Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?

Vierailija
30.10.2017 |

Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.

Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!

Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.

Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?

Kommentit (345)

Vierailija
241/345 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lapsia, mutta veljeni lapsille ostamme jotain. Vanhemmilleni viemme joulutähden ja jotain pientä, esim. saunatuoksun ja shampoota. Mieheni kanssa ostamme toisillemme pari lahjaa. Yhteensä rahaa menee alle 100€.

Tekin voisitte kysyä veljeltä, mitä ostaisitte tämän lapsille. Lapsilla on usein toivomuslistaa, vanhemmat voisivat antaa teille hyvät vinkit mikä olisi tarpeellista, mieluista ja sopivan hintaista teille. Ei menisi rahat hukkaan.

Vierailija
242/345 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin aiemmin itse ostamaan joululahjat yhteensä 7 lapselle, vaikka itselläni on vain yksi. Näiden lasten vanhempien ei puolestaan tarvinnut ostaa kuin yksi ylimääräinen lahja, eli minun lapselleni, eikä muuten tullut aina sitä yhtäkään. Suivaannuin lopulta tilanteeseen ja ajoin läpi sopimuksen, jonka mukaan jokainen ostaa lahjat vain omille lapsilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/345 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mene edes viittäkymppiä :D

Mutta meidän perheessä joulu ei olekkaan mikään suoritus vaan rentoa yhdessäoloa, lomasta nauttimista.

Eikö ruokakin jo pelkästään maksa? Vai syöttekö muualla vai vaan ihan jotain pientä? Meidän joulukuusikin on jo sen 50euroa... Saatika viiden lapsen lahjat ja vähän muillekin jotakin...

Vierailija
244/345 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin aiemmin itse ostamaan joululahjat yhteensä 7 lapselle, vaikka itselläni on vain yksi. Näiden lasten vanhempien ei puolestaan tarvinnut ostaa kuin yksi ylimääräinen lahja, eli minun lapselleni, eikä muuten tullut aina sitä yhtäkään. Suivaannuin lopulta tilanteeseen ja ajoin läpi sopimuksen, jonka mukaan jokainen ostaa lahjat vain omille lapsilleen.

Tuttu tilanne. Tosi epäreilua. Mekin teimme sitten lopulta päätöksen että jouluna ostetaan lahjat vain omille lapsille. Ei säästy pelkästään rahat vaan myös pää😀

Vierailija
245/345 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole ostanut koskaan kenellekkään mitään, en edesnomalle miehelle.

Miksi tiettynä päivänä vuodessa pitäisi leikkiä anteliasta ja kivaa puolitutuillekkin?

Pisteet tästä. Rehellinen mielipide.

Lisäksi vielä: miksi ap olettaa että lasten opettajalle pitäisi ostaa lahjoja? Jos jokaisen lapsen vanhemmat laittaisivat lapsen tuomaan paketin joulujuhlaan, niin opettajahan saa 30 lahjapakettia ja mihin helvettiin hän ne tunkisi?

Jos ne kaikki vielä olisivat suklaakonvehtirasioita (kuten usein on) ja opettaja on joko a) laihdutuskuurilla, tai b) ääri-fitness-ihmisiä joka syö korkeintaan rahkaa niin saako kukaan asianosaisista, sen enempää lahjan antaja kuin saajakaan, hyvän joulumielen? Kauppiashan toki saa.

Vierailija
246/345 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanpas nyt sitten ihan huvikseen joulun kulutus.

Omien lasten joulukalenterit 2 x30 e

Siskon lasten joululahjat (nimikointitarroja ja pallohakka) 90 e

Siskon ja veljen lahjat 100

Valokuvakirjat isovanhemmille ja yksi omaksi 110e

Oma joululahja, kosmetiikkajoululakalenteri 50e

Esikoisen aktiivisuusranneke 70e

Nuoremman DVD:t 12 e

Aineet käsintehtyyn saippuaan ja mehiläisvahakynttilöihin 30

Puolison joululahja 5 e

Että alle viiteensataan se jää vaikka on niitä isovanhempia ja sisaruksia ja aikuisiakin lahjotaan. Noilla mehiläisvahakynttilöillä ja saippualla muistetaan sitten mm. tätejä, naapureita ja muita aikuiskavereita.

Vierailija
247/345 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosiin ostanut joululahjoja kenellekään. Ei ole ikävä moista perinnettä.

Vierailija
248/345 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei osteta lahjoja kuin omille lapsille. Aikuisten kesken ei väkisin osteta mitään lahjoja. Tämä on toiminut meillä hyvin.

Vierailija
249/345 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on se tilanne, että lapsia on 4 kahdesta liitosta, on 4 mummoa ja 4 vaaria, on x -määrä kummeja ja omat vanhemmat, tietty toisemme. Kahden lapsen opettajat ja heidän harrastusten ohjaajat, kerhokavereista parhaimmat ja kerhojen vetäjät. Päiväkodin mukavat hoitotädit, naapurin ihana eläkeläispariskunta joka haluaa olla apuna aina välillä. Niin ja tietty koiramme kasvattaja sekä erittäin asiallinen eläinlääkäri ja gerbiilimme meille myynyt tyttö, joka käy välillä kylässä katsomassa pientä karvapalleroa. Enkä voi tietenkään unohtaa muutamaa rakasta serkkua ja heidän puolisoitaan, sen verran tiiviisti pidetään yhteyksiä. Omat siskot ja veljet tietty lasketaan mukaan, sekä tietty puolison sisarukset! No onhan tuossa muutama lahjan saaja, mutta ei tuohon paria tonnia uppoa millään!

Vierailija
250/345 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi 8-kuukautinen lapsi löytyy, hänen joululahjoihin menee tänä jouluna noin 50€. Sisaruksia mulla ei ole ja miehellä yksi veli jolle ostetaan aina jotain, samoin miehen vanhemmille ja mun isälle. Usein saatan tehdä itse jotain lahjaksi. Parille ystävälle jotain pientä ja lapsen kummeille. Kummilapsia ei vielä ole.

Vierailija
251/345 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjabudjettini on max 50€ per henkilö. Vanhemmat, sisko, siskon 2 lasta ja miesystävä saavat lahjat. Eli €300 menee. Jos olisi omia lapsia, heihin tuhlaisin ehkä hieman enemmän, €100 per lapsi.

Vierailija
252/345 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi, että oikein neuvot muita olemaan ostamatta lahjaa harrasteohjaajille. Moni tekee kymmeniä, ellei satoja tunteja työtä lapsesi hyväksi surkealla palkalla, usein jopa kokonaan korvauksetta. Eivät ohjaajat lahjoja himoitse, mutta jos kukaan ei muista kiittää, tulee mieleen, ettei arvosteta yhtään. Moni nuori harrasteohjaaja on pahoittanut mielensä kun ei muisteta edes toivottaa hyvää joulua.

Vierailija
253/345 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä askarellaan ydinperheenä tuohivirsut kaikille aikuisille ja käpylehmät lapsille.

Sitten syödään kinkkua ja riisipuuroa.

Trolli nyt häpinä. Tylsämielistä jankutusta.

Vierailija
254/345 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin asuva nelikymppinen ja vietän joulun vaihtelevasti joko veljeni perheen luona, tätini perheen luona, äitini ja hänen puolisonsa kanssa tai suuremman ystäväporukan kanssa jossain mökillä tms.

Hankin joka vuosi vakiona lahjan vain äidilleni ja veljentyttärelleni, joka on suvun ainoa lapsi. Lisäksi annan jonkun pienemmän lahjan aina kaikille niille ihmisille, joiden kanssa olen jouluaattona. Eli esimerkiksi tänä vuonna kuudelle kaverille. Nämä lahjat ovat yleensä jotain suht pientä ja "kulutettavaa", ei mitään krääsää.

Vierailija
255/345 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole kovin rikas ja ostan joululahjat vain äidilleni, veljelleni, veljen vaimolle ja heidän koiralleen. Minulla ei ole lapsia, kummilapsia, kovin läheisiä ystäviä tai muita ihmisiä, jotka ostavat minulle lahjoja tai joille minun pitäisi ostaa lahjaa. Eräälle uudelle ystävälle saatan ostaa mahdollisesti joululahjan, joka ei kuitenkaan varmasti maksa paljon kuten ei muutkaan lahjat. Ostan esim. jotain hygieniajuttuja, sukkia, kynttilöitä, suklaata tai jotain muuta karkkia tms. En siis mitään kalliita lahjoja ja niihin ei siis todellakaan mitään satoja euroja mene, en minä sentään jokaiselle lahjan saajalle mitään kymmentä sukkaparia, kynttilää tai suklaarasiaa osta. Korkeintaan 100 euroa menee lahjoihin, jos ostan lahjat äidille, veljelle, veljen vaimolle, sille koiralle tai mahdollisesti sille ystävälle, eli 5-7 lahjaa, joista yksi on veljelle ja tämän vaimolle yhteinen ja äidille ostan 2 lahjaa, koska hän on läheisempi.

Vierailija
256/345 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.

Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!

Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.

Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?

Tätä voi olla ehkä vaikea kuvitella, mutta koska olen yh, ei ole rahaa ostaa kaikille lahjoja. Panostan kaiken lapseeni ja muut saavat mitä saavat, mummo ässä-arvan ja opettajat hyvän joulun toivotuksen. Vaareille lapsi piirtää tai askartelee kortit, muulle suvulle ja tutuille tulisivat jo tarvikkeet liian kalliiksi.

Läheiset tietävät rahatilanteeni ja muilla ei niin väliksi. Esim opettajat saavat varmasti riittämiin lahjoja muilta, en sure heidän aikuisten ihmisten jäämistä ilman.

Vierailija
257/345 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaks kummlasta (=20-30€/lapsi), veli (n.10-20€), veljen tyttöystävä (10-20€), äiti ja isä (10-30€/naama), lasten kummit joita veljen lisäksi 2 (5-15€/kummi), mummi ja hänen mies (heille käsitöitä, sukkia tms, rahallisesti ehkä 5-10€/naama). Ja sitten kaikista eniten menee rahaa oman lapsen lahjoihin. Yleensä n. 100-200€.

Näistä tulee maksimissan vähän rapiat 400€. Ja huomattakoon että toi summa tosiaan noilla maksimihinnoilla laskettu. Vähintään joululahjoihin menee näillä summilla se noin 200€. Totuus löytynee jostain sieltä välistä :)

Vierailija
258/345 |
12.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeesti harmi, että käsityön harrastaminen vähenee jatkuvasti.

Itse aikaisemmin kerroin tehneeni käpykransseja. Menihän niihin aikaa ihan älyttömästi , alkaen käpyjen keräämisestä. No, kuivaamisessa ei pitänyt vieressä vahtia ja valkaisukin toimi automaattisesti. Mutta kransseja on nyt 30 kpl valmiina ja väitän, että aikaa on mennyt niihin vähintään 50 h. Tosin käpyjen kerääminen on myös hyötyliikuntaa, metsässä olo tekee aina hyvää.

Rahaa näihin meni se kloriittipullo. Kaikki muut löytyivät kotoa. Ehdottomasti annan lapsien harrastusten vetäjille, opettajille, ip kerhoon. Kranssit ovat minusta kauniit, ekologisesti tehty ja jos saaja ei tykkää, voi antaa aina eteenpäin .

Tiedän jo yksi ystäväni tulee antamaan omansa anopilleen, kuten aina aikaisempinakin vuosina. Anoppi arvostaa käsitöitä ja hän kuvittelee miniä on tehnyt sen itse.

Valkoinen valhe sallitaan. Pääasia on, että kaikki ovat tyytyväisiä.

Ensi vuonna aion myös antaa kransseja. Naapurissa asuu remppamies ja toi minulle jonkun kodin maalijämät, juuri havunväristä vihreää . Kävyt dipataan maaliin ja litra kestää tosi pitkälle. Voi olla, että ensi vuonna kransseja menee myös muutama myyntiin, työpaikan joulumyyjäisiin. Aina suunnitelmia pitää olla.

Vierailija
259/345 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä, että joillakin menee lahjohin tyyliin 200-500€

Vierailija
260/345 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kummeja, mummeja ja pappoja mutta ei rahaa. Päiväkodissa molempien lasteni ryhmässä on 4 aikuista eikä ole rahaa laittaa edes sitä 10€/nenä. Arvostan kyllä päiväkodissa tehtävää työtä mutta ei vain ole rahaa lahjoa ketään. Vien ylensä jonkin karkkirasian koko päiväkodin aikuisille yhteiseksi kahvihuoneeseen, siihen menee max 10€. Kummilapsia on kolme ja he saavat 10-20€ lahjan jokainen. Vanhemmilleni haluan ostaa yleensä jotain isompaa, koska ovat auttaneet meitä paljon. Ostan sen yhdessä veljeni kanssa mutta silti siihen menee yhteensä noin 50-60€. Veljelleni ostan yleensä 20€ lahjan mutta aina en osta mitään, ei ole aikuisilla niin tarkkaa tuleeko lahjoja vai ei.

Lapset saavat molemmat yhden isomman eli noin 30€ arvoisen lahjan ja lisäksi pari pienempää, joka saattaa olla myös esim kirpparilta ostettu hyväkuntoinen kirja.

Tätä saattaa ehkä olla jollekin vaikea ymmärtää mutta kaikilla ei ole laittaa edes 200€ lahjoihin. Minulla nyt on tuo summa, vaikka olenkin yh, mutta käynkin töissä. Jos yhtään seuraa aikaansa niin varmasti tietää, että Suomessa on paljon työttömiä ja vähävaraisia. Joku 2000€ olisi jo todella älytön summa laittaa lahjoihin. Minä esimerkiksi joutuisin sairaanhoitajan palkastani (2400€ brutto) säästämään koko vuoden saadakseni tuon summan kasaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä