Resepti- ja ruokaketju köyhille, mutta kokkaustaitoisille
Hei te muut köyhät mutta kokkaustaitoiset! Mitkä ovat halpoja, hyviä ja terveellisiä lemppariruokianne? Mitä laitoitte viikonloppuna? Entä tänään? Mulla on juuri paistumassa lounaaksi munakas ja ilalla ajattelin kehitellä jonkinlaista tomaatti-papukastiketta pastalle. Huomenna varmaan linssikeittoa, johon ei tarvitse kuin vähän linssejä, sipulia, porkkanan ja tomaattimurskaa ja mausteita. Siitä syö monta päivää. Kasvishernekeittoakin olen tässä pohtinut. En ole ennen kokeillut, mutta ei se kovin vaikeaa voi olla. Vähän aikaa sitten kun broileri oli tosi hyvässä tarjouksessa, ostin monta pakettia ja olen paistellut sitä ja laittanut broileri-peruna-kasvisvuokaa isoja satseja uunissa. Hyvää on.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyödynnän nyt niitä -60% ruokia ja on tullut kyllä halvaksi. Pidin kirjaa viime viikon, meillä 3 hengen perhe.
-kaksi litraa maitoa 0,56e
-kaksi pkt ruispaloja 1,59e
-possun pihvifile 2,08e
- 2 pkt broilerin filesuikaleita 2,39e
- nauta-sika 700 g 1,83e
-kylmäsavulohiviipaleita 1,59
-kinkkurouhepussi 0,63e
Nämä oli viikon aletuotteet joista keksin viikoksi ruokalistan ja noi tuli maksaa n 10e.
Tein niistä lohilaatikkoa, pinaattilettuja, ruispalapitsaa, kanasalaattia, pinaattikeittoa, nyhtöpossua, kanawrappejä.
Lisäksi meni uunijuureksiin, salaattiaineksiin, pizzasäilykkeisiin, juustoon, perunasipulisek, kermaan, levite,muniin, pakastepinaattiin, tortillalättyihin 17,53e.
Viikon ruokien raaka-aineet yht 27,53.
Lisäksi ostin viiliä, jogurtteja ja leikkeleitä -60%, niihin meni 6,10e.
Tuoretta maitoa ja leipää ostin tarvittaessa ja niihin meni n 10e.
Koko viikon kaikki syötävä alle 50e niin kyllä taidan tarjoushaukkailla tästedeskin :)
Ja marisijoille tiedoksi (kun aina joku huutaa ettei noin saa tehdä) ; käyn iltalenkillä lähikaupassa ja teen noi löydöt siten, otamme töihin evääksi ed päivän jämiä, aamulla syödään puuroa, leipää, jogu tai viiliä, ei ole allergioita ja vessapaperia löyty tuon viikon ajan kaapista. Kunhan nyt kirjoitin miten halvalla pääsi.
Olet onnekas. Meillä edelleen vain -30%tarjouksia :(
Viimeisen tunnin ajan on ymmärtääkseni ympäri Suomen nyt tuo 60 vai eikö oikeasti olekaan?
Onhan se viimeiset 2 tuntia. Alkaa klo 20:00 ja kauppa menee kiinni klo 22:00
Etelä-Savossa ei ainakaan ole kuin viimeinen tunti.
Ei jumalauta, koko lanka täynnä pekonivinkkejä, eikä pekoni edes ole mitään erityisen halpaa :D
Muutenkin hämmentää nää lihapainotteiset reseptit, liha on ensimmäinen asia mistä köyhän kannattaa luopua.
Omaa herkkuani on esim. tofu ja juurekset uunissa (itselle maistuvia sesonkikasviksia ja paketti tofua aasiakaupasta, kaapista löytyvistä mausteista ja öljystä niille marinadi, uuniin noin puoleksi tunniksi)
Kookoscurry ja riisi (kasviksia ja papuja pannulle, perään currymaustetta tai tahnaa, purkki kookosmaitoa)
Kasvismakaronilaatikko
Okonomiyaki eli kaalipannari, ei tarvitse ostaa kallista erikoiskastiketta tai jauhoja sitä varten
Soijarouhe ja -suikaleet on todella halpoja, aasiakaupan tofu myös. Enkä nyt halua tästä mitään soijanvastaista keskustelua, älä syö jos et halua :D
Lihan voi korvata melkein mihin tahansa reseptiin soijalla tai pavuilla, ja joka aterialla ei edes tarvitse syödä erikseen mitään proteiinipitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja se kaali vasta isoissa paketeissa myydäänkin. Voi ostaa kilon tai kaksi. Punakaali on joskus pienissä paketeissa ja ostankin sitä.
Sinkkumies
Onneksi kaali säilyy jääkaapissa hyvin. Itse tein yhdestä valtavasta kaalista kaalisopan ja kaalilaatikon. Tämän lisäksi pilkoin myös monelle lautaselle yhdeksi osaksi tuoresalaattia.
Mä en voisi syödä viikkoa kaalia, kaalia, kaalia, kaalia. Yksi ruoka menisi. Siksi maksan siitä punakaalista kovempaa hintaa, joka on kylläkin omasta mielestäni parempaa.
Olen pakastanutkin sitä, mutta ei sitä tule missään syötyä. Olen sitten heittänyt mäkeen, kun ei enää edes muista, että se on siellä kaapissa. Pitäisi saada ostettua oikeita määriä ruokaa. Hirveä määkiminen on siitä miten ruokaa menee hukkaan ja syytellään länkkäreitä, mutta mitään ei tehdä sille, että sitä voisi ostaa oikean määrän. Eikö siellä kaupassa voisi olla vaikka veitsi millä leikkaa sopivan määrän kaalia itselleen. Se kun kuulemma säilyy hyvin heidän hyllyssään, niin tämähän ei haittaisi ..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mihin voi laittaa pakastekeittojuureksia silloin kun ei ehdi tai jaksa paloitella tuoreita juureksia.
Pikaruokasuosikki: keittojuureksia keitetään 6 min, sitten nuudelit sekaan.Siis mössöksi keitettyä lanttua ja porkkanaa ja selleriä ja siihen nuudeleita? Kuulostaa aivan kauhealta. Sori. Miks juureksia ja nuudeleita? Ei ne sovi yhteen. Miks ei edes vaikka hernemaissipaprikaa mielummin?
Ei mössöydy ohjeen mukaan keittäessä.
On myös kotimaista, toisin kuin maissi ja paprika. Ja on halpa- sitähän tässä kysyttiin. Voi myös paistaa mausteiden kanssa pannulla, sekaan auringonkukansiemeniä, jotka on myös edullisia ja ravitsevia.Itse suosisin ennemmin wokkivihanneksia nuudelien kanssa. Eli erilaisia kaaleja, vihreitä papuja, sieniä, parsakaalia... Mausteeksi soijaa, sitruunamehua jne.
Makuasia ehkä, mutta munkin mielestä tällainen kuulostaa loogisemmalta nuudelien kanssa kuin keittojuurekset. Juurekset on Suomi-settiä ja nuudelit Aasia-settiä, ei ne oikein mee yhteen.
Noi Suomessa myytävät wokit on: Porkanaa keltaisena, Porkkanaa punaisena, Porkkanaa valkoisena, Porkkanaa.. ja porkkanaa. Sisältää PORKKANAA 90%.
Hemmetin ärsyttävää. Kaikkia ainesosia tulisi saada pakkasesta erikseen, jotta voi tehdä juuri sitä mitä haluaa, eikä wokki-porkkanoita. 90 luku meni jo.
Sinkkumies
Ei kai niitä ny pakkasesta kannata ostaakaan vaan tuoreena. Joku kaali, porkkana, sipuli yms ei oo kalliita. Parsakaaliakin voisi saada edullisesti. Paprikaa ja herkkusieniäkin ehkä joskus.
Mulla on nytkin paprikaa pakkasessa, koska sitä myytiin erikseen pakasteena. Ostin heti. Mutta on mulla sitä tuoreenakin. (tietenkin)
Kyse on lisääntyvistä valinnan mahdollisuuksista. Itse ostaisin kaikkia kasviksia pakasteesta joista pidän. Nyt pakkasessa on se tylsä porkkanasekoitus, jossa lukee wokki, on erikseen miniporkkanoita joita voi laittaa vaikka kastikkeisiin hautumaan, papuja (sai erikseen), maissia (sai erikseen) siinä se sitten alkaa olemaankin.
Kaikki oikeat bambunversot ynnä muut puuttuvat, jotka oikeaan wokkiin kuuluvat. Niitä tosin löytyi purkillinen citymarketissa sisäfileen hinnalla. Ou jee!
Ostin silti.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaillaan teen lihakastiketta: 700 grammaa naudan kulmapaistia (oiva ja huokea liha pitkään haudutettaviin patoihin ja kastikkeisiin), sipuli, purkki tomaattimurskaa, valkosipulia, liraus jämäksi jäänyttä punkkua, suolaa, tl sokeria, mustapippuria, paprikajauhetta, yrttejä.
Lisukkeena uunilohkoperunoita: pestään hyvin kiinteät potut, ei kuorita. Lohkotaan. Päälle öljyä, jossa suolaa, paprikajauhetta, timjamia ja mustapippuria. Paistetaan uunissa kypsäksi.
Vielä keitän lisäksi parsakaalin, pari porkkanaa ja hiukan pakastepapuja (vihreitä pitkiä tarhapapuja), valutan ja päälle nokare voita.
Hinnaksi tulee neljä euroa per kärsä, eli nelihenkiselle perheelle 12 euroa. Mausteet on ns. entuudestaan: yrttejä kasvatan itse, muut ostan halvalla etnisistä ruokakaupoista.
Siis tietenkin kolme euroa per naama... sori, flunssaisena ei pää toimi.
Nuhaisena kannattaa ruuan teko jättää muille perheenjäsenille. Esim. Lapsikin osaa lämmittää hernekeittopurkin n. 2 e iso purkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mihin voi laittaa pakastekeittojuureksia silloin kun ei ehdi tai jaksa paloitella tuoreita juureksia.
Pikaruokasuosikki: keittojuureksia keitetään 6 min, sitten nuudelit sekaan.Siis mössöksi keitettyä lanttua ja porkkanaa ja selleriä ja siihen nuudeleita? Kuulostaa aivan kauhealta. Sori. Miks juureksia ja nuudeleita? Ei ne sovi yhteen. Miks ei edes vaikka hernemaissipaprikaa mielummin?
On myös kotimaista, toisin kuin maissi ja paprika. Ja on halpa- sitähän tässä kysyttiin. Voi myös paistaa mausteiden kanssa pannulla, sekaan auringonkukansiemeniä, jotka on myös edullisia ja ravitsevia.Itse suosisin ennemmin wokkivihanneksia nuudelien kanssa. Eli erilaisia kaaleja, vihreitä papuja, sieniä, parsakaalia... Mausteeksi soijaa, sitruunamehua jne.
Olisihan ne parempia, mutta hinta nousee eli nyt oli halvalla tehtäviä ruokia.
Erilaiset kaalitko muka ovat kalliita? Ja pakasteesta vihreät pavut? Höpöhöpö.
Vertaa paljon maksaa se suikalepussi vastaan sitruuna/papupussi ja kaali ja varmaan sipulia ym pitää ostaa lisäksi.
Ei puhuta isoista summista, mutta kun pointti oli halpuus niin vaikuttaa se euron erokinTurhaan loukkaannut siitä, että joku ehdottaa parempaa reseptiä kuin omasi. Kaali on erittäin halpaa ruokaa ja monella kokkausta harrastavalla on kaapissa jo valmiiksi soijaa ja sitruunamehua. :) Parsakaalin ja vihreät pavut voi jättää pois halutessaan, jos ne tuntuvat liian kalliilta.
Minäpä en tuota ohjetta ehdottanut eli tuskin tarvitsee minun loukkaantua vaan kunhan totesin ettei ole sama asia rahallisesti kumpaa teet.
Syön nuudelit mieluummin sellaisenaan kuin lantun kanssa, jos ei ole varaa mihinkään muuhun.
No syö nuudelit sellaisenaan.
Oi niitä aikoja ;) (tai sitten ei) Nuorena ja köyhänä tuli syötyä niitä halppis nuudeleita sen pelkän makupussin kera. Mitähän kaikkea mönjää sekin pussi sisältää.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Lihan voi korvata melkein mihin tahansa reseptiin soijalla tai pavuilla, ja joka aterialla ei edes tarvitse syödä erikseen mitään proteiinipitoista.
Okei, mutta mun mielestä pavut taistelee samassa sarjassa esim. kanankoipien kanssa hinnan kanssa. Kanankoipia kun voi saada halvimmillaan 0,99 e kilo tarjouksesta. Joskus olen nähnyt 1,39, 1, 99 jne.
Tekeekö papusoppaa vaiko tarjouskanoista keittoa on melkein sama asia hinnallisesti. Muuten kyllä. Se pekonihan on kilohinnassa monesti jostain 6-7 eurosta ylöspäin ..
Jauhelihaakin saa tarjouksesta siihen hintaan. Mutta mikä nyt on kenellekin halpaa. Mun mielestä se 6 euron jauheliha on nykyhinnoilla melko halpaa.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsakeitto! Ai että se on hyvää. Nyt on ollu kurpitsat tarjouksessa niin oon tehnyt paljon.
Eli ostat mieleistäsi kurpitsaa, itse tykkään eniten talvikurpitsasta. Lisäksi tarvitset sipulia, valkosipulia, inkivääriä, porkkanaa, oliiviöljyä, suolaa, voita ja kermaa.
Kuori kurpitsa, halkaise se ja ota siemenet talteen. Pilko kurpitsa.
Pilko sipuli (1kpl), valkosipuli (muutama kynsi), inkivääri (n.2cm pätkä) ja porkkana (2kpl), kuullota hetki kattilassa jossa oliiviöljyä ja voita, lisää suola. Lisää kattilaan vettä ja keittele hetki, ehkä n.10min. Lisää kurpitsan palaset ja keitä vielä n.10min (niin kauan että kurpitsa on ihan pehmeetä). Siivilöi keitinliemi erilliseen astiaan. Soseuta sauvasekoittimella ja lisää n.2dl kermaa ja sen verran keitinlientä että saat keitosta haluamasi paksuista. Yli jäävän keitinliemen voit pakastaa, on tosi hyvän makuinen kasvisliemi siinä :)
Kurpitsan siemenet kannattaa erotella siitä kurpitsamönjästä, huuhdella, kuivata uunissa ja lopuksi paahtaa pannulla. Voit maustaa öljyllä, suolalla, sokerilla, chilillä. Millä haluaa. Sopii naposteluun tai salatteihin.
Niin. Jossain kohtaa täytyy antaa periksi sille hinnalle. Esim. Inkivääriä pari palaa maksaa äkkiä hamapa pakastepussin verran.
Olen minä joskus ollut oikeasti köyhä. Täysin köyhällähän ei ole varaa tuollaisiin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mua välillä naurattaa nää "halvat" ruoat joita kumminkin keitetään, paistetaan, haudutetaan ja monta tuntia, todella halpaa kunnes katsoo sähkölaskua...
Totta.. Mutta itsellä onneksi leivinuuni käytössä ja huomenna sinne menee kaalilaatikko ja sämpylät
Laitan ruokaa vain muutaman kerran kuukaudessa, näitä joiden kypsytys kestää kauan. Sähköä kuluu muuhun enemmän.
Mä teen useimmat pataruuat hellalla jolloin sähköä kuluu puolet vähemmän kuin uunissa. Esimerkkeinä stroganoff, gulassi, palapaisti, patapaisti, merimiespihvi jne.
Tutkimuksien mukaan suurimman säästön saavuttaa, jos osaa käyttää jälkilämmön hyväkseen.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotona muinoin tehtiin paljon puuroja ja omista pakastemarjoista kiisseliä. Myös lättyjä tai pannukakkua oli usein ja itse leivottua leipää, ei kovin ravintorikasta ruokaa mutta halpaa ja energiatarpeen kyllä tyydytti. Liha oli usein ns. vähempiarvoisia ruhonosia mutta niistä sai erinomaisen hyvää pataa juuresten kanssa uunissa hauduttamalla. Peruna oli myös pääosassa ruuanlaitossa ja halpaa nykyäänkin sekä terveellisempää (kuorineen) kuin valkoinen makaroni. Jos on pienikin piha peruna on helppo kasvattaa itse. Jos harrastaa sienestystä siitä saa oivallista jatketta kaikenlaisiin jauheliharuokiin, sopii melkein mihin vaan. Tässä vähän vanhan muistelua, mutta toimii erinomaisesti myös tänä päivänä jos hakee pelkkää edullisuutta.
Ne ns. vähempiarvoiset ruhon osat ovat ravintoarvoltaan huomattavasti parempaa ruokaa kuin fileet ja muut rasvattomat palat.
Ei ne ole yhtään vähempiarvoisia, jos osaa kokata. (ja on aikaa) Olen oikein fiiliksissä kun löytyy lapaa ynnä muuta mitä harvoin löytää. Yleensä vain hinta on hilattu jopa sisäpaistien yläpuolelle. Siittä miinus.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kanan rintafileestä voi tehdä myös leikkeen ja näin saa jatkettua lihaa leivityksellä.
Unkarilaiset esim. syö leivitetyn kanaleikkeen riisin kanssa jossa seassa herneitä tai sitten ihan leike viipaloituna vihersalaatin kanssa. Salaatin kastikkeena ja mausteena kurpitsansiemenöljy ja sitruunamehu.
Ysärillä Myllyn Parhaan riisipussin kyljessä oli beduiinikanan ohje ja sitä meillä tehdään vieläkin ruoaksi.
Pilko kana (rintaa tai paistipaloja) ja ruskista pannulla curryn ja sipulisilpun kanssa (voi olla tulista curryä) kanssa.
Lisää kanalientä pari desiä ja anna hautua kypsäksi.
Lisää sekaan 2-3 banaania siivuina (tähän kelpaa oikein hyvin tummuneet banaanit), reipas määrä kanelia ja creme fraichea 1/2 - 1 pieni purkillinen.
Kuumenna ja anna banaanin kypsyä niin että se ikäänkuin saostaa kastikkeen.
Tarkista maku ja lisää suolaa tarvittaessa. Kanelia menee ruokaan yllättävän paljon ja paras maku mun mielestä tulee kun curry on vähän tulista ja sitäkin on reilusti kanelin ohella.Tarjoillaan keitetyn riisin kanssa.
No nyt on ohjetta! Tästä voi soveltaa vaikka mitä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, oi köyhät toverit, mitä ihmettä keksin pekonista. Sellaista on pyytämättä ja yllättäen ilmestynyt jääkaappiin. En haluaisi paistaa ja syödä sellaisenaan vaan käyttää johonkin ruokaan.
Tee miilunpolttajan spagettia. Silppua pekoni ja reilusti sipulia, paista pienehköllä lämmöllä pannulla niin että sipuli on hyvin ruskistunutta ja makeaa. Sekoita keitetyn sagetin kanssa. Päälle sopii juustoraaste jos sattuu olemaan.
Jos sattuu olemaan tomaatti, niin lopuksi kuutioi tomaatti tuohon spagetin päälle.
Aglio e olio. Ravitsevaa? No ei, mutta pelastaa päivän silloin tällöin ja ei maksa juuri mitään. Italiainen klassikkopasta, jota varten tarvitsee vain spagettia, oliiviöljyä, valkosipulia ja suolaa ja pippuria ja jotain yrttiä halutessaan. Kruunataan millä tahansa jääkaapin perukoilta löytyvällä juustonkannikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaa paljon maksaa se suikalepussi vastaan sitruuna/papupussi ja kaali ja varmaan sipulia ym pitää ostaa lisäksi.
Ei puhuta isoista summista, mutta kun pointti oli halpuus niin vaikuttaa se euron erokinTurhaan loukkaannut siitä, että joku ehdottaa parempaa reseptiä kuin omasi. Kaali on erittäin halpaa ruokaa ja monella kokkausta harrastavalla on kaapissa jo valmiiksi soijaa ja sitruunamehua. :) Parsakaalin ja vihreät pavut voi jättää pois halutessaan, jos ne tuntuvat liian kalliilta.
Minäpä en tuota ohjetta ehdottanut eli tuskin tarvitsee minun loukkaantua vaan kunhan totesin ettei ole sama asia rahallisesti kumpaa teet.
Syön nuudelit mieluummin sellaisenaan kuin lantun kanssa, jos ei ole varaa mihinkään muuhun.
No syö nuudelit sellaisenaan. Mä oon niin paljon syönyt tuota hernemaissipaprikaa, että myös minä oon tehnyt jostain keittojuureksista (hinta 40snt, olikohan siinä ainakin porkkanaa ja lanttua) ja sipulista ja nuudeleista/pastasta juurikin tuollaista, lisännyt vähän kermaa, lopuksi parmesaaniraastetta päälle ja ihan hyvää on. Erilaisia yrttejä voi heittää myös tuohon mukaan .
Ei kenenkään ole pakko tätä tehdä jos ei maistu.
Ohjeet sen kun paranee. Juureksia, kermaa, pastaa ja juustoa? Erikoisia makuja ihmisillä, pakko todeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No syö nuudelit sellaisenaan. Mä oon niin paljon syönyt tuota hernemaissipaprikaa, että myös minä oon tehnyt jostain keittojuureksista (hinta 40snt, olikohan siinä ainakin porkkanaa ja lanttua) ja sipulista ja nuudeleista/pastasta juurikin tuollaista, lisännyt vähän kermaa, lopuksi parmesaaniraastetta päälle ja ihan hyvää on. Erilaisia yrttejä voi heittää myös tuohon mukaan .
Ei kenenkään ole pakko tätä tehdä jos ei maistu.Ohjeet sen kun paranee. Juureksia, kermaa, pastaa ja juustoa? Erikoisia makuja ihmisillä, pakko todeta.
Osaatko kertoa, mitä vikaa noissa aineksissa on. Pasta nyt ei niin hyvä ole, mutta noi muut, mitä vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mua välillä naurattaa nää "halvat" ruoat joita kumminkin keitetään, paistetaan, haudutetaan ja monta tuntia, todella halpaa kunnes katsoo sähkölaskua...
Totta.. Mutta itsellä onneksi leivinuuni käytössä ja huomenna sinne menee kaalilaatikko ja sämpylät
Laitan ruokaa vain muutaman kerran kuukaudessa, näitä joiden kypsytys kestää kauan. Sähköä kuluu muuhun enemmän.
Mä teen useimmat pataruuat hellalla jolloin sähköä kuluu puolet vähemmän kuin uunissa. Esimerkkeinä stroganoff, gulassi, palapaisti, patapaisti, merimiespihvi jne.
Miten merimiespihvi tehdään hellalla?
Vierailija kirjoitti:
Kaalia kannattaa nyt käyttää eli jos tuntuu liian isolle se kaali, niin siitä lopusta voi tehdä hyvää säilyvää salaattia.
On muuten hyvää.Chilinen kaalisalaatti
500 g keräkaalia
50 g sipuli
1 tl chiliä
1 rkl sokeriaLiemi:
1 dl valkoviinietikkaa
3/4 dl öljyä
¼ dl vettä
1 tl suolaaRaasta kaali ja silppua sipuli. Hienonna chili pieniksi paloiksi ilman siemeniä. Pane ainekset kulhoon ja ripottele lusikallinen sokeria päälle. Sekoita.
Liemi: Kiehauta liemen ainekset kattilassa noin 3 minuuttia. Kaada kiehuva liemi kaaliraasteen päälle. Peitä ja anna maustua jääkaapissa 1 vuorokausi, jonka jälkeen tölkitä salaatti lasipurkkiin. Maku tasaantuu muutaman päivän kuluessa valmistuksesta.
Tein tämän eilen, vaikuttaa tosi hyvältä jo nyt! Illalla sitten purkkiin. Lopusta kaalista syntyy kaalilaatikko. Ärsyttää vaan vähän ostaa siirappia, kun en keksi sille oikein mitään muuta käyttöä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta, koko lanka täynnä pekonivinkkejä, eikä pekoni edes ole mitään erityisen halpaa :D
Muutenkin hämmentää nää lihapainotteiset reseptit, liha on ensimmäinen asia mistä köyhän kannattaa luopua.
Omaa herkkuani on esim. tofu ja juurekset uunissa (itselle maistuvia sesonkikasviksia ja paketti tofua aasiakaupasta, kaapista löytyvistä mausteista ja öljystä niille marinadi, uuniin noin puoleksi tunniksi)
Kookoscurry ja riisi (kasviksia ja papuja pannulle, perään currymaustetta tai tahnaa, purkki kookosmaitoa)
Kasvismakaronilaatikko
Okonomiyaki eli kaalipannari, ei tarvitse ostaa kallista erikoiskastiketta tai jauhoja sitä varten
Soijarouhe ja -suikaleet on todella halpoja, aasiakaupan tofu myös. Enkä nyt halua tästä mitään soijanvastaista keskustelua, älä syö jos et halua :D
Niitä pekonivinkkejä oli siksi kun tuolla alkupäässä joku kertoi saaneensa jostain paketin pekonia ja mietti mitä tekisi siitä. Ei oo varmaan mitenkään yleisesti köyhän peruselintarvike :D Ainakaan toivottavasti.
Onhan se viimeiset 2 tuntia. Alkaa klo 20:00 ja kauppa menee kiinni klo 22:00