Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?
Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.
Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!
Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.
Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?
Kommentit (364)
Ollaan sovittu, että ei anneta aikuisten kesken lahjoja.
Eli lahjoja omille lapsille, sisarusten lapsille ja kummilapsille.
Pidetään lahjat maltillisina. Siinäpä se.
Ja tähän listaan: Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?
Kummilapsia on kolme ja heille hankitaan lahjat. Sisaruksia on, ollaan sovittu, ettei hankita lahjoja. Sisarusten lapsille ostetaan. Vanhemmille annetaan lasten piirustukset, teetetään valokuvia, tehdään itse ruokalahjoja (melko edullista), annetaan joku kiinnostava kirja (usein ilmainen) tai ei mitään. Isovanhempia ei ole ollut vuosikymmeniin. Lasten opettajille lapset piirtävät joulukortit, se riittää. Jos luokan vanhemmat järjestää yhteiskeräyksen esim lahjakorttiin, niin osallistutaan. Mutta siihen menee max 20 € kahden lapsen osalta, ei sen enempää
Hulluahan toi aikuisille joululahjojen ostaminen on, varsinkin jos lahjottavina on koko suku ja kummin kaimat.
Puolisoakin voi mieluummin muistaa pitkin vuotta, on merkityksellisempää kuin kuin se pakkolahja jouluna. Pikkulapset erikseen, muttei heitäkään tarvitse opettaa odottamaan kymmenien pakettien lahjavuorta.
JOULUlahjabudjettini NOLLA euroa, vain aikuisia perheessä, lahjabudjettini 200 - 300 euroa jakautuneena koko vuodelle aleja hyödyntäen. Yllätän lahjalla aina sopivissa tilaisuuksissa.
Olen ollut aina niin pienituloinen, työtön ja matalapalkkatöissä ettei mulla ei ole ollut varaa lähteä tuohon lahjarumbaan milloinkaan, olisin jo alle vuodessa varaton kaikkine joulu- ja syntymäpäivälahjoineen, sitten jos on vielä jotain valmistujaislahjoja tms.
Lahjat on vain rikkaiden huvituksia, ei minun.