Ihmettelen, että kassalle otetaan töihin tällaisia myyjiä
Olin eräässä ruokakaupassa ostoksilla. Olin mielestäni ottanut 8 kpl samanlaisia jugurtteja, mutta kassahihnalle latoessani huomasin, että yksi jugurteista olikin eri makua, josta en tykkää ollenkaan.
Tuli minun vuoroni maksaa ja sanoin kassatytölle, että "tämän minä jätän tähän" ja tyttö sanoi melkein loukkaantuneen kuuloisena "aha", pyöritteli jugurttia kädessään ja sanoi toiselle kassalle, joka oli juuri sulkemassa että hän veisi sen hyllyyn. Ei siinä mitään, mutta kassatyttö katsoi tätä kassapoikaa silmiään pyöritellen.
Olen kuullut tälläkin palstalla kassalla työskentelevien ärtymyksestä sellaisia asiakkaita kohtaan, jotka jättävät tuotteita pilaantumaan kassahihnan ympäristöön, kun päättävätkin jätttää ostamatta. Itse en koskaan näin ole tehnyt, joten halusin ojentaa tuon jugurtin kassatytölle, jotta hän tietää etten sitä osta. Jostain syystä kuitenkin se yliolkainen " aha" ja silmien pyörittely oli vain aika huonoa asiakaspalvelua. Hän sai minut tuntemaan tehneeni jotain väärää.
Vai olisiko minun pitänyt itse viedä jugurttipurkki takaisin hyllyyn, kun takanani oli muita asiakkaita? Olisin kyllä voinut näin tehdä, mutta en halunnut muiden joutua odottamaan ja uskoakseni näin voi tehdäkin, että jättää kassalle tuotteen kunhan ilmoittaa siitä kassahenkilölle.
Kassatyttö ei myöskään moikannut eikä kiittänyt. Eikö nuo kuulu kassalla työskentelevän perusjuttuihin? Saatan olla väärässä.
Kommentit (245)
Itse olen joskus jättänyt siihen kassanpäähän esim.säilykepurkkeja joita en ole koriin laittaessa huomannut menneen lyttyyn. Ja siinäpähän pyörittelevät silmiään, en mitään epäkelpoa ala ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä sanoit että otit vahingossa sellaisen maun jota et syö? Ja sanoit kiitos?
Ei kun "tämän minä jätän tähän". Mitä tohon edes voi muuta sanoa, kuin että aha?! :D "Kiva, kiitos."??? Vai häh? :D
Olen itse vienyt pois jos väärä tuote mutta käyn pienessä kaupassa. Olisit ap vähän selittänyt tilannetta.
Miksi tämä nyt meni ap:llä niin tunteisiin?
Kauppias maksaa jukurtin ja myyjä tuntee selkänahassaan sinun ja kaltaistesi aiheuttaman tuotehävikin.
Voin lukea tilanteen niin, että ilmoitit asiasta koppavasti, ja itseäsikin alkoi harmittaa kun kassatyöntekijä oikeutetusti ilmaisi sinulle, että käyttäydyt huonosti. Suoraanhan ei voi koppavaksi, ylimieliseksi juntiksi asiakasta kutsua. ;-)
Ap tässä mokasi. Turha kassaa alkaa syyttelemään.
Mietipä kassan näkökulmaa samaan tilanteeseen. Asiakas tulee 8 jogurttipurkin kanssa, joista 7 kelpaa, ja yhdestä ilmoitetaan, että "tämän minä jätän tähän". Eikä muuta.
*sirkkojen siritystä*
Huonoa asiakaspalveluahan tuo nyt on, hassua -mutta odotettavaa- että tässä nyt taas syytellään ap:ta.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä kassan näkökulmaa samaan tilanteeseen. Asiakas tulee 8 jogurttipurkin kanssa, joista 7 kelpaa, ja yhdestä ilmoitetaan, että "tämän minä jätän tähän". Eikä muuta.
*sirkkojen siritystä*
No minäpä mietin. Mielessäni saattaisin vaikka pyöritellä silmiäni mutta käyttäytyisin silti ystävällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä sanoit että otit vahingossa sellaisen maun jota et syö? Ja sanoit kiitos?
No en siinä hermostuksissani osannut muotoilla lausetta kuin suunnilleen noin. Pyrin aina täydellisyyteen ja vältän tekemästä virheitä, joten kun ensimmäisen kerran minulle sattui tällainen moka, olin niin hermostunut etten aluksi edes tiennyt mitä teen jugurtin kanssa. Olin jo oikeastaan jo lähdössä viemään sitä takaisin, mutta koska takanani oli muita, en sitten viitsinytkään ja nuo sanat olivat ensimmäiset, jotka siinä hötäkässä tulivat mieleen.
Ap
No ehkä sanoisin okei tai juu. Mutta onhan se parempi kassalla huomata asia kun vasta kotona ja lähteä mm valittamaan ja palauttelemaan tuotteita. Että minusta ihan kova tuossa vaiheessa jättää ostamatta. Ja plussat että jättää sen kassalle kuin hihnalle lojumaan tai kuivahyllyjen väliin. Näitäkin löytyy.
Voin vain kuvitella tilanteen. Ennen kuin myyjä on kerennyt tervehtimään, asiakas on tyrkyttänyt jugurttipurkkia. Ellei toinen kassa ei olisi ollut lähtemässä pois niin sille purkille olisi täytynyt soittaa hakija. Sitten itketään netissä huonoa palvelua vaikka peiliinkin voisi vilkaista.
Mitä väliä, mitä kassatyttö ajatteli yhdestä jogurttipurkista? Sitä paitsi silmien pyörittely on ihan normaalia, Ensitreffien Mari tekee sitä ja hän jos kuka on normaali, sanonut sen varmaan 100 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauppias maksaa jukurtin ja myyjä tuntee selkänahassaan sinun ja kaltaistesi aiheuttaman tuotehävikin.
Voin lukea tilanteen niin, että ilmoitit asiasta koppavasti, ja itseäsikin alkoi harmittaa kun kassatyöntekijä oikeutetusti ilmaisi sinulle, että käyttäydyt huonosti. Suoraanhan ei voi koppavaksi, ylimieliseksi juntiksi asiakasta kutsua. ;-)
Mitä hittoa? Tuskin se jugurtti pilalle ehti mennä sillä välin kun minä otin sen hyllystä, ojensin kassatytölle ja kassatyttö ojensi sen kassapojalle, joka lähti sitä heti viemään samalla kun vei kassalippaansa takahuoneeseen.
Ap
Teinit aloittelemassa työelämässä, eihän niille nyt saa mistään huomauttaa. No, kyllä kokemus hioo finnejä matalammiksi. :D
Minulle kerran eräs nainen alkoi huutaa kun laitoin suklaamunan kassan läpi ja se lähti vierimään alas hihnaa.. Hänen mukaansa heitin munaa ja katsoin häntä ja lastaan vihamielisesti.
En katsonut, lapsi oli minusta söpö. Toisen kerran kuulin naisen juttelevan kaverilleen, miten myyjät aina pyörittelevät silmiään kun hän ostaa pulskalle lapselleen karkkia vaikka heillä syödään terveellisesti pääasiallisesti.
Nainen siis syytti minua, koska hän tunsi syyllisyyttä ostaessaan karkkia lapselleen. Projisointia varmaan myös ap:n tapauksessa tuo tulkinta. Ei pysty myöntämään, että arvostus kassan "tyttöjä" (lapsityövoimaa?) kohtaan on nolla. Ei koe olevansa niin ilkeä kuin on ja heräämiskokemukset loukkaavat syvältä ap:n herkkää itsetuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en siinä hermostuksissani osannut muotoilla lausetta kuin suunnilleen noin. Pyrin aina täydellisyyteen ja vältän tekemästä virheitä, joten kun ensimmäisen kerran minulle sattui tällainen moka, olin niin hermostunut etten aluksi edes tiennyt mitä teen jugurtin kanssa. Olin jo oikeastaan jo lähdössä viemään sitä takaisin, mutta koska takanani oli muita, en sitten viitsinytkään ja nuo sanat olivat ensimmäiset, jotka siinä hötäkässä tulivat mieleen.
Ap
No teit juuri oikein, kassalla vaan asennevamma eikä oikein tajua rooliaan siinä työssä. Laita ehdottomasti palautetta kassan esimiehelle, mieluusti suoraan hänelle jos mahdollista, niin toivottavasti palvelu paranee tuolla kaupassa. :)
Mielestäni olisi ollut todella typerää sinun jumittaa koko kassa siihen siksi että sinun pitää itse palauttaa yksi purkki. Kaikille tapahtuu noita virheitä ja typerää olisi vaatia asiakas ostamaan tuote jonka on vahingossa ottanut väärin.
Kenenkään edes keskiverto älykään ihmisen ei pitäisi ajatella, että se on ok jättää kylmätuotteita kassalle, etenkään ruuhka aikaan. Ja kyllä sinun olisi itse pitänyt viedä se takaisin paikoille, jos et kerran osannut ottaa haluamaasi tuotetta. Joku jugurtti nyt ei vielä tunnu niin pahalta laittaa hävikkiin, mutta kun sun kaltaset ihmiset päättää myös jättää kokonaisia kaloja ja pakastekakkuja ynnä muuta hintavia tuotteita kassalle aivan surutta. (Pahimmillaan niitä jemmataan siihen kassan ympäristöön kaikkiin mahollisiin koloihin, joten joo mielummin anna se kassalle kun ala jemmaamaan jos on pakko olla kusipää)
Ei tarvitse olla ruuan suhteen niin rajoittunut. Jugurttejakin voi syödä muitakin kun aina sitä samaa. 7 samanlaisen jugurtin jälkeen voi jo syödä yhden toista makua.