Mä en vaan pysty ymmärtää miksi joku vielä nykypäivänä maksaa käteisellä
Eikö näillä ole pankkikortteja. Vai onko se vaan laiskuutta kun pystyy ottaa pankin seinästä niin helposti rahan. Muutenkin käteinen haiskahtaa aina pimeältä rahalta. Ei ikinä tiedä kelle se oikeasti kuulluu...tiedän koska olen ollut kassalla töissä ja siellä asiakkaina oli eräskin pilviveikko joka oli aina kädet tärisemässä kaivamassa taskuistaan ison tukun seteleitä. Hyi!
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Pääasiallinen halu päästä eroon käteisestä lienee että käteinen on liian tehokas tapa pitää talous pystyssä ja säästää. Pelkillä korteilla tuhlailu lisääntyy...
Tosin joku saattaa reagoida niin että lakkaa ostamasta oikein mitään. Ja shoppailee vasta ulkomailla missä on edelleen kätestä.Sinne meni sekin unelma talouskasvusta hillittömän tuhlailun kautta.
Oletko siis ihan oikeasti tuota mieltä? Vai provoiletko vain? Miten olisi oravannahat?
Kassalla sattuu ja tapahtuu
Mies oli vähän aikaa sitten kassalla, kassaneiti kertoi, ettei saldo riitä ostoksiin.
Seuraava kortti käyttöön, siitä ei sitten muistanut tunnusta.
Seuraavaksi pussukan kimppuun, kun rahaakin piti olla mukana, avasi sitten väärän lokeron, ei siellä ollut rahaa.
Sitten lopulta kolmas kortti osallistui oivalliseksi ja sai ostokset maksettua.
Kassaneiti oli ollut suht yrmeä, tosin oli ollut sitä jo ennen ensimmäisen kortin hylkäämistä ja kyllä siinä jonoakin ehti taakse kertyä.
Täytyy muistaa kysyä mieheltä, että kai hänellä oli veneen huoltotakki päällä, oli laittamassa venettä nostokuntoon, jos oli niin kai kassaneiti on ajatellut, että joku laitapuolen kulkija tämä on.
Ensimmäisen kerran kävi noin, tähän asti kaikilta tileiltä on löytynyt riittävästi saldoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ei kannata matkustaa tai muuttaa Saksaan, siellä ei juuri korteilla maksella.
Saksa onkin täys kehitysmaa. Onneksi isommissa kaupungeissa näkee jo että korttimaksut ovat tulleet jäädäkseen sinnekin, josta ne pikkuhiljaa valuvat myös tuppukyliin.
mä käytän molempia. Laiskuuttani korttia- käteinen on anonyymia. Mtä se kellekään kuuluu mitä ostan kaupasta, kuinka usein jne.
Käytän myös siksi etten halua että käteinen katoaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa sanoo hinnan. Ojenna seteli ja ota vaihtorahat. Alle 10 sekuntia.
Kassa sanoo hinnan. Rupea ähräämään sen korttis kanssa. Vähintään30 sek.
Mitä tarkalleen ottaen sen kortin kanssa pitää ährätä? Sulla menee tasan saman verran aikaa ottaa kortti lompakosta/taskusta kuin sulla menee ottaa seteli lompakosta/taskusta. Ja sulla menee tasan saman verran aikaa vilauttaa korttia lähilukijaan tai syöttää pinkoodi kuin mitä kassalla menee laskiessa vaihtorahoja.
Kyllä kortti on paljon nopeampi kuin käteinen. Kortin voi tökätä maksupäätteeseen valmiiksi ja odottaa sormi valmiina. Maksu on hoidettu siinä vaiheessa kun käteisostaja vielä hahmottelee setelinippua että onko siinä oikea summa rahaa, sen jälkeen vielä kassa laskee rahat uudestaan ja laskee vaihtorahan asiakkaalle, jonka asiakas vielä parhaassa tapauksessa varmistaa itse laskemalla. Korttimaksaja on jo autossa matkalla kotiin, kun seteliostaja siirtyy pakkaamaan tavaroitaan kassiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, kuinka joku voi olla niin tyhmä, että maksaa kortilla. Eikä siis tajua, mitä siitä seuraa jos käteisrahan käyttö lopetetaan.
Ja miten helvetissä pysyy ilman kirjanpitoa kartalla siitä, paljonko massia on jäljellä, jos jatkuvasti shoppailee pankki/ luottokortilla.
Katsoo puhelimesta. Olipa taas vaikeaa.
Seurustele puhelimessa, etsi parisuhde puhelimesta, shoppaile puhelimessa, elämä puhelimessa, elä puhelimessa.
VITUN DIGITALISAATIO, FUCK OFF!
Sanoi hän digitaalisella keskustelupalstalla, todennäköisesti mobiililaitteen välityksellä.
*slow clap*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te tajuatte että 3-5 v päästä ei voi enää maksaa käteisellä! Meinaatteko olla silloin jo vainaita?
Miksen muka voi? Olemme osa euro-aluetta. Kuviteletko tosiaan että viidessä vuodessa käteiseuro olisi kadonnut, etenkin kun Etelä-Eurooppa käyttää sitä edelleen täysillä? Kummallisia sinunkaltaisesi tulevaisuusfanaatikot.
isoveljen märkä päiväuni. Kontrolli kontrolli.
Vierailija kirjoitti:
Mä säästän rahaa. Oon asettanut itselleni viikkobudjetin ja aina maanantaisin laitan lompakkoon sen viikon käyttörahat. Jotenkin helpompi pysyä viikkobudjetissa kun käyttää käteistä. Kortti on vähän liiankin helppo maksuväline.
Käteinen on niitä varten joilla ei raha-asiat pysy näpeissä. Korttia ei edes saa kun luottotiedot ovat jo menneet.
Vierailija kirjoitti:
Eikö näillä ole pankkikortteja. Vai onko se vaan laiskuutta kun pystyy ottaa pankin seinästä niin helposti rahan. Muutenkin käteinen haiskahtaa aina pimeältä rahalta. Ei ikinä tiedä kelle se oikeasti kuulluu...tiedän koska olen ollut kassalla töissä ja siellä asiakkaina oli eräskin pilviveikko joka oli aina kädet tärisemässä kaivamassa taskuistaan ison tukun seteleitä. Hyi!
En ymmärrä miksi joku jaksaa vääntä provoja käteisellä maksamisesta.
Itseä käyttäisin korttia jo ihan pelkästään hygieniasyistä. Saat jonku räkäisiä kolikoita käteesi. Hyi helvetti.
En näe mitään syytä säilyttää seteleitä ja kolikoita maksuvälineinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, kuinka joku voi olla niin tyhmä, että maksaa kortilla. Eikä siis tajua, mitä siitä seuraa jos käteisrahan käyttö lopetetaan.
Ja miten helvetissä pysyy ilman kirjanpitoa kartalla siitä, paljonko massia on jäljellä, jos jatkuvasti shoppailee pankki/ luottokortilla.
Anteeksi kuinka? Minulla on mobiilipankki käytössä, josta näen tilini saldon ihan niin usein kuin haluan ja näen ostohistoriani. Ennemminkin käteisen käyttäjät ovat ihan kujalla pankkitilinsä saldoista jos he pyörittävät talouttaan pelkän tulevan ja menevän käteisen voimin ja ynnäilevät 70-luvun taskulaskimella kauppakuittien loppusummia yhteen.
Mihin sitä taskulaskinta tarvii kun näkee heti paljoko on lompakossa rahaa?
Käytin noin 10 vuotta vain korttia ja muistan tuhahdelleeni käteisellä maksajille. Niin junttia ja vanhanaikaista. Ei nolottanut maksaa 50 sentin purkkaakaan kortilla.
Sitten lapset alkoivat olla kouluiässä ja yhtäkkiä tajusin, että käteistä pitää olla. Unicef-kävely maksettiin kolikoilla kirjekuoreen. Koulun myyjäisissä ei tietenkään voinut maksaa kortilla. Lapset kasvoivat, piti antaa rahaa välipalaan, uimahalliin, kaverin synttärilahjaan, koulun teatterilippuun.
Nyt nuorin on 13, ja yhä käytän käteistä. Lapsilla on pankkikortit, mutta välillä tilit tyhjenee niin vauhdilla, että annan muutaman kuukauden viikkorahat käteisellä. Seteli on konkreettisempi, kun lapsi ja nuori opettelee rahan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppukesästä Ruotsissa käydessä ,eräässä isossa liikkeessä ei käynyt maksuksi käteinen
Olin autoliikkeessä ja siinä käytiin vieressä kauppaa jostain parin tonnin raadosta. Ostaja kaivoi lompakosta 1700€ setleinä ja sanoi että tässä olisi riihikuivaa rahaa, tuleeko kauppa. Myyjä totesi että jos meinaat noilla maksaa niin se on sen 2000€, mitä hintalapussa lukee, jos maksat kortilla niin sitten se on 1700€. Ostaja siinä vähän kakisteli ja vaati selitystä. Myyjä sanoi, että ei hän voi maksaa sähkölaskua käteisellä, vaan se raha pitää ensin saada tilille.
Meinaatko että myyjä tarvii 300€ enemmän siitä hyvästä että käy talletusautomaatilla laittamassa ne rahat tililleen? Aikaa siihen kuluu melkein puoli minuuttia.
Pari vuotta sitten törmäsin siihen että laskun maksu käteisellä ei enää onnistu. Laskussa ei ollut viivakoodia, joten en voinut maksaa sitä R-kioskilla. Pankissa ei voinut maksaa, eikä rahoja tallettaa tilille, koska se olisi vaatinut selvityksen, johon en pystynyt vastaamaan. Ratkaisin asian ostamalla automaatista bitcoineja ja maksoin sen netissä.
Kuka enää kortillakaan jaksaa säätää, kun puhelin toimii maksuvälineenä (Applepay ja Mobilepay).
Korttimaksajat säästävät aikaansa minuutin kassalla ja käyttävät sen sitten AV:lla notkumiseen.
Pelimies ei jätä jälkiä, siksi käteinen.
Ja vielä rautalangasta. "Työreissulla" Helsingissä. Todellisuudessa Levillä kahdenhengen sviitti ja tarjoilut kahdelle hyvässä ravintolassa. En ota sitä riskiä, että näkyvät tiliotteilla. Kuitit heitän sina roskiin, etteivät unohdu taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei maksa puhelimella. Tulee ihanan vapautuntut olo, kun kännykkä varastetaan ja samalla menetät niin yhteydenpitovälineesi kuin pankkitilisi siällön. Mutta tärkeintä on, että et käytä käteistä.
Minulla ei ole edes verkkopankkia, ja jos olisi, en todellakaan käyttäisi sitä puhelimella. Kortilla (Visa Electron) maksan silloin tällöin kun ei satu olemaan käteistä, mutta pyrin käyttämään enimmäkseen käteistä. Ja en ole eläkeikäinen, vaan 35-vuotias.
Sain suurehkon summan käteistä lähiomaiselta. En voi tallettaakaan sitä, koska voi tulla pankilta kyselyjä. Maksan siis ostokseni nyt käteisellä.
Tarkoitit ilmeisesti laskemista, sillä onhan käteinen käytännössä ainoa suurempi kuluerä enää pankeille. Sen jälkeen voidaan konttorit käytännössä sulkea ja ylläpitää enää jotain ”popup” neuvottelutiloja.