Mä en ymmärrä, miten joissain perheissä menee joululahjoihin vain tyyliin 200-500 euroa. Eikö teillä ole kummilapsia? Sisaruksia? Vanhempia? Isovanhempia? Lasten opettajia?
Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.
Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!
Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.
Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?
Kommentit (345)
Mistä lähtien lasten opettajille on alettu kantaa joululahjoja? Omilta kouluajoiltani en muista yhtäkään tällaista tapausta. Olen melko varma, että omina kouluaikoinani 80- ja 90-luvuilla luokan kiusankappaleet olisivat kiusanneet tuollaista open mielistelijää tuosta asiasta koko loppulukuvuoden. Vai onko tämä nyt jokin sellainen puolipakollinen tapa, joka on nyt levinnyt Etelä-Suomen "paremmista piireistä" koko maan kouluihin?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi lasten opettajalle pitäisi ostaa joululahja. Ehkä ala/yläkoulun päättyessä voi luokanopettajalle viedä kukan.
Ihanaa, että joku muukin ajattelee näin! Meiltä on mennyt lasten itse tekemiä kortteja kiitosten kanssa. Johonkin yhteislahjakeräyksiin olen osallistunut. Mun yhden lapsen luokalla on opettajan lapsi ja tämä opettaja-äiti ei koskaan osallistu edes näihin yhteislahjoihin, kertoo mun mielestä paljon.
Mun oma äiti taas työskentelee varhaiskasvatuksen parissa. En koskaan ole hänen kuullut sanovan pahaa niistä kynttiläkipoista ja eriparikupeista ym, mutta ei ne kyllä kaikki käyttöönkään päädy. Monesti antaa niitä meille, jos halutaan, mutta on niitä tainnut vuosien varrella päätyä melkoisesti kirpparille ja varmasti roskiinkin.
Tytär 2v: Duplopakkaus (30-50€)
Poika 9kk: Parkkitalo (20€ oli kesällä puoleen hintaan alessa)
Kummityttö 3v: Lautapeli (10€ oli hetki sitten puoleen hintaan tai Prinsessakirja 3€ -70% alesta)
Veljen poika 4v: Korttipeli (2€ oli -70% alessa)
Veljen tyttö 1v: En ole vielä keksinyt mitään, todennäköisesti jotain 10€ luokkaa.
Mitä tuo nyt on yhteensä, noin 100€ ja lähes kaikki jo ostettuina. Pienimuotoisesti hamstraan ale-leluja kaappiin valmiiksi. Ei sitten tarvi synttärien aikaan (kaikilla suht samaan aikaan) tai jouluna harmitella suurta rahanmenoa. Miehen lahja voi olla mitä tahansa 0-200€ väliltä, riippuu mitä tarvitsee tai haluaa, joulupöytään viemme mummulaan pari viinipulloa tuliaisena (50€). Nojoo, kyllä tuosta kallista lystiä taas tulee :D.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä lasten kummeille tai omille (oletettavasti aikuisille) sisaruksille pitäisi ostaa joululahjoja?? Omassa perheessä ostetaan hyvin vähän lahjoja ja hyvä niin. Pari lahjaa joulussa on tarpeeksi ainakin minulle enkä usko, että lasten kummit tai sisarukset kaipaisivat lahjoja minulta. En minäkään toivo lahjoja heiltä.
No mistä ne pari lahjaa sitten tulee? Miksi ei ostaisi aikuisille sisaruksille lahjoja? Mitä pahaa on lahjojen ostamisessa? Kyllä minä ainakin haluan saada lahjoja (sellaisia joita ei tiedä etukäteen eli muutakin kuin itseostettua) ja niitä ostan myös toisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ostanut koskaan kenellekkään mitään, en edesnomalle miehelle.
Miksi tiettynä päivänä vuodessa pitäisi leikkiä anteliasta ja kivaa puolitutuillekkin?
Ei tosiaankaan kannata leikkiä anteliasta ja kivaa, jos ei oikeasti ole :-)
Mutta joo, olen huomannut ristiriidan ihmisten puheiden ja todellisuuden välillä. Väitetään kirkkain silmin, että koko jouluun ruokineen ja lahjoineen kuluu korkeintaan sata euroa rahaa ja sitten kuitenkin ennen joulua kaupat myyvät pilvin pimein hienoja puhelimia, koruja, kalliita leluja ym.
Minkä kokoiselle vaatetta, sukupuoli ja mistä päin? Jos voisin auttaa...
Isovanhemmat kuolleet, toinen vanhemmista kuollut, yksi kummilapsi, yksi sisarus, sisaruksella monta lasta. Siispä enää lahjoja vain yhdelle vanhemmalle ja sisaruksen perheelle (johon myös kummilapsi kuuluu).
Tuliko mieleen sellainen vaihtoehto, että joillakin ei yksinkertaisesti ole varaa laittaa yhtään tuon enempää tai edes puolta tuosta vaikka miten haluaisivat?
Emme anna kuin suvun lapsille ja kumppaneillemme lahjat. Pääosassa jouluna ovat hyvä ruoka ja yhdessäolo. Ja lasten riemun seuraaminen paketteja availlessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön/keikkatöitä tekevä yh, jolla yksi lapsi. Kummilapsikin löytyy. Meinaatko ihan tosissasi, että käyttäisin 8000e vuosituloistani 2000 euroa joululahjoihin?
Mina myos työtön/keikkatöitä tekevä yh, jolla 3 lasta.
Kaytan 80000 vuosituloistani 2000 euroa lahjoihin
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme lasta ja kolme kummilasta. Näiden lisäksi on omia sisaruksia yhteensä 7. Kummallakin vanhemmat ja yksi isovanhemmista elossa. On lasten kummeja, yhteensä 8 kpl. Lapsilla on kolme luokanopettajaa ja harrastusten vetäjiä on 6.
Vaikka ihan vaan vie jonkun suklaalevyn opettajalle tai kummille, niin noista lahjoista kertyy joka ikinen vuosi 2000 euroa. Ostetaanhan me puolisot toisillemmekin lahjoja!
Ja ei, lapset eivät saa mitään tietokoneita tai polkupyöriä joululahjaksi, vaan ihan tavallisia, vaikka Lego-pakkauksen tai leffalippuja tai muuta. Ei ne mitään ilmaisia ole.
Meillä on varaa tähän, mutta aina vaan ihmettelen, miten jotkut (useimmat?) perheet pystyvät kuluttamaan noinkin vähän läheisten joululahjoihin. Ettekö te sitten osta yhtään mitään?
Ei, emme osta, miehelle ja äidille saatan ostaa jostain kivaa, omien ja miehen vanhempien luona käydään aina syömässä ja silloin tulee vietyä toki jotain juomaa/ruokia/kukkia tms, lapsia ei ole eikä kummilapsia, jos olisi niin lapsille toki lahjat ostaisin. Aikuiset työssä käyvät voi itse ostaa itselleen mitä haluaa. Ihme rahastusjuhla on joulustakin tehty ja ihmisille kauheita paineita!
Todella kiva viettää joulukuussa stressitöntä lomaa etelän lämmössä.Ei kinkkua, ei pakkolahjoja, ei tipetappia, ei samoja rallatuksia, ei teeskentelyä.Ei hyvää joulua kortteja.
Olen yksineläjä eikä mulla siis ole omaa perhettä, mutta joulut vietetään yhdessä lapsuudenperheen kanssa ja ollaan sovittu ettei ostella toisillemme lahjoja. Ainoastaan sisarusteni lapsille ostetaan (heitä on kolme kappaletta), joten mulla menee yleensä noin 60-80 euroa yhteensä.
Mä en ymmärrä miksi joku ylipäätään ostelee edes lahjoja jouluksi?
Meillä ei aikuisten kesken edes lahjoja ja lapsillekin harkiten. Jotain kyllä jokaiselle lapselle, mutta ei opeteta hamuamaan lahjoja ja että lahjat olisi se joulun pääasia.
Siis käyttääkö joku joululahjoihin 2000€? Ei voi olla totta,mä en saiai tulla rahalla edes joulukuusen koristeita. Mutta tätä kai tämä nykyään on, köyhiä on niin paljon. Voimia ja jaksamista ja koettakaa nyt kuitenkin nauttia joulusta, vaikka oikeita lahjoja ei teillä ole vara ostaakaan. Oletteko pyytäneet esim jotain köyhien apua, että saisitte edes jotain vähän jouluisempaa ruokaa aattona?
Jeesus ei viettänyt joulua, eikä opetuslapset, kinkku( sika) oli kiellettyjen ruokien listalla Mooseksen lain alaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän niihin lahjoihin saa rahaa menemään, mutta ei nyt ihan paria tonnia. Ostetaan hoitajille/ opelle/ lapsen terapeuteille lahjat joiden hinta max 10e/ kpl eli ne yhteensä 100e. Lasten kummeille jotain pientä kiitokseksi myös samassa hintaluokassa, yht. Max 100e nekin. Sitten niille läheisille 20-30e lahjat joiden kanssa joulua vietetään, yhteensä noin 150e. Omille lapsille menee ehkä noin 50-100e per lapsi eli 150-300e. Miehen kanssa ostetaan toisillemme jotain tarpeellista jota pitäisi muutenkin ostaa. En koe tästä stressiä, pidän lahjojen antamisesta enkä koe että se veisi joulun sanomaa pois.
Lapsen terapeuteille, oikein monikossa...?
Fysioterapeutti? Puheterapeutti?
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien lasten opettajille on alettu kantaa joululahjoja? Omilta kouluajoiltani en muista yhtäkään tällaista tapausta. Olen melko varma, että omina kouluaikoinani 80- ja 90-luvuilla luokan kiusankappaleet olisivat kiusanneet tuollaista open mielistelijää tuosta asiasta koko loppulukuvuoden. Vai onko tämä nyt jokin sellainen puolipakollinen tapa, joka on nyt levinnyt Etelä-Suomen "paremmista piireistä" koko maan kouluihin?
Mä alotin peruskoulu tieni 1978. Ekalta luokalta saakka muistan, kun tiettyjen oppilaiden vanhemmat antoivat opettajalle lahjan. Etelä-Suomesta kylläkin, mutta lähinnä lähiön kerrostalohelvetistä.
Oli aina niin hiton noloa, kun mulla ei ollut mitään annettavaa opelle. Edes itse tekemääni korttia en antanut, kun äidin mielestä se oli noloa.
Äitini oli palstamamman esiaste. "opettajat saa palkan, ei niille mitään krääsää viedä".
Kuudennella jo kerättiin yhteisiä kolehteja lahjaan.
Lähetään jouluksi etelän lämpöön. Lahjoja ei anneta eikä saada. Eikä joulustressiä.
Miksi ihmeessä lasten kummeille tai omille (oletettavasti aikuisille) sisaruksille pitäisi ostaa joululahjoja?? Omassa perheessä ostetaan hyvin vähän lahjoja ja hyvä niin. Pari lahjaa joulussa on tarpeeksi ainakin minulle enkä usko, että lasten kummit tai sisarukset kaipaisivat lahjoja minulta. En minäkään toivo lahjoja heiltä.