Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Resepti- ja ruokaketju köyhille, mutta kokkaustaitoisille

Vierailija
30.10.2017 |

Hei te muut köyhät mutta kokkaustaitoiset! Mitkä ovat halpoja, hyviä ja terveellisiä lemppariruokianne? Mitä laitoitte viikonloppuna? Entä tänään? Mulla on juuri paistumassa lounaaksi munakas ja ilalla ajattelin kehitellä jonkinlaista tomaatti-papukastiketta pastalle. Huomenna varmaan linssikeittoa, johon ei tarvitse kuin vähän linssejä, sipulia, porkkanan ja tomaattimurskaa ja mausteita. Siitä syö monta päivää. Kasvishernekeittoakin olen tässä pohtinut. En ole ennen kokeillut, mutta ei se kovin vaikeaa voi olla. Vähän aikaa sitten kun broileri oli tosi hyvässä tarjouksessa, ostin monta pakettia ja olen paistellut sitä ja laittanut broileri-peruna-kasvisvuokaa isoja satseja uunissa. Hyvää on.

Kommentit (256)

Vierailija
221/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusiseelantilaisia omenoita, australialaista avokaadoöljyä, aasialaisia vokkiaineksia juu. Moderni hipsteri on niin ympäristötietoinen että.

?? Mä käytän ihan kotimaisia wokkiaineksia vesikastanjaa lukuunottamatta:

- porkkanaa, sipulia, paprikaa, broccolia, broileria tai possua. Soosi chiliä, öljyä, yrttejä tms

Ei noita paprikoita ja chilejä suomessa kasvateta. Muuten, riisin hiilijalanjälki on jopa 40-kertainen perunaan verrattuna.

Vierailija
222/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona muinoin tehtiin paljon puuroja ja omista pakastemarjoista kiisseliä. Myös lättyjä tai pannukakkua oli usein ja itse leivottua leipää, ei kovin ravintorikasta ruokaa mutta halpaa ja energiatarpeen kyllä tyydytti. Liha oli usein ns. vähempiarvoisia ruhonosia mutta niistä sai erinomaisen hyvää pataa juuresten kanssa uunissa hauduttamalla. Peruna oli myös pääosassa ruuanlaitossa ja halpaa nykyäänkin sekä terveellisempää (kuorineen) kuin valkoinen makaroni. Jos on pienikin piha peruna on helppo kasvattaa itse. Jos harrastaa sienestystä siitä saa oivallista jatketta kaikenlaisiin jauheliharuokiin, sopii melkein mihin vaan. Tässä vähän vanhan muistelua, mutta toimii erinomaisesti myös tänä päivänä jos hakee pelkkää edullisuutta.

Ne ns. vähempiarvoiset ruhon osat ovat ravintoarvoltaan huomattavasti parempaa ruokaa kuin fileet ja muut rasvattomat palat.

Ei ne ole yhtään vähempiarvoisia, jos osaa kokata. (ja on aikaa) Olen oikein fiiliksissä kun löytyy lapaa ynnä muuta mitä harvoin löytää. Yleensä vain hinta on hilattu jopa sisäpaistien yläpuolelle. Siittä miinus.

Sinkkumies

Asioitkohan kaupassa, jossa on lihatiski? Mä olin opiskeluaikoina läskitiskissä töissä ja me  tilattiin ihan mitä asiakas halusi, vaikka sitten lapaa, ja toimitusajat olivat nopeat. Hinnankin pystyi kertomaan etukäteen, ettei tullut asiakkaalle ylläreitä. On kyllä älytöntä jos lapa maksaa enemmän kuin paisti.

No, otan puolikkaan poron / koko poron, riippuen hinnasta. Onko hirveä, siis tällä ei tarkoiteta kassan krapula-aamua, riistaa? Ostan jos on.

Sinkkumies

Kyllä sitä poroa ostaisi mutta 1/2 ruho maksaa 200€ ja syötävää n 10 kg.

Maksoin viimeksi 220e lapista tilattuna ja kuljetettuna.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusiseelantilaisia omenoita, australialaista avokaadoöljyä, aasialaisia vokkiaineksia juu. Moderni hipsteri on niin ympäristötietoinen että.

- porkkanaa, sipulia, paprikaa, broccolia, broileria tai possua. Soosi chiliä, öljyä, yrttejä tms

Ei noita paprikoita ja chilejä suomessa kasvateta. Muuten, riisin hiilijalanjälki on jopa 40-kertainen perunaan verrattuna.

Ei riisi kasva hiilestä. Perunaa voi kasvattaa melko hiilipitoisessa maassa, sen takia peltoja kaskettiinkin ennen vanhaan. Hiili lisää typpeä maahan ja auttaa ravinteita toimimaan tehokkaammin.

Sinkkumies

Vierailija
224/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole koskaan syönyt kotimaista paprikaa tai chiliä? Ihan tuossa oman köökin ikkunalla kasvaa iso chilipuska, oman pihan paprikat jäi raa'aksi mutta kyllä ne silti oli ihan kotimaisia;)

Riisiä en käytä wokissa vaan vaikka itsetehtyjä "nuudeleita"

Vierailija
225/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus muuten nauroin, että olisin saanut kokonaisen kaalikerän sen punakaalipaketin hinnalla. Ostin kuitenkin sen pienen punakaalin (josta muutenkin pidän enemmän) kuin sen ison. Kaikki ylimääräinen olisi kuitenkin mennyt jätteeseen, kun sille ei ollut käyttöä.

Pakastevihannesten paras puoli on se, että voi käyttää juuri sen verran aineksia mitä tarvitsee ja laittaa loput takaisin. Pitäisi vain saada jokaista pakastetta ostettua erikseen, että voisi laittaa oikeat määrät, eikä valmistajan 68% porkkanaa sekoituksia. (että tulisi katetta, mausta viis)

Toinen vaihtoehto olisi ostaa tuoretavaraa _juuri_ oikea ja tarvittava määrä. Tämä ei nykyään ole mahdollista. Ehkä jokupäivä sitten. Eikä meillä ole etelän maiden torikulttuuria, jossa näin voi toimia.

Sinkkumies

mikset sä pakasta niitä ylijääneitä rehuja? Ei muuta kun kaali silpuksi ja pakastimeen. Ihan yhtälailla ne itsepilkotut porkkanat pärjää pakastimessa kun ne valmiit pakastevihannekset. 

Vierailija
226/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa voit poistua ja perustaa oman ketjun ekologiselle ja ympäristötietoiselle kokkailulle. Täällä ei tarvitse valittaa, kiitos.

Vierailija
227/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kasvatan itse omat paprikat ja chilit. Kokeile ihmeessä sinäkin, jos kerran vastustat kaikkea ulkomaista ruokaa. Myös kaali, sienet ja porkkana sopivat erinomaisesti wokkiin, kaikki kotimaisia.

Vierailija
228/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa voit poistua ja perustaa oman ketjun ekologiselle ja ympäristötietoiselle kokkailulle. Täällä ei tarvitse valittaa, kiitos.

No korvathan teillä heiluu kun valehtelette olevanne tiedostavia.

Tämä ketju on halvoista ruoista, ja useimmat tuontitavarat on kalliimpia.

Vierailija
229/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaalia kannattaa nyt käyttää eli jos tuntuu liian isolle se kaali, niin siitä lopusta voi tehdä hyvää säilyvää salaattia.

On muuten hyvää.

Chilinen kaalisalaatti

500 g keräkaalia

50 g sipuli

1 tl chiliä

1 rkl sokeria

Liemi:

1 dl valkoviinietikkaa

3/4 dl öljyä

¼ dl vettä

1 tl suolaa

Raasta kaali ja silppua sipuli. Hienonna chili pieniksi paloiksi ilman siemeniä. Pane ainekset kulhoon ja ripottele lusikallinen sokeria päälle. Sekoita.

Liemi: Kiehauta liemen ainekset kattilassa noin 3 minuuttia. Kaada kiehuva liemi kaaliraasteen päälle. Peitä ja anna maustua jääkaapissa 1 vuorokausi, jonka jälkeen tölkitä salaatti lasipurkkiin. Maku tasaantuu muutaman päivän kuluessa valmistuksesta.

Tein tämän eilen, vaikuttaa tosi hyvältä jo nyt! Illalla sitten purkkiin. Lopusta kaalista syntyy kaalilaatikko. Ärsyttää vaan vähän ostaa siirappia, kun en keksi sille oikein mitään muuta käyttöä. Ap

Noh siirappi säilyy kuitenkin vuosikausia että ei stressiä!

Vierailija
230/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole koskaan syönyt kotimaista paprikaa tai chiliä? Ihan tuossa oman köökin ikkunalla kasvaa iso chilipuska, oman pihan paprikat jäi raa'aksi mutta kyllä ne silti oli ihan kotimaisia;)

Toki kotona voi kasvattaa chiliä, mutta kaupoissa myytävä chili ja paprika on useimmiten ulkomaista.

Vierailija
231/256 |
02.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona muinoin tehtiin paljon puuroja ja omista pakastemarjoista kiisseliä. Myös lättyjä tai pannukakkua oli usein ja itse leivottua leipää, ei kovin ravintorikasta ruokaa mutta halpaa ja energiatarpeen kyllä tyydytti. Liha oli usein ns. vähempiarvoisia ruhonosia mutta niistä sai erinomaisen hyvää pataa juuresten kanssa uunissa hauduttamalla. Peruna oli myös pääosassa ruuanlaitossa ja halpaa nykyäänkin sekä terveellisempää (kuorineen) kuin valkoinen makaroni. Jos on pienikin piha peruna on helppo kasvattaa itse. Jos harrastaa sienestystä siitä saa oivallista jatketta kaikenlaisiin jauheliharuokiin, sopii melkein mihin vaan. Tässä vähän vanhan muistelua, mutta toimii erinomaisesti myös tänä päivänä jos hakee pelkkää edullisuutta.

Ne ns. vähempiarvoiset ruhon osat ovat ravintoarvoltaan huomattavasti parempaa ruokaa kuin fileet ja muut rasvattomat palat.

Ei ne ole yhtään vähempiarvoisia, jos osaa kokata. (ja on aikaa) Olen oikein fiiliksissä kun löytyy lapaa ynnä muuta mitä harvoin löytää. Yleensä vain hinta on hilattu jopa sisäpaistien yläpuolelle. Siittä miinus.

Sinkkumies

Asioitkohan kaupassa, jossa on lihatiski? Mä olin opiskeluaikoina läskitiskissä töissä ja me  tilattiin ihan mitä asiakas halusi, vaikka sitten lapaa, ja toimitusajat olivat nopeat. Hinnankin pystyi kertomaan etukäteen, ettei tullut asiakkaalle ylläreitä. On kyllä älytöntä jos lapa maksaa enemmän kuin paisti.

Kiitos vastauksestasi. Asioin niissä kaupoissa mihin kerkeän asioimaan töiden jälkeen. Yleensä lähikaupat. Suurimman huolen hoitaa koiran hoito, eli se tulee ensimmäisenä. Vähän kuin lapsen omaava ei ensimmäisenä ajattele, että mitä ruokaa saa kaupasta, vaan lastansa.

Sinkkumies

Joo, sama mulla nykyään. Ei ole lähellä kauppaa missä olisi lihatiski, ja koira mullakin ja samat kuviot ja yksin vastuussa taloudestani minäkin. En siis tarkoittanut kritisoida, mietin vaan että onko sulla ehkä toisenlainen tilanne. Mä käyn joskus viikonloppuna bussilla marketissa (vau, elämäni on huikeaa ;)) hakemassa jotain spessulihoja jos sellaiseen on tarve. Ja siis oikeasti olen järkyttynyt siitä että joku lapa on nykyään kallista, ennen se oli käytännössä ilmaista, koska ei ollut muotia. T. Se ex läskitiskin täti.

Vierailija
232/256 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki kotona voi kasvattaa chiliä, mutta kaupoissa myytävä chili ja paprika on useimmiten ulkomaista.

Meidän marketeissa on sekä kotimaista että ulkomailta tuotua aina rinnakkain. Toki kotimainen on tuplahintaista mutta jos sitä tahtoo niin saa kyllä. Molempia

Vierailija
233/256 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyen kannalta sama onko paprika ulkomaista vai kotimaista. Samalla tavalla myrkkysumutettuja kasvihuoneessa viimesinä päivinään. C-vitamiinia vähempi ku porkkanassa ja siinäpä ne tärkeimmät ravintoarvot tuliki... Entä maku? No, tulee kuivatettaessa lähinnä esiin. Unkarilaiset harrastaa tätä.

Vierailija
234/256 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla köyhä, jos on varaa tehdä ruokaa.

Vierailija
235/256 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän se nuorena olikin tärkeintä kun taskussa poltteli jopa 10 markkaa, että mitä nuudelia sitä ostaisi. Eniten juuri kiinnosti se mistä se on tuotu :)

Sinkkumies

Vierailija
236/256 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mihin voi laittaa pakastekeittojuureksia silloin kun ei ehdi tai jaksa paloitella tuoreita juureksia.

Pikaruokasuosikki: keittojuureksia keitetään 6 min, sitten nuudelit sekaan.

Siis mössöksi keitettyä lanttua ja porkkanaa ja selleriä ja siihen nuudeleita? Kuulostaa aivan kauhealta. Sori. Miks juureksia ja nuudeleita? Ei ne sovi yhteen. Miks ei edes vaikka hernemaissipaprikaa mielummin?

Ei mössöydy ohjeen mukaan keittäessä.

On myös kotimaista, toisin kuin maissi ja paprika. Ja on halpa- sitähän tässä kysyttiin. Voi myös paistaa mausteiden kanssa pannulla, sekaan auringonkukansiemeniä, jotka on myös edullisia ja ravitsevia.

Itse suosisin ennemmin wokkivihanneksia nuudelien kanssa. Eli erilaisia kaaleja, vihreitä papuja, sieniä, parsakaalia... Mausteeksi soijaa, sitruunamehua jne.

Olisihan ne parempia, mutta hinta nousee eli nyt oli halvalla tehtäviä ruokia.

Erilaiset kaalitko muka ovat kalliita? Ja pakasteesta vihreät pavut? Höpöhöpö.

Vertaa paljon maksaa se suikalepussi vastaan sitruuna/papupussi ja kaali ja varmaan sipulia ym pitää ostaa lisäksi.

Ei puhuta isoista summista, mutta kun pointti oli halpuus niin vaikuttaa se euron erokin

Turhaan loukkaannut siitä, että joku ehdottaa parempaa reseptiä kuin omasi. Kaali on erittäin halpaa ruokaa ja monella kokkausta harrastavalla on kaapissa jo valmiiksi soijaa ja sitruunamehua. :) Parsakaalin ja vihreät pavut voi jättää pois halutessaan, jos ne tuntuvat liian kalliilta.

Minäpä en tuota ohjetta ehdottanut eli tuskin tarvitsee minun loukkaantua vaan kunhan totesin ettei ole sama asia rahallisesti kumpaa teet.

Syön nuudelit mieluummin sellaisenaan kuin lantun kanssa, jos ei ole varaa mihinkään muuhun.

No syö nuudelit sellaisenaan. Mä oon niin paljon syönyt tuota hernemaissipaprikaa, että myös minä oon tehnyt jostain keittojuureksista (hinta 40snt, olikohan siinä ainakin porkkanaa ja lanttua) ja sipulista ja nuudeleista/pastasta juurikin tuollaista, lisännyt vähän kermaa, lopuksi parmesaaniraastetta päälle ja ihan hyvää on. Erilaisia yrttejä voi heittää myös tuohon mukaan .

Ei kenenkään ole pakko tätä tehdä jos ei maistu.

Ohjeet sen kun paranee. Juureksia, kermaa, pastaa ja juustoa? Erikoisia makuja ihmisillä, pakko todeta.

Kerma, pasta ja juustohan on ollut ikivanha kolmiyhteys. Mitä ihmeellistä? 

(pidän vähän siivoustaukoa) Juureksiakin esim. porkkanoita olen lämmittänyt pehmeiksi kermakastikkeessa. Hmm.. ei mitenkään outoa täällä päin. 

Sinkkumies

Vierailija
237/256 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten?

Myös halvimmat tomaatit ja kurkut ovat ulkomaisia. Ja halpaahan tässä haettiin.

Vierailija
238/256 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No korvathan teillä heiluu kun valehtelette olevanne tiedostavia.

Tämä ketju on halvoista ruoista, ja useimmat tuontitavarat on kalliimpia.

Mitä oikein yrität sanoa? Että tässä ketjussa saa ehdottaa vain kotimaisia raaka-aineita? Sori, mutta näin ei ole. Itse voit toki syödä vain kotimaista, mutta anna muiden nauttia edullisista raaka-aineista tuontimaasta riippumatta. Taidankin tästä siirtyä herkuttelemaan kauden mandariineilla. Harmi, ettet sinä voi, ovat tosi hyviä nimittäin.

Vierailija
239/256 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mihin voi laittaa pakastekeittojuureksia silloin kun ei ehdi tai jaksa paloitella tuoreita juureksia.

Pikaruokasuosikki: keittojuureksia keitetään 6 min, sitten nuudelit sekaan.

Siis mössöksi keitettyä lanttua ja porkkanaa ja selleriä ja siihen nuudeleita? Kuulostaa aivan kauhealta. Sori. Miks juureksia ja nuudeleita? Ei ne sovi yhteen. Miks ei edes vaikka hernemaissipaprikaa mielummin?

Ei mössöydy ohjeen mukaan keittäessä.

On myös kotimaista, toisin kuin maissi ja paprika. Ja on halpa- sitähän tässä kysyttiin. Voi myös paistaa mausteiden kanssa pannulla, sekaan auringonkukansiemeniä, jotka on myös edullisia ja ravitsevia.

Itse suosisin ennemmin wokkivihanneksia nuudelien kanssa. Eli erilaisia kaaleja, vihreitä papuja, sieniä, parsakaalia... Mausteeksi soijaa, sitruunamehua jne.

Olisihan ne parempia, mutta hinta nousee eli nyt oli halvalla tehtäviä ruokia.

Erilaiset kaalitko muka ovat kalliita? Ja pakasteesta vihreät pavut? Höpöhöpö.

Vertaa paljon maksaa se suikalepussi vastaan sitruuna/papupussi ja kaali ja varmaan sipulia ym pitää ostaa lisäksi.

Ei puhuta isoista summista, mutta kun pointti oli halpuus niin vaikuttaa se euron erokin

Turhaan loukkaannut siitä, että joku ehdottaa parempaa reseptiä kuin omasi. Kaali on erittäin halpaa ruokaa ja monella kokkausta harrastavalla on kaapissa jo valmiiksi soijaa ja sitruunamehua. :) Parsakaalin ja vihreät pavut voi jättää pois halutessaan, jos ne tuntuvat liian kalliilta.

Minäpä en tuota ohjetta ehdottanut eli tuskin tarvitsee minun loukkaantua vaan kunhan totesin ettei ole sama asia rahallisesti kumpaa teet.

Syön nuudelit mieluummin sellaisenaan kuin lantun kanssa, jos ei ole varaa mihinkään muuhun.

No syö nuudelit sellaisenaan. Mä oon niin paljon syönyt tuota hernemaissipaprikaa, että myös minä oon tehnyt jostain keittojuureksista (hinta 40snt, olikohan siinä ainakin porkkanaa ja lanttua) ja sipulista ja nuudeleista/pastasta juurikin tuollaista, lisännyt vähän kermaa, lopuksi parmesaaniraastetta päälle ja ihan hyvää on. Erilaisia yrttejä voi heittää myös tuohon mukaan .

Ei kenenkään ole pakko tätä tehdä jos ei maistu.

Ohjeet sen kun paranee. Juureksia, kermaa, pastaa ja juustoa? Erikoisia makuja ihmisillä, pakko todeta.

Kerma, pasta ja juustohan on ollut ikivanha kolmiyhteys. Mitä ihmeellistä? 

(pidän vähän siivoustaukoa) Juureksiakin esim. porkkanoita olen lämmittänyt pehmeiksi kermakastikkeessa. Hmm.. ei mitenkään outoa täällä päin. 

Sinkkumies

Yksi osaamaton miinustaa ;) Siinä todisteet, että minä olen oikeassa ja miinustaja väärässä. 

Googlen ekana tämmöinen:

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/327089/NOPEA%20JUUSTO-KINKKUPA…

Vierailija
240/256 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus muuten nauroin, että olisin saanut kokonaisen kaalikerän sen punakaalipaketin hinnalla. Ostin kuitenkin sen pienen punakaalin (josta muutenkin pidän enemmän) kuin sen ison. Kaikki ylimääräinen olisi kuitenkin mennyt jätteeseen, kun sille ei ollut käyttöä.

Pakastevihannesten paras puoli on se, että voi käyttää juuri sen verran aineksia mitä tarvitsee ja laittaa loput takaisin. Pitäisi vain saada jokaista pakastetta ostettua erikseen, että voisi laittaa oikeat määrät, eikä valmistajan 68% porkkanaa sekoituksia. (että tulisi katetta, mausta viis)

Toinen vaihtoehto olisi ostaa tuoretavaraa _juuri_ oikea ja tarvittava määrä. Tämä ei nykyään ole mahdollista. Ehkä jokupäivä sitten. Eikä meillä ole etelän maiden torikulttuuria, jossa näin voi toimia.

Sinkkumies

mikset sä pakasta niitä ylijääneitä rehuja? Ei muuta kun kaali silpuksi ja pakastimeen. Ihan yhtälailla ne itsepilkotut porkkanat pärjää pakastimessa kun ne valmiit pakastevihannekset. 

Koska en etukäteen tiedä tuleeko ne kaikki syötyä. Sitä voi joutua ostamaan liikaa vähän sitä sun tätä ainesosaa. Pakastimen tilat on rajalliset ja pääosaa siellä näyttelee laadukkaat lihat, äyriäiset, itse kerätyt sienet ynnä muut laadukkaat tuotteet satunnaisesti. Vähän pitää vielä jättää tilaa leiville ynnä muille, jotka myös myydään liian isoissa paketeissa.  Mä mielummin kärsin jonkun euro kilo juureksen hävikistä, kun että en voisi laittaa tarvittaessa lihaa pakkaseen. Katson, että saan siitä suuremman rahallisen hyödyn, koska niissä on kovempi kilohinta.

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme