Mä en vaan pysty ymmärtää miksi joku vielä nykypäivänä maksaa käteisellä
Eikö näillä ole pankkikortteja. Vai onko se vaan laiskuutta kun pystyy ottaa pankin seinästä niin helposti rahan. Muutenkin käteinen haiskahtaa aina pimeältä rahalta. Ei ikinä tiedä kelle se oikeasti kuulluu...tiedän koska olen ollut kassalla töissä ja siellä asiakkaina oli eräskin pilviveikko joka oli aina kädet tärisemässä kaivamassa taskuistaan ison tukun seteleitä. Hyi!
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Kai te tajuatte että 3-5 v päästä ei voi enää maksaa käteisellä! Meinaatteko olla silloin jo vainaita?
Miksen muka voi? Olemme osa euro-aluetta. Kuviteletko tosiaan että viidessä vuodessa käteiseuro olisi kadonnut, etenkin kun Etelä-Eurooppa käyttää sitä edelleen täysillä? Kummallisia sinunkaltaisesi tulevaisuusfanaatikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, kuinka joku voi olla niin tyhmä, että maksaa kortilla. Eikä siis tajua, mitä siitä seuraa jos käteisrahan käyttö lopetetaan.
Ja miten helvetissä pysyy ilman kirjanpitoa kartalla siitä, paljonko massia on jäljellä, jos jatkuvasti shoppailee pankki/ luottokortilla.
Anteeksi kuinka? Minulla on mobiilipankki käytössä, josta näen tilini saldon ihan niin usein kuin haluan ja näen ostohistoriani. Ennemminkin käteisen käyttäjät ovat ihan kujalla pankkitilinsä saldoista jos he pyörittävät talouttaan pelkän tulevan ja menevän käteisen voimin ja ynnäilevät 70-luvun taskulaskimella kauppakuittien loppusummia yhteen.
Vähän ohis, mut 70-luvun taskulaskimessa on parempi käyttöliittymä kuin esim iphonessa ja se toimii edelleen, toisin kuin joku nykykännykkä seuraavalla vuosikymmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuttakaa te mammat vaan!
Ihan muutaman vuoden päästä teidän on pakko siirtyä maksamaan ainoastaan kortilla.
Hähähä!
Miksi räkätät sitä, että joku joutuu luopumaan tähdonvastaisesti käteisestä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei maksa puhelimella. Tulee ihanan vapautuntut olo, kun kännykkä varastetaan ja samalla menetät niin yhteydenpitovälineesi kuin pankkitilisi siällön. Mutta tärkeintä on, että et käytä käteistä.
Niin, Eipä yhtään haavoittuvaisia kännykän suojaukset ja tietoturva, ei.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ei kannata matkustaa tai muuttaa Saksaan, siellä ei juuri korteilla maksella.
Parikertaa olen käynyt Saksassa ja maksoin aina kaikki kortilla. Samoin muualla ulkomailla, en koskaan vaihda kruunuja Ruotsissa tai Norjassa käydessä, kaikki hoituu kortilla. Venäjällä on pakko olla pikkupuljuja varten ruplia, mutta kauppa-asioinnit sielläkin hoituu kortilla.
Sekin pitää muistaa, että 1000e käteistä lompakossa tuo arkielämässä paljon retämmän olon, kuin 10000 tai 100000 bittirahaa pankkitilillä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän, että loppujen lopuksi käteinen on kaikkein kallein maksutapa? Kuljetus- ja käsittelykulut ovat huomattavasti suuremmat kuin joidenkin maksupäätteiden pystytys ja luottoyhtiöiden veloitukset. Nämä kaikki rahakulut siirtyvät suoraan hintoihin esim. suurissa marketeissa.
No kun ne ON JO hinnoissa. Mietipä nyt vähän --kaupatko muka laskisivat hintojaan, mikäli kaikki maksaisivat käteisellä? Älä luule!
Pankit kuitenkin veloittavat aina enemmän ja enemmän "tietoliikennekuluistaa"
Tällaista itsellänikin siis on käynyt pari kertaa. Yhden olen saanut korjattua kyllä, jota en lue listaan toki. Erehdyksiäkin voi sattua mutta haluan kyllä minimoida ne.. No, mielestäni nyt vain on hyvä olla käteistä ties minkä varalle, edes pieni summa, mikä se nyt kenellekin on, päivittäisiä asioita itse silmällä pitäen ja kohtuu syrjäisellä paikallakin asuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ei kannata matkustaa tai muuttaa Saksaan, siellä ei juuri korteilla maksella.
Parikertaa olen käynyt Saksassa ja maksoin aina kaikki kortilla. Samoin muualla ulkomailla, en koskaan vaihda kruunuja Ruotsissa tai Norjassa käydessä, kaikki hoituu kortilla. Venäjällä on pakko olla pikkupuljuja varten ruplia, mutta kauppa-asioinnit sielläkin hoituu kortilla.
Hyvä tuuri sitten sinulla, itse käyn Saksassa useamman kerran joka vuosi, ja ei tosiaan läheskään joka paikassa hyväksytä korttia. Saksalainen kaveri on kertonut että taustalla on toisen maailmansodan ja Itä-Saksan aikojen aiheuttama kammo mahdollista yksityisihmisten vahtimista kohtaan.
Minkä suuruisista ostoksista on ollut kyse. Kai nyt enne kassaa olet arviolta tiennyt. Onko virheä ollut edellä mainittu 180 euroa vai muutama euro. Kumpikin merkitsee, mutta kortilta on mielestäni ns helpompi varastaa. Kauheat vaivat sen jälkeen olleet itselle, selvittää tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Sekin pitää muistaa, että 1000e käteistä lompakossa tuo arkielämässä paljon retämmän olon, kuin 10000 tai 100000 bittirahaa pankkitilillä.
Puhut ihan vain omasta puolestasi. Minulle se on oikeaa rahaa mikä on tilillä. Jos sen nostaa lompakkoon, niin se tuntuu leikkirahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän, että loppujen lopuksi käteinen on kaikkein kallein maksutapa? Kuljetus- ja käsittelykulut ovat huomattavasti suuremmat kuin joidenkin maksupäätteiden pystytys ja luottoyhtiöiden veloitukset. Nämä kaikki rahakulut siirtyvät suoraan hintoihin esim. suurissa marketeissa.
No kun ne ON JO hinnoissa. Mietipä nyt vähän --kaupatko muka laskisivat hintojaan, mikäli kaikki maksaisivat käteisellä? Älä luule!
Pankit kuitenkin veloittavat aina enemmän ja enemmän "tietoliikennekuluistaa"
Hinnat nousisivat jos kaikki käyttäisivät käteistä. Enemmän pankit perii käteisen käsittelystä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä suuruisista ostoksista on ollut kyse. Kai nyt enne kassaa olet arviolta tiennyt. Onko virheä ollut edellä mainittu 180 euroa vai muutama euro. Kumpikin merkitsee, mutta kortilta on mielestäni ns helpompi varastaa. Kauheat vaivat sen jälkeen olleet itselle, selvittää tilanne.
Väärin perityn korttioston sentään pystyy korjaamaan jälkikäteen. Meidän perheessä on käynyt niin että lapsi maksoi viiskymppisellä ja kassa antoi takaisin kuin olisi maksettu kaksikymppisellä ja kun lapsi huomautti asiasta, niin kassa vain väitti että se oli kaksikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Kassa sanoo hinnan. Ojenna seteli ja ota vaihtorahat. Alle 10 sekuntia.
Kassa sanoo hinnan. Rupea ähräämään sen korttis kanssa. Vähintään30 sek.
Ähräämään? Miksi ei voi vain naputella koodia ja that's it?
No jaa, ihan huono tämäkin oli. Annan nolla pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista itsellänikin siis on käynyt pari kertaa. Yhden olen saanut korjattua kyllä, jota en lue listaan toki. Erehdyksiäkin voi sattua mutta haluan kyllä minimoida ne.. No, mielestäni nyt vain on hyvä olla käteistä ties minkä varalle, edes pieni summa, mikä se nyt kenellekin on, päivittäisiä asioita itse silmällä pitäen ja kohtuu syrjäisellä paikallakin asuen.
Paljon lämmittää jos lompakossa on muutama kymppi rahaa ja kassalla makaa parinsadan euron ruokaostokset eikä kortti toimi.
Minusta on hirveän ahdistavaa jos käteistä on vaikka kaksi sataa ja tekee ruokaostokset, kun koko ajan on vähän epävarma olo että onkohan riittävästi käteistä sen maksamiseen.
Niinkin on aikoinaan käynyt että kaupasssa lompakossa piti olla 500mk seteli, mutta eipä ollutkaan, se oli työpäivän aikana kadonnut pukukaapissa olleesta lompakosta.
Käytän käteistä jatkuvasti. Nostan kerran kuussa tililtä rahaa sen verran, kuin arvioin seuraavien neljän viikon aikana tarvitsevani. Maksan käteisellä bussilipun (kortti ei kelpaa) ja työpaikkaruokalan lounaan ynnä kahvit tai vaikka kirjaston myöhästymissakot.
Lompakossa on yleensä aina noin 60 euroa sen varalta, että kortti ei toimi. Saa ainakin sapuskaa ostettua. Kortti on tarkoitettu isompia ostoksia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, kuinka joku voi olla niin tyhmä, että maksaa kortilla. Eikä siis tajua, mitä siitä seuraa jos käteisrahan käyttö lopetetaan.
Ja miten helvetissä pysyy ilman kirjanpitoa kartalla siitä, paljonko massia on jäljellä, jos jatkuvasti shoppailee pankki/ luottokortilla.
Katsoo puhelimesta. Olipa taas vaikeaa.
Seurustele puhelimessa, etsi parisuhde puhelimesta, shoppaile puhelimessa, elämä puhelimessa, elä puhelimessa.
VITUN DIGITALISAATIO, FUCK OFF!
Vierailija kirjoitti:
Loppukesästä Ruotsissa käydessä ,eräässä isossa liikkeessä ei käynyt maksuksi käteinen
Olin autoliikkeessä ja siinä käytiin vieressä kauppaa jostain parin tonnin raadosta. Ostaja kaivoi lompakosta 1700€ setleinä ja sanoi että tässä olisi riihikuivaa rahaa, tuleeko kauppa. Myyjä totesi että jos meinaat noilla maksaa niin se on sen 2000€, mitä hintalapussa lukee, jos maksat kortilla niin sitten se on 1700€. Ostaja siinä vähän kakisteli ja vaati selitystä. Myyjä sanoi, että ei hän voi maksaa sähkölaskua käteisellä, vaan se raha pitää ensin saada tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoo puhelimesta. Olipa taas vaikeaa.
Seurustele puhelimessa, etsi parisuhde puhelimesta, shoppaile puhelimessa, elämä puhelimessa, elä puhelimessa.
VITUN DIGITALISAATIO, FUCK OFF!
juntti
samoin reissut kanarian saarille saattavat vaikeutua, aika harva siellä suostuu pitämään maksupäätettä koska pankit laaskuttaa yrittäjiä 150e/kk/pääte ja 10e/maksutapahtuma. Tai näin ainakin eräs taiteilija väitti siellä teneriffassa edellisessä pääkaupungissa joka jäi tulivuoren alle.