Resepti- ja ruokaketju köyhille, mutta kokkaustaitoisille
Hei te muut köyhät mutta kokkaustaitoiset! Mitkä ovat halpoja, hyviä ja terveellisiä lemppariruokianne? Mitä laitoitte viikonloppuna? Entä tänään? Mulla on juuri paistumassa lounaaksi munakas ja ilalla ajattelin kehitellä jonkinlaista tomaatti-papukastiketta pastalle. Huomenna varmaan linssikeittoa, johon ei tarvitse kuin vähän linssejä, sipulia, porkkanan ja tomaattimurskaa ja mausteita. Siitä syö monta päivää. Kasvishernekeittoakin olen tässä pohtinut. En ole ennen kokeillut, mutta ei se kovin vaikeaa voi olla. Vähän aikaa sitten kun broileri oli tosi hyvässä tarjouksessa, ostin monta pakettia ja olen paistellut sitä ja laittanut broileri-peruna-kasvisvuokaa isoja satseja uunissa. Hyvää on.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää ei vaadi kokkaustaitoa: possun lapaa (3€/kg) pala, kaikenlaisia juureksia ja peitetään vedellä. Uuniin parisataa astetta ja annetaan olla parikin tuntia. Tai jos haluaa nähdä enempi vaivaa niin ilman lientä liha folioon ja kasvikset erikseen lyhyemmäksi aikaa.
Tuolla tavalla tuskin tulee mureaa. 150astetta ja uunissa kunnes liha hajoaa. Nelisen tuntia. Ja liemen voi maustaa, pelkkä vesi on niin pliisua
Äh. Pinta otetaan kiinni grillissä, voidellaan hyvällä itse tehdyllä grillikastikkeella.. Uunissa vähintään yön yli pienellä lämmöllä. Seuraavana päivänä takaisin grillille. Voi myös tehdä sen ainoastaan tässä vaiheessa. Parempi tulee kun kahteen kertaan. Voidellaan jälleen hyvällä itse tehdyllä kastikkeella.
Lisukkeet mukaan ja nauttimaan.
Sinkkumies
Niin ja lihassa ehdottomasti parempi olla luu mukana. (Aina, sen tietää jokainen kokki)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te muut köyhät mutta kokkaustaitoiset! Mitkä ovat halpoja, hyviä ja terveellisiä lemppariruokianne? Mitä laitoitte viikonloppuna? Entä tänään? Mulla on juuri paistumassa lounaaksi munakas ja ilalla ajattelin kehitellä jonkinlaista tomaatti-papukastiketta pastalle. Huomenna varmaan linssikeittoa, johon ei tarvitse kuin vähän linssejä, sipulia, porkkanan ja tomaattimurskaa ja mausteita. Siitä syö monta päivää. Kasvishernekeittoakin olen tässä pohtinut. En ole ennen kokeillut, mutta ei se kovin vaikeaa voi olla. Vähän aikaa sitten kun broileri oli tosi hyvässä tarjouksessa, ostin monta pakettia ja olen paistellut sitä ja laittanut broileri-peruna-kasvisvuokaa isoja satseja uunissa. Hyvää on.
Monissa kalliimmissakin ruoissa on tehty kasviksista taidetta, eli niistäkin voi lainata.
Esim. savuporokeiton pohja oikein tehtynä on taivaallinen jo ennen sitä savuporoa .. Pohjaa sovellan eri kasviksista.
Simpukka keiton pohja samoin. Nämä kasvikset yleensä syksyllä halpoja. Tänä vuonna en kyllä mitään "halpuutusta" nähnyt. Ainiin.. Prisman mukaan ne on aina halpoja ;)
Sinkkumies
Tää on hyvä idea! Liemet kunniaan!
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä ainoasta tonnikalatölkistä saa kastikkeen nelihenkiselle perheelle.
Tölkistä lirutetaan öljy pannulle. Siinä pyöräytetään sipuli ja pari valkosipulinkynttä. Lisäksi vettä mausteita, ne tonnikalat ja suurustetaan. Seuraksi puoli-ilmaista riisiä.
Meillä kassa pyytää aina täyden hinnan. Täytyy kysyä, jos myy ensi kerralla puoleen hintaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, oi köyhät toverit, mitä ihmettä keksin pekonista. Sellaista on pyytämättä ja yllättäen ilmestynyt jääkaappiin. En haluaisi paistaa ja syödä sellaisenaan vaan käyttää johonkin ruokaan.
Pasta carbonara
Laita pasta kiehumaan, kuullota sipulia ja paista pekonit, laita pekoni sipuli seos kypsän valutetut pastan joukkoon, lisää joukkoon pari kolme keltuaista, mustapippuria ja juustoraastetta
Kaalilaatikko
Kaalikääryleet
Tee itse maksalaatikko
Hernekeitto, siis tee itse isokattilallinen
Uuniohrapuuro
Janssonin kiusaus
Tää oli mieletön herkku: Valmiita linssejä, valkosipulia ja sipulia, tomaattimurskaa, pakastepinaattia, halpis salaattijuustoa, maustamaton jugurtti tms.
Kuullota sipulit intialaisissa mausteissa (kaapistani löytyi juustokumina, kurkuma, garam masala) ja heitä linssit sekaan. Lisää tomaattimurskat ja pinaatit. Anna hautua, lisää lopuksi salaattijuustot.
Jugurtin bongasin Salen ilta-aleista kivasti. Eli tämmönen köyhän naisen palak paneer-vibainen kastike syntyi täysjyväspagetille. Syön täysjyväspaguu, koska se täyttää niin paljon paremmin kuin tavan makaroni.
^ Tää on aika hyvä myös: juuressosekeittoa kausituotteista ja proteiiniksi heitän pari purkkia linssejä sekaan. Kestää muutaman päivän =)
Porkkanalaatikko ja lanttulaatikko
Lammaskaalikeitto
Riisipuuro
Vierailija kirjoitti:
Porkkanalaatikko ja lanttulaatikko
Lammaskaalikeitto
Riisipuuro
Mistä sais lammasta halvalla??
Pussi sekavihanneksia ja pussi parsakaalia pakkasesta, sen verran vettä että peittyy ja keitetään viitisen minuuttia. Sekaan puolet Koskenlaskijaa tai mitä tahansa sulatejuustoa. Maustetaan jollain yrttisekoituksella (ja suolalla varovasti), kaveriksi ruisleipää + sitä levitettä tai voita mitä on.
Verilättyjä: pakkasesta purkki verta, sipuli, ruisjauhoja, pari munaa ja puoli litraa vettä tai vichyä. Tulee noin sata pikkulättyä joista riittää pakkaseenkin. Nautitaan puolukkahillon tai puolukkasurvoksen kanssa.
Uuniin jureksia paloiteltuina maun mukaan, päälle öljyä, mustapippuria ja jotain yrttimaustetta; timjami sopii hyvin sekä rosmariini. 180 astetta, noin puoli tuntia. Kaveriksi pari keitettyä munaa tai vaikka muutama lihapulla (punalappuisena tietenkin).
Muhenna kulhoon keitettyä perunaa, mausta suolalla ja voinokareella. Päälle sitä mitä on: paistettua broileria/papuja/kinkkusuikaleita/makkaraa ja vaikkapa punajuuria, suolakurkkuviipaleita, juustokuutioita....
Vierailija kirjoitti:
Hyödynnän nyt niitä -60% ruokia ja on tullut kyllä halvaksi. Pidin kirjaa viime viikon, meillä 3 hengen perhe.
-kaksi litraa maitoa 0,56e
-kaksi pkt ruispaloja 1,59e
-possun pihvifile 2,08e
- 2 pkt broilerin filesuikaleita 2,39e
- nauta-sika 700 g 1,83e
-kylmäsavulohiviipaleita 1,59
-kinkkurouhepussi 0,63e
Nämä oli viikon aletuotteet joista keksin viikoksi ruokalistan ja noi tuli maksaa n 10e.
Tein niistä lohilaatikkoa, pinaattilettuja, ruispalapitsaa, kanasalaattia, pinaattikeittoa, nyhtöpossua, kanawrappejä.
Lisäksi meni uunijuureksiin, salaattiaineksiin, pizzasäilykkeisiin, juustoon, perunasipulisek, kermaan, levite,muniin, pakastepinaattiin, tortillalättyihin 17,53e.
Viikon ruokien raaka-aineet yht 27,53.
Lisäksi ostin viiliä, jogurtteja ja leikkeleitä -60%, niihin meni 6,10e.
Tuoretta maitoa ja leipää ostin tarvittaessa ja niihin meni n 10e.
Koko viikon kaikki syötävä alle 50e niin kyllä taidan tarjoushaukkailla tästedeskin :)
Ja marisijoille tiedoksi (kun aina joku huutaa ettei noin saa tehdä) ; käyn iltalenkillä lähikaupassa ja teen noi löydöt siten, otamme töihin evääksi ed päivän jämiä, aamulla syödään puuroa, leipää, jogu tai viiliä, ei ole allergioita ja vessapaperia löyty tuon viikon ajan kaapista. Kunhan nyt kirjoitin miten halvalla pääsi.
Kerrassaan ihailtavaa! Tässä taas näkee että halvallakin voi päästä jos näkee vähän vaivaa. Hyviä löytöjä olet kyllä tehnyt! Itsekin hyödynnän 60 % illat, tänäänkin kävin hakemassa viikon työsafkat n. 5 eurolla, lisäksi ostin rahkoja, naudan jauhelihaa, kanaa ym. pilkkahintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas, oi köyhät toverit, mitä ihmettä keksin pekonista. Sellaista on pyytämättä ja yllättäen ilmestynyt jääkaappiin. En haluaisi paistaa ja syödä sellaisenaan vaan käyttää johonkin ruokaan.
Pasta carbonara
Laita pasta kiehumaan, kuullota sipulia ja paista pekonit, laita pekoni sipuli seos kypsän valutetut pastan joukkoon, lisää joukkoon pari kolme keltuaista, mustapippuria ja juustoraastetta
Valkuaisista voi tehdä marenkia
Ei kyllä mikään köyhän edullinen ruoka tuo carbonara loppujenlopuksi. Herkkuruoka kyllä
Vierailija kirjoitti:
Nämä ei mitään gurmeeta ole, mutta iltapalaksi teen usein riisi- tai mannapuuroa ja ainakin kerran viikossa lettuja :)
Meillä nuo on herkkuja joita saa harvoin ja siksi ne maistuukin niin hyvältä!
Olen nyt tehnyt marjapuuroa siten että olen laittanut n 3 dl marjoja (puolukka tai punaherukka), keittänyt niistä 1 litran mehun, siivilöinyt ja sokeroinut. Lisännyt mannaryynit ja vähän suolaa.
Valmiiseen puuroon olen vatkausvaiheessa laittanut muutaman pakastemansikan (siis ihan 3-5 riittää) ja puurosta tuleekin mansikkapuuroa, maku on todella vahva. Pienen lapsenlapseni herkkua
Vierailija kirjoitti:
Kokkaustaitoisiksi olette kyllä käsittämättömän käsiä keittiössä, jos joku arkinen juuressosekeitto on kategoriaa "kerran tein", pekonista ei osata tehdä mitään, kasvishernarikin on mysteerio ja kanasta osataan tehdä pelkkää kana-perunalaatikkoa...
Ei sitä syntyessään ole kaikki reseptit heti päässä, eikä niitä aina osaa välttämättä etsiä kun ei tiedä mitä etsiä. Oppia kaikki ikä, tämä topa perustettiin varmasti ihan vain sitä varten. Jos koet olevasi kaikkitietävä mestari, joko anna neuvoja tai paina edellistä.
Vierailija kirjoitti:
^ Tää on aika hyvä myös: juuressosekeittoa kausituotteista ja proteiiniksi heitän pari purkkia linssejä sekaan. Kestää muutaman päivän =)
Sosekeitot oikeista kasviksista ja perunasta tehtynä hyviä ja halpaa.
Voi tehdä ison kattilan kerralla ja vaikka pakastaa, sillä maku parantuu vain lämmittäessä.
Päälle voi ripotella milloin mitäkin eli jauheliha, kinkku, juustokuutiot, sieniä jne antamaan lisä potkua pitämään nälkää.
Meillä syödään käytännössä aina köyhäilyruokaa vaikka ei olisi pakko, mutta minusta on jotenkin kiva ajatus tehdä ruokaa halvalla ja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ei mitään gurmeeta ole, mutta iltapalaksi teen usein riisi- tai mannapuuroa ja ainakin kerran viikossa lettuja :)
Olen nyt tehnyt marjapuuroa siten että olen laittanut n 3 dl marjoja (puolukka tai punaherukka), keittänyt niistä 1 litran mehun, siivilöinyt ja sokeroinut. Lisännyt mannaryynit ja vähän suolaa.
Valmiiseen puuroon olen vatkausvaiheessa laittanut muutaman pakastemansikan (siis ihan 3-5 riittää) ja puurosta tuleekin mansikkapuuroa, maku on todella vahva. Pienen lapsenlapseni herkkua
Minä en koskaan siivilöi pois ja nehän on juuri se terveelisin osa koko puurosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mihin voi laittaa pakastekeittojuureksia silloin kun ei ehdi tai jaksa paloitella tuoreita juureksia.
Pikaruokasuosikki: keittojuureksia keitetään 6 min, sitten nuudelit sekaan.Siis mössöksi keitettyä lanttua ja porkkanaa ja selleriä ja siihen nuudeleita? Kuulostaa aivan kauhealta. Sori. Miks juureksia ja nuudeleita? Ei ne sovi yhteen. Miks ei edes vaikka hernemaissipaprikaa mielummin?
Ei mössöydy ohjeen mukaan keittäessä.
On myös kotimaista, toisin kuin maissi ja paprika. Ja on halpa- sitähän tässä kysyttiin. Voi myös paistaa mausteiden kanssa pannulla, sekaan auringonkukansiemeniä, jotka on myös edullisia ja ravitsevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan siivilöi pois ja nehän on juuri se terveelisin osa koko puurosta.
Totta voisihan ne kuoret soseuttaa sinne sekaan.
ed
Monissa kalliimmissakin ruoissa on tehty kasviksista taidetta, eli niistäkin voi lainata.
Esim. savuporokeiton pohja oikein tehtynä on taivaallinen jo ennen sitä savuporoa .. Pohjaa sovellan eri kasviksista.
Simpukka keiton pohja samoin. Nämä kasvikset yleensä syksyllä halpoja. Tänä vuonna en kyllä mitään "halpuutusta" nähnyt. Ainiin.. Prisman mukaan ne on aina halpoja ;)
Sinkkumies