Ihmettelen, että kassalle otetaan töihin tällaisia myyjiä
Olin eräässä ruokakaupassa ostoksilla. Olin mielestäni ottanut 8 kpl samanlaisia jugurtteja, mutta kassahihnalle latoessani huomasin, että yksi jugurteista olikin eri makua, josta en tykkää ollenkaan.
Tuli minun vuoroni maksaa ja sanoin kassatytölle, että "tämän minä jätän tähän" ja tyttö sanoi melkein loukkaantuneen kuuloisena "aha", pyöritteli jugurttia kädessään ja sanoi toiselle kassalle, joka oli juuri sulkemassa että hän veisi sen hyllyyn. Ei siinä mitään, mutta kassatyttö katsoi tätä kassapoikaa silmiään pyöritellen.
Olen kuullut tälläkin palstalla kassalla työskentelevien ärtymyksestä sellaisia asiakkaita kohtaan, jotka jättävät tuotteita pilaantumaan kassahihnan ympäristöön, kun päättävätkin jätttää ostamatta. Itse en koskaan näin ole tehnyt, joten halusin ojentaa tuon jugurtin kassatytölle, jotta hän tietää etten sitä osta. Jostain syystä kuitenkin se yliolkainen " aha" ja silmien pyörittely oli vain aika huonoa asiakaspalvelua. Hän sai minut tuntemaan tehneeni jotain väärää.
Vai olisiko minun pitänyt itse viedä jugurttipurkki takaisin hyllyyn, kun takanani oli muita asiakkaita? Olisin kyllä voinut näin tehdä, mutta en halunnut muiden joutua odottamaan ja uskoakseni näin voi tehdäkin, että jättää kassalle tuotteen kunhan ilmoittaa siitä kassahenkilölle.
Kassatyttö ei myöskään moikannut eikä kiittänyt. Eikö nuo kuulu kassalla työskentelevän perusjuttuihin? Saatan olla väärässä.
Kommentit (245)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä suomalaista palvelutasoa. Ap on nyt kusipää, koska muuttikin mielensä kassalla ja antoi jogurtin myyjälle. :D
Hieman herkillä nämä suomalaiset myyjät ilmeisesti, aikapommeja siellä tikittämässä.Myyjillä on kiire. Työtehtäviin ei ole laskettu mitään asiakkaiden katumusharjoituksia. Se tuote viedään suoraan jätteisiin, ja te kaikki maksatte siitä ruokakauppalaskuissanne.
Laiskuutta se on.
Ja todella törkeää tuhlata ruokaa noin! Eläimiä tapetaan sen ruuan eteen ja te heitätte sen roskiin kun on "liian kiire viedä takas hyllyyn".
Hyi, hävetkää.
Ei ole lupaa lähteä viemään yhtä tuotetta, jos on jonoa, ja esimies suuttuu, jos kutsut sen tai jonkun muun kuskaamaan yhtä jogurttia. Tehokkuus kärsii. Joskus onnistuu ajoitus ja saat lykättyä tuotteen työkaverillesi, joka on vaihtamassa työtehtävää tai menossa tauolle juuri oikeaan aikaan. Katsokaa vaikka huviksenne, mitä tuotteita siellä kassoilla on, erilaisissa kaupoissa. Maksatte kaikki niitä, jotka eivät pysy kylminä tai jotka on rikottu. Ja jos totta puhutaan, ei se myyjä sitä sinne kassalle ole tuonut.
Terkuin: Kassana ollut
Voitko kertoa missä ketjussa olet ollut töissä tai missä kaupassa? Jos itse asiakkaana näkisin tuollaista tehtävän niin todellakin laittaisin palautetta. Kertokaa ketjun kassat että missä ketjussa on ohjeistettu toimimaan noin!
Voisin vannoa että yrittäjävetoisissa kaupoissa ei varmasti heitellä tavaraa roskiin sen vuoksi ettei jakseta palauttaa niitä ja ne menee siksi pilalle.
Ei se jaksamisesta ole kiinni vaan siitä että siihen ei ole aikaa. On valittu mieluummin hävikki sen sijaan että työvuorossa olisi useampi työntekijälle samaan aikaan. Sillekin kun pitää maksaa palkkaa.
Ja tästä mä juuri haluaisin laittaa palautetta kaupalle. Tietääkö edes ylempi johto että tämänkaltainen lisähävikkiin johtava asennevamma on valloillaan sen kaupoissa?
Hävikin vähentäminen on monessa kaupassa priorisoitu todella tärkeäksi kehityskohteeksi, siksi tämän ketjun lukeminen saisi varmasti monenkin sydämen vuotamaan verta. Moni tekee oikeasti töitä sen eteen että vähikkiä saadaan pienennettyä ja se mikä väkisin tulee, niin saadaan hyödynnettyä eteenpäin. Arvaa kuinka kiva on kuulla että toisaalla on laajana toimintapana olla välittämättä hävikin pienentämisestä ja noin vaan heitellään tavaraa roskiin kun ei viitsitä palauttaa niitä hyllyyn.Ei hyvä. Ei hyvä ollenkaan.
Luetko sä ollenkaan noita vastauksia? Lähteekö se kassa itse juoksemaan sen yhden jogurttipurkin sinne hyllyyn takaisin, jolloin jonossa olevat ihmiset jää odottamaan?
Työntekijät ovat kalliita yrittäjille, töissä ei ole kuin vaan sen verran, että työvuorosta selvitään. Paino sanalla selvitään. Ei silloin kenelläkään ole aikaa juosta jogurttipurkkeja hyllyyn, kun kuormaa pitää purkaa ja hyllyjä täyttää ja saada kassatoimintaa suoritettua sellaisella vauhdilla ettei jonottaminen ole kohtuutonta.
No onhan se nyt ihan selvää että työn mitoituksessa on tehty virheitä jos tuotteita pilaantuu sen vuoksi ettei kukaa ehdi viedä tavaraa takaisin hyllyyn. Yhdessäkään kaupassa ei ole pelkkiä kassamyyjiä, kyllä siellä osastolla on aina joku joka voi tulla kassan avuksi jos kaikki kassat on todella kiireisiä. Se on varma.
Ensinnäkin työtehtävien priorisoinnissa on ihan myyjätasolla jokin pielessä, jos hyllyttämistä pidetään tärkeämpänä kuin sitä että estetään tuotteiden pilaantuminen. Sehän on ihan selvää.
Tuotteiden pilaantuminen on kuin heittäisi rahaa roskiin.
Jos tilanne on niin paha että työntekijöiden vähyys aiheuttaa sitä että rahaa heitetään roskiin, niin pitäisi olla jokaiselle selvää että siihen on tultava muutos ja sitä pitää vaatia myös sieltä myyjätasolta.
En todellakaan tiedä miks jaksan vastata sulle, mutta yritämpähän nyt kuitenkin. Usein pienehköissä kaupoissa saattaa vuorossa olla vain kaksi työntekijää. Toinen on kassalla ja toinen purkaa, hyllyttää ja paikkaa kiireessä.
Lisäksi tällaisissa pienissä kaupoissa on myös posti/matkahuolto/mypack -piste. Jolloin tämä "ylimääräinen työntekijä" juoksee hoitamaan postin pistettä tai tais toista kassaa, kun varsinainen kassa kutsuu apuun. Postin pisteen hoidettua tai jonon purkauduttua, "ylimääräinen työntekijä" juoksee takaisin purkamaan ja hyllyttämään, inventoimaan ja merkitsemään viimeisen myyntipäivän tuotteita.
Työ on todella hektistä ja kiireistä, jos tuohon vielä lasketaan mukaan tavaroiden kiikuttaminen takaisin hyllyihin asiakkaan mielenmuutosten takia. Homma alkaa räjähtää käsiin. Työnteon tahdista tulee epäinhimillistä.
Muutosta ei ole tulossa, lisää työntekijöitä ei tule, vaikka kuinka yrittäisi ylemmille tahoille viestiä, työvoima on todella kallista työnantajalle. Jos joku ei pysy kelkassa mukana, niin kauppaan kyllä löytyy aina joku opiskelijaraukka tilalle töihin.
Tuollaisessa suorittavassa työssä, johon ei koulutusta tarvitse, ei tarvitse huolehtia työntekijöiden jaksamisesta. He ovat korvattavissa toisin kuin esimerkiksi asiantuntijatehtävissä.
Pyrit täydellisyyteen ja hermostut itse tilanteessa etkä osannut artikuloida asiaasi paremmin. Siksi varmaan kassankin epätäydellisyys nyt näin säväytti.
Olisin itse sanonut "voi ei, ei mun pitänyt tätä makua ottaa, voiko jättää tähän vai vienkö paikalleen?". Jos tällöinkin kassa olisi pyöritellyt silmiään olisin ihmetellyt enemmän.
Ihan hyvin tää trolli on saanut vastauksia.
Jos tuotteen ottaa pois kylmälaiteesta ja kuljettaa sitä epämääräisen ajan pitkin kauppaa. Mielestäni silloin on velvollisuus se myös ostaa. En halua tuotetta jonka kylmäketjun joku random katkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Eniten mua tässä kuviossa hämmentää se miten pahasti myyjät antavat itseään kyykyttää työnantajan puolesta, ennen kuin uskaltavat puuttua mitenkään asiaan?
Tässäkin se kiire on käännetty vihaksi asiakasta kohtaan, vaikka oikea toimintatapa olisi lisätä resursseja sen verran että tuotteiden turha pilaantuminen saataisiin estettyä. (eli konkreettisesti vaikka yksi henkilö palkataan lisää auttamaan kassaa niissä tilanteissa joissa kassa ei voi poistua tiskiltään)Mutta ei, ei kukaan uskalla nousta työnantajaa vastaan ja kertoa miten paha tilanne on. Ei, mieluummin vittuunnutaan siellä kassakoneen takana ja puretaan se asiakkaaseen.
Camoon, hankkikaa kassat selkäranka ja uskaltakaa puuttua kyykytykseenne!! Aika raukkamaista jopa purkaa sitä asiakkaaseen kun itse ette uskalla vaatia parannusta työoloihin!
Aloittelevana kassana tein sen virheen että lähdin heti palauttamaan kalatiskille asiakkaan dumppaamia fileitä. Ei tullut ylävitosia asiakkaalta itseltään, eikä seuraavana jonossa seisovilta. Valitus kyllä tuli ja korvat punaisena kuuntelin pomon motkotusta että ei näin. Asiakas on kuningas. Asiakkaan palvelu on ensisijainen tehtävä eikä siitä lipsuta jonkun hävikin pelossa. Katteet on kohdillaan, joten hakkaa sitä kassaa.
Enkä mä ainakaan suutu kassoille jätettävistä pilaantuvista elintarvikkeista kenellekään. Ajattelen vain että harmi kun ei voi viedä pois. Kassat eivät edes kuulu kaupan henkilökunnassa sellaiseen asemaan että ehdotuksia otetaan vastaan, jos kaupan käytännöt ei kassahenkilölle kelpaa tilalle saadaan kyllä sellainen jolle kelpaa, tulijoita kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä suomalaista palvelutasoa. Ap on nyt kusipää, koska muuttikin mielensä kassalla ja antoi jogurtin myyjälle. :D
Hieman herkillä nämä suomalaiset myyjät ilmeisesti, aikapommeja siellä tikittämässä.Myyjillä on kiire. Työtehtäviin ei ole laskettu mitään asiakkaiden katumusharjoituksia. Se tuote viedään suoraan jätteisiin, ja te kaikki maksatte siitä ruokakauppalaskuissanne.
Laiskuutta se on.
Ja todella törkeää tuhlata ruokaa noin! Eläimiä tapetaan sen ruuan eteen ja te heitätte sen roskiin kun on "liian kiire viedä takas hyllyyn".
Hyi, hävetkää.
Ei ole lupaa lähteä viemään yhtä tuotetta, jos on jonoa, ja esimies suuttuu, jos kutsut sen tai jonkun muun kuskaamaan yhtä jogurttia. Tehokkuus kärsii. Joskus onnistuu ajoitus ja saat lykättyä tuotteen työkaverillesi, joka on vaihtamassa työtehtävää tai menossa tauolle juuri oikeaan aikaan. Katsokaa vaikka huviksenne, mitä tuotteita siellä kassoilla on, erilaisissa kaupoissa. Maksatte kaikki niitä, jotka eivät pysy kylminä tai jotka on rikottu. Ja jos totta puhutaan, ei se myyjä sitä sinne kassalle ole tuonut.
Voitko kertoa missä ketjussa olet ollut töissä tai missä kaupassa? Jos itse asiakkaana näkisin tuollaista tehtävän niin todellakin laittaisin palautetta. Kertokaa ketjun kassat että missä ketjussa on ohjeistettu toimimaan noin!
Voisin vannoa että yrittäjävetoisissa kaupoissa ei varmasti heitellä tavaraa roskiin sen vuoksi ettei jakseta palauttaa niitä ja ne menee siksi pilalle.
Ei se jaksamisesta ole kiinni vaan siitä että siihen ei ole aikaa. On valittu mieluummin hävikki sen sijaan että työvuorossa olisi useampi työntekijälle samaan aikaan. Sillekin kun pitää maksaa palkkaa.
Ja tästä mä juuri haluaisin laittaa palautetta kaupalle. Tietääkö edes ylempi johto että tämänkaltainen lisähävikkiin johtava asennevamma on valloillaan sen kaupoissa?
Hävikin vähentäminen on monessa kaupassa priorisoitu todella tärkeäksi kehityskohteeksi, siksi tämän ketjun lukeminen saisi varmasti monenkin sydämen vuotamaan verta. Moni tekee oikeasti töitä sen eteen että vähikkiä saadaan pienennettyä ja se mikä väkisin tulee, niin saadaan hyödynnettyä eteenpäin. Arvaa kuinka kiva on kuulla että toisaalla on laajana toimintapana olla välittämättä hävikin pienentämisestä ja noin vaan heitellään tavaraa roskiin kun ei viitsitä palauttaa niitä hyllyyn.Ei hyvä. Ei hyvä ollenkaan.
Luetko sä ollenkaan noita vastauksia? Lähteekö se kassa itse juoksemaan sen yhden jogurttipurkin sinne hyllyyn takaisin, jolloin jonossa olevat ihmiset jää odottamaan?
Työntekijät ovat kalliita yrittäjille, töissä ei ole kuin vaan sen verran, että työvuorosta selvitään. Paino sanalla selvitään. Ei silloin kenelläkään ole aikaa juosta jogurttipurkkeja hyllyyn, kun kuormaa pitää purkaa ja hyllyjä täyttää ja saada kassatoimintaa suoritettua sellaisella vauhdilla ettei jonottaminen ole kohtuutonta.
No onhan se nyt ihan selvää että työn mitoituksessa on tehty virheitä jos tuotteita pilaantuu sen vuoksi ettei kukaa ehdi viedä tavaraa takaisin hyllyyn. Yhdessäkään kaupassa ei ole pelkkiä kassamyyjiä, kyllä siellä osastolla on aina joku joka voi tulla kassan avuksi jos kaikki kassat on todella kiireisiä. Se on varma.
Ensinnäkin työtehtävien priorisoinnissa on ihan myyjätasolla jokin pielessä, jos hyllyttämistä pidetään tärkeämpänä kuin sitä että estetään tuotteiden pilaantuminen. Sehän on ihan selvää.
Jos tilanne on niin paha että työntekijöiden vähyys aiheuttaa sitä että rahaa heitetään roskiin, niin pitäisi olla jokaiselle selvää että siihen on tultava muutos ja sitä pitää vaatia myös sieltä myyjätasolta.
En todellakaan tiedä miks jaksan vastata sulle, mutta yritämpähän nyt kuitenkin. Usein pienehköissä kaupoissa saattaa vuorossa olla vain kaksi työntekijää. Toinen on kassalla ja toinen purkaa, hyllyttää ja paikkaa kiireessä.
Lisäksi tällaisissa pienissä kaupoissa on myös posti/matkahuolto/mypack -piste. Jolloin tämä "ylimääräinen työntekijä" juoksee hoitamaan postin pistettä tai tais toista kassaa, kun varsinainen kassa kutsuu apuun. Postin pisteen hoidettua tai jonon purkauduttua, "ylimääräinen työntekijä" juoksee takaisin purkamaan ja hyllyttämään, inventoimaan ja merkitsemään viimeisen myyntipäivän tuotteita.
Työ on todella hektistä ja kiireistä, jos tuohon vielä lasketaan mukaan tavaroiden kiikuttaminen takaisin hyllyihin asiakkaan mielenmuutosten takia. Homma alkaa räjähtää käsiin. Työnteon tahdista tulee epäinhimillistä.
Muutosta ei ole tulossa, lisää työntekijöitä ei tule, vaikka kuinka yrittäisi ylemmille tahoille viestiä, työvoima on todella kallista työnantajalle. Jos joku ei pysy kelkassa mukana, niin kauppaan kyllä löytyy aina joku opiskelijaraukka tilalle töihin.
Tuollaisessa suorittavassa työssä, johon ei koulutusta tarvitse, ei tarvitse huolehtia työntekijöiden jaksamisesta. He ovat korvattavissa toisin kuin esimerkiksi asiantuntijatehtävissä.
Usko mua, mä tiedän. Olin pari vuotta töissä tuollaisessa paikassa. Mutta me yritettiin puuttua siihen jo paljon ennen kuin tilanne meni niin pahaksi että piti tavaraa alkaa heittää roskiin. Ja me ei sorruttu siihen että se kostautui asiakkaille, ei vaan suostuttu siihen. En voi tunnistuksen vuoksi avata tilannetta enempää, vaikka mieli tekisi.
Yrittäkää muuttaa tilannetta, jos ei auta niin vaihtakaa työpaikkaa. Oikeasti. Jos tilanne menee niin pahaksi että asiakkaat suuttuu, niin ei voi jäädä vain tuleen makaamaan.
Sekin jo auttaa, jos ymmärrät että se ei ole asiakkaan vika vaan se on työnantajan vika joka ei anna resursseja.
Vain asiakaspalvelija voi ymmärtää mitä on olla töissä asiakaspalvelussa. Kaupat ovat nykyään aluetta missä kaikki saa loukkaantua työntekijän silmien, käsien tai jalkojen vääränaikaisista liikkeistä tai vääntää työntekijän sanomat asiat miksi huvittaa. Ja valittaa! Valittaa täytyy aina jostain! Jos ei muusta niin siitä että saattaa olla että kassaneiti ei nyt sanonutkaan kiitos kaikella sillä kiitollisuuden määrällä ja vilpittömällä ilolla minkä jokainen asiakas ihan vain olemassaolollaan ansaitsee.
Itsellä on joskus rahat loppuneet kesken ostosten ja pari ostosta jäänyt siihen kassalle. Se vasta noloa onkin, mutta onneksi asiaan on suhtauduttu hyvin ja ne tuotteet on vaan laitettu sivuun. Joskus on tullut jätettyä maksukortti kotiin ja sitten taas ostokset pusseissa sivuun ja takaisin maksamaan. Kerran ajattelin, että palkka näkyy jo tilillä, koska yleensä tulee sinä päivänä, mutta ei ollut sitten näkynytkään vielä ja tilillä olleet rahat eivät riittäneet. No, ostokset taas pakattuna sivuun ja lisää rahaa hakemaan. Olen kiitollinen kaikille myyjille, jotka ovat sähläystäni jaksaneet katsella. Ei ole yhtäkään myyjää täällä joka saisi miinuksen. Nyt ei ole mitään sattunut eli olen jotain oppinutkin. Kehtaan onneksi vielä siihen kauppaankin mennä näiden jälkeen. Toisaalta tietysti varastaminen tai muu häiriköinti on sitä "pahaa" ja itse en nyt mitään rikosta ole tehnyt niin ei minun tarvitse siinä mielessä hävetä.
Silmien pyörittely (joka tuskin edes oikeasti oli mitään pyörittelyä) luultavasti johtui myyjän ihmetyksestä, kun sanoit vaan jättäväsi tuotteen ja siitä, ettei tuotteessa ollut mitään vikaa, kuten yleensä tuollaisessa tapauksessa oletettaisiin. Tästä kertoo myös tuotteen pyörittely käsissä - myyjä ajatteli, että siinä olisi vikaa. Eiköhän AP käsittänyt vähän yli myyjän ilmeet ja eleet, ei kukaan pysty olemaan täysin ilmeetön/robottimainen 8h kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias maksaa jukurtin ja myyjä tuntee selkänahassaan sinun ja kaltaistesi aiheuttaman tuotehävikin.
Voin lukea tilanteen niin, että ilmoitit asiasta koppavasti, ja itseäsikin alkoi harmittaa kun kassatyöntekijä oikeutetusti ilmaisi sinulle, että käyttäydyt huonosti. Suoraanhan ei voi koppavaksi, ylimieliseksi juntiksi asiakasta kutsua. ;-)
Minkä tuotehävikin? Tuotehan oli menossa takaisin hyllyyn, ei pudonnut lattialle tms.
Ei ne myyjät vie sitä hyllyyn, ne antaa sen pilaantua sen siinä kassalla ja sitten murjottavat happamana kun tuote menee roskiin.
Ei se myyjiltä ole pois, että tuote joutuu roskiin vaan asiakkailta - näkyy hinnoissa.
Rehellisesti sanottuna aika typerä kommentti. Kaupan menoista suuri osa on henkilöstökustannuksia, kun tulot vähenevät ja kiristyksiä pitää tehdä, on aika selvää että helpoimmin karsittavista ja suurimman vaikutuksen tekevistä eristä on helpoin kiristää.
Ne kiristykset on tehty jo. Aivan sama onko joulu vai juhannus, lähikaupassa on viisi kassakonetta mutta vain 1-2 kassaa auki. Kun jono on kertynyt yli kahdesta poikkikäytävästä tämä ainoa kassa pirauttaa paikalle sen toisen. Tällaisina hetkinä asiakkaana palautan pakasteet takaisin pakkaseen, jäätelötötterö sulaa täysin velliksi jonotellessa.
Öö, siis hä? Kahdeksan saman makuista jugurttia niinkö? Ja kun yksi oli väärää makua niin et maksanut sitä vaikka olitte sen itse hyllystä ottaneet? Mitä jos se yksi purkki olisikin ollut sitä oikeaa makua, mutta ne 7 muuta väärää, olisitko sanonut, että "nämä jätän sitten tähän"? Aikuinen ihminen pystyy varmaankin vetämään yhden väärän makuisenkin tai syöttämään sen jollain muulla. Kuka edes syö tuollaisia määriä jugurttia yksinään? Ei tsiisus mikä tonnikeijuprinsessa.
Itse olisin todnnut hiljaa mielessäni, että oma moka, ja ostanut sen ”vääränkin” jogurtin. Eiköhän sekin olisi tullut syötyä, vaikkei lempimakua olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Öö, siis hä? Kahdeksan saman makuista jugurttia niinkö? Ja kun yksi oli väärää makua niin et maksanut sitä vaikka olitte sen itse hyllystä ottaneet? Mitä jos se yksi purkki olisikin ollut sitä oikeaa makua, mutta ne 7 muuta väärää, olisitko sanonut, että "nämä jätän sitten tähän"? Aikuinen ihminen pystyy varmaankin vetämään yhden väärän makuisenkin tai syöttämään sen jollain muulla. Kuka edes syö tuollaisia määriä jugurttia yksinään? Ei tsiisus mikä tonnikeijuprinsessa.
En tietenkään olisi jättänyt seitsemää purkkia kassalle vaan olisin kerännyt kaikki tavarani kassahihnalta ja mennyt viemään ne pois.
En syö kahdeksaa jugurttia päivän aikana. Niissä on päiväykset niin pitkälle, että ostan kerralla aina monen päivän jugurtit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuutta se on.
Hyi, hävetkää.
Se, että kuorma saadaan esille, menee todellakin kassalle jätettyjen tuotteiden ohi. Ajattele vaikka jotain kahvitarjousta, viedäänkö lava myymälään puolelle, missä useampi asiakas jo odottaa niitä vai haetaanko yksi jogurtti kassalta?
Ja jokaisessa kaupassa työntekijät vaativat lisää työvoimaa, mutta miksi sitä palkattaisiin, kun asiakkaat aina vain tulevat kauppaan ja kiltisti jonottavat? Työntekijöistä moni on myös osa-aikaisia, jotka tarvitsisivat lisää tunteja elääkseen, mutta joutuvat hakemaan tukia, koska lisää tunteja ei heru..
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin todnnut hiljaa mielessäni, että oma moka, ja ostanut sen ”vääränkin” jogurtin. Eiköhän sekin olisi tullut syötyä, vaikkei lempimakua olisikaan.
No totta se on, että olisin varmaan syönyt senkin. Jostain syystä olen jotenkin kaavoihin kangistunut ja pakkomielteinen tällaisissa asioissa. Ihailen esimerkiksi tubettaja niilo22:n tapaa kokeilla jatkuvasti uusia tuotteita. Ehkä voisin yrittää joustaa omienkin ostosteni kanssa.
Ap
Luin vähän huonosti tuon otsikon, eli kassan kissaksi! Siinä vasta olisi huono kassa/kissahenkilö! Keskittyisi vain pylly pystyssä liukuvan hihnan pyydystämiseen tai pudottelisi innoissaan jugurttipurkkinne lattialle, ne oikeat ja väärät. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä sanoit että otit vahingossa sellaisen maun jota et syö? Ja sanoit kiitos?
No en siinä hermostuksissani osannut muotoilla lausetta kuin suunnilleen noin. Pyrin aina täydellisyyteen ja vältän tekemästä virheitä, joten kun ensimmäisen kerran minulle sattui tällainen moka, olin niin hermostunut etten aluksi edes tiennyt mitä teen jugurtin kanssa. Olin jo oikeastaan jo lähdössä viemään sitä takaisin, mutta koska takanani oli muita, en sitten viitsinytkään ja nuo sanat olivat ensimmäiset, jotka siinä hötäkässä tulivat mieleen.
Ap
No teit juuri oikein, kassalla vaan asennevamma eikä oikein tajua rooliaan siinä työssä. Laita ehdottomasti palautetta kassan esimiehelle, mieluusti suoraan hänelle jos mahdollista, niin toivottavasti palvelu paranee tuolla kaupassa. :)
Mielestäni olisi ollut todella typerää sinun jumittaa koko kassa siihen siksi että sinun pitää itse palauttaa yksi purkki. Kaikille tapahtuu noita virheitä ja typerää olisi vaatia asiakas ostamaan tuote jonka on vahingossa ottanut väärin.
Voihan sitä toki palautetta laittaa, mutta ei se nyt välttämättä johda mihinkään konkreettisiin toimenpiteisiin. Siinä kuitenkin kysytään myös sen palautteen kohteen näkökulma asiaan.
Itse ainakin esimiehenä ollessani otin muutaman palautteen vastaan juuri tuollaisissa turhanpäiväisyyksistä, kuten tahattomista sanavalinnoista, joista joku oli mielensä pahoittanut jne. No, eipä niihin tullut juuri reagoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuutta se on.
Hyi, hävetkää.
Tietää. Asiakkaiden kassoille jättämät tavarat ovat kuitenkin hyvin pieni osa kokonaishävikkiä, ja asiakaspalvelussa ja myynnissä mennään välillä hävikin kustannuksella (ns. hävikki edellä), eli hyväksytään se pikkuhävikki, mikä asiakkaiden kassalle jättämistä kylmätuotteista syntyy, ja priorisoidaan sitä, että saadaan asiakasjono purettua nopeasti.
Ainoastaan pienemmissä kaupoissa, joissa kassahenkilöt myös hyllyttävät, purkavat kuormaa, inventoivat jne, kassojen on edes sallittua jättää kassapiste paitsi poikkeustapauksissa, esimerkiksi silloin kun asiakas on jättänyt punnittavan tuotteen hinnoittelematta. Muuten kassalla on esimiestasolta annettu ohje pysyä kassapisteellään jugurttipurkeista huolimatta. Ja kaupan esimiehet ovat saaneet sen ohjeistuksen juuri siltä ylemmältä johdolta. Ei siinä kenenkään sydän vuoda verta, se on kylmää laskelmointia siitä, mikä on kannattavampaa kaupan ja ketjun myynnille ja maineelle.
Kylläpä käy keskustelu kuumana!
Ap
Millä perusteella olen ilkeä? Itsekkyys taas on ihmisille jo ihan perusominaisuus, mutta jos vertaan itseäni moniin muihin ihmisiin, niin en mielestäni ole kaikkein itsekkäimmästä päästä. Toisinaan koen olevani jopa liiankin avulias. Voin antaa tästä esimerkin.
Olin vaatemyymälässä, jossa eräs hieman minua (joka käytän takkikokoa XL) isokokoisempi nainen valitteli myyjälle, miksi kaikki takit ovat niin pieniä. Myyjä sanoi, että kokoja on XS:stä XL:ään. Tuo ei pitänyt paikkaansa, sillä olin juuri katsonut takkia, jonka kokolapussa luki XXL. Menin naisen luokse ja sanoin, että tuolta rekistä löysin koon XXL. Nainen oli kiitollinen.
Olenko minä yhä edelleen mielestäsi itsekäs ja ilkeä?
En ehkä osannut valita sanojani oikein jugurttipurkkikeississä, mutta ilkeä ja erityisen itsekäs en ole.
Ap