Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maapallo hukkuu tekstiilijätteeseen

Vierailija
31.10.2017 |

Miksi yhä edelleen ihmiset ostelevat jatkuvasti uusia vaatteita?

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koittanut etsiä villakangastakkia joka olisi oikeasti villaa eikä polyesteri/akryyliroskaa, nailonia saisi ehkä jonkun verran olla kestävyyden takia. Hyvää takkia voisi pitää vuosikaudet mutta kaupoissa on vain trenditakkeja jotka ovat juuri sitä kertakäyttöroskaa jota yritän välttää, paremmissa liikkeissä taas voisi olla laadukkaampia vaatteita mutta tuppaavat olemaan tätimäisen mallisia ja liian isoja (olen kokoa xs).

Hirvittää ajatuskin miten paljon zalandon tämän kauden polyesterirytkyjä on jo ensi vuonna kaatopaikat täynnä.

Mulla on nyt kuudetta talvea käytössä H&M villakangastakki, siinä on kierrätysvillaa 58%, 34% polyesteriä, 6% puuvillaa ja loput muita kuituja.

Hyvin on kestänyt, eikä edes näytä paljon käytetyltä.

Mulla on kans H&M:n villakangastakki ja se on tullut joskus v. 2009-2010, Kelpaako?!

Mikä sinua risoo? Vastasin vain, että takki voi olla käytössä enemmänkin kuin vuoden vaikka siinä polyesteriä onkin.

Ja ei minun tarvitse takkiasi kelpuuttaa, itsehän sinä sitä käytät.

Vierailija
102/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin aamulla radiosta, että keskimääräinen rintsikouden käyttöikä on noin 8 kk. Sitten roskiin. Mulla on ainakin 5 vuotta vanhoja rintsikoita käytössä... ei ne kyllä voi 8 kk:ssa mennä pilalle. Vai voiko???

Samat tyypit varmaan heittää alushousutkin roskiin yhden käytön jälkeen.

No huhhuh. Miten hitossa tuo on edes mahdollista?

Itselläni on ollut jo useamman vuoden käytössä neljät rintsikat, jotka on ostettu h&m:ltä ja olen pessyt niitä kolmen vuoden ajan joka viikko eikä niissä näy mitään rispaantumisia!

Ihmettelen että h&m:ää moititaan huonosta laadusta kun minulla on ko. lafkasta ostamistani vaatteista parhaimmat kokemukset! Tottakai hm:ssäkin myydään kuraa, mutta kun katsoo vähän materiaalia ja leikkauksia niin todellakin pystyy näin välttämään sen että vaate joutuisi roskiin kättelyssä.

Mun hm-ostokset on siis kestäneet useita vuosia. Ainoa vaatekappale jossa mulla alkaa käytönjäljet näkyä on farkut, mutta se ei katso materiaalin tai leikkauksen huonoutta. Reidet osuu yhteen, niin tottakai mikä tahansa kangas alkaa rispaantua kun se tarpeeksi hinkkaa vastakkaista puolta.

Hm on mielestäni yksi parhaimmista paikoista ostaa vaatteita, jos haluaa että vaatteet kestää ja että niissä on kivoja yksityiskohtia kuten printtejä, helmikirjontaa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetätän nykyään lähes kaikki vaatteeni ompelijalla. Suunnittelen mieleiset mallit ja etsin hyvät ja kestävät kankaat. Vaatteeni ovat uniikkeja, istuvat täydellisesti ja ne on suunniteltu tarpeideni mukaan.

Toki tällä tavalla mekon hinta on ihan jotain muuta kuin halpisrytkyjen, mutta kestävyyskin on ihan toista luokkaa. Mekon ompeluttaminen kadella sovituksella maksaa 125€ + kankaat 20€.

Kankaiden laatu ei enää voi päätellä pelkästään hinnasta. Laadukasta kangasta voi joskus löytää halvalla ja kallis kangas voi olla ihan kuraa.

Vierailija
104/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta kusetusta on ne luomupuuvillasta ja bambusta tehdyt vaatteet, joita markkinoidaan ekotekona mutta jotka hajoaa käsiin. Kestävät vaatteet on paljon parempi valinta, vaikka ne olisi valmistettu vähemmän ihanteellisesta mateeiaalista.

???

Ehkä et osaa pestä niitä oikein vaan heität muiden joukkoon? Itselläni on vuosia kestänyt bambupitkikset ja paljon parjatun h&m luomupuuvillatrikoopaita on noin 4v. ollut jo käytössä eikä merkkiäkään kulumisesta.

Vierailija
105/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetätän nykyään lähes kaikki vaatteeni ompelijalla. Suunnittelen mieleiset mallit ja etsin hyvät ja kestävät kankaat. Vaatteeni ovat uniikkeja, istuvat täydellisesti ja ne on suunniteltu tarpeideni mukaan.

Toki tällä tavalla mekon hinta on ihan jotain muuta kuin halpisrytkyjen, mutta kestävyyskin on ihan toista luokkaa. Mekon ompeluttaminen kadella sovituksella maksaa 125€ + kankaat 20€.

Kankaiden laatu ei enää voi päätellä pelkästään hinnasta. Laadukasta kangasta voi joskus löytää halvalla ja kallis kangas voi olla ihan kuraa.

Mistä sait kankaat noin halvala mekkoon? Itse harrastan ompelua ja järjestään kankaat ovat sikakalliita. Aika edullisen ompelijan olet löytänyt myös, onko tuttusi?

Vierailija
106/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joskus asetan itselleni esim. vuoden mittaiselle en-osta-mitään-uutena -haasteen (koskee vaatteita, asusteita, koruja ja sisustusta).

Viimeksi vuoden pätkä onnistui paria ostosta lukuunottamatta. Kiireessä jouduin hankkimaan sukkiksia lapselle, ostin kappahlista ja olivat muuten hinta-laatu suhteelta paskimmat ikinä! Juhlavaattet jouduin myös ostamaan itselle ja tytöille häihin, niistä vanhemman tytön mekko tuli useamminkin käyttöön ja on kierrätetty eteenpäin.

Muutoin kaiken tarvitsemani onnistuin ostamaan täältä: https://store.emmy.fi

Voisinpa aloittaa vuoden vaihteessa uuden haasteen, eteenkin kun ulkovaatteiden ja kenkien osalta paketti on jo kasassa. Suosittelen muillekin, herättelee hyvin tarkastelemaan omaa kulutuskäyttäytymistä. Emmystä ostetut lastenvaatteet ovat kaiken huipuksi useimmiten käytön jälkeen vielä aivan hyväkuntoisia seuraavalle - tekstiilijätteen osalta oma pesä puhdas!

Vierailija
107/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä joskus asetan itselleni esim. vuoden mittaiselle en-osta-mitään-uutena -haasteen (koskee vaatteita, asusteita, koruja ja sisustusta).

Viimeksi vuoden pätkä onnistui paria ostosta lukuunottamatta. Kiireessä jouduin hankkimaan sukkiksia lapselle, ostin kappahlista ja olivat muuten hinta-laatu suhteelta paskimmat ikinä! Juhlavaattet jouduin myös ostamaan itselle ja tytöille häihin, niistä vanhemman tytön mekko tuli useamminkin käyttöön ja on kierrätetty eteenpäin.

Muutoin kaiken tarvitsemani onnistuin ostamaan täältä: https://store.emmy.fi

Voisinpa aloittaa vuoden vaihteessa uuden haasteen, eteenkin kun ulkovaatteiden ja kenkien osalta paketti on jo kasassa. Suosittelen muillekin, herättelee hyvin tarkastelemaan omaa kulutuskäyttäytymistä. Emmystä ostetut lastenvaatteet ovat kaiken huipuksi useimmiten käytön jälkeen vielä aivan hyväkuntoisia seuraavalle - tekstiilijätteen osalta oma pesä puhdas!

Mä aina mietin haluanko olla naimisissa ton vaatteen tai tavaran kanssa loppuikäni. Onko niin hieno, etten raaskisi ikinä luopua.  Sillä lailla kotiin kasaantuu vaan tavaraa joka jää. Aloitin myös jo kampanjan -en osta mitään turhaa- joka koskee myös tulevaa joulua. Eräänä vuonna en edes käynyt muissa kaupoissa kun ruokakaupassa koska ei ollut mitään tarvetta.

Vierailija
108/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koittanut etsiä villakangastakkia joka olisi oikeasti villaa eikä polyesteri/akryyliroskaa, nailonia saisi ehkä jonkun verran olla kestävyyden takia. Hyvää takkia voisi pitää vuosikaudet mutta kaupoissa on vain trenditakkeja jotka ovat juuri sitä kertakäyttöroskaa jota yritän välttää, paremmissa liikkeissä taas voisi olla laadukkaampia vaatteita mutta tuppaavat olemaan tätimäisen mallisia ja liian isoja (olen kokoa xs).

Hirvittää ajatuskin miten paljon zalandon tämän kauden polyesterirytkyjä on jo ensi vuonna kaatopaikat täynnä.

Mulla on nyt kuudetta talvea käytössä H&M villakangastakki, siinä on kierrätysvillaa 58%, 34% polyesteriä, 6% puuvillaa ja loput muita kuituja.

Hyvin on kestänyt, eikä edes näytä paljon käytetyltä.

Mulla on kans H&M:n villakangastakki ja se on tullut joskus v. 2009-2010, Kelpaako?!

Mikä sinua risoo? Vastasin vain, että takki voi olla käytössä enemmänkin kuin vuoden vaikka siinä polyesteriä onkin.

Ja ei minun tarvitse takkiasi kelpuuttaa, itsehän sinä sitä käytät.

Ymmärsit kommenttini väärin. Minähän tuin sinua tuolla kommentillani. Kelpaako oli tarkoitettu kaikille näille, jotka väittävät että hinta = laatu. Eikä minua mikään riso.

Vierailija
109/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvään laatuun kun panostaa niin hankintoja tarvitsee tehdä aika harvoin. Esimerkiksi kengät ja takit kestää helposti 10 vuotta kun ostaa laatua.

Lisäksi päälysvaatteita en pese usein vaan tuuletan ja liotan. Esim. farkut ja neuleet eivät konepesua juurikaan näe.

Vierailija
110/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiilijätteen suurin aiheuttaja on se että vaatteet ovat täysin pask*a laadultaan nykyisin! Täysin jätettä suurin osa markettien vaatteista. Ihmisiä kyllä syytellään vaatteiden ostamisesta, mutta se todellinen tuhlaaja on aivan muualla. Kunnolla tehty vaate kestää vuosia normaalissa tai kovassakin käytössä. Suomessa kun sama rätti puetaan kaiken kokoisen ja näköisen vartalon päälle, niin että huono laatu oikein huutaa, ei se ihme ole että pitää olla vaihtamassa monta kertaa vuodessa. Muualla, esim. venäjälläkin ihmisillä on sen verran ihmisarvoa että he tietävät miten hyvin istuvat ja laadukkaat vaatteet vaikuttavat omanarvontuntoon! Vaatteet tehdään mittatilaus tavarana, laadukkaasta kankaasta ja niin että istuu sekä on hyvän näköinen. Tässä olisi suomalaisella rätti Riinalla ja Pentti pussihousulla paljon opittavaa. Vaatteita ei tarvita kolmea kaapillista, jos on muutama hyvin istuva ja laadukas asu kokonaisuus kaapissa. Sama pätee myös kenkiin, suurinta osaa suomalaisista kengistä ei kannata edes korjata, kun ovat niin kelvotonta laatua.

Juuri näin, mutta kerro vielä, mistä niitä hyvälaatuisia vaatteita löytää. Itse en ole vaatteista ja shoppailusta kovin kiinnostunut, mutta pakkohan täällä on jotenkin pukeutua. Tilasin vaatteita postimyyntifirma Peter Hahnilta, jonka vaatteet olivat kalliimpia kuin markettivaatteet ja niiden laatua erikseen korostettiin. Lopputulos kokeilustani oli se, että vaatteet eivät kestäneet yhtään pidempään kuin ne halvimmat Prisma-vaatteet. Puserot ja housut ovat nyppyyntyneet kainaloista ja haaroista, värit haalistuneet jne., vaikka olen ohjeen mukaan hoitanut. Minulla eivät suoraan sanoen rahat riitä näihin sadan euron kokeiluihin, pitäisi jo ihan oikeasti tietää, mistä sitä kestävää laatua saa.

Vierailija
111/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiilijätteen suurin aiheuttaja on se että vaatteet ovat täysin pask*a laadultaan nykyisin! Täysin jätettä suurin osa markettien vaatteista. Ihmisiä kyllä syytellään vaatteiden ostamisesta, mutta se todellinen tuhlaaja on aivan muualla. Kunnolla tehty vaate kestää vuosia normaalissa tai kovassakin käytössä. Suomessa kun sama rätti puetaan kaiken kokoisen ja näköisen vartalon päälle, niin että huono laatu oikein huutaa, ei se ihme ole että pitää olla vaihtamassa monta kertaa vuodessa. Muualla, esim. venäjälläkin ihmisillä on sen verran ihmisarvoa että he tietävät miten hyvin istuvat ja laadukkaat vaatteet vaikuttavat omanarvontuntoon! Vaatteet tehdään mittatilaus tavarana, laadukkaasta kankaasta ja niin että istuu sekä on hyvän näköinen. Tässä olisi suomalaisella rätti Riinalla ja Pentti pussihousulla paljon opittavaa. Vaatteita ei tarvita kolmea kaapillista, jos on muutama hyvin istuva ja laadukas asu kokonaisuus kaapissa. Sama pätee myös kenkiin, suurinta osaa suomalaisista kengistä ei kannata edes korjata, kun ovat niin kelvotonta laatua.

Juuri näin, mutta kerro vielä, mistä niitä hyvälaatuisia vaatteita löytää. Itse en ole vaatteista ja shoppailusta kovin kiinnostunut, mutta pakkohan täällä on jotenkin pukeutua. Tilasin vaatteita postimyyntifirma Peter Hahnilta, jonka vaatteet olivat kalliimpia kuin markettivaatteet ja niiden laatua erikseen korostettiin. Lopputulos kokeilustani oli se, että vaatteet eivät kestäneet yhtään pidempään kuin ne halvimmat Prisma-vaatteet. Puserot ja housut ovat nyppyyntyneet kainaloista ja haaroista, värit haalistuneet jne., vaikka olen ohjeen mukaan hoitanut. Minulla eivät suoraan sanoen rahat riitä näihin sadan euron kokeiluihin, pitäisi jo ihan oikeasti tietää, mistä sitä kestävää laatua saa.

Sinun pitää opetella tunnistamaan materiaain laatua tuntoaistillasi, siis näppituntumalla. Sen lisäksi, että materiaalissa lukee 100% puuvilla tms. niin käyt läpi saumat ja katsot onko vuotokohtia. Sen jälkeen tunnustelet materiaalin paksuuden ja pinnan. Opit kyllä tunnistamaan erilaisia kankaan pintoja kun vähän keskityt niihin. Se on vähän sama asia kuin opetella lukemaan lapusta mitä merkkiä tuote on, nyt vaan keskityt siihen mitä materiaalia tuote on.

Vierailija
112/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää opetella tunnistamaan materiaain laatua tuntoaistillasi, siis näppituntumalla. Sen lisäksi, että materiaalissa lukee 100% puuvilla tms. niin käyt läpi saumat ja katsot onko vuotokohtia. Sen jälkeen tunnustelet materiaalin paksuuden ja pinnan. Opit kyllä tunnistamaan erilaisia kankaan pintoja kun vähän keskityt niihin. Se on vähän sama asia kuin opetella lukemaan lapusta mitä merkkiä tuote on, nyt vaan keskityt siihen mitä materiaalia tuote on.

Joo, kai se on vaan opeteltava. Kiva olisi ollut vaan löytää joku laadukas postimyyntifirma, kun en kaupoissa kiertelemisestä juuri välitä. Miten sen voi etukäteen tunnistaa, missä paidoissa hihat lähtevät saumoista "kiertämään", sillä olen huomannut, että tässä asiassa melkein pahimpia ovat olleet nämä ns. laadukkaammat ja kalliimmat vaatteet? Näkeekö sen saumoista tai materiaalista?

Vierailija
113/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henneslumput eivät kestä kunnolla pesuakaan. Mut on vaan uutena niin ihania.

Minulla on v. 2011 ostettu H&M:n puuvillatrikoopaita, jota olen käyttänyt todella paljon. Tänä vuonna siihen ilmestyi muutama reikä kyynärpäihin, parsimisen jälkeen edelleen käytössä. Nyt on tullut taas reikä, aion korjata niin kauan kuin mahdollista, sitten matonkuteeksi. 6 vuotta jatkuvaa käyttöä on kuitenkin mielestäni aika hyvin kympin maksaneelle "lumpulle".

Vierailija
114/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no kunhan ensimmäiset lapset saavat juomavedestä tekstiiliä/muovia, niin alkaa kiinnostaan^^ ja on ihan totta että kalliimmalla aa paljon kestävämmät vaatteet, itellä 10 vuotta ollut camelintakki, jossa vielä on vetoketjut ja napitkin paikoillaan^^ mutta auta armias kun jonkun prisman/tokmannin takin ostat, kestää sen vuoden ja saa taas hakea uuden.

Merivettä ei tietääkseni juoda. Mikromuovi on nyt uusin keksintö millä syyllistää länsimaalaisia puhtaasti ideologisin perustein. Sitä ei mainita että ylivoimaisesti suurin osa muovijätteistä päätyy meriin kehitys/kehittyvistä maista missä jätehuolto on heikkoa ja merta käytetään kaatopaikkana.

Mielestäsi turistit, jotka kasaavat sinne miljoonia muovijuomapulloja lomareissuillaan eivät ole yhtään syyllisiä?

Olet todella naiivi ja vailla suhteellisuuden tajua. Kuvitteletko todella että muutama länsimainen turisti on syynä jonkun 100 miljoonan asukkaan kehittyvän maan muovijätteen määrään. Euroopan merkitys vähenee koko ajan ja ajattelu että ympäristö ongelmatesim. jossakin Kauko-Idässä ovat riippuvaisia länsimaalaisten turistien valinnoista on vain vihreä versio kolonialismin perinnöstä.

Balilla ollessani eniten kaikkea paskaa mereen dumppasivat nimenomaan paikalliset.

Vierailija
115/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sait kankaat noin halvala mekkoon? Itse harrastan ompelua ja järjestään kankaat ovat sikakalliita. Aika edullisen ompelijan olet löytänyt myös, onko tuttusi?

Ompelija ei ole tuttu, mutta teetätän hänellä paljon. Työtä nopeuttaa se, että sopivat kaavat ovat usein jo valmiina. Esimerkiksi tietyn mallista paitaa olen teetättänyt erilaisista materiaaleista ja erilaisilla kauluksilla. Hyviä kankaita löytää joskus edullisestikin (netistä, Eurokankaasta, kirppareilta jne.). Pitää vaan tilata kangasnäytteitä ja tutkia laatu ennen hankkimista.

Vierailija
116/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin aamulla radiosta, että keskimääräinen rintsikouden käyttöikä on noin 8 kk. Sitten roskiin. Mulla on ainakin 5 vuotta vanhoja rintsikoita käytössä... ei ne kyllä voi 8 kk:ssa mennä pilalle. Vai voiko???

Samat tyypit varmaan heittää alushousutkin roskiin yhden käytön jälkeen.

No huhhuh. Miten hitossa tuo on edes mahdollista?

Itselläni on ollut jo useamman vuoden käytössä neljät rintsikat, jotka on ostettu h&m:ltä ja olen pessyt niitä kolmen vuoden ajan joka viikko eikä niissä näy mitään rispaantumisia!

Ihmettelen että h&m:ää moititaan huonosta laadusta kun minulla on ko. lafkasta ostamistani vaatteista parhaimmat kokemukset! Tottakai hm:ssäkin myydään kuraa, mutta kun katsoo vähän materiaalia ja leikkauksia niin todellakin pystyy näin välttämään sen että vaate joutuisi roskiin kättelyssä.

Mun hm-ostokset on siis kestäneet useita vuosia. Ainoa vaatekappale jossa mulla alkaa käytönjäljet näkyä on farkut, mutta se ei katso materiaalin tai leikkauksen huonoutta. Reidet osuu yhteen, niin tottakai mikä tahansa kangas alkaa rispaantua kun se tarpeeksi hinkkaa vastakkaista puolta.

Hm on mielestäni yksi parhaimmista paikoista ostaa vaatteita, jos haluaa että vaatteet kestää ja että niissä on kivoja yksityiskohtia kuten printtejä, helmikirjontaa jne.

Minä en myöskään ymmärrä h&m:n parjaamista. Minulla on sieltä takki viidettä vuotta käytössä. Myös lastenvaatteet on mielestäni laadukkaita. Nyt kierrossa jo kolmannella lapsella. Firman eettisyydestä en tiedä, lapsityövoima ym. epäkohdat ovat varmasti totta. Mutta en allekirjoita sitä, että vaatteet hajoaisivat ensimmäisessä pesussa.

Vierailija
117/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas, ei lumppukaupoista kannata ostaa mitään. Lindex, H&M jne.

H&M käyttää lapsityövoimaa, ehkä muutkin.

Joka tapauksessa se on riistoa kun he eivät siellä kaukana maksa kunnon palkkaa.

Eivätkä lähelläkään. Myyjät tienaavat vähemmän kuin sossun ja kelan kanta-asiakkaat.

Vierailija
118/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

H&M:lla oli noin viisi-kymmenen vuotta sitten vielä oikeasti suht hyvä laatu ainakin lastenvaatteissa- meillä on nyt 4-vuotiaan kuopuksen päällä samat paidat ja housut, joita 9-vuotias esikoinen käytti aikoinaan. Printit virheettömät, värit kirkkaat, ei juuri nyppyä. Mutta nämä ovatkin sitten niitä lisenssituotteita, eli kai väkisinkin laadukkaampia? Hinta oli tosi edullinen kyllä.

Monet lisenssinomistajat valvovat valmistajien tehtaita. Eli pitää olla esim. Disneyn auditoima ja hyväksymä tehdas.

Vierailija
119/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiilijätteen suurin aiheuttaja on se että vaatteet ovat täysin pask*a laadultaan nykyisin! ...

Ongelmana on nämä halppisketjut. Ei mammat suostu ostamaan kalliita vaattteita (jotka kestäisivätkin jotain), vaan halutaan saada kaikki oikein halvalla. 

Eikä isoa osaa ihmisiä kiinnosta lainkaan mitä tämä kulutushysteria saa aikaan. "Poissa silmistä, poissa mielestä."

Naisten vaatteissa ei edes korkea hinta takaa laatua. Esimerkiksi T-paidalla saattaa olla hintaa 60-80 euroa/kpl ja on silti huonolaatuisempi kuin miesten alle 10 € maksava T-paita.

Käykääpä muutenkin miesten  osastoilla katselemassa vaatteita, 100 % puuvillavaatteet maksavat vähemmän kuin naisten puolen polyesteri ym. muovirätit.

Olen myös siinä mielessä outo, että minulle hyvä laatu vaatteessa on usein juuri se 100% puuvilla.  Jos katsoo esim. stockkan naistenvaatteita niin sieltä saa tätä puuvillaista vaattetta oikein etsimällä etsiä. Kaikki jotain puolimuovista haaleaa viskoosirättiä. Hinta on silti korkea.

Vierailija
120/196 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa luonnonkuituisia vaatteita. Villa, puuvilla, pellava ja silkki. Maksaa enemmän mutta on parempia ja luontoa säästäviä. Itse en osta edes sukkia missä on keinokuituja kuten polyesteri. Miettikää vaatten käyttöä pidemmälle ajalle sekä miten voitte yhdistellä muutamia vaatekappaleita toistensa kanssa. Kauppaan oma kangaskassi/kori mukaan. Sukulaisten kesken lastenvaatteet kiertoon. Tietää miten on pesty/säilytetty. Jättäkää kaikki muu roina kauppaan niin muutosta alkaa syntymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi