Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?

Vierailija
30.10.2017 |

Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.

Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!

Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.

Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?

Kommentit (345)

Vierailija
181/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nykypäivän suomi. Normaalilla työssäkäyvällä ei ole välttämättä laittaa mihinkään ylimääräseen edes 2000€/vuosi. Taitaa olla ap vieraantunut normaalien ihmisten elämästä. Jos lasten harrastukset menee joululahjasta niin päästään noille nurkille..

Vierailija
182/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene penniäkään joululahjoihin, sen sijaan saatan ostaa matkan vaikka Pariisiin veljen tyttärelleni kesällä kuten viime kesänä tein. Ostelen lahjoja pitkin vuotta ja vältän tätä joulun pakko-ostoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat kuolleet, isä kuollut, ei sisaruksia. Ostan lahjat lapsilleni, kummilapsille, miehelleni ja äidilleni. Yhteensä kuusi lahjaa. Ei siihen yli 500e mene, reilusti alle pikemminkin. Tänä vuonna lapset saavat pienemmät joululahjat, koska saivat kalliit syntymäpäivälahjat. Syntymäpäivälahjoihin meni yhteensä 900e.

Vierailija
184/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön/keikkatöitä tekevä yh, jolla yksi lapsi. Kummilapsikin löytyy. Meinaatko ihan tosissasi, että käyttäisin 8000e vuosituloistani 2000 euroa joululahjoihin?

Mina myos  työtön/keikkatöitä tekevä yh, jolla 3 lasta.

Kaytan 80000 vuosituloistani 2000 euroa lahjoihin

Työttömäksi/keikkatyöläiseksi melko korkeat tulot. 

Aika eri asia käyttää 25 % vuosituloista joululahjoihin kuin käyttää 2,5 %. 

Vierailija
185/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ei kaipaa lahjoja. Toimin takavuosina yhdistyksessä, johon kuului monta opettajaa. Toivat sitten arpajaispalkinnoiksi saamiaan kevät - ja joululahjoja ja toivoivat, ettei antajat huomaisi. Aivan turhaa lahjomista ja päänvaivaa ja rahanmenoa. Lapsen tekemä kortti riittää.

Vierailija
186/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me annamme joululahjoja vain pikkulapsille. Joskus olen antanut lahjakortteja verkkokauppaan tai tilannut esim. Aku Ankan vuodeksi. Turha ostaa sälää nurkkiin pyörimään. Voi olla vikaostos monella tavalla. Lisäksi leluvarannot ovat nykylapsilla sellaiset, että niitä on turha kasvattaa entuudestaan.

Omat lapset ovat aikuisia eikä lapsenlapsia ole. Kummilapsia on kolme ja hekin täysi-ikäisiä.

Miehen kanssa annamme itsellemme sellaisen lahjan, että teemme lomamatkan.

Vierailija
187/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis käyttääkö joku joululahjoihin 2000€? Ei voi olla totta,mä en saiai tulla rahalla edes joulukuusen koristeita. Mutta tätä kai tämä nykyään on, köyhiä on niin paljon. Voimia ja jaksamista ja koettakaa nyt kuitenkin nauttia joulusta, vaikka oikeita lahjoja ei teillä ole vara ostaakaan. Oletteko pyytäneet esim jotain köyhien apua, että saisitte edes jotain vähän jouluisempaa ruokaa aattona?

No eikö teitä muita säälitä ap:n lapset, joutuvat tyytymään suklaalevyihin, leffalippuihin ja muuhun "jotka ei ilmaisia ole nekään", eikä vanhemmilla ole laittaa lahjoihin kun 2000€. Pitäiskö oikeasti soittaa vaikka iltalehteen, että joulun hengessä kustantaisivat ap:n perheelle edes jotain jouluruokia, lapsille pieniä lahjoja ja vaikka joulukuusen, eihän tuommoinen parin tonnin joululahjabudjetti ole kivaa kun on lapsiakin jotka nyt joutuu joulun viettämään nälässä ja lahjoitta. Voisiko sossu myöntää harkinnanvaraista tukea tai joku muu järjestö auttaa, että saisi lapset edes yhden iloisen joulun?

Vierailija
188/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei oon sinkku ja lapseton mutta joululahjoihin meni tänä vuonna 30€ :D

sisarukset (2 kpl) yht. 10€

vanhemmat (2 kpl) 10€

isovanhemmat (3 kpl) 10€

Vierailija
189/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiskos vielä esimerkkejä, mitä 5-10 euron arvoista te ostatte aikuisille?

Okei, suklaa tai kukka tai kynttilä, mutta tuntuu niin hullulta antaa kukka ja saada kukka, näitä samoja vaihdellaan aikuisten kesken.

Vierailija
190/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiskos vielä esimerkkejä, mitä 5-10 euron arvoista te ostatte aikuisille?

Okei, suklaa tai kukka tai kynttilä, mutta tuntuu niin hullulta antaa kukka ja saada kukka, näitä samoja vaihdellaan aikuisten kesken.

Teen kuuvakakkuja, saajat tykkäävät eikä aineet edes maksa tuota vertaa per kakku.

Vierailija
191/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapset saa hyvästä tarjouksesta ostetut kirjat (1-5 €/kpl) ja omille annetaan yhteiseksi lahjaksi koko perheen seurapeli. Vanhemman lapsen opettajalle hankitaan luokan yhteinen lahja, johon jokainen halukas antaa 1-2 €.

Ollaan keskituloinen perhe, mutta yhdessäolo on paljon arvokkaampaa kuin kasa lahjoja.

Vierailija
192/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär 2v: Duplopakkaus (30-50€)

Poika 9kk: Parkkitalo (20€ oli kesällä puoleen hintaan alessa)

Kummityttö 3v: Lautapeli (10€ oli hetki sitten puoleen hintaan tai Prinsessakirja 3€ -70% alesta)

Veljen poika 4v: Korttipeli (2€ oli -70% alessa)

Veljen tyttö 1v: En ole vielä keksinyt mitään, todennäköisesti jotain 10€ luokkaa.

Mitä tuo nyt on yhteensä, noin 100€ ja lähes kaikki jo ostettuina. Pienimuotoisesti hamstraan ale-leluja kaappiin valmiiksi. Ei sitten tarvi synttärien aikaan (kaikilla suht samaan aikaan) tai jouluna harmitella suurta rahanmenoa. Miehen lahja voi olla mitä tahansa 0-200€ väliltä, riippuu mitä tarvitsee tai haluaa, joulupöytään viemme mummulaan pari viinipulloa tuliaisena (50€). Nojoo, kyllä tuosta kallista lystiä taas tulee :D.

Tollaset 2 euron korttipelit on just ihan turhia ja 3 euron prinsessakirjat. Parempi ilman.

Vierailija
193/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lahjoja lapsilleni (heitä on 3), vanhemmilleni, mieheni vanhemmille, sisaruksilleni (2) ja miehen sisaruksille (2). Eli kaikille läheisemmille sukulaisille.

Ja tosiaan lahjat on yleensä lapsieni tekemiä. Esim. mummille on kiva antaa esim. itse tehty kuusenkoriste jne :) Eli ostan ison määrän askartelutarvikkeita ja sitten askarrellaan yhdessä lahjat. Ei mitään kallista.

Sisarukseni ja mieheni sisarukset ovat perheelleni todella läheisiä, joten ei tulisi mieleenkään jättää heitä ilman lahjoja.

Opettajalle lapseni eivät ole ikinä antaneet mitään. Paitsi joskus ehkä kortin. Minusta turhaa lahjoa opettajaa. Hänkin tekee vain työtään eikä tarvi sen takia suklaata, ruusuja, kynttilöitä jne. Muutenkin muut antavat kaikkia lahjakortteja jne. joten en koe tarpeelliseksi ostää hänelle lisää jotain tavaraa.

Lapsillemme ostetaan miehen kanssa sitten kunnon lahjat. Saavat itse toivoa mitä haluavat ja sitten me annetaan heille niistä järkevimmät. Budjetti on 1500€ per lapsi (alittuu kyllä aina reilusti, mutta tuo on ehdoton yläraja) Miehen kanssa ostetaan sitten toisillemme vähän mitä toinen nyt sattuu tarvitsemaan. Esim. mieheni osti viimevuonna minulle sähkövatkaimen kun vanha oli rikki :) ja miehelle ostin uudet yökkärit, koska vanhat ovat 10 vuoden käytön jälkeen aika kuluneet :D sukulaisilta meille riittää ihan se, että ottavat lapset yökyläilemään jotta saadaan miehen kanssa omaa rauhaa.

Mukavaa joulun odotusta kaikille! (Vähän aikaisessa, mutta liittyy aiheeseen)

Vierailija
194/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostetaan lahjat omille lapsille 3 ja kummilapsille 6. Sit omille vanhemmille ja puolisolle mutta muu suku jää ilman lahjoja. Se johtuu lähinnä siitä et suku on niin valtava että ei millään riittäis rahat eikä aikakaan, kuvitelkaa jos pitäis ostaa noin sadalle ihmiselle lahjat ni kyllä siinä menis jo paketoidessa tovi. Lapsilla siis noin 60 serkkua ja noin 30 tätiä/setää

Vierailija
195/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 14v tyttö ja saan joka vuosi varmaan yli 500€ edestä lahjoja. (En ole koskaan laskenut, mutta jos laskee kaikki vaatteet jne. yhteen niin jotain sitä luokkaa jos esim. housut 20€) Kerran sain 500€ tietokoneen vaikka en edes pyytänyt :D Ja vanhempani eivät todellakaan ole mitään rikkaita, mutta jokin 100€ Lego oli heistä ihan hyvä lahja (olin silloin n. 7v ja sain sen)

Kummitädilläni ei ole lapsia ja hän on todella hyvässä työssä. Hänellä on sitten sitä rahaa pistää enemmän lahjoihin. Hän on siis meille todella läheinen. Mummu ja pappa ovat myös aika varakkaita. Mummuni ostaa aina jonkun säkillisen vaatteita joululahjaksi (jos siis laskee sisarustenikin vaatteet mukaan)

Eli mielestäni kannattaa panostaa jouluun kun se on vain kerran vuodessa. Toki ymmärrän, että kaikilla ei ole varaa ja vaikka olisikin niin eivät halua käyttää lahjoihin suuria summia.

Vierailija
196/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 14v tyttö ja saan joka vuosi varmaan yli 500€ edestä lahjoja. (En ole koskaan laskenut, mutta jos laskee kaikki vaatteet jne. yhteen niin jotain sitä luokkaa jos esim. housut 20€) Kerran sain 500€ tietokoneen vaikka en edes pyytänyt :D Ja vanhempani eivät todellakaan ole mitään rikkaita, mutta jokin 100€ Lego oli heistä ihan hyvä lahja (olin silloin n. 7v ja sain sen)

Kummitädilläni ei ole lapsia ja hän on todella hyvässä työssä. Hänellä on sitten sitä rahaa pistää enemmän lahjoihin. Hän on siis meille todella läheinen. Mummu ja pappa ovat myös aika varakkaita. Mummuni ostaa aina jonkun säkillisen vaatteita joululahjaksi (jos siis laskee sisarustenikin vaatteet mukaan)

Eli mielestäni kannattaa panostaa jouluun kun se on vain kerran vuodessa. Toki ymmärrän, että kaikilla ei ole varaa ja vaikka olisikin niin eivät halua käyttää lahjoihin suuria summia.

Kyllä jouluun kannattaa panostaa jos sattuu olemaan se joka niitä lahjoja saa.

Lahjojen tarpeellisuutta ja hintaa kannattaa miettiä siinä kohtaa kun on itse ostamassa lahjaa toiselle.

Minäkin olen saanut joululahjoja pyytämättä, sehän lahjan idea on. Tosin yleensä turhan krääsän ja epäonnistuneiden ostosten välttämiseksi sovitaan mitä saa joululahjaksi.

Vierailija
197/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka ostaa vielä aikuiselle sisarelleenkin lahjan, jos omiakin lapsia on noin paljon? Meillä on lahjabudjetti, eli joka vuosi katsotaan ensin paljon rahaa on käytettävissä ja sen jälkeen päätetään kuka saa ja mitä. Kaikki sukulaiset olen jättänyt viime vuosina pois listoilta, kummilapsille jotain pientä vain ja omille budjetin rajoissa. Mainitsemasi rahasumma on oikein sopiva joulun hintahaarukka meille.

Vierailija
198/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 3 aikuista perheetöntä lasta ja 7 kummilasta. Kummilasten muistamisen lopetan ripillepääsyyn, toki lakkiaiset/valmistumisen muistan ja ensimmäisen häälahjankin olen jo päässyt hankkimaan. Kaikki kummilapset ovat jo ripillä käyneet, joten ei joulumuistamista enää. Anoppi on lahjojen perään joten joku pieni juttu hänelle joulukukan lisäksi, omalle äidille ihonhoitotuotteita ja joulukukka. Puolison kanssa ostetaan kotiin jotain jos tarvitsee, lapsia muistetaan kaikkia samalla summalla ja ostetaan mitä tarvitsee, esim televisio tai muuta isompaa jota ei pysty itse hankkimaan. Joululahjoihin menee n.700€ yhteensä puolison kanssa.

Vierailija
199/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sovittu sisarusten ja vanhempien kanssa, että aikuiset eivät osta toisilleen lahjoja. Emme myöskään mieheni kanssa osta toisillemme lahjoja.

Opettajille ja päiväkotiin ollaan viety useimmiten itseleivotut leivät tms.

Ostettavia lahjoja tulee yhteensä 8: eli omille lapsille ja lasten serkuille. Noin 200€ menee noihin.

Vierailija
200/345 |
31.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vastannut kysymykseen..

Ne joilla on vähän pienempiä lapsia tai viettää Joulun paikassa jossa niitä on ja aikuisten kesken ei lahjoja ostella, niin eikö lapset ihmettele kun aikuiset ei saa joulupukilta mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän