Maapallo hukkuu tekstiilijätteeseen
Miksi yhä edelleen ihmiset ostelevat jatkuvasti uusia vaatteita?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Tekstiiliteollisuuden syytä! Mitäs tekevät kertakäyttölumppuja.
Jos eettiset tuotteet kiinnostaisivat kuluttajia niin silloinhan tämän päivän Hesarin vaateartikkelissa ja kommeneteissa mainitut suomalaisfirmat saisivat rutkasti tilauksia kun joulukin on tulossa. Itselläni on ikivanha Huskyn pipo, jota ei saa edes käyttämällä hajalle eikä huonon näköiseksi kun sitä huoltaa oikein. Eikä ollut edes kallis ottaen huomioon tuotteen laadukkuuden.
Koska en jaksais kulkea kadulla muna paljaana
Opetelkaa ompelemaan itse, on tarjolla myös hyvälaatuisia kankaita, sekä ulkomailla että nykyään myös kotimaassa. Mun makuun ainakin löytyy! Kotimaisella PaaPiilla on ihania kuoseja, Fiskarsissa on myymälä, josta myös löytyy kotimaista kangasta. Kainolla on kivoja vaatteita.
Ja neuloa kannattaa myös, lankoja kyllä löytyy. Ompelijoita on myös ja eivät ole ollenkaan niin kalliita kuin kuvittelisi. Ja kun se hyvin tehty vaate kestää vuodesta toiseen, niin tulee lopulta halvemmaksi kuin kasa halparättejä.
Eihän vaatteita edes tarvitse olla kovin paljon, en ymmärrä miksi pitää olla 10 neuletakkia tai 30 toppia. Vanhoista kannattaa myös tuunata uusia vaatteita ja tottakai käyttää hyväkseen kirppareiden tarjonta.
En voi muutakaan. Halvat rätit tulee tietysti kalliimmiksi kuin kertaostoksena kalliit, laadukkaat vaatteet jotka kestää, mutta matkassa on 2 mutkaa:
Toimeentulotuesta on vaikea säästää tarpeeksi rahaa kallista kertahankintaa varten. Uusi vaate on pakko ostaa viimeistään silloin kun sille tulee tarvetta, ja jos rahat riittää pelkkään kertakäyttörättiin niin minkäs teet.
Hinta ei takaa laatua eikä markkinamiesten puheisiin voi luottaa. 10 euron tarjouspaidan hajoaminen käsiin harmittaa, mutta 100 euron mukalaadukkaan paidan hajoaminen käsiin on helposti taloudellinen katastrofi.
Siksi koska media on vaateteollisuuden (rikas valtaeliitti) liekassa.
Media pursuaa juttuja, jossa yritetään määrätä miten sinun kuuluu pukeutua et olet uskotttava työelämässä!
Media on alkanut jo suoltaa sitä millaiset vaatteet minäkin vuonna vauvoilla ja lapsilla pitää olla.
Vaateteollisuus saastuttaa toiseksi eniten öljyteollisuuden jälkeen.
Meidän lerheessä on vain valkoisia, mustia ja harmaita vaatteita, nekin ajattomia.
Emme tuhlaa vaatteisiin!
Ostamme alesta em värisiä vaatteita, käytämme melkein aina samantyyppisiä vaatteita.
Kaikki vaatteet ostettu -70-80% ale.
Säästynyt summa laitettu aina osakkeisiin ja olemme 20 vuodessa säästäneet niin paljon että meilkä on Hesassa jo kolme sijoituskämppää
Jos lehdet alkaisivat kurjouttaa asiat niin kuin ne on:,vasteteilkisuus on hirvee saastuttaja! Niin vasteteollisuus kuristäisi et he ei enää mainosta
Vierailija kirjoitti:
En voi muutakaan. Halvat rätit tulee tietysti kalliimmiksi kuin kertaostoksena kalliit, laadukkaat vaatteet jotka kestää, mutta matkassa on 2 mutkaa:
Toimeentulotuesta on vaikea säästää tarpeeksi rahaa kallista kertahankintaa varten. Uusi vaate on pakko ostaa viimeistään silloin kun sille tulee tarvetta, ja jos rahat riittää pelkkään kertakäyttörättiin niin minkäs teet.
Hinta ei takaa laatua eikä markkinamiesten puheisiin voi luottaa. 10 euron tarjouspaidan hajoaminen käsiin harmittaa, mutta 100 euron mukalaadukkaan paidan hajoaminen käsiin on helposti taloudellinen katastrofi.
Osta kolme vuotta kaikki vaatteet kurppijseltä ja laita ovh hintaan verrattuna erotus säästöön. Voit sit ostaa kestäviä vaatteita silloin tälløin mut nekin ale laarista
Vierailija kirjoitti:
Psst! Minä olen löytänyt ihan Kierrätyskeskuksesta laadukkaita vaatteita pikkurahalla. Viimeksi tummansininen, pitkä shaalikauluksinen 80% villakangastakki viidellä eurolla ja Järvi-silkin musta lyhythihainen paita kahdella eurolla mustan perushameen seuraksi.
Minä tyhjennän aina lompakosta kolikot säästöpurkkiin ja käytän niitä rahoja kun käyn shoppailemassa. Moni on ihaillutkin tyyliäni ja kuvittelee sen maksavan maltaita vaikka ostan vain alusvaatteet ja kengät uusina. Teen itse koruja ja saan niillä persoonallisuutta asuihin eikä myssyn, kaulaliinan tai lapastenkaan kutominen ole mikään mahdottomuus kun löydän halvalla kivoja ja hyviä lankoja.
Vierailija kirjoitti:
Muoti on vahingollista.
Muoti tulee ja menee mutta tyyli on ikuista.
Itsekästä ja lapsellisen ajattelematonta tuhlata luonnonvaroja ja ostaa tarpeettomuuksia yli oman tarpeen. Juoksetko alas kalliolta pää edellä, koska "sinulla on oikeus"? Ymmärrän ettei kaikilla ole voimavaroja/oikea elämäntilanne ajatella luontoa, mutta näitä asioitavoisi edes pohtia aen sijaan, että vain kieltää siitä puhujia "syyllistämisestä"
Olisiko jollain suositella kestävää sukkahousumerkkiä? En haluaisi laittaa niihin monta kymppiä, jos ne kuitenkin hajoavat heti? Onko Falken sukkikset hyviä? Ainakin niiden sukkiin olen ollut tyytyväinen.
Olen kohta 40 v ja mulla on noussut paino viimeisen 20 vuoden aikana n. 5kg. Mulla on kroppa palautunut kolmen raskaudenkin jälkeen samoihin mittoihin ja muotoihin, uskoisin siis olevani saman kokoinen seuraavatkin 20 vuotta!
Olen alkanutkin hankkia harkiten kestäviä "loppuelämän vaatteita". En tähänkään asti ole juossut muodin perässä tai ollut erityisen kiinnostunut vaatteista, mutta kaikenlaisia virheostoksia on kyllä tullut tehtyä...
Mun ensimmäinen sijoitus oli pari vuotta sitten Fjällravenin takki jolla kuljen syksystä kevääseen aluskerroksia muutellen. Uskon ja toivon, että tällä kuljen vielä kauan.
Nyt mulla on etsinnässä talviin siistimpi villakangastakki ja keväästä syksyyn takki + housut yhdistelmä ulkoiluun ja luonnossa liikkumiseen. Toivoisin myös löytäväni fleecen tilalle kestävää villaa (herkkäihoisena villa kutittaa, joten mikä tahansa ei käy) ja sekä arkeen että parempiin menoihin luonnonmateriaalisia, vuosia kestäviä yksinkertaisia ja ajattomia vaatteita.
Töissä mulla on työvaatteet, omia vaatteita käytän vain vapaa-ajalla, eikä mua häiritse kulkea aina samoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollain suositella kestävää sukkahousumerkkiä? En haluaisi laittaa niihin monta kymppiä, jos ne kuitenkin hajoavat heti? Onko Falken sukkikset hyviä? Ainakin niiden sukkiin olen ollut tyytyväinen.
Asos teettää omat sukkahousunsa Italiassa enkä ole saanut niistä yksiäkään rikki. En tosin käytä henkäyksenohuita arkisin. Ostan niitä kun Asos laittaa jonkun tarjouskoodin sähköpostiin.
Nythän verkkosukkatrendi on siunaus säästäväiselle sukkahousujen käyttäjälle koska oikeankokoiset verkkosukkahousut kestävät milteipä ikuisesti jos ne puetaan jalkaan kuten muutkin sukkahousut eli puuvillahanskat kädessä. Nyt kylmemmällä ilmalla minä laitan huoletta 50 denierin ihonväriset sukkahousut alle. Verkkiksilla saa kätevästi trendikkyyttä ihan siihen mustan perushameen ja paitapuseron tai neuleen kokonaisuuteen vaikka niitä näkyisi vain pieni kaistale saappaidenvarren ja hameenhelman välistä.
Muuten kannattaa kyllä vaikka pitää sellainen tyttöjen ilta, että lainaa kirjastosta peruskaavat, kopioi ne ja tekee niihin omien mittojensa mukaiset korjaukset kirjastosta lainatun kirjan mukaan. Sitten rohkeasti ommellaan prototyyppi vanhasta lakanasta ja kavereiden kanssa vuoron perään säädetään vaikkapa hameen sisäänottoja itse kunkin muotojen mukaan. Me olemme kaikki erin muotoisia. Itse olen omenalihava ja siksi en edes ommellut kiinni perushameen sisäänottoja mutta hametta piti kaverin laittaa nuppineuloilla puolestaan takapuolelta syvemmillä sisäänotoilla koska takapuolen puolelta olen notkoselkä.
Niiden peruskaavojen avulla olen sitten ommellut itselleni muun muassa kesähameita ihan kirpputorilta ostetuista puuvillaisista verhoista. Tavallisesti olen tehnyt ihan hihattoman perustopin toisesta verhonpuolikkaasta. Nytkin odottavat kirppikseltä ostetut vanhat jouluverhot ompelemistaan ja aion tehdä niistä itselleni vaatteet jouluksi.
Kirppiksiltä ostetut verhot on jo pesty ja kutistuneet pesussa mutta pesen ne vielä kerran sekä silitän ne niin minulla on aina sellaista kangasta, jonka kanssa ei tule ongelmia tai yllätyksiä. Olen saanut monesti kehuja ompelemistani vaatteista vaikkeivät ne ole mitenkään jännittävän mallisia eli polvipituisia perushameita ja niitä hihattomia toppeja. Käytän kylmemmällä ilmalla niiden alla itse ompelemaani paksumpaa silkkistä beigeä alushametta koska silkki on viileä kesällä ja lämmintä talvella. Ennen kaikkea minun ei tarvi käyttää inhoamiani synkkiä värejä.
Toki olen sitten satsannut mahdollisimman laadukkaaseen neutraaliin neuletakkiin jotta voin käyttää vaatteita talvellakin. Puuvillaisten kukkahousujen alle olen laittanut ihan niitä ihonvärisiä rikkinäisiä sukkahousuja, joiden terät olen leikannut irti.
Nettishoppailu on minulla vähentänyt hutiostosten määrää, nyt kun sitä on jonkin aikaa tehnyt. Sen lisäksi selviää pienemmällä budjetilla. Jotkut halvat merkit myyvät todella kestäviä vaatteita ja kenkiä. Arvostelut auttavat ostamisessa. Kaikki viimeisimmät ostot ovat olleet todella hyviä.
H&M:stä ei ole paljon hyviä kokemuksia. Tietynlaiset paidat kestävät, mutta kaikki ohuet topit ja paidat kulahtavat tai kutistuvat, vaikka pesee ohjeiden mukaan. Rintsikoista tulee kaarituet ulos muutamassa kuukaudessa. Urheilurintsikat ovat olleet ihan ok.
Minulla on todella paljon 10 vuotta sitten ostettuja vaatteita käytössä, koska ne näyttävät vieläkin samalta kuin uutena. Alle 5 vuotta sitten samasta paikasta ostetut ovat hajonneet jopa alle vuodessa.
Vaatejätteestä on ennen tehty strasselia mikä oli autokorjaamoilla käsien öljystä pyyhkimään. Ja mattoja kudottiin leikkaamalla vanhoista vaatteista suikaleita ja niistä mattoja. Napit irrotettiin talteen ja laitettiin toisiin vaatteisiin. Vanha blazeri uudistettiin nappien vaihdolla. Samoin villatakit. Farkut pestiin mäntysuovalla ja juuri harjalla sitten niihin painettiin niittejä. Ale housut on usein Aasiasta ja pientä kokoa. On otettava aina pari numeroa suuremmat jos Aasian vaate. Vaatejätteellä saa lämmitykseen ainetta kuin muukin jäte palaa sekin palaa. Joten vaatetta voi voimalaitoksissa polttaa lämmöksi. Ja kun se vanha t paita on menossa roskiin voi sillä vielä pyyhkiä eteisen lattian tai koiran tassut. Voi kuivata vaikka ikkunalastan tai tilketä mökin ikkunan. Vanha vaate käy hyvin tilkkeenä tai sillä voi pestä ulkohuussin. Tai pyyhkiä auton pölyt. Auton lamput.Aina ne kannattaa loppuun käyttää. Vanhaa t paitaa voi käyttää käsipyyhkeenä autoa korjatessa tai uunia pestä sillä. Lattialuuttuna. Ei niitä noin vaan roskiin kannata viskoa. Lasten vanhoista vaatteista saa rättejä kuin myös ommeltua nukkeja tai nuken vaatteet. Vanhat vaatteet käy aina remonttivaatteeksi ja työvaatteeksi. Niistä saa koiran patjan suojuksen tai patjan suojuksen mökille.
Viskoosi tehdään puun selluloosakuidusta. Ei ole siis mitenkään verrattavissa johonkin polyesteriin tai akryyliin.