Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?
Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.
Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!
Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.
Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?
Kommentit (345)
Ostetaan lahjoja omille teineille, ei muille. En saa lahjoja, enkä halua lahjoja.
Ei koskaan ole harrastettu näitä aikuisille lahjoja., onneksi!
En ole kummi ja en kuulu kirkkoon.
Meillä on kolme lasta, ja heille tulee ostettua pari pakettia per lapsi. Appivanhemmille, äidilleni, ja miehen sisaren perheelle tulee hankittua jotain pientä. Kouluun tai eskariin jotain pientä. Me puolisot emme lahjo toisiamme joka vuosi ollenkaan. Huolehdimme etupäässä, että lapset ja lasten serkut saavat mukavat lahjat.
Omia sisaruksiani en oo lahjonut yli kymmeneen vuoteen. Olen sinkkuaikoinani lahjonut vuosittain heidät, puolisonsa ja kahden perheen yhteensä kuusi lasta vuosikausia saamatta itse edes kiitosta paketista tai joulukorttia. Nyt kun lapset ovat jo teini-ikäisiä ja omiakin lapsia on, joita kumpikaan sisarus ei ole muistanut mitenkään, niin olen jättänyt väliin yksipuolisen lahjomisen.
Yhteensä menee lahjoihin maksimissaan 300 euroa per joulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saiskos vielä esimerkkejä, mitä 5-10 euron arvoista te ostatte aikuisille?
Okei, suklaa tai kukka tai kynttilä, mutta tuntuu niin hullulta antaa kukka ja saada kukka, näitä samoja vaihdellaan aikuisten kesken.Teen kuuvakakkuja, saajat tykkäävät eikä aineet edes maksa tuota vertaa per kakku.
Muita hyviä itsetehtyjä lahjoja joita itsekin tykkään vastaanottaa: sinappi, hillot (esim ystäväni tekee ihanaa päärynä-rosmariinihilloa juustolle), macaronsit joulupöytään, konvehdit/makeiset jne
Villasukat! Anoppi kutoo joka vuosi unisukat jotka on aina kaikkien toiveena. Pehmeästä babyvillasta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vastannut kysymykseen..
Ne joilla on vähän pienempiä lapsia tai viettää Joulun paikassa jossa niitä on ja aikuisten kesken ei lahjoja ostella, niin eikö lapset ihmettele kun aikuiset ei saa joulupukilta mitään?
Ei ihmettele. Joulu on lasten juhla, siksi lahjoja on vain heille.
Minä ostin jo jolulahjat muille perheenjäsenille, 3 suklaakonvehtirasiaa. Löysin ne marketin alennusmyynnistä alle 15 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne joilla on vähän pienempiä lapsia tai viettää Joulun paikassa jossa niitä on ja aikuisten kesken ei lahjoja ostella, niin eikö lapset ihmettele kun aikuiset ei saa joulupukilta mitään?
Ei ihmettele. Joulu on lasten juhla, siksi lahjoja on vain heille.
No eipäs ole mikään lasten juhla! Perhejuhla.
Minä en ymmärrä, miten joissain perheissä voi mennä joululahjoihin noin 200-500 euroa? Paljonko kaikkea turhaa krääsää pitää ihmisille oikein ostaa?
Meillä on perheessä ollut aina, että yhteinen joululahja pudjetti on tasan 175 euroa, eikä ollenkaan yli. Sillä tulee ostaa kaikille perheenjäsenille, ysyäville, lemmikeille, ja sukulaisille lahjoja. Hyvin on riittänyt vuodesta toiseen jo kuluneen kahden vuosikymmenen ajan.
Mä ostan lahjan äidille, siskolle, miehelle ja kolme lasta (teinit) saa käteen 50€ koska niin toivovat. Eli ei sitä rahaa mene kun ei joka hemmetin serkun pojan eksää muista.
Ei kai aikuiset nyt edes odota lahjoja muuta kuin ehkä just perheeltä/ihan lähipiiriltä.
Olen kahden teinin yh ja omille lapsille ostan lahjat, tänä jouluna varmaan 80-100 euroa per lapsi. Siskon tyttö saa minulta myös aina paketin n 20-30 euroa. Siskolle miehineen ja vanhemmilleni ostan jotain pientä, esim syötävää. Kummilapset on aikuisia ja lasten opettajat/ harrastusten vetäjät ei saa mitään. Se olisi loputon suo. Lopetin jossain kohdassa niihin yhteiskeräyksiinkin osallistumisen, joissa yhdessä kerättiin opettajalle joku lahja. Ai niin tytön kummeja muistan aina joulupöytään tarkoitetulla viinipullolla. 200-250 euroa yhteensä siis menee. Nettopalkkani on 1750, että toi on ihan maksimi muutenkin mitä voin käyttää.
Päiväkodin neljälle tädille menee yhteensä kympillä pienet muistamiset, usein joku joulukrääsä.
Miehen lahjoihin menee noin satanen.
Lapsen lahjoihin menee noin parisataa yhteensä, sekä mieheltä että minulta.
Kummilapseni ovat jo isoja, mutta aiemmin lähetin heille (3 kpl) joulukalenterit kuun vaihteessa varsinaisen joululahjan sijaan. He saivat toivoa, millaisen. Usein halusivat jonkun kalliimman tavarakalenterin, jota heidän äitinsä ei suostunut ostamaan, mutta minulle se oli ihan ok.
Minä ostan siskoni lapsille lahjoja noin satasella yhteensä. Sellaista leffalippua, kaulahuivia tms.
Isovanhemmille lähetämme lapsen valokuvan ja suklaarasian tms., lahjan hinta on siellä parissakympissä.
Siinä se sitten onkin. Hintaa kertyy noin 500 euroa. Jouluruokiin ja suklaisiin ja glögeihin menee noin satanen siihen päälle.
Mies ostaa minulle tavallisesti korun, jonka hinta on varmaankin jossain satasen kieppeillä. Lisäksi hän ostaa omille sisarustensa lapsille lahjat, oletan niihinkin menevän noin satasen yhteensä. Hänenkin kummilapsensa ovat jo aikuisia, heille lähetetään vain joulukortti.
Ihmettelen niitä, jotka tässä ketjussa valittavat "krääsästä". Pakkoko sitä krääsää on ostaa? Itse ostan lahjakortteja tai leivon jotain tai ostan hyvän viinipullon. Kaikki kuluu eikä jää krääsää. Luulen, että krääsäitkijät ovat elämäntapa-ankeuttajia ja joulu v*tuttaa heitä muuten.
En osta lahjoja vaan varastan ne. Ei mene yhtään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä näiltä ”aikuisten kesken ei lahjoja ostetella” -henkilöiltä, onko se lapsettomien/isovanhempien kannalta reilua?
Meillä on isovanhemmat, jotka ostavat lastenlapsille ruhtinaalliset lahjat vaikka heillä on meitä pienemmät tulot. En missään nimessä halua jätttää heitä lahjomatta. Ja lapsettomat sukulaiset, joiden kanssa vietämme joulua, saavat tietysti myös paketit.
Olen yrittänyt ehdottaa, että pikkulasten vanhemmille ei ostettaisi olenkaan lahjoja, jotta perheet ja saamiset pysyisivät jotenkin tasapainossa.
Tämän vuoksi en vietä sukujouluja. Kauhea laskeminen aikuisten lastenkin kesken, että saiko 40 vuotias sisko enemmän lahjoja kuin minä ja nyt on joulu pilalla,kun pikkusisko 30v sai lahjan, vaikka hänen kaksi lastaankin sai lahjoja.
Ei ei. Vietämme joulun oman perheen kesken, niin saa olla vapaana tästä aikuisten sisarusten välisestä kateellisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä näiltä ”aikuisten kesken ei lahjoja ostetella” -henkilöiltä, onko se lapsettomien/isovanhempien kannalta reilua?
Meillä on isovanhemmat, jotka ostavat lastenlapsille ruhtinaalliset lahjat vaikka heillä on meitä pienemmät tulot. En missään nimessä halua jätttää heitä lahjomatta.
Minä olen tehnyt isovanhemmille selväksi, että heidän sopii antaa yksi ainoa lahja lapselle lahjaksi. Aiemmin tuli aina 1-2 jätesäkillistä kiinamuovipaskakrääsää. Heidän mielestään määrä korvaa laadun. Kyllä piti vuosia vääntää kättä, ennen kuin asia meni perille. Nykyisin he antavat yhden "kunnon" lahjan, siis sellaisen, joka ei mene viimeistään tapanina rikki. Me annamme sinne päin vuosivalokuvan lapsesta.
Odotas kun lasken...
Sukulaislapset 20e/nenä (esim. leffaliput, lautapeli) = 140e
Aikuisten sisarusten kesken ei lahjota = 0e
Mun vanhemmille kimppalahja oma osuus 20-30 e
Anopille jotain nimellistä (esim. huivi, saunatuotteita tms.) 20e
Kummitytölle Risto Räppääjän keittokirja 20e
Päiväkodin ja eskarin henkilökunnalle lapset koristelee piparit, lasten kummit saa sellaiset myös ja yhdelle kummille lykätään Alkon glögi kun hän muistaa aina meitä vanhempiakin, tänä vuonna taitaa olla kaapissa valmiina miehen viime vuonna töistä saama.
Meidän vanhempien lahjoihin menee ehkä 50-100e (ostetaan itse itsellemme :D)
Lasten lahjoihin ehkä... 150e? Pari lautapeliä kirpparilta (olisin ostanu uutena mutta loppuunmyytyjä), iso kasa legoja kirpparilta, esikoiselle diskovalo ja yksi tietty pehmo, ja kuopukselle kauko-ohjattava auto ja ehkä palapeli tms. Esikoinen saa kauan toivomansa sateenkaaren väriset lapaset ja kuopukselle yritän tasapuolisuuden nimissä keksiä jotain itsetehtyä josta hän ilahtuisi. Ai niin, ja piparkakkutalon osat + koristelutarvikkeet toivovat joka joulu! Lisäksi saavat niitä paketteja niiltä kummeilta ja isovanhemmilta sekä tädeiltä ja sediltä joiden lapsia me lahjotaan, joten puutteesta eivät ole kärsineet.
Eli yhteensä 410-460 euroa
Meidän esikoinen, tuolloin 5v, toivoi esimerkiksi viime vuonna pipoa, kasvomaaleja ja kaalin siemeniä :D Ostettiin me sille muutakin + sai sukulaisilta, mutta vähällä näiden kanssa selviää.
Jos aloitus ei ollut provo vaan aito:
Meillä menee joululahjoihin varmaan alle 200 e/ joulu.
Johtuu siitä, että meillä on niin pienet tulot, että niitä runsaita rahoja ei vaan yksinkertaisesti koskaan ole, eikä tule tilille, joilla voisi ostaa. Meidän perheen joululahjoista suurimman osan ostaa just ne mummit ja kummit.
Meillä on ollut useita jouluja, että ei olla ostettu itse lapsille yhtään lahjaa. Silti ovat lapset saaneet useita lahjoja just niiltä mummeilta ja kummeilta kun kaikki on laskettu yhteen. Kaikki meidän oma, taloon tuleva raha on mennyt vuokriin, ruokiin ja muihin laskuihin.
Lapset eivät harrasta mitään maksullisia harrastuksia. Kerhotädeille ei ole koskaan ostettu lahjaa - ei ole käynyt edes mielessä. Isovanhemmille ja kummeille ei osteta lahjoja tai jos jotain joskus jollekin, niin itse olen leiponut vaikka taatelikakun. Joskus olen tainnut ostaa 4H-myymälästä itse tehtyä hilloa. Näiden lahjojen arvo on n.2e.
Me vanhemmat olemme ostaneet toisillemme jotain yksinkertaista ja edullista. Sukat, hanskat tai karkkia. Arvo on varmaan tuossa 3-10€.
Kummilapsia on yhteensä 2. Lahjan arvo max. 15€/hlö.
Me ei niin mietitä hintaa (vaikka tästä puheenvuorostani sen käsityksen voi saada) kunhan lahja on saajalle mieluinen ja tarpeellinen.
Tavaraa on kaikilla enemmän kuin tarvitaan, olemmekin esim. veljieni kanssa sopineet että kukaan ei osta kenellekään mitään niin päästään helpoimmalla ja turhan tavaran hävittämiseltä. Lue KonMari -kirja. Jos joku hullu taloni varastoista ja vinteiltä haluaa nuo kaikki tavarat, millä en tee mitään niin olisin iloinen jos joku ne hakisi pois. Vaimo osti lapsen ollessa vauva jonkin tuhannen euron setin jolla voi vetää vauvaa / taaperoa hiihtäessään perässä jossain ahkiossa. Siellä se on vintillä avaamattomassa pakkauksessa. Saman sarjan pyöräkärry jolla voi vetää lasta pyörän perässä maksoi 800€. Käytetty ehkä 10 kertaa neljässä vuodessa. Samaten molempien poupyörät, vaimon maksoi 900€. Käytetty ehkä 20 kertaa kahdessa vuodessa. Tavaraa on joka paikassa. Pärjäisi ehkä kymmenesosalla tästä mitä nyt on. Kalastusvälineistä vuodessa ehkä 10% uistimista käytössä, niitä on ainakin 200kpl (n. 10€ / kpl), harvoja miesten heräteostoksia. Partavesiä avaamattomissa pakkauksissa ainakin 4kpl, maksaneet 80€/kpl, lahjoiksi tietysti saatu. Jne. Auto, käyttövaatteet, tabletti, älypuhelin ja TV ovat ne tärkeimmät tavarat, muuta ei juuri sängyn lisäksi tarvitsisi päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelee ne :) Ja itekin ihmettelin kun olin lapsi.
Oon sanonut, että "Pukki tuo etupäässä lapsille. Ei mahtuisi lahjat rekeen jos kaikille aikuisillekin tois yhtä paljon kuin lapsille".
Vierailija kirjoitti:
Tavaraa on kaikilla enemmän kuin tarvitaan, olemmekin esim. veljieni kanssa sopineet että kukaan ei osta kenellekään mitään niin päästään helpoimmalla ja turhan tavaran hävittämiseltä. Lue KonMari -kirja. Tavaraa on joka paikassa. Pärjäisi ehkä kymmenesosalla tästä mitä nyt on.
Sellainen on ihan mielenkiintoinen ajatusleikki, että
"Jos muuttaisi loppuelämäksi Amerikkaan, mitä ottaisin matkaan?" Ja säästäis ne.
Kaikki loput romut antais jollekin.
Siinä nimittäin karsiutuu tavarat. Olen itse kokeillut. Vain hyödylliset jää. Ja kaikki parhaimmat.
Mutta rahteja ei tässä siivouksen ajatusleikissä tartte ottaa huomioon (et mahdollisimman vähän tavaraa), koska ei kuitenkaan oikeasti ole Amerikkaan muuttamassa.
Ja sitä ei kanskaan tarttis ottaa huomioon, että jos siellä "Amerikassa" joutuisi hankkimaan uudestaan saman tai samantapaisen tavaran. Sellaista ei pidä hävittää, koska ei ole oikeasti lähdössä. Ei saa siivotessa hävittää sellaista, minkä joutuisi ostamaan uudestaan.
Esim. Pumpuli on mulle semmonen.
Oikeasti jos muuttaisin Amerikkaan, antaisin varmaan pumpulipussin jämät jollekin. Ja sitten Amerikassa ostaisin uuden pussin. Mutta nyt tässä siivotessa ja ajatusleikissä pumpulia ei saa hävittää, koska ei oikeasti ole lähdössä. Joutuisi vaan seuraavalla viikolla ostamaan kaupasta uuden pussin. Siinä ei olis järkeä.
Miksi ihmeessä lahjot kaikki kummin kaimatkin jos kukaan heistä ei vastavuoroisesti muista sinua ja sait vain mieheltäsi kaksi lahjaa?