Resepti- ja ruokaketju köyhille, mutta kokkaustaitoisille
Hei te muut köyhät mutta kokkaustaitoiset! Mitkä ovat halpoja, hyviä ja terveellisiä lemppariruokianne? Mitä laitoitte viikonloppuna? Entä tänään? Mulla on juuri paistumassa lounaaksi munakas ja ilalla ajattelin kehitellä jonkinlaista tomaatti-papukastiketta pastalle. Huomenna varmaan linssikeittoa, johon ei tarvitse kuin vähän linssejä, sipulia, porkkanan ja tomaattimurskaa ja mausteita. Siitä syö monta päivää. Kasvishernekeittoakin olen tässä pohtinut. En ole ennen kokeillut, mutta ei se kovin vaikeaa voi olla. Vähän aikaa sitten kun broileri oli tosi hyvässä tarjouksessa, ostin monta pakettia ja olen paistellut sitä ja laittanut broileri-peruna-kasvisvuokaa isoja satseja uunissa. Hyvää on.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mihin voi laittaa pakastekeittojuureksia silloin kun ei ehdi tai jaksa paloitella tuoreita juureksia.
Pikaruokasuosikki: keittojuureksia keitetään 6 min, sitten nuudelit sekaan.Siis mössöksi keitettyä lanttua ja porkkanaa ja selleriä ja siihen nuudeleita? Kuulostaa aivan kauhealta. Sori. Miks juureksia ja nuudeleita? Ei ne sovi yhteen. Miks ei edes vaikka hernemaissipaprikaa mielummin?
Ei mössöydy ohjeen mukaan keittäessä.
On myös kotimaista, toisin kuin maissi ja paprika. Ja on halpa- sitähän tässä kysyttiin. Voi myös paistaa mausteiden kanssa pannulla, sekaan auringonkukansiemeniä, jotka on myös edullisia ja ravitsevia.Itse suosisin ennemmin wokkivihanneksia nuudelien kanssa. Eli erilaisia kaaleja, vihreitä papuja, sieniä, parsakaalia... Mausteeksi soijaa, sitruunamehua jne.
Olisihan ne parempia, mutta hinta nousee eli nyt oli halvalla tehtäviä ruokia.
Halpoja ja HYVIÄ oli hakusessa. Keitetyt pakastejuurekset nuudeleiden kanssa... hmmm.... No, kaikilla on omat juttunsa. Mäkin varmaan syön jotain tosi outoja komboja jotka ei tulis muille mieleenkään. Varsinaista kokkausta tuo juuresten sulattaminen ja nuudeleiden keitto ei ehkä kuitenkaan ole.
Pakasteita ei tarvi sulattaa, vaan ne voi heittää jäisinä kiehuvaan veteen.
Kukin tyylillään.
Ai no mutta sittenhän tää lanttunuudelihässäkkä kuulostaakin herkulliselta... not :D
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, oi köyhät toverit, mitä ihmettä keksin pekonista. Sellaista on pyytämättä ja yllättäen ilmestynyt jääkaappiin. En haluaisi paistaa ja syödä sellaisenaan vaan käyttää johonkin ruokaan.
Pekonilettuja! Kuulostaa oudolta, mutta yhden kokeilun jälkeen meillä ei ole muita lettuja syötykään! Yksinkertaisuudessaan siis normi lettutaikina ja paistovaiheessa yksi pekonisiivu letulle.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntaina dunasin Gordon Ramseyn ohjauksilla hemmetin hyvän kokkelin. Vaan pari munaa, maitoo tilkka ja margarrinii.
Vaihda margariini voihin, niin sitten voit sanoa, että on hyvää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mihin voi laittaa pakastekeittojuureksia silloin kun ei ehdi tai jaksa paloitella tuoreita juureksia.
Pikaruokasuosikki: keittojuureksia keitetään 6 min, sitten nuudelit sekaan.Siis mössöksi keitettyä lanttua ja porkkanaa ja selleriä ja siihen nuudeleita? Kuulostaa aivan kauhealta. Sori. Miks juureksia ja nuudeleita? Ei ne sovi yhteen. Miks ei edes vaikka hernemaissipaprikaa mielummin?
On myös kotimaista, toisin kuin maissi ja paprika. Ja on halpa- sitähän tässä kysyttiin. Voi myös paistaa mausteiden kanssa pannulla, sekaan auringonkukansiemeniä, jotka on myös edullisia ja ravitsevia.Itse suosisin ennemmin wokkivihanneksia nuudelien kanssa. Eli erilaisia kaaleja, vihreitä papuja, sieniä, parsakaalia... Mausteeksi soijaa, sitruunamehua jne.
Erilaiset kaalitko muka ovat kalliita? Ja pakasteesta vihreät pavut? Höpöhöpö.
Vertaa paljon maksaa se suikalepussi vastaan sitruuna/papupussi ja kaali ja varmaan sipulia ym pitää ostaa lisäksi.
Ei puhuta isoista summista, mutta kun pointti oli halpuus niin vaikuttaa se euron erokinTurhaan loukkaannut siitä, että joku ehdottaa parempaa reseptiä kuin omasi. Kaali on erittäin halpaa ruokaa ja monella kokkausta harrastavalla on kaapissa jo valmiiksi soijaa ja sitruunamehua. :) Parsakaalin ja vihreät pavut voi jättää pois halutessaan, jos ne tuntuvat liian kalliilta.
Minäpä en tuota ohjetta ehdottanut eli tuskin tarvitsee minun loukkaantua vaan kunhan totesin ettei ole sama asia rahallisesti kumpaa teet.
Syön nuudelit mieluummin sellaisenaan kuin lantun kanssa, jos ei ole varaa mihinkään muuhun.
Ruoanjämät, esim. jauhelihakastike, lihamureke, wokki tmvt. käy loistavaksi täytteeksi lämpimiin voileipiin.
Ruokaisat lämpimät voileivät riittävät korvaamaan lounaan.
perunasta saa hyvää ruokaa siivuttamalla raa'at perunat ohuille siivuille -levitetään unipellille - voidaan laittaa eri mausteita eri alueille (suolaa kaikkialle, lisäksi esim pitsamaustetta, paprikamaustetta tai pippuria tai chiliä) -päälle ohuelti öljyä - pyöräytetään ottimilla siten, että perunat ovat kauttaaltaan öljyssä ja mausteissa - uuniin - ota pois uunista - pyöräytä perunoita, että paistuvat tasaisessti - uuniin.
Aivan loistaa ruokaa perunasta, öljystä ja mausteista.
Vierailija kirjoitti:
Keräsin ruusunmarjat ruusupuskastani ja keitin osasta kiisseliä ja osasta tein hilloa.
Marjoja ensin vähän murskailin astiassa, sitten kattilaan kiehuvaan veteen, keitellään, sokeria maun mukaan ja suurustetaan perunajauhoilla. (Saman tein aronianmarjoille, joita myös meillä kasvaa).
Hillon teko on helppoa, senkun keittelee ja lisää hillosokeria.
Tuli lähes ilmaista jälkiruokaa ja lettuhilloa talveksi.
Mä tein myös ensimmäistä kertaa ruusunmarjahilloa oma pihan puskista. Aiemmin olen tehnyt pihlajanmarja-omenahilloa lähinnä juustojen kanssa tarjottavaksi.
Vain vähän viitseliäisyyttä....
itsekerätyt sienet ja marjat taipuu moneen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keräsin ruusunmarjat ruusupuskastani ja keitin osasta kiisseliä ja osasta tein hilloa.
Marjoja ensin vähän murskailin astiassa, sitten kattilaan kiehuvaan veteen, keitellään, sokeria maun mukaan ja suurustetaan perunajauhoilla. (Saman tein aronianmarjoille, joita myös meillä kasvaa).
Mä tein myös ensimmäistä kertaa ruusunmarjahilloa oma pihan puskista. Aiemmin olen tehnyt pihlajanmarja-omenahilloa lähinnä juustojen kanssa tarjottavaksi.
Millä teette hilloa? Siis hillosokeria vai jotain muuta?
Itse olen tehnyt omenahilloa,mansikkahilloa ja karviaishilloa, mutta en vain pidä itsetehdyistä hilloista. Niissä joutuu säilymisen takia laittamaan sitä hillosokeria niin järkyttävän määrän, ettei maistu mikään muu kuin hyökkäävä sokeri niissä.
Vierailija kirjoitti:
perunasta saa hyvää ruokaa siivuttamalla raa'at perunat ohuille siivuille -levitetään unipellille - voidaan laittaa eri mausteita eri alueille (suolaa kaikkialle, lisäksi esim pitsamaustetta, paprikamaustetta tai pippuria tai chiliä) -päälle ohuelti öljyä - pyöräytetään ottimilla siten, että perunat ovat kauttaaltaan öljyssä ja mausteissa - uuniin - ota pois uunista - pyöräytä perunoita, että paistuvat tasaisessti - uuniin.
Aivan loistaa ruokaa perunasta, öljystä ja mausteista.
Mutta täysin ravinnotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaali ja sienet ovat halpoja, jos itse kerää sienet. Muuten kyllä hinta nousee. Alkaa saamaan lihaa noiden rehujen hinnalla ja liha kuitenkin pitää nälkää monta kertaa paremmin, eikä sisällä vettä samalla lailla.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ruoanjämät, esim. jauhelihakastike, lihamureke, wokki tmvt. käy loistavaksi täytteeksi lämpimiin voileipiin.
Ruokaisat lämpimät voileivät riittävät korvaamaan lounaan.
Ovatko voileivät raikkaat?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasia ehkä, mutta munkin mielestä tällainen kuulostaa loogisemmalta nuudelien kanssa kuin keittojuurekset. Juurekset on Suomi-settiä ja nuudelit Aasia-settiä, ei ne oikein mee yhteen.
Noi Suomessa myytävät wokit on: Porkanaa keltaisena, Porkkanaa punaisena, Porkkanaa valkoisena, Porkkanaa.. ja porkkanaa. Sisältää PORKKANAA 90%.
Hemmetin ärsyttävää. Kaikkia ainesosia tulisi saada pakkasesta erikseen, jotta voi tehdä juuri sitä mitä haluaa, eikä wokki-porkkanoita. 90 luku meni jo.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä teette hilloa? Siis hillosokeria vai jotain muuta?
Itse olen tehnyt omenahilloa,mansikkahilloa ja karviaishilloa, mutta en vain pidä itsetehdyistä hilloista. Niissä joutuu säilymisen takia laittamaan sitä hillosokeria niin järkyttävän määrän, ettei maistu mikään muu kuin hyökkäävä sokeri niissä.
Itsetehdyissä hilloissa on vähemmän sokeria kuin tehdasvalmisteisissa joissa marjojen määrä on n 20%! Itse käytän hillosokeria vain puolet tai hieman enemmän ohjeen suosituksesta koska ei ne kauaa ehdi kaapissa seisomaan. Kun sulkee purkin kuumana sinne tulee tyhjiö joka säilyttää hillon.
Kesällä kun sai persikoita euron kilo tein niistä 3 purkillista joista 2 on jo syöty. Kaikki mustikat ei mahtuneet pakkaseen (siellä n 50 l) joten tein osasta hilloa jonka voi käyttää sellaisenaan piirakkaan.
ed
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasia ehkä, mutta munkin mielestä tällainen kuulostaa loogisemmalta nuudelien kanssa kuin keittojuurekset. Juurekset on Suomi-settiä ja nuudelit Aasia-settiä, ei ne oikein mee yhteen.
Noi Suomessa myytävät wokit on: Porkanaa keltaisena, Porkkanaa punaisena, Porkkanaa valkoisena, Porkkanaa.. ja porkkanaa. Sisältää PORKKANAA 90%.
Hemmetin ärsyttävää. Kaikkia ainesosia tulisi saada pakkasesta erikseen, jotta voi tehdä juuri sitä mitä haluaa, eikä wokki-porkkanoita. 90 luku meni jo.
Sinkkumies
Meillä tehdään tuorekasviswokkia. Porkkanaa, paprikaa, sipulia, broccolia jne. Ihan mitä mieli tekee ja missä suhteessa haluaa.
Tuoreena olisi tietenkin parempi. Positiivista tietty se, että Prismassakin on nykyään tuoreena wokki vihanneksia. En ole tutkinut koostumuksia täysin tai sitten vilkaisin, että sekin on porkkanaa täynnä, täytyisi varmistaa. Sehän ei sitten taas halpa kategoriaan oikein taivu, jos hintaa on kuin lihalla.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Meillä tehdään tuorekasviswokkia. Porkkanaa, paprikaa, sipulia, broccolia jne. Ihan mitä mieli tekee ja missä suhteessa haluaa.
No aina ei saa edes porkkanoita irtomyynnistä. Broccolia taas saa ostettua sen paketin mikä myydään. Ei sitä voi ostaa 100g.
Sinkkumies
Niin ja se kaali vasta isoissa paketeissa myydäänkin. Voi ostaa kilon tai kaksi. Punakaali on joskus pienissä paketeissa ja ostankin sitä.
Sinkkumies
Joskus muuten nauroin, että olisin saanut kokonaisen kaalikerän sen punakaalipaketin hinnalla. Ostin kuitenkin sen pienen punakaalin (josta muutenkin pidän enemmän) kuin sen ison. Kaikki ylimääräinen olisi kuitenkin mennyt jätteeseen, kun sille ei ollut käyttöä.
Pakastevihannesten paras puoli on se, että voi käyttää juuri sen verran aineksia mitä tarvitsee ja laittaa loput takaisin. Pitäisi vain saada jokaista pakastetta ostettua erikseen, että voisi laittaa oikeat määrät, eikä valmistajan 68% porkkanaa sekoituksia. (että tulisi katetta, mausta viis)
Toinen vaihtoehto olisi ostaa tuoretavaraa _juuri_ oikea ja tarvittava määrä. Tämä ei nykyään ole mahdollista. Ehkä jokupäivä sitten. Eikä meillä ole etelän maiden torikulttuuria, jossa näin voi toimia.
Sinkkumies
Pakasteita ei tarvi sulattaa, vaan ne voi heittää jäisinä kiehuvaan veteen.
Kukin tyylillään.