Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Introverttien tukiketju: "Kiva kun sinäkin sanoit jotain"

Vierailija
01.11.2017 |

Introvertti ilmoittautuu. Tuntuu, että minulla menee asioiden pohtimiseen ja prosessointiin niin paljon aikaa ja energiaa, etten ehdi muodostaa mielipiteitä samassa rytmissä kuin ekstrovertimmat tuovat puheena esille. Tämä siis vain tilanteissa, joissa asiat/ihmiset ovat minulle uusia - esim. jos minulle on annettu selvä rooli kertoa tietystä asiasta muille, samaa ongelmaa ei ole. Myöskään ei ole kyse siitä, että olisin ujo, sillä tuon kyllä mielipiteeni esiin kunhan se valmistuu ja koen sen olevan tilanteen kannalta olennainen.

Kohtalotovereita? Tuntuu, että ahdistun tästä liikaa, eivätkä asiaa auta kommentit "kiva kun sanoit jotain" tai "kerropa Sanna sinäkin nyt mielipiteesi".

Kommentit (294)

Vierailija
141/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä älämöly siitä nouseekaan kun sosiaalinen introvertti sitten pläjäyttää mielipiteensä ilmoille ja se on eriävä. Eihän sillä pitänyt olla omia mielipiteitä olemassakaan!

Sosiaalista introverttiä ei ole. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat eri asia. Jos ihmisellä on korkea sosiaalisuus, hän on ekstrovertti. Jos taas matala sosiaalisuus, hän on introvertti. Molemmilla voi olla huonot tai hyvät sosiaaliset taidot. Ja jottei menisi liian helpoksi, on myös ambiverttejä, jotka ovat niitä keskivertoihmisiä.

Hah hah! Varsinainen älykkö:D

Vierailija
142/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua, tuttua! Nuo muiden kommentit, varsinkin jos ne sanotaan niin, että koko koolla oleva porukka ne kuulee, tuntuvat suoranaiselta kettuilulta. Introvertti ei halua joutua huomion keskipisteeseen. Eri asia, jos asia sanotaan kahden kesken, esim. tuo kiittävä tai ainakin sellaiseksi tarkoitettu kommentti.

Introverttiys ei ole sitä, että on hiljainen tai ei halua huomiota. Introvertillä voi olla ihan mitä tahansa luonteenpiirteitä. Se mikä tekee ihmisestä introvertin on se, että ihminen tarvitsee hiljaisuutta ja omaa aikaa palautuakseen sosiaalisista tilanteista. Introvertti voi olla seuran ilopilleri ja suulas räpättäjä TAI hiljainen mietiskelijä. Ero on ekstrovertteihin siinä, että ihmisten seura ei tuo energiaa, vaan vie sitä, vaikka seurasta nauttisikin. Omiin oloihin vetäytyminen säännöllisesti lataa intron akkuja, sitten taas jaksaa porskuttaa.

Samaa mieltä tästä. Se, että kommunikoi sosiaalisissa tilanteissa hitaasti ei ole introverttiyttä. Jotkut vaan ovat hitaita ja perusteellisia ajatuksenjuoksultaan. Ekstrovertit taas useimmiten selvittelevät omia ajatuksiaan puhuessaan.

Pidän itseäni vahvasti introverttina, koska kaipaan paljon omaa aikaa, ja toisinaan en jaksa olla tekemisissä ihmisten kanssa ollenkaan. Olen silti seurassa yleensä puhelias, reagoin nopeasti, eikä minulla ole minkäänlaisia vaikeuksia tuoda mielipiteitäni esiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä! Olen tottunut ottamaan tilanteen haltuu toteamalla sopivassa välissä olevani "hitaasti lämpiävää sorttia" -  jo ennen sitä kun noita muka-rohkaisevia typeriä "kiva kun säkin jotain sanoit"-kommentteja.

Hyvä vinkki! Jotenkin tuntuu, että minua hiljaisena pidetään helposti jotenkin turhana/hitaana/vajaana, ja täysin ymmärrettäväähän se on jos ei anna itsestään samalla tavalla dynaamista kuvaa kuin monet muut.

ap

No onhan se nyt aika vajaata, jos sinulla kestää minuuttitolkulla pohtia mielipidettäsi jostain aiheesta ja porukka on jo sillä välin puheissaan siirtynyt seuraavaan asiaan.

Sinua taitaa harmittaa?

Jo vain. Olen tämmöisen ihmisen kanssa paljon tekemisissä ja välistä koen hänen seuransa hyvin rasittavaksi, kun saattaa jäädä useaksi minuutiksi pohtimaan jotain ja ignoteeraa minut sinä aikana täysin. Välillä varmaan unohtuu jännän äärelle siellä pääkopassaan ja unohtaa tyystin vastata. Olen monet kerrat kokeillut odottaa kohteliaasti hiljaa ja antaa toisen miettiä.

Väkisinkin näissä tilanteissa + tätä ketjua lukiessa tulee oikeasti olo, että introverteilla se järjenjuoksu on vain vähäsen hitaampaa. Samoin kyky prosessoida asioita samalla, kun puhuu, on jäänyt jotenkin huonommaksi.

Ei, vaan hän prosessoi tuona aikana niin valtavan määrän dataa, ettei sinulla ole hajuakaan siitä miten paljon hänen kovalevynsä ratksuttaa. Hän ottaa huomioon lukuisan määrän muuttujia. Hän myös aistii tuskastuneisuutesi, ja se saa hänet tuntemaan olonsa epämiellyttäväksi. Hän ei kuitenkaan kohteliaana ihmisenä kerro, että hän kokee sinun painostavan häntä.

Vierailija
144/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä älämöly siitä nouseekaan kun sosiaalinen introvertti sitten pläjäyttää mielipiteensä ilmoille ja se on eriävä. Eihän sillä pitänyt olla omia mielipiteitä olemassakaan!

Sosiaalista introverttiä ei ole. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat eri asia. Jos ihmisellä on korkea sosiaalisuus, hän on ekstrovertti. Jos taas matala sosiaalisuus, hän on introvertti. Molemmilla voi olla huonot tai hyvät sosiaaliset taidot. Ja jottei menisi liian helpoksi, on myös ambiverttejä, jotka ovat niitä keskivertoihmisiä.

Anteeksi, mutta miksi naurat?

Vierailija
145/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sä oot niin hiljainen?" sillä tavalla hiukan huolestuneena mun voinnista tai töykeämmin "Sä et koskaan osallistu keskusteluun." ja tietty nämä töykeämmät on just niitä jotka ei oo IKINÄ reagoinut mun juttuihin millään tavalla, kun mä joskus jotain keskustelussa sanon :D Just sellasia jotka kysyy mitä kuuluu kun he on niin reippaita ja kohteliaita että mullekin hissukalle jutellaan, mutta tietty he lakkaa kuuntelemasta ennen kuin lause loppuu, ainoa pätevä vastaus siis olisi "Hyvää, mitäs sinulle?"

Ärsyttää lievästi myös luonteen kuvailu pyytämättä negatiiviseen sävyyn, kuitenkin tarkoituksena on kuulostaa ymmärtäväiseltä niin eihän siihen mitään viitsi sanoa tyyliin "Sullakin on varmasti vaikeaa mennä sinne uuteen kouluun/työhön/bileisiin/harrastukseen kun oot niin ujo/hiljainen/hissukkanössykkä." Nää tyypit on yleensä kyllä mukavia niin ei siihen mitään tarvitsekaan sanoa. Suurin ongelma on näissä uusissa jutuissa on olleet ne ihmiset jotka ei kestä mun hiljaisuutta tai jopa ärsyyntyy siitä jotenkin vaikka keskusteltaisiin niitä näitä, eikä kyseessä olisi mikään ryhmätyö, joissa toimin tietty eri tavalla kun on selkeä aihe.

Vierailija
146/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, täällähän hyvin harva kuvaa introvertteja. Enemmän kuulostaa, että puhe on ujoista tai estoista tai hitaasti ajattelevista.  Tällaiset tylsät nimittelyt pilaavat aidosti introverttien maineen - tämän ketjun perusteella introverteista saa kuvan sosiaalisesti estoisina ja melko ylimielisinäkin henkilöinä :/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Introvertti_ja_ekstrovertti

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000004895063.html -> Tässä on hyvin sanottu, että introvertti on eri asia kuin ujo ja epäsosiaalinen..

Itse olen nopea ja nokkela, jopa puhelias ja hyvinkin sosiaalisena pidetty, introvertti. Miksi kaikkien introverttien pitäisi muka olla hitaita tuppisuita?? :(

Jokainen ihminen on arvokas. Ujoudessa ei ole mitään pahaa. Se on aivan neutraali luonteenpiirre. Jos ihminen on ujo, se ei vielä kerro hänen käytöksestään mitään.

Vierailija
147/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme mun työkaveri sitten on? Tuntuu, että mielipiteitä kyllä on. Oli sen kanssa sitten kahden kesken tai seurassa, kommentit tulevat aina hiljaa mumisten suupielestä. Osaa kyllä vitsailla ja kertoilee esim. lapsistaan ja koiristaan sujuvasti, mutta mielipiteiden ilmaus tulee kierosti ja hieman vinoilevaan tyyliin.

Vierailija
148/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on itselläni vähän sellainen ongelma, että murehdin kotona sitten mitä olisi pitänyt sanoa. Käyn tilanteita läpi kun olen analysoinut mitä olisi järkevä (ollut) sanoa. Joskus se vie yöunet, ärsyttävää. Tilanteissa saatan vain ”jämähtää” enkä saa suustani sitä ”oikeaa” vastausta tai kommenttia.

Mulla käy monesti noin työhaastatteluissa, arvatkaapas onko inhottavaa? Joskus taas saatan liikaa höpinää ja rönsyillä jostain aiheesta. Ei sekään hyvä.

Vierailija
149/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta miksi naurat?

' Sosiaalista introverttia ei ole' Sorry dude, täällä ollaan:)

Vierailija
150/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertit: Mitä kommentoit, jos ekstrovertti sanoo tohkeissaan: "Eikö ollutkin aivan mahtava keskustelu. Kyllä taas sain virtaa työntekoon".

Jos keskustelu olisi ollut mahtava ja poikinut lisää virtaa työntekoon, olisin täysin samaa mieltä kysyjän kanssa. Jos keskustelu ei olisi ollut mahtava, eikä olisi poikinut lisää virtaa työntekoon, olisin eri mieltä kysyjän kanssa.  

Edellä mainituilla esimerkeillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ovatko keskustelussa mukana olleet henkilöt ekstrovertteja vaiko introvertteja.

HALOO!

Muuten asiallinen kommentti, mutta vastaisuuden varalle suosittelen jättämään tuon HALOOn pois viesteistäsi. Se ei ole erityisen kohtelias kommentti.

Vierailija
151/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa lukea tätä ketjua. Omassa opiskeluporukassa on aika ujo ja hiljainen tyttö, joka aika paljon pyörii meidän porukassa. Olen ajatellut, että minun on helpompi jutella hänelle kuin hänen minulle ja olen  erityisesti kahden kesken alkanut juttusille hänen kanssaan, aloittaen yleensä kysymyksellä häneltä, ihan vaikka että miten hänen päivänsä on mennyt ja koittanut antaa hänelle tilaa ja aikaa.

Nyt kun luen näitä vastauksia, minua kuvottaa. Tällä tavallako introvertit meistä ekstroverteistä todella ajattelevat? Eli todennäköisesti hänkin ajattelee näin, halveksien kuuntelee meidän muiden juttuja ja pitää turhan pälättäjinä ja hölmöinä? Ihan turhaan olen häntä yrittänyt ymmärtää ja ottaa huomioon ja luoda jotain yhteyttä, koska todennäköisesti hänkin siis asettaa itsensä yläpuolelleni. Ei tee yhtään mieli kyllä enää toimia näin. Kiitos av tästä silmiä avaavasta ketjusta.

Vierailija
152/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertit: Mitä kommentoit, jos ekstrovertti sanoo tohkeissaan: "Eikö ollutkin aivan mahtava keskustelu. Kyllä taas sain virtaa työntekoon".

Jos keskustelu olisi ollut mahtava ja poikinut lisää virtaa työntekoon, olisin täysin samaa mieltä kysyjän kanssa. Jos keskustelu ei olisi ollut mahtava, eikä olisi poikinut lisää virtaa työntekoon, olisin eri mieltä kysyjän kanssa.  

Edellä mainituilla esimerkeillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ovatko keskustelussa mukana olleet henkilöt ekstrovertteja vaiko introvertteja.

HALOO!

Muuten asiallinen kommentti, mutta vastaisuuden varalle suosittelen jättämään tuon HALOOn pois viesteistäsi. Se ei ole erityisen kohtelias kommentti.

Samaa mieltä muuten mutta mielestäni koko kommentti oli älyttömyydessään kohtalaisen hulvaton.

Vierailija
153/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen on ainutlaatuinen yhdistelmä temperamenttipiirteitä. Me puhumme täällä stereotypioista. Rakastakaa toisianne, niin elämä on mukavampaa. halihali pusipusi!

Vierailija
154/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa lukea tätä ketjua. Omassa opiskeluporukassa on aika ujo ja hiljainen tyttö, joka aika paljon pyörii meidän porukassa. Olen ajatellut, että minun on helpompi jutella hänelle kuin hänen minulle ja olen  erityisesti kahden kesken alkanut juttusille hänen kanssaan, aloittaen yleensä kysymyksellä häneltä, ihan vaikka että miten hänen päivänsä on mennyt ja koittanut antaa hänelle tilaa ja aikaa.

Nyt kun luen näitä vastauksia, minua kuvottaa. Tällä tavallako introvertit meistä ekstroverteistä todella ajattelevat? Eli todennäköisesti hänkin ajattelee näin, halveksien kuuntelee meidän muiden juttuja ja pitää turhan pälättäjinä ja hölmöinä? Ihan turhaan olen häntä yrittänyt ymmärtää ja ottaa huomioon ja luoda jotain yhteyttä, koska todennäköisesti hänkin siis asettaa itsensä yläpuolelleni. Ei tee yhtään mieli kyllä enää toimia näin. Kiitos av tästä silmiä avaavasta ketjusta.

Oletko lukenut koko ketjun? Jos olet, en ymmärrä purkaustasi. Joko et osaa ymmärtää lukemaasi tai olet provo.

Vierailija
155/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos annoit mielesi myrkyttyä palstan ansiosta, niin etkö sinäkin siinä tee väärin?

Ekstroversion asteita on monenlaisia. Äärimmäisen ekstrovertti ja äärimmäisen introvertti voivat kärsiä toisistaan. tai sitten eivät...

Vierailija
156/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä! Olen tottunut ottamaan tilanteen haltuu toteamalla sopivassa välissä olevani "hitaasti lämpiävää sorttia" -  jo ennen sitä kun noita muka-rohkaisevia typeriä "kiva kun säkin jotain sanoit"-kommentteja.

Hyvä vinkki! Jotenkin tuntuu, että minua hiljaisena pidetään helposti jotenkin turhana/hitaana/vajaana, ja täysin ymmärrettäväähän se on jos ei anna itsestään samalla tavalla dynaamista kuvaa kuin monet muut.

ap

No onhan se nyt aika vajaata, jos sinulla kestää minuuttitolkulla pohtia mielipidettäsi jostain aiheesta ja porukka on jo sillä välin puheissaan siirtynyt seuraavaan asiaan.

Sinua taitaa harmittaa?

Jo vain. Olen tämmöisen ihmisen kanssa paljon tekemisissä ja välistä koen hänen seuransa hyvin rasittavaksi, kun saattaa jäädä useaksi minuutiksi pohtimaan jotain ja ignoteeraa minut sinä aikana täysin. Välillä varmaan unohtuu jännän äärelle siellä pääkopassaan ja unohtaa tyystin vastata. Olen monet kerrat kokeillut odottaa kohteliaasti hiljaa ja antaa toisen miettiä.

Väkisinkin näissä tilanteissa + tätä ketjua lukiessa tulee oikeasti olo, että introverteilla se järjenjuoksu on vain vähäsen hitaampaa. Samoin kyky prosessoida asioita samalla, kun puhuu, on jäänyt jotenkin huonommaksi.

Ei, vaan hän prosessoi tuona aikana niin valtavan määrän dataa, ettei sinulla ole hajuakaan siitä miten paljon hänen kovalevynsä ratksuttaa. Hän ottaa huomioon lukuisan määrän muuttujia. Hän myös aistii tuskastuneisuutesi, ja se saa hänet tuntemaan olonsa epämiellyttäväksi. Hän ei kuitenkaan kohteliaana ihmisenä kerro, että hän kokee sinun painostavan häntä.

Ja alkuperäisen kirjoittajana ei kohteliaana kerro, että hänestä on todella tuskastuttavaa ja epäkohteliasta jättää toinen ns. varalle muutamaksi minuutiksi. On ihan sosiaalisen kanssakäymisen kirjoittamattomia perussääntöjä, että keskustelu on vastavuoroista, ei että toinen jätetään roikkumaan siihen, tehtävänään vain odottaa.

Vierailija
157/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut koko ketjun? Jos olet, en ymmärrä purkaustasi. Joko et osaa ymmärtää lukemaasi tai olet provo.

Kiitos ystävällisestä vastauksestasi. Luin koko ketjun, hyvin moni vastaus valotti todella hyvin ajattelumallia, sinänsä tietenkin hyvin avartavaa päästä toisen pään sisälle.

Vierailija
158/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyllä lähtisi pelkän av:n otannan perusteella päättämään ihmissuhteideni tulevaisuudesta. Meihin introihin mahtuu kyllä tuomitsijoita, mutta niin mahtuu toisaalta ekstroihinkin, sillä -verttiys ja persoonallisuuspiirteet eivät automaattisesti korreloi keskenään. Voihan olla, että hän kuuntelee teidän juttujanne kiinnostuneena, mutta tyytyy vain kuuntelijan osaan. Ei mulla ainakaan introna tule ekstroverttien kanssa käytännössä ikinä mieleen, että voi että kun tuo olisi kerrankin hiljaa, vaan nautin keskustelusta ja siihen osallistumisesta kuulijan roolissa, sillä todellakaan läheskään kaikki ekstrot eivät ole mitään turhan hölöttäjiä. 

Vierailija
159/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen introvertti, en ujo, vaikka monet eivät tunnukaan näiden kahden eroa ymmärtävän. Myös minun on vaikea muodostaa mielipidettä johonkin uuteen asiaan nopeasti, sillä haluan miettiä asiaa rauhassa ja hakea tietoa ja muodostaa selkeät perustelut, jotka voin esittää muille. Yli kaiken inhoan ex tempore -ideariihiä, joissa pitäisi viidessä tai kymmenessä minuutissa keksiä jotakin ja jakaa se sitten suuremmalle ryhmälle. Menen tällaisissa tilanteissa ihan lukkoon enkä saa mitään kunnollista aikaiseksi. Jos sen sijaan saan rauhassa etukäteen miettiä asioita, saatan keksiä vaikka mitä ja vielä hyvät perustelut päälle.

Töissä olen monesti jättänyt sanomatta mielipiteeni, jos olen kokenut, ettei se kuitenkaan toisi mitään muutosta asioihin tai ettei sillä ole mitään merkitystä kenellekään. En jaksa nähdä sitä vaivaa, että alkaisin esim. palaverissa ehdottamaan jotakin muutosta, jos on hyvin todennäköistä, ettei asialle kuitenkaan tapahdu mitään. Jos työpaikka ei ole miellyttänyt, olen mieluummin vaihtanut duunia kuin alkanut taistella tuulimyllyjä vastaan...

Voi kyllä. Nämä perhanan post it -lappuringit ovat nimenomaan ekstroverttien mielipiteiden esille nostamista parhaimmillaan. Välitetään vain siitä, mitä ensimmäisenä tulee mieleen, mutta ei arvosteta lainkaan asioiden syvällisempää pohdintaa. Avainsanoja kyseisissä aivoriihissä ovat "kokeilu, nopeus, innovointi". Kun on tarpeeksi käynyt noissa innovointiringeissä, niin huomaa, että jokaisessa vain toistetaan samaa kauraa. Mitään aidosti uutta ei synnyt, koska ideoiden käsittely post it lappu -tasolla on se, mihin niissä tähdätään ja mistä ei myös pystytä irtautumaan. Mutta tärkeintä on, että tuntuu positiiviselta "kuhinalta" ja seinä on täynnä neonvärisiä pikkulappusia.

Nykyisin liian laajalti levinnyt ilmiö. Varmaan Suomenkin johdetaan tuolla tavoin.

Vierailija
160/294 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan introvertti asetu toisen yläpuolelle. Toivottavasti ei yksikään ekstroverttikaan. Se johtuu sitten ihan muusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi