Koulutettujen työttömien nöyryyttäminen höpökursseilla
Te keskukset olisi hyödyttöminä turhaa byrokratiaa pyörittävänä lopetettava top tykkänään. Rankaisumenetelmät työllisyyden saavuttamiseksi maassa, jossa on 600 000 ilman palkallisia tehtäviä - virkakoneistossa sitäkin enemmän ei tekemässä mtään hyödyllistä - ei 15 k avointa verkostomarkkinointipaikkaa vastaa tarjontaa.
Hyvä KIRJOITUS HESARISSA - naurettavat höpökurssit aikuisille ja pitkälle koulutetuille- pelkkä nöyryytyskö pohjavireenä vai oikeasti tyhmiä lapsellisella tavalla suhtautuvia ns kouluttajia?
Tämä ilman palkallisia tehtäviä olevien syyllistäminen a la nöyryttäminen on lopetettava ja tehtävä jotain paljon suurempia rakenteellisia muutoksia sekä koulutukseen että suoraan työllistämiseen esi m oppisopiuksin vaativiinkiin tehtviiin.
Kommentit (227)
Ohis: yhden työkkärin koulutuksen kouluttajana oli ihan outo muija, se olis sopinu päiväkotiin tai vanhusten kans työskentelemään alentavan asenteensa takia. Sitte koulutuksen päätteeksi meiltä pyydettiin palaute nimettömästi ja mehän kerrottiin mielipiteemme, joka ei ihan kovin mairitteleva ollut. No eikö joku työkkärin muija tule sinne meidän luokan (ja kouluttajan) eteen lukemaan ne palautteet ääneen ja niitä piti sitten tarkentaa, jolleivat olleet tarpeeksi tarkkoja :D Jos joku ei kehdannut omaa palautettaan kommentoida, niin se jätettiin vähän niin kun huomiotta.
Luultiin että ne pyytää nimettömän palautteen koulutuksen kehittämistä varten, mutta p'skan piiput! Tuskin kukaan olis antanut rehellistä palautetta, jos olis tiennyt että siitä pitää sille opettajalle ja työkkärin tädille vielä omin kasvoin selitellä.
Kyllä tämä työttömien ilmaistyö on tullut jo selväksi. Työttömät työnnetään karenssin uhalla ilmaiseksi töihin kuntien sakkomaksujen takia, koska hallitus peittelee osaamattomuuttaan ja vääristelee tilastoja. Koska hallitus eroaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sain duunia ilman te toimistojen tätien tarjomia höpökursseja, ilme tädillä oli näkemisenarvoinen. Kai sanoit, että voisit saada palkkatukea! Että voisitko mainostaa, että tulet halvemmalla!! Geeeeeeeshs... mikä tunne, kun asiakas lipuu pois nöyryyttämisen ringistä eikä edes ota palkkatukea vastaan, koska se palkataan TÄYSIMÄÄRÄISENÄ?!!
Te-keskuksessa työskentelee aikalailla väestö, joilla ei tieto eikä taito kovin pitkälle muualle riitä.
Happamia sitruunoita joka naamalla.
Aika jännä, että sait ajan te-toimistoon vain kertoaksesi tuon. Muutenhan ei niitä te-toimiston virkailijoita näe.
Vai olisiko sittenkin niin, että näin anonyymisti pikkuisen valehtelit?
Ihan käytäväpuhe oli tuolloin kyseessä, kun jotain oli asioitavaa työkkärissä. Eli näin huikkasi minulle te toimistotäti. Ihan totta joka sana. Et suinkaan satu olemaan itse kenties te täti? LOL
Mitä ihmeen asioitavaa työkkärissä on, jos sinulla oli työpaikka?
Mä ainakin kun oon työllistynyt, niin oon vienyt työkkäriin työsopparin kopioitavaksi, että saavat faktatietoa että miksi en enää ole työtön työnhakija, eivätkä pommita kirjeillä ja vaatimuksilla aktivointitoimiin. Helpompi niin,kun se työssäolo täytyy kuitenkin todistaa emmin tai myöhemmin, jättävät sit heti rauhaan. Vaikka eipä nillä niiden "karenssin uhalla" kirjeillä ole merkitystä jos on töissä, mut kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin taannoin TE-virkailijalta, onko suunnitelmissa järjestää työttömille työnhakijoille tietotekniikkakursseja, joilla voisi päivittää taitonsa/opetella käyttämään vaikkapa tavanomaisimpia tietokoneohjelmia tms., koska nykyään sekä työnhaussa että työelämässä on em. taidoille käyttöä. Sain vastauksen, ettei suunnitelmissa ole järjestää tuollaisia kursseja. Veikkaan, että yhtenä osasyynä tuollaisten kurssien "tarpeettomuuteen" on se, että työllisyyskursseilla rikastuvat yritykset eivät halua käyttää rahaa kalliisiin tilavuokriin ja/tai tietokoneisiin. Laululeikit voi järjestää missä vain ja niissä kuluvat ainoastaan osallistujien sukanpohjat. Itse olen opiskellut "laulua, leikkiä ja liikuntaa" peruskoulusta kahden ammattitutkinnon kautta yliopistoon, joten haluaisin vaihteeksi jotain muuta kurssitusta kuin luottamusleikkejä ja muuta p*skaa.
Yksi kurssi, jolla suoritetaan alallani vaadittava osaamisnäyttö, on jo lyhyen ajan sisällä toisen kerran tarjolla, ja hakijoita on taas kolme kertaa enemmän kuin kurssipaikkoja. Porukka ei näköjään vähentynyt yhtään, vaikka ekalla kurssilla oli sama määrä hakijoita. Tieto kurssista on varmaan kiirinyt kauemmaksikin. En päässyt tälläkään kertaa mukaan. Saa nähdä, tuleeko tarjolle kolmatta kurssia.
Ostan työvoimakoulutuksia ja joudun nyt kertomaan sinulle, että olet väärässä oletuksesi kanssa. Kyse ei ole siitä, että kouluttaja joutuisi investoimaan koneisiin ja tiloihin vaan siitä, että haluamiasi kursseja on tarjolla vapailla markkinoilla vaikka miten paljon. Ei siten ole järkevää hankkia jotain, mitä jo on olemassa ja minne voi hakeutua, kunhan vain viitsii. Työtön saa opiskella sen 5 op/kk varsin huolettomasti, ei tarvitse odotella, että yhteiskunta maksaa kaiken.
On cv-kurssejakin netti pullollaan. Varmasti myös kättely - ja keskustelukursseja löytyy.
En tiedä, onko tilanne muuttunut, mutta 90- ja 2000-luvulla alkpuolella työttömiä kouluttivat sellaiset tyypit, joista ei mihinkään oikeisiin töihin olisi ollut. Olin työttömänä useaan otteeseen ja hölmönä kuvittelin kurssilta saavani jotain oppia ja mahdollisuuksia työllistyä, joten kävin useamman kurssin. "Paras" oli se, joka tuli aamuisin puoli tuntia myöhässä ja jätti meidän keskenämme tekemään tehtäviä, koska hänen piti esim. lähteä kampaajalle (mies!). Eikä sitten enää näkynytkään koko päivänä, jos aika kampaajalle oli kahdelta iltapäivällä, kurssi loppui puoli neljä. Jokunen helmi oli, mutta he työllistyivät hyvin nopeasti oikeisiin töihin. Joskus kursseja on ostettu oikeilta oppilaitokselta ja ne ovat olleet vähän parempia, mutta osa opettajista suhtautui nuivasti meihin vain siksi, koska olimme työttömiä. Kouluttauduin uudelle alalle ja vaihdoin paikkakuntaa sellaiselle, missä ei työttömyysrasite näy, niin nyt olen vakitöissä ollut jo viisi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten tässä jankataan koulutuksesta. Koulutuksella on merkitystä silloin kun tehdään sitä vastaavaa työtä. Jos oman alan töitä ei ole, niin koulutettu on täysin samalla viivalla kaikkien muidenkin kanssa. Ottakaa jo se tohtorinhattu pois p*rseestä ja tajutkaa että ihmisiä täällä kaikki ollaan.
mene amis takas kouluun. tai suorita edes se peruskoulu loppuun...
Vierailija kirjoitti:
Ollessani höpökurssilla vein sinne kauan sitten tekemäni ysinkertaisen perusperus-cv:n. Sitä sitten kehuttiin hyväksi, vaikka siinä ei ollut mitään hienoa eikä innovatiivista. En siis oppinut kurssilla mitään. Kaikkien ajanhukkaa. No vetäjä sai tietysti palkkaa, mutta luulisi, että hänellekin olisi ollut mielekkäämpää pitää kurssia, jonka tuloksena on jokin muutos.
Höpökurssilla ollessani hoksasin, että koulutuksen järjestänyt firma haki osa-aikaista kouluttajaa. Kävelin yhteyshenkilön toimistoon hakemaan ja jopa sain homman. Tämä poiki puskaradion kautta sitten muitakin osa-aikahommia muista koulutusfirmoista, kunnes löysin oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sain duunia ilman te toimistojen tätien tarjomia höpökursseja, ilme tädillä oli näkemisenarvoinen. Kai sanoit, että voisit saada palkkatukea! Että voisitko mainostaa, että tulet halvemmalla!! Geeeeeeeshs... mikä tunne, kun asiakas lipuu pois nöyryyttämisen ringistä eikä edes ota palkkatukea vastaan, koska se palkataan TÄYSIMÄÄRÄISENÄ?!!
Te-keskuksessa työskentelee aikalailla väestö, joilla ei tieto eikä taito kovin pitkälle muualle riitä.
Happamia sitruunoita joka naamalla.
Aika jännä, että sait ajan te-toimistoon vain kertoaksesi tuon. Muutenhan ei niitä te-toimiston virkailijoita näe.
Vai olisiko sittenkin niin, että näin anonyymisti pikkuisen valehtelit?
Ihan käytäväpuhe oli tuolloin kyseessä, kun jotain oli asioitavaa työkkärissä. Eli näin huikkasi minulle te toimistotäti. Ihan totta joka sana. Et suinkaan satu olemaan itse kenties te täti? LOL
Mitä ihmeen asioitavaa työkkärissä on, jos sinulla oli työpaikka?
Mä ainakin kun oon työllistynyt, niin oon vienyt työkkäriin työsopparin kopioitavaksi, että saavat faktatietoa että miksi en enää ole työtön työnhakija, eivätkä pommita kirjeillä ja vaatimuksilla aktivointitoimiin. Helpompi niin,kun se työssäolo täytyy kuitenkin todistaa emmin tai myöhemmin, jättävät sit heti rauhaan. Vaikka eipä nillä niiden "karenssin uhalla" kirjeillä ole merkitystä jos on töissä, mut kuitenkin.
BINGO!!!!!1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollessani höpökurssilla vein sinne kauan sitten tekemäni ysinkertaisen perusperus-cv:n. Sitä sitten kehuttiin hyväksi, vaikka siinä ei ollut mitään hienoa eikä innovatiivista. En siis oppinut kurssilla mitään. Kaikkien ajanhukkaa. No vetäjä sai tietysti palkkaa, mutta luulisi, että hänellekin olisi ollut mielekkäämpää pitää kurssia, jonka tuloksena on jokin muutos.
Höpökurssilla ollessani hoksasin, että koulutuksen järjestänyt firma haki osa-aikaista kouluttajaa. Kävelin yhteyshenkilön toimistoon hakemaan ja jopa sain homman. Tämä poiki puskaradion kautta sitten muitakin osa-aikahommia muista koulutusfirmoista, kunnes löysin oikeaa työtä.
ei ihme, jos ne kouluttajat vaikuttavat kuin pystymetsästä reväistyiltä. sinnehän voi hakeutua kuka tahansa tauno taikka liisa. suoraan työkkärijonosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saitko mitään perehdytystä työhön?
Vierailija kirjoitti:
Mulle neuvottiin tuolla cv:n teko kurssilla tekemään "erilainen ja hyvä cv ja työhakemus". Käskettiin jättää pois kaikki ne asiat jotka iltalehden jutussa oli otsikoitu "nämä tiedot työhakemuksessa kiinnostavat eniten työnantajaa"
Sillä ei ole paskankaan väliä tiettyjen reunaehtojen täytyttyä. Itse olen tehnyt töissä sivuhommina www-sivusuunnittelua, kun sellainen taito tuli opeteltua (ei kiitos te-toimiston) ja visuaalisesti cv oli myös samaa luokkaa, kun keskivertotallaaja osasi juuri ja juuri käynnistää wordin. Loppujen lopuksi työnantaja käytännössä valitsi harvoista haastatteluun kutsutuista kokeneimman. Monta miellyttävää työhaastattelukäyntiä tuli koettua, mutta kakkoseksi tai kolmoseksi jääminen oli laiha lohtu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten tässä jankataan koulutuksesta. Koulutuksella on merkitystä silloin kun tehdään sitä vastaavaa työtä. Jos oman alan töitä ei ole, niin koulutettu on täysin samalla viivalla kaikkien muidenkin kanssa. Ottakaa jo se tohtorinhattu pois p*rseestä ja tajutkaa että ihmisiä täällä kaikki ollaan.
Minä olen korkeakoulutettu, mutta en silti kuvittele olevani muiden ihmisten yläpuolella. Jos oman alan työt loppuu, niin teen ihan samoin kuin kaikki muutkin, teen niitä hommia joita on tarjolla tai kouluttaudun uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Olisiko pitänyt? Joskus pitää olla ns. "munaa" kysyä röyhkeästi, vaikka varsinainen tutkinto olisi joltain muulta alalta. Huomattavasti suopeammin suhtaudutaan tällaiseen lateraaliseen akateemiseen liikkumiseen kuin yrittämiseen laskea rimaa ja yritykseen hakea vähemmän vaativia oman alan töitä. Toisin sanoen olet ylikoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen korkeakoulutettu, mutta en silti kuvittele olevani muiden ihmisten yläpuolella. Jos oman alan työt loppuu, niin teen ihan samoin kuin kaikki muutkin, teen niitä hommia joita on tarjolla tai kouluttaudun uudelleen.
Tämän työttömyysongelman ydin on juuri se, että hommia ei ole tarjolla. Kaikki ammattikoulun ja korkeakoulun käyneet, jotka tietävät jotain tästä yhteiskunnasta, ymmärtävät sen.
Työkkärin kannattaisi tarkistaa työnhakijan työhakemuksen ja cv:n kirjoitustaito ihan vaikkapa pyytämällä sellaiset näytille heti työttömyyden alussa. Ei tarvitsisi istuttaa ihmisiä turhan päiten kursseilla opettelemassa asiaa, jonka jo entuudestaan hallitsevat täysin. Ai mutta ei kannattaisikaan, koska sittenhän olisi tilastoissa liikaa työttömiä ja työttömyysbisneksessä menisi joillain hyvillä veljillä rahahanat kiinni.
Siinä menee yhden keskituloisen veronmaksajan koko vuoden verot yhden tuollaisen 10-20 hengen työkkärikurssin maksamiseen ja niitä kursseja järjestetään ympäri maata ihan tauotta.
Täällä taitaa päivystää te-toimiston ns. virkailijoita. Kaikki kyseistä puljun toimintaa kritisoivat viestit katoavat. Varsinkin ne, jotka ymmärtävät toiminnasta. Te-keskus työntää kaikki tietyn ajan työttömänä olleet näihin ilmaisiin ,orjapaikkoihin. Koska kunta joutuu maksamaan sakkoa tietyn ajan työttöminä olleista. Tämä sakkomaksu on syy, miksi kaikki työttömät pakoitetaan karenssin uhalla orjatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Olisiko pitänyt? Joskus pitää olla ns. "munaa" kysyä röyhkeästi, vaikka varsinainen tutkinto olisi joltain muulta alalta. Huomattavasti suopeammin suhtaudutaan tällaiseen lateraaliseen akateemiseen liikkumiseen kuin yrittämiseen laskea rimaa ja yritykseen hakea vähemmän vaativia oman alan töitä. Toisin sanoen olet ylikoulutettu.
uh huh
vedit sitten pupuleikkejä ihan intuitiolla?
alkaa taso paljastua pikku hiljaa
Vierailija kirjoitti:
vedit sitten pupuleikkejä ihan intuitiolla?
alkaa taso paljastua pikku hiljaa
Olin atk-kouluttaja muodollisena pätevyytenä joku lukiokurssi 80-luvun puolella, jolloin oli olemassa joku ms-dos versio 3.0.
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä on ollut uravalmennuksessa eli miten moni jo ennen kurssia sanoo, että ei ole mun juttu?
Koska 80% sanoo uravalmennuksen jälkeen, että suunnilleen parasta, mitä on tarjottu. Uskomattoman moni työllistyy, opitaan olemaan työhaastattelussa, tekemään videohakemuksia, korjaamaan LinkedIn -profiilia jne. Uskomattoman moni tohtori ei ole tajunnut, miten verkostoidutaan ja nimenomaan näytetään se. Mitä iloa on muinaisesta insinöörikaverista, jos ei ole tajunnut, että enemmän hyötyä olisi professoreista.
Ja missä ihmeessä muualla pääsee tutustumaan 10 oman alan työpaikkaan, käymään juttelemassa niiden rekrytoijien kanssa ilman, että itse täytyy otta yhteyttä?
Minä olen ollut uravalmennuksessa vajaa vuosi sitten. Siitä ei ollut mitään hyötyä, ei yhtään mitään. Kurssi oli juuri senkaltainen pulleat ponit -kurssi kuin mistä täälläkin palstalla on saanut lukea. Tutustumiskäynnit kuitattiin kaikille avoimilla rekrymessuilla, mikä oli mielestäni hyvä asia, koska en näe miten rekrytoijat saisivat minusta paremman kuvan jos joku valmentaja saattelee minut kontaktiin heidän kanssaan sen sijaan että omatoimisesti ottaisin yhteyttä. Luojan kiitos olen nyt töissä, eikä tarvitse pelätä maineen menettämistä mokomien holhoustoimien takia.