Ihmettelen, että kassalle otetaan töihin tällaisia myyjiä
Olin eräässä ruokakaupassa ostoksilla. Olin mielestäni ottanut 8 kpl samanlaisia jugurtteja, mutta kassahihnalle latoessani huomasin, että yksi jugurteista olikin eri makua, josta en tykkää ollenkaan.
Tuli minun vuoroni maksaa ja sanoin kassatytölle, että "tämän minä jätän tähän" ja tyttö sanoi melkein loukkaantuneen kuuloisena "aha", pyöritteli jugurttia kädessään ja sanoi toiselle kassalle, joka oli juuri sulkemassa että hän veisi sen hyllyyn. Ei siinä mitään, mutta kassatyttö katsoi tätä kassapoikaa silmiään pyöritellen.
Olen kuullut tälläkin palstalla kassalla työskentelevien ärtymyksestä sellaisia asiakkaita kohtaan, jotka jättävät tuotteita pilaantumaan kassahihnan ympäristöön, kun päättävätkin jätttää ostamatta. Itse en koskaan näin ole tehnyt, joten halusin ojentaa tuon jugurtin kassatytölle, jotta hän tietää etten sitä osta. Jostain syystä kuitenkin se yliolkainen " aha" ja silmien pyörittely oli vain aika huonoa asiakaspalvelua. Hän sai minut tuntemaan tehneeni jotain väärää.
Vai olisiko minun pitänyt itse viedä jugurttipurkki takaisin hyllyyn, kun takanani oli muita asiakkaita? Olisin kyllä voinut näin tehdä, mutta en halunnut muiden joutua odottamaan ja uskoakseni näin voi tehdäkin, että jättää kassalle tuotteen kunhan ilmoittaa siitä kassahenkilölle.
Kassatyttö ei myöskään moikannut eikä kiittänyt. Eikö nuo kuulu kassalla työskentelevän perusjuttuihin? Saatan olla väärässä.
Kommentit (245)
Opettelepa sellainen taito kuin asioiden unohtaminen. Nytkin annat muiden ihmisten käyttäytymisen vaikuttaa sinuun todella pitkään. Loppupelissä elämä on molekyylejä ja atomeja. Vatvot tällaista 10 sekuntia kestänyttä tilannetta päiväkaupalla. Onko sillä loppupelissä minkään valtakunnan merkitystä pyörittääkö joku silmiään vai ei.
Mä ratkasin tän ongelman näin kättelyssä. Asiakkaat palauttaa huuhaaostoksensa ihan itse takaisin hyllyihin. Nyt ammattiloukkaantujat voi etsiä uuden ketjun mihin mennä loukkaantumaan, tää homma on jo paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sen olisi pitänyt sanoa?
"Oi armollinen rouva, kuinka iloinen olenkaan, että jätätte sen tähän. Kiitos, kiitos, kiitos!"?
Jos olisin ollut tuo kassa, olisin naaman ilmein ilmaissut, että ko. asiakas on idiootti.
Eieiei! Älä missään nimessä sano rouva. Tästä olen kuullut kunniani. Teitittelystä on myös ymmärretty loukkaantua!
Vierailija kirjoitti:
"Oi armollinen rouva, kuinka iloinen olenkaan, että jätätte sen tähän. Kiitos, kiitos, kiitos!"?
Jos olisin ollut tuo kassa, olisin naaman ilmein ilmaissut, että ko. asiakas on idiootti.
Jotenkin näen tähän vielä kassaneidin tekemän hoviniiauksen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias maksaa jukurtin ja myyjä tuntee selkänahassaan sinun ja kaltaistesi aiheuttaman tuotehävikin.
Voin lukea tilanteen niin, että ilmoitit asiasta koppavasti, ja itseäsikin alkoi harmittaa kun kassatyöntekijä oikeutetusti ilmaisi sinulle, että käyttäydyt huonosti. Suoraanhan ei voi koppavaksi, ylimieliseksi juntiksi asiakasta kutsua. ;-)
Minkä tuotehävikin? Tuotehan oli menossa takaisin hyllyyn, ei pudonnut lattialle tms.
Ei ne myyjät vie sitä hyllyyn, ne antaa sen pilaantua sen siinä kassalla ja sitten murjottavat happamana kun tuote menee roskiin.
Ei se myyjiltä ole pois, että tuote joutuu roskiin vaan asiakkailta - näkyy hinnoissa.
Rehellisesti sanottuna aika typerä kommentti. Kaupan menoista suuri osa on henkilöstökustannuksia, kun tulot vähenevät ja kiristyksiä pitää tehdä, on aika selvää että helpoimmin karsittavista ja suurimman vaikutuksen tekevistä eristä on helpoin kiristää.
No sit ne työttömät myyjät tulee ja vie sun duunin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: kuinka usein ap sulla tulee vastaan tilanteita, joissa tulkitset toisen käyttäytyvän huonosti? Oliko tämä kassaneidin käytös jotain erikoisempaa, jollaista ei ole tullut ikinä vastaan ainakaan kymmeneen vuoteen? Vai onko sun elämässä niin, että vähän väliä pahoitat mielesi jostain? Bussikuski murahti tylysti, naapuri ei edes moikannut kadulla, jumppavetäjä katsoi kieroon, anoppi naureskeli oudosti, koiranulkoiluttaja mulkoili kun ohitit jne..
No olen minä aika herkkätunteinen, mutta suivaannuksissani en tätä aloitusta tehnyt.
Halusin vain kokeilla tuleeko tällaisesta aloituksesta yhtä suosittu kuin oletin.
Ap
Et ole suosittu, vaikka sitä nyt luuletkin. Oletko ihan terve?
Enhän minä omasta suosiostani puhunut vaan tämän aloituksen suosiosta.
Ap
Jaa, olet vielä Besserwisserkin ilkeän ja itsekkään luonteen lisäksi.
Millä perusteella olen ilkeä? Itsekkyys taas on ihmisille jo ihan perusominaisuus, mutta jos vertaan itseäni moniin muihin ihmisiin, niin en mielestäni ole kaikkein itsekkäimmästä päästä. Toisinaan koen olevani jopa liiankin avulias. Voin antaa tästä esimerkin.
Olin vaatemyymälässä, jossa eräs hieman minua (joka käytän takkikokoa XL) isokokoisempi nainen valitteli myyjälle, miksi kaikki takit ovat niin pieniä. Myyjä sanoi, että kokoja on XS:stä XL:ään. Tuo ei pitänyt paikkaansa, sillä olin juuri katsonut takkia, jonka kokolapussa luki XXL. Menin naisen luokse ja sanoin, että tuolta rekistä löysin koon XXL. Nainen oli kiitollinen.
Olenko minä yhä edelleen mielestäsi itsekäs ja ilkeä?
En ehkä osannut valita sanojani oikein jugurttipurkkikeississä, mutta ilkeä ja erityisen itsekäs en ole.Ap
Besserwisser ja itsekäs sitten.
Onneksi kohta on kaupoissa itsepalvelukassat, niin ei tätäkään ongelmaa enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kohta on kaupoissa itsepalvelukassat, niin ei tätäkään ongelmaa enää ole.
Totta. Pilaantuvat tuotteet voi jättää itsepalvelukassalle...
Taas täytyy sanoa 33 vuotta asiakaspalvelijana olleena, että mikään ei oo niin tyhmä kuin asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä suomalaista palvelutasoa. Ap on nyt kusipää, koska muuttikin mielensä kassalla ja antoi jogurtin myyjälle. :D
Hieman herkillä nämä suomalaiset myyjät ilmeisesti, aikapommeja siellä tikittämässä.Myyjillä on kiire. Työtehtäviin ei ole laskettu mitään asiakkaiden katumusharjoituksia. Se tuote viedään suoraan jätteisiin, ja te kaikki maksatte siitä ruokakauppalaskuissanne.
Laiskuutta se on.
Ja todella törkeää tuhlata ruokaa noin! Eläimiä tapetaan sen ruuan eteen ja te heitätte sen roskiin kun on "liian kiire viedä takas hyllyyn".
Hyi, hävetkää.
Ei ole lupaa lähteä viemään yhtä tuotetta, jos on jonoa, ja esimies suuttuu, jos kutsut sen tai jonkun muun kuskaamaan yhtä jogurttia. Tehokkuus kärsii. Joskus onnistuu ajoitus ja saat lykättyä tuotteen työkaverillesi, joka on vaihtamassa työtehtävää tai menossa tauolle juuri oikeaan aikaan. Katsokaa vaikka huviksenne, mitä tuotteita siellä kassoilla on, erilaisissa kaupoissa. Maksatte kaikki niitä, jotka eivät pysy kylminä tai jotka on rikottu. Ja jos totta puhutaan, ei se myyjä sitä sinne kassalle ole tuonut.
Terkuin: Kassana ollut
Voitko kertoa missä ketjussa olet ollut töissä tai missä kaupassa? Jos itse asiakkaana näkisin tuollaista tehtävän niin todellakin laittaisin palautetta. Kertokaa ketjun kassat että missä ketjussa on ohjeistettu toimimaan noin!
Voisin vannoa että yrittäjävetoisissa kaupoissa ei varmasti heitellä tavaraa roskiin sen vuoksi ettei jakseta palauttaa niitä ja ne menee siksi pilalle.
Ei se jaksamisesta ole kiinni vaan siitä että siihen ei ole aikaa. On valittu mieluummin hävikki sen sijaan että työvuorossa olisi useampi työntekijälle samaan aikaan. Sillekin kun pitää maksaa palkkaa.
Ja tästä mä juuri haluaisin laittaa palautetta kaupalle. Tietääkö edes ylempi johto että tämänkaltainen lisähävikkiin johtava asennevamma on valloillaan sen kaupoissa?
Hävikin vähentäminen on monessa kaupassa priorisoitu todella tärkeäksi kehityskohteeksi, siksi tämän ketjun lukeminen saisi varmasti monenkin sydämen vuotamaan verta. Moni tekee oikeasti töitä sen eteen että vähikkiä saadaan pienennettyä ja se mikä väkisin tulee, niin saadaan hyödynnettyä eteenpäin. Arvaa kuinka kiva on kuulla että toisaalla on laajana toimintapana olla välittämättä hävikin pienentämisestä ja noin vaan heitellään tavaraa roskiin kun ei viitsitä palauttaa niitä hyllyyn.Ei hyvä. Ei hyvä ollenkaan.
Luetko sä ollenkaan noita vastauksia? Lähteekö se kassa itse juoksemaan sen yhden jogurttipurkin sinne hyllyyn takaisin, jolloin jonossa olevat ihmiset jää odottamaan?
Työntekijät ovat kalliita yrittäjille, töissä ei ole kuin vaan sen verran, että työvuorosta selvitään. Paino sanalla selvitään. Ei silloin kenelläkään ole aikaa juosta jogurttipurkkeja hyllyyn, kun kuormaa pitää purkaa ja hyllyjä täyttää ja saada kassatoimintaa suoritettua sellaisella vauhdilla ettei jonottaminen ole kohtuutonta.
No onhan se nyt ihan selvää että työn mitoituksessa on tehty virheitä jos tuotteita pilaantuu sen vuoksi ettei kukaa ehdi viedä tavaraa takaisin hyllyyn. Yhdessäkään kaupassa ei ole pelkkiä kassamyyjiä, kyllä siellä osastolla on aina joku joka voi tulla kassan avuksi jos kaikki kassat on todella kiireisiä. Se on varma.
Ensinnäkin työtehtävien priorisoinnissa on ihan myyjätasolla jokin pielessä, jos hyllyttämistä pidetään tärkeämpänä kuin sitä että estetään tuotteiden pilaantuminen. Sehän on ihan selvää.
Tuotteiden pilaantuminen on kuin heittäisi rahaa roskiin.
Jos tilanne on niin paha että työntekijöiden vähyys aiheuttaa sitä että rahaa heitetään roskiin, niin pitäisi olla jokaiselle selvää että siihen on tultava muutos ja sitä pitää vaatia myös sieltä myyjätasolta.
Se, että kuorma saadaan esille, menee todellakin kassalle jätettyjen tuotteiden ohi. Ajattele vaikka jotain kahvitarjousta, viedäänkö lava myymälään puolelle, missä useampi asiakas jo odottaa niitä vai haetaanko yksi jogurtti kassalta?
Ja jokaisessa kaupassa työntekijät vaativat lisää työvoimaa, mutta miksi sitä palkattaisiin, kun asiakkaat aina vain tulevat kauppaan ja kiltisti jonottavat? Työntekijöistä moni on myös osa-aikaisia, jotka tarvitsisivat lisää tunteja elääkseen, mutta joutuvat hakemaan tukia, koska lisää tunteja ei heru..
Juuri näin ja tästä henkilökuntavajeesta tai mistään muustakaan epäkohdasta on ihan turhaa marmattaa myyjille, se on ihan hukkaan heitettyä aikaa ja energiaa koska vaikka myyjä kertoisi "terveiset" eteenpäin niin ei ketään kiinnosta. Sen sijaan jos samasta asiasta tuleekin palautetta johtotasolle suoraan asiakkaalta on suhtautuminen aivan erilaista ja jotain muutostakin voi jopa tulla. Myyjiä v*tuttaa usein ihan samat asiat kuin asiakkaitakin mutta myyjien mielipiteellä ei ole merkitystä.
Se hänelle nyt kertokaa kirjoitti:
Taas täytyy sanoa 33 vuotta asiakaspalvelijana olleena, että mikään ei oo niin tyhmä kuin asiakas.
Kun taas sinä 33 vuotta asiakaspalvelijana olet varmasti älykkö, jolla on varaa halveksua muiden "tyhmyyttä".
Vierailija kirjoitti:
Itse olen joskus jättänyt siihen kassanpäähän esim.säilykepurkkeja joita en ole koriin laittaessa huomannut menneen lyttyyn. Ja siinäpähän pyörittelevät silmiään, en mitään epäkelpoa ala ostamaan.
Kysy saatko alennusta siitä. Jos et, silloin kannattaa jättää ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kun taas sinä 33 vuotta asiakaspalvelijana olet varmasti älykkö, jolla on varaa halveksua muiden "tyhmyyttä".
Nojoo, asiakaspalvelija voi olla kassa, siivooja, kokki, hammaslääkäri, pankinjohtaja, pappi, toimitusjohtaja, eduskunnan puhemies...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias maksaa jukurtin ja myyjä tuntee selkänahassaan sinun ja kaltaistesi aiheuttaman tuotehävikin.
Voin lukea tilanteen niin, että ilmoitit asiasta koppavasti, ja itseäsikin alkoi harmittaa kun kassatyöntekijä oikeutetusti ilmaisi sinulle, että käyttäydyt huonosti. Suoraanhan ei voi koppavaksi, ylimieliseksi juntiksi asiakasta kutsua. ;-)
Mitä hittoa? Tuskin se jugurtti pilalle ehti mennä sillä välin kun minä otin sen hyllystä, ojensin kassatytölle ja kassatyttö ojensi sen kassapojalle, joka lähti sitä heti viemään samalla kun vei kassalippaansa takahuoneeseen.
Ap
Kylmäketju on katkennut jos pyörit jukurtin kanssa kaupassa ja jos takanasi oli asiakas.
Ap
En tunne elintarvikelainsäädäntöä. Voiko joku myyjä kertoa minkä lämpöisen jogurtin voi viedä takaisin kylmähyllyyn.
No voi, voi sentään. Sen kassatytön vikako se oli, että ap oli ottanut epähuomiossa väärän makuisen jougurtin. Olisi ollut tarkempi. Ja jos halusi jättää sen ostamatta, olisi edes kysynyt, voiko hän jättää sen purkin siihen kassalle, kun oli ottanut väärän purkin. Mutta ei, kassatyttöhän on vain kassatyttö, ei hänelle tarvitse olla kohtelias vai mitä, ap. En ole ammatiltani kassamyyjä, mutta sitäkin hommaa olen elämäni aikana tehnyt. Havaintoni on, että mitä omasta mielestään hienompi daami, sen huonompi käytös ja tylympi kohtelu.
Kuitenkin asiakas on aina oikeassa ja sinä väärässä. Taitaa joskus vit.....
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa on ainakin joka kaupasta poistettu itsepalvelukassat. Eivät kannattanneet.