinpä! Kuinka moni vaimo joisi itsensä räkäkänniin, toikkaroisi aamuneljältä kotiin ja rikkoisi lasit lattialle toisen korjattavaksi - samalla kun mies on lasten kanssa kipeänä ja hoitanut kaiken kotipuolessa edellisestä aamusta saakka?
Väitän ettei yksikään, ellei kyse ole alkoholistista. Naisilta ja miehiltä odotetaan edelleen täysin eri asioita, vuonna 2017. Naiselle tämä olisi vastuutonta ja itsekästä käytöstä, miehelle taas pitäisi vaan tehdä "rakkaudentekoja", silitellä päätä... niinpä niin.
AP
No täällä on sellainen "alkoholistivaimo", joka kerran pari vuodessa käy viihteellä, kotiutuu myöhään ja saa nukkua aamulla kahdeksaa pidempään. Miehelleni ei tuota ongelmia huolehtia lapsista sillä aikaa, koska käy itsekin sen pari kertaa vuodessa juhlimassa pidemmän kaavan mukaan. Omat sotkumme kyllä siivotaan pois muiden tieltä, eli siitä toki huomauttaisin miehen herättyä. Muuten en marmattaisi, koska tiedossahan tämä oli jo etukäteen.
Sairaustapauksissa sovimme miehen kanssa etukäteen, että jaksaako sairas puoliso lapset kuitenkin hoitaa vai pitääkö pikkujouluilijan huomioida tämä juhlia rajoittamalla. Jos ei olla sovittu, että pitää tulla ajoissa kotiin ja nousta kukonlaulun aikaan ylös, saa mennä ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä niin samaistun. Mun mies käy tosi harvoin missään, mutta silti ottaa päähän ja varsinkin just noin, että itse on kipeänä. Silloin pistän miehen täysvastuuseen seuraavana päivänä ja menen itse lepäämään. Ja yritän olla mukisematta.
Miten ketään pistetään vastuuseen? Vastuuhan on edelleen sinulla jos sinä määräät miten toimitaan. Kun molemmat on vastuussa itse itsestään sekä myös mahdollisista lapsista homma toimii huomattavasti paremmin. Minä en ota vastuuta miehen krapulasta enkä hänen hoitovuoroistaan tai päinvastoin. Jos puolisoa kohtelee kuin lasta en yhtään ihmettele että hän ainakin ajan mittaan alkaa toimimaan kuin lapsi eikä kanna vastuuta omista tekemisistään vastuu jokatapauksessa on jollakin muulla.
Vierailija kirjoitti:
Sä sitten jaksat. Melkein herttaista. Se vaan, että ketään tuskin kiinnostaa vaikka SULLE ei kelpaisi. Ylipäätään monille vaimous ei ole niin tärkeä asia, että ihan vaan sen takia jaksaisi katsella idioottia miestä.
Vierailija kirjoitti:
Puolisolla oli eilen pikkujoulut. Ensin oli koko päivän töissä (toki ok), mutta lapset ja minä itse ollaan sairaana ja olin aamusta saakka siis yksin hoidin lapset ja koiranlenkitykset ym. Mies meni töistä suoraan pikkujouluihin ja kotiutui klo.04.30! Rikkoi jonkun lasin tuhannen säpäleiksi olohuoneen lattialle. Aamulla minä sitten sain siivota sotkut ettei lapset tai koira loukkaa itseään, ja jatkaa lasten kanssa yksin touhuamista ja hoitaa kaiken yksin, koska toki herra on nyt kuolemanväsynyt ja krapulassa. Sitten nää perus takki haisee tupakalle ja huulessa on nuuska (ei käytä muuten).
Emme ole koskaan ollut mitään baareilijoita, joten en ylipäätään ole koskaan tykännyt kun juodaan itsensä känniin ja raahaudutaan kotiin aamuyöstä. Ja tuo että ollaan sitten tappiin saakka + seuraava päivä koomassa, vaikka tietää että minä yksin kipeänä olen jo edellisenä päivänä hoitanut kaiken yksin. Itse kuitenkin aina ajattelen näissä asioissa myös miestä enkä hillu ties missä ja juo itseäni siihen kuntoon ettei sängystä ylös pääse seuraavan päivänä.
Ja tähdennän että jos olisimme lapsettomia niin eihän sillä silloin olisi niin väliä. Mutta kun on pienet lapset ja vielä sairastelua perheessä niin voisi hieman ajatella puolisoakin. Enhän minä juhlintaa edes kokonaan ollut kieltämässä, toki sai mennä mutta pakkoko tuossa kunnossa kotiutua...
Tuulettelinkin miehelle jo hieman keuhkojani ja se painui makkariin ovi kiinni.
Jos kerran kipeänäkin olit, niin olisiko asiasta kannattanut puhua jo ennen kuin mies lähti pikkujouluihin? Jos riittävän ajoissa, hyvin perustellusti kerrot, miksi nyt ei olisi hyvä hetki lähteä, olisi tilanne nyt aivan toisenlainen. Siitä voisi sitten jo sanoakin, jos kännääminen ja pikkujoulut ovat tärkeämpää kuin kumppanin auttaminen kun tämä on kipeä. Nyt sinulla on jo savi housuissa, ihan turhaa enää mistään möykkäät. Mitä muuten tupakanhajusta ja nuuskasta möykkäät? Jos miehesi haluaa mennä pikkujouluihin, jossa jo lähtökohtaisesti ainoastaan myrkytetään omaa ruumista, eikö nuo muutkin mene siinä samalla. Jos miehesi ei kerran omaa ruumistaan arvosta tuon enempää, eikö se ole sitten ihan sama mitä pas*aa siihen tunkee? Sinä kait sen valinnan olet tehnyt, että tuollaisen kanssa olet alkanut olemaan. Oman vaimoni kanssa on aluasta asti ollut selvää. että me elämme täysin päihteetöntä elämää. Ei tarvitse haistella tupakansavuisia vaatteita tai nuuskan saatika viinan löyhkää hengityksessä. Ne on niitä elämän pieniä valintoja. Joka myrkyttäjän kanssa haluaa elää, pitää vain totutella elämään myrkkyjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olisit terve, olisi ihan ok toimintaa mieheltäsi. Mutta kun sinä ja lapset kipeitä, niin kyllähän vastuullinen puoliso olisi vain piipahtanut pikkujouluissa ja tullut sitten kotiin hoitamaan velvollisuuksiaan.
Paljon tietysti on mammoja jotka on tottuneet kantamaan enemmän vastuuta arjesta kuin mies, mutta kyllä jaettuun vastuuseen tottuneet korviin miehen toiminta kuulostaa itsekkäältä.
Niinpä! Kuinka moni vaimo joisi itsensä räkäkänniin, toikkaroisi aamuneljältä kotiin ja rikkoisi lasit lattialle toisen korjattavaksi - samalla kun mies on lasten kanssa kipeänä ja hoitanut kaiken kotipuolessa edellisestä aamusta saakka?
Väitän ettei yksikään, ellei kyse ole alkoholistista. Naisilta ja miehiltä odotetaan edelleen täysin eri asioita, vuonna 2017. Naiselle tämä olisi vastuutonta ja itsekästä käytöstä, miehelle taas pitäisi vaan tehdä "rakkaudentekoja", silitellä päätä... niinpä niin.
AP
No täällä on sellainen "alkoholistivaimo", joka kerran pari vuodessa käy viihteellä, kotiutuu myöhään ja saa nukkua aamulla kahdeksaa pidempään. Miehelleni ei tuota ongelmia huolehtia lapsista sillä aikaa, koska käy itsekin sen pari kertaa vuodessa juhlimassa pidemmän kaavan mukaan. Omat sotkumme kyllä siivotaan pois muiden tieltä, eli siitä toki huomauttaisin miehen herättyä. Muuten en marmattaisi, koska tiedossahan tämä oli jo etukäteen.
Sairaustapauksissa sovimme miehen kanssa etukäteen, että jaksaako sairas puoliso lapset kuitenkin hoitaa vai pitääkö pikkujouluilijan huomioida tämä juhlia rajoittamalla. Jos ei olla sovittu, että pitää tulla ajoissa kotiin ja nousta kukonlaulun aikaan ylös, saa mennä ihan rauhassa.
No sittenhän teillä asia on aivan eri kuin ap:lla. Siivoatte omat sotkunne ja tarvittaessa jätätte menemättä jne toisen huomioiden. Ap:n mies oli tappiin ja veti perseet, sikaili päälle. Daa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä sitten jaksat. Melkein herttaista. Se vaan, että ketään tuskin kiinnostaa vaikka SULLE ei kelpaisi. Ylipäätään monille vaimous ei ole niin tärkeä asia, että ihan vaan sen takia jaksaisi katsella idioottia miestä.
Mitä virkaa on vaimolla, joka kerran vuoteen pitkäksi menneen illan jälkeen osoittaa kostomenttaliteettia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Sama. Eikä ole mielestäni mitenkään tavatonta. Ongelma lienee se, että ap:ta ei itseään tuollainen kiinnosta, ei se, etteikö hänellä olisi siihen mahdollisuutta. Lähde juhlimaan, ap, tai sitten yrität ymmärtää että mies haluaa juhlia vaikka sinä et. Olette 2 itsenäistä ihmistä jolla on eri halut. Et voi kiukutella miehelle siitä, että hän haluaa jotain mitä sinä et.
Ja ai että jos joku olis tullut huutamaan kasilta aamulla korvaan krapulassa :X siis vaikka ois harmittanut ja nolottanut oma kohellus niin tossa vaiheessa se olis unihtunut vtutuksen tieltä...
No se tekee hänelle varmasti sitten ihan hyvää. Eihän se alkoholi kellekkään hyväksi ole.
ap