Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maapallo hukkuu tekstiilijätteeseen

Vierailija
31.10.2017 |

Miksi yhä edelleen ihmiset ostelevat jatkuvasti uusia vaatteita?

Kommentit (196)

Vierailija
81/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekstiilijätteen suurin aiheuttaja on se että vaatteet ovat täysin pask*a laadultaan nykyisin! ...

Ongelmana on nämä halppisketjut. Ei mammat suostu ostamaan kalliita vaattteita (jotka kestäisivätkin jotain), vaan halutaan saada kaikki oikein halvalla. 

Eikä isoa osaa ihmisiä kiinnosta lainkaan mitä tämä kulutushysteria saa aikaan. "Poissa silmistä, poissa mielestä."

No jopas nyt! Hinta ja laatu eivät välttämättä mene ollenkaan yksi yhteen. Esim eniten kiertäneet lastenvaatteet ovat meidän sivuissa juuri H&M tai muuta vastaavaa. Mistäs sinä ostat vaatteesi? Minkä merkkisiä?

Vierailija
82/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan sitä ketjua missä lueteltiin kestäviä tuotteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän aikaa sitten luin jostain että suomalaiset naiset ostavat vaatteensa enimmäkseen H&M:ltä ja marketeista. Elikkä vaikka laadun huononemisesta ulistaan, tosipaikan tullen tärkeimmät ostoskriteerit ovat että vaate on halpa ja hankittavissa helposti vaikka viikonlopun ruokakauppareissun yhteydessä. Jotenkin masentavaa.

Eihän esim. isoilla marketeilla ole intressiä ottaa valikoimaansa tuotteita joilla on pieni kysyntä, kuten laadukkaita mutta hintavampia vaatteita. Ne sisäänostavat tasan sitä minkä arvelevat menevän parhaiten kaupaksi. Ihan sama mitä jonkun ilmastoaktivistin väsäämässä asiakaspalautteessa lukee kerran-pari vuodessa niin kauan kuin massat ostavat halpakuraa. Napisten tai tyytyväisinä, ihan sama, niin kauan kun kuitenkin ostavat. Kun onhan se sentään halpaa vaikkei niin kestänytkään, ja tarttui mukaan kätevästi kahvipaketin ja tarjousjauhelihan oheen.

Tämä ei muutu niin kauan kun ihmiset eivät ala ottaa vastuuta siitä että laadukkaammille vaatteille tulee kysyntää. Citymarketilla on myynnissä Arabiaa, Fiskarsia, laatujuustoja jne. Miksi ne eivät ottaisi valikoimiin myös laadultaan hyviä, keskihintaisia naistenvaatteita jos niille olisi kysyntää käytännössä eikä vaan teoriassa ja ne vaateosastoa tällä hetkellä täyttävät halvat trikoo- ja polyesterrievut jäisivät myymättä?

Yleensä laadusta joutuu maksamaan, varsinkin nykyään kun tekstiiliraaka-aineiden hinnat ovat nousseet. Kalliillakaan ei saa aina laatua, mutta jos ostaa 10 euron t-paidan voi olla 100% varma siitä ettei valmistajalla ole ollut edes mahdollisuutta tehdä laadukasta.

Onhan noita jo nyt. Viime kesänä Prismassa oli Nokian Neuloman vaatteita myynnissä. Muistaakseni jossain vaiheessa oli myös Suomessa tehtyjä lastenvaatteita. Varmasti tulisi enemmänkin, jos ihmiset vaatisivat laatua. Täälläkin on jatkuvasti kymmenien sivujen ketjuja, joissa ihmiset huutavat, ettei eettisyys kiinnosta. Vaatteet täytyy saada halvalla, kun ei niitä kuitenkaan kauaa käytetä. Meitä joille eettisyys ja laatu on tärkeää pilkataan ja vähätellään. 

No tehän vasta muita pilkaattekin!

Vierailija
84/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ostele, mulla on kielto loppuvuodelle. Odotas kun vuosi vaihtuu, niin ostosokka on irti ja vaatekauppaan!

Vierailija
85/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koittanut etsiä villakangastakkia joka olisi oikeasti villaa eikä polyesteri/akryyliroskaa, nailonia saisi ehkä jonkun verran olla kestävyyden takia. Hyvää takkia voisi pitää vuosikaudet mutta kaupoissa on vain trenditakkeja jotka ovat juuri sitä kertakäyttöroskaa jota yritän välttää, paremmissa liikkeissä taas voisi olla laadukkaampia vaatteita mutta tuppaavat olemaan tätimäisen mallisia ja liian isoja (olen kokoa xs).

Hirvittää ajatuskin miten paljon zalandon tämän kauden polyesterirytkyjä on jo ensi vuonna kaatopaikat täynnä.

Mulla on nyt kuudetta talvea käytössä H&M villakangastakki, siinä on kierrätysvillaa 58%, 34% polyesteriä, 6% puuvillaa ja loput muita kuituja.

Hyvin on kestänyt, eikä edes näytä paljon käytetyltä.

Mulla on kans H&M:n villakangastakki ja se on tullut joskus v. 2009-2010, Kelpaako?!

Vierailija
86/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko ollut unissasi? Ainakaan täällä nämä eettisyyden kuningattaret eivät ole koskaan osanneet kertoa kestäviä ja laadukkaita tuotteita... Valittaa osaavat kyllä muiden valinnoista.

Vierailija
87/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, ettei mistään löydy enää kestäviä sukkia?? Ihan sama, paljonko maksat niistä tai mistä ostat, niissä on reikä parin käyttökerran jälkeen! Havahduin tähän yksi ilta, kun muistelin miten vielä kymmenisen vuotta sitten ei tarvinnut käyttää säännöllisesti tuntia sukkien parsimiseen.

Lidlin pyöräily- ja vaellussukat on kestänyt mulla käyttöä tosi hyvin. Täydensin varastoja viimeksi keväällä ja silloin hankkimani sukat on vielä melkein kuin uusia. Ei ole kauniita, mutta mukavan tuntuisia ja kestäviä.

Vierailija
88/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet, ettei mistään löydy enää kestäviä sukkia?? Ihan sama, paljonko maksat niistä tai mistä ostat, niissä on reikä parin käyttökerran jälkeen! Havahduin tähän yksi ilta, kun muistelin miten vielä kymmenisen vuotta sitten ei tarvinnut käyttää säännöllisesti tuntia sukkien parsimiseen.

Lidlin pyöräily- ja vaellussukat on kestänyt mulla käyttöä tosi hyvin. Täydensin varastoja viimeksi keväällä ja silloin hankkimani sukat on vielä melkein kuin uusia. Ei ole kauniita, mutta mukavan tuntuisia ja kestäviä.

Myös armeijasukat kestää hyvin käyttöä. En muista niiden tarkkaa nimeä, mutta valmistaja on suomalainen ja niitä myydään ainakin Prismassa. Miesten osastolla, kuinkas muuten. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
89/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat työvaatteet on edelleen tehty kestämään. Tosin nekin kannattaa ostaa jostain muualta kuin halpakaupasta. Osa työvaatteista sopii ulkonäkönsä puolensa hyvin arkikäyttöön, ja esim. mulla on sellaiset siistit mustat suorat työhousut joilla voisi melkein mennä vaikka juhliin.

Vierailija
90/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mulla on siihen oikeus. Mikään laki ei määrää olla ostamatta joka viikko uutta vaatetta.

Tajusin tämän kyllä sarkasmiksi mutta periaatteesta annoin näin tyhmille ajatuksille alapeukun, sillä aika moni oikeasti ajattelee näin kuin kirjoitit.

Voi kultapieni, kun se ei ollut mitään sarkasmia. Kun sellaisia lakeja ei vaan ole, eikä ihan helposti tulekaan. Eli koitappas nyt niellä kiukkusi ja opi ymmärtämään, että sinun moraalikäsityksesi eivät velvoita yhtään ketään.

Vierailija
91/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko ollut unissasi? Ainakaan täällä nämä eettisyyden kuningattaret eivät ole koskaan osanneet kertoa kestäviä ja laadukkaita tuotteita... Valittaa osaavat kyllä muiden valinnoista.

http://www.paapero.fi

Vierailija
92/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mulla on siihen oikeus. Mikään laki ei määrää olla ostamatta joka viikko uutta vaatetta.

Tajusin tämän kyllä sarkasmiksi mutta periaatteesta annoin näin tyhmille ajatuksille alapeukun, sillä aika moni oikeasti ajattelee näin kuin kirjoitit.

Voi kultapieni, kun se ei ollut mitään sarkasmia. Kun sellaisia lakeja ei vaan ole, eikä ihan helposti tulekaan. Eli koitappas nyt niellä kiukkusi ja opi ymmärtämään, että sinun moraalikäsityksesi eivät velvoita yhtään ketään.

Nyt ei trollaus ihan onnistunut. Minä olin se, joka tuon kommentin kirjoitin ja se todellakin oli sarkasmia. On nimittäin aika ärsyttävän yleistä tuollainen oikeus-ajattelu.

Vierailija
93/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin just viime viikolla uudet alushousut jotka hajosi kun otin ne pesun ja yhden päivän käytön jälkeen pois päältä. Ja koko ei taatusti ollut liian pieni. Nyt ymmärrän miksi niitä myytiin tarjouksessa euron kappale... Köyhällä ei ole varaa halpaan.

Vierailija
94/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta kusetusta on ne luomupuuvillasta ja bambusta tehdyt vaatteet, joita markkinoidaan ekotekona mutta jotka hajoaa käsiin. Kestävät vaatteet on paljon parempi valinta, vaikka ne olisi valmistettu vähemmän ihanteellisesta mateeiaalista.

Vierailija
95/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin aamulla radiosta, että keskimääräinen rintsikouden käyttöikä on noin 8 kk. Sitten roskiin. Mulla on ainakin 5 vuotta vanhoja rintsikoita käytössä... ei ne kyllä voi 8 kk:ssa mennä pilalle. Vai voiko???

No ei jos ovat tarpeeksi suuret. En ymmärrä miten ihmiset saa vaatteensa pilalle. Mulla moni halpakin vaate kestää vuosia vaikka niitä pestään jatkuvasti.

Vierailija
96/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että vaatteiden laatu on surkea.

Tekstiilijätteen kertymiseen vaikuttavat päätökset tehdään aivan muualla kuin kuluttajatasolla.

Kuluttaja ei voi ostaa muita vaatteita, kuin niitä, mitä kaupoissa myydään.

Jos kaapista löytyy vielä 1990-luvulla tai sitä ennen valmistettuja kankaita tai tekstiileitä, voi itse vertailla laatua.

Itse ompelemalla saa laadukkaampaa työtä, mutta kangaskauppojen tarjonta on sitä samaa ohutta liururättiä kuin vaatekaupoissa.

Mikäli kiinnostaa perehtyä asiaan, lue Rinna Saramäki: Hyvän mielen vaatekaappi.

Kyllä tarjolla on vahvempaakin trikoota, mutta sä et saa sitä eurolla metri. Kotimaiset yksiväriset taitaa pyöriä jossain 18€/m hinnoissa. Kuosilliset, laadukkaat, jämäkät Euroopassa kudotut ja painetut, joissa neliöpaino on yli 200g, maksaa 24€/m ja siitä ylöspäin. Näitä saa kotimaisista verkkokaupoista tilaamalla.

Meneppä vähän fb:n ompeluryhmiin seuraamaan keskustelua. Nuo reilu 30€/m trikoot kulahtavat jo ensimmäisessä pesussa turhan usein.

Vierailija
97/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin aamulla radiosta, että keskimääräinen rintsikouden käyttöikä on noin 8 kk. Sitten roskiin. Mulla on ainakin 5 vuotta vanhoja rintsikoita käytössä... ei ne kyllä voi 8 kk:ssa mennä pilalle. Vai voiko???

Samat tyypit varmaan heittää alushousutkin roskiin yhden käytön jälkeen.

Vierailija
98/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koittanut etsiä villakangastakkia joka olisi oikeasti villaa eikä polyesteri/akryyliroskaa, nailonia saisi ehkä jonkun verran olla kestävyyden takia. Hyvää takkia voisi pitää vuosikaudet mutta kaupoissa on vain trenditakkeja jotka ovat juuri sitä kertakäyttöroskaa jota yritän välttää, paremmissa liikkeissä taas voisi olla laadukkaampia vaatteita mutta tuppaavat olemaan tätimäisen mallisia ja liian isoja (olen kokoa xs).

Hirvittää ajatuskin miten paljon zalandon tämän kauden polyesterirytkyjä on jo ensi vuonna kaatopaikat täynnä.

Itse etsin vuosia kunnollista VILLAkangastakkia joka on omalle vartalolle sopiva. Ei löytynyt kuin huonosti istuvia. Lopulta ompelija ompeli ja on nyt kolmatta vuotta käytössä eikä yhtään kulumista. 90% villaa. Varaa tähän oli kun en ollut suostunut vuosiin ostamaan laaduttomia vaatteita joten lopulta olen päässyt kierteestä että aina joka vuosi tarvitsee ostaa joku iso ostos. Untuvatakkini on käytössä jo seitsemättä talvea tänä vuonna.

Saatan olla tylsä, mutta ostan aina samantyylisiä vaatteita joten harvoin kaupasta löytyy edes jotain mitä haluan. Mutta en ole koskaan halunnut olla trendikäs vaan tyylikäs.

Vierailija
99/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas, ei lumppukaupoista kannata ostaa mitään. Lindex, H&M jne.

H&M käyttää lapsityövoimaa, ehkä muutkin.

Joka tapauksessa se on riistoa kun he eivät siellä kaukana maksa kunnon palkkaa.

Vierailija
100/196 |
01.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henneslumput eivät kestä kunnolla pesuakaan. Mut on vaan uutena niin ihania.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi