Maapallo hukkuu tekstiilijätteeseen
Miksi yhä edelleen ihmiset ostelevat jatkuvasti uusia vaatteita?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että vaatteiden laatu on surkea.
Tekstiilijätteen kertymiseen vaikuttavat päätökset tehdään aivan muualla kuin kuluttajatasolla.
Kuluttaja ei voi ostaa muita vaatteita, kuin niitä, mitä kaupoissa myydään.Jos kaapista löytyy vielä 1990-luvulla tai sitä ennen valmistettuja kankaita tai tekstiileitä, voi itse vertailla laatua.
Itse ompelemalla saa laadukkaampaa työtä, mutta kangaskauppojen tarjonta on sitä samaa ohutta liururättiä kuin vaatekaupoissa.Mikäli kiinnostaa perehtyä asiaan, lue Rinna Saramäki: Hyvän mielen vaatekaappi.
Laatu on surkea jos suosii pika- ja halpamuotia. Laadukkaat ja ajattomat vaatteet maksavat enemmän mutta kestävät vuosikymmeniä. Hinta tulee vuosien varrella loppujen lopulta hyvinkin edulliseksi.
Enää ei voi olla varma laadustaja kestävyydestä, vaikka valitsisi 100 % pellavaa. Ostin kesällä 3 satasen tienoilla olevat pellavahousut töihin ja vain yhdet ovat enää ehjät.
Minkämerkkisiä ne olivat?
Kiinnostaa tietää, jotta osaan itse välttää kyseistä merkkiä.
Ihan sama vaatteissa kuin esim.kodinkoneissa. Tehdään huonoa laatua, että kuluttaja joutuu pakolla ostamaan uutta.
Itselleni kelpaisi samat parit farkut kyllä. Mutta ei. Vetoketjut takkuavat, kangas kuluu äkkiä ja tulee repeämiä. On välillä tullut korjailtuakin, mutta kangas on niin haurasta, että hajoaa pian uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
No kun noi rätit ei kestä mitään, 3 farkut vuodessa rikki, eikä mitään halppis housuja ollut. Neuleet nukkaantuu ja nyppyyntyy hetkessä, takkien vetoketjun sanoo itsensä irti...
Mun farkut on kestäny jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
No kun noi rätit ei kestä mitään, 3 farkut vuodessa rikki, eikä mitään halppis housuja ollut. Neuleet nukkaantuu ja nyppyyntyy hetkessä, takkien vetoketjun sanoo itsensä irti...
Neuleet alat kammata neulekammalla. Prymin neulekampa maksaa Prismassa 5€. Farkkuihin tai muuhun elastaania sisältävään kankaaseen älä missään nimessä käytä huuhteluainetta, koska se katkoo elastaanikuidut ja tekee siten housut rikkoutuvammiksi ja menettävät vaatteen muodon siinä kuitujen lauetessa levälleen. Takin vetoketju ei ole rikki. Sen metallinen lukko voi olla väsynyt. Suutari vaihtaa sinulle lukon alle kympillä jos olet ratkonut sitä vetoketjupuolta auki ja suutari saa heti uuden ja tiukemman lukon paikalle sekä voi ommella takin vetoketjun alkupään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että vaatteiden laatu on surkea.
Tekstiilijätteen kertymiseen vaikuttavat päätökset tehdään aivan muualla kuin kuluttajatasolla.
Kuluttaja ei voi ostaa muita vaatteita, kuin niitä, mitä kaupoissa myydään.Jos kaapista löytyy vielä 1990-luvulla tai sitä ennen valmistettuja kankaita tai tekstiileitä, voi itse vertailla laatua.
Itse ompelemalla saa laadukkaampaa työtä, mutta kangaskauppojen tarjonta on sitä samaa ohutta liururättiä kuin vaatekaupoissa.Mikäli kiinnostaa perehtyä asiaan, lue Rinna Saramäki: Hyvän mielen vaatekaappi.
Laatu on surkea jos suosii pika- ja halpamuotia. Laadukkaat ja ajattomat vaatteet maksavat enemmän mutta kestävät vuosikymmeniä. Hinta tulee vuosien varrella loppujen lopulta hyvinkin edulliseksi.
Enää ei voi olla varma laadustaja
Taisivat olla harvaan kudottua kangasta? Pellavavaate kannattaa hankkia numeroa suurempana, koska se kutistuu 7% pesussa. Jos siinä alkaa harsomainen kangas kirrata, mikään sauma (ei edes pussisauma!) pidä vastetta kasassa.
Mulla farkut repeää haaroista. Joksu yrittänyt korjata, mutta paikkakin repeää samantien.
Vierailija kirjoitti:
Mulla farkut repeää haaroista. Joksu yrittänyt korjata, mutta paikkakin repeää samantien.
Onko kankaassa elastaania? Ethän käytä huuhteluainetta? Se tekee kuidusta oikeastaan kuitumurua ja se heikentää farkkuja. Jos ei muu auta niin kannattaa laittaa ensimmäisen pesun jälkeen farkkujen sisäpuolelle laastarin tavoin liimattavat farkkupaikat ja luottaa niiden vahvistukseen jo ennen kuin tulee reikiä kursittavaksi. Lika syö kangasta ja farkkuja ei pestä pakastamalla, vaikka joku kuinka paljon sen voimaan vannoisikin.
Kuoman, jalaksen ja sievin kengistä menee pohjat kolmen vuoden jälkeen vaikka muuten kengät olisi uudenveroisessa kunnossa.
Tosi ympäristöystävällisiä nuo itsestään hajoavat kengänpohjat ja eu:n vaatimus sellaisista.
Olen saanut kerran takuuna pohjat kenkiin, joissa ne olivat murtuneet.
Kyllä Atacamaan mahtuu vielä temun myrkkyryysyjä. Mitä väliä jollain autiomaalla, kun ei siellä kukaan edes asu
Vierailija kirjoitti:
xD
Joo ja minä en ymmärrä miksi suomalaisten pitää mennä vaateasiassakin ääripäästä toiseen.
Eli joko ollaan superminimalisteja, jotka pärjää muutamalla vaatteella ja parsii ja korjaa kunnes vaatteessa on enemmän reikää kuin kangasta tai sitten sitten ollaan niitä himoshoppaajia, jotka shoppaa piristykseksi vaikkei mitään oikeasti tarvitsisi. Koen olevani poikkeus, kun en osta muuten vaan mutta jos joku oikeasti hajoaa niin uuden tilalle hankin eikä mun tarvitse paikkaa paikan päälle pistää.
repeilevistä housuista puheenollen...
Ketkä niitä riepuja alkujaan ostavat? Käväiskääpä kirppiksellä ja katsojaa henkareilla roikkuvia tunkkaisia vaatemassoja.
Olen löytänyt sattuman kauppana joitain todella kestäviä vaatteita. Merkki ja hinta ei ole ratkaiseva, vaan näitä huippuyksilöitä on satunnaisesti sekä halvoissa pikamuotiketjuissa yms. että luksusmerkeillä. Itse en ostaessa osaa tunnistaa mikä tulee kestämään ja mikä ei. Näitä huippuvaatteita on jäljellä 90-luvulta, 2000-luvulta, 2010-luvulta... Mutta valitettavasti olen ostanut välillä myös käytössä surkeiksi osoittautuneita, jotka muutamien kuukausien jälkeen ovat entisiä ja päätyneet kaatopaikalle. Myös siis kalliissa laatumerkeissä on tullut vastaan isoja pettymyksiä, kun kallis panostus on ollut pilalla toivottua aiemmin, ei kuitenkaan tarpeeksi pian reklamaation tekemiseen.