Koulutettujen työttömien nöyryyttäminen höpökursseilla
Te keskukset olisi hyödyttöminä turhaa byrokratiaa pyörittävänä lopetettava top tykkänään. Rankaisumenetelmät työllisyyden saavuttamiseksi maassa, jossa on 600 000 ilman palkallisia tehtäviä - virkakoneistossa sitäkin enemmän ei tekemässä mtään hyödyllistä - ei 15 k avointa verkostomarkkinointipaikkaa vastaa tarjontaa.
Hyvä KIRJOITUS HESARISSA - naurettavat höpökurssit aikuisille ja pitkälle koulutetuille- pelkkä nöyryytyskö pohjavireenä vai oikeasti tyhmiä lapsellisella tavalla suhtautuvia ns kouluttajia?
Tämä ilman palkallisia tehtäviä olevien syyllistäminen a la nöyryttäminen on lopetettava ja tehtävä jotain paljon suurempia rakenteellisia muutoksia sekä koulutukseen että suoraan työllistämiseen esi m oppisopiuksin vaativiinkiin tehtviiin.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin taannoin TE-virkailijalta, onko suunnitelmissa järjestää työttömille työnhakijoille tietotekniikkakursseja, joilla voisi päivittää taitonsa/opetella käyttämään vaikkapa tavanomaisimpia tietokoneohjelmia tms., koska nykyään sekä työnhaussa että työelämässä on em. taidoille käyttöä. Sain vastauksen, ettei suunnitelmissa ole järjestää tuollaisia kursseja. Veikkaan, että yhtenä osasyynä tuollaisten kurssien "tarpeettomuuteen" on se, että työllisyyskursseilla rikastuvat yritykset eivät halua käyttää rahaa kalliisiin tilavuokriin ja/tai tietokoneisiin. Laululeikit voi järjestää missä vain ja niissä kuluvat ainoastaan osallistujien sukanpohjat. Itse olen opiskellut "laulua, leikkiä ja liikuntaa" peruskoulusta kahden ammattitutkinnon kautta yliopistoon, joten haluaisin vaihteeksi jotain muuta kurssitusta kuin luottamusleikkejä ja muuta p*skaa.
Yksi kurssi, jolla suoritetaan alallani vaadittava osaamisnäyttö, on jo lyhyen ajan sisällä toisen kerran tarjolla, ja hakijoita on taas kolme kertaa enemmän kuin kurssipaikkoja. Porukka ei näköjään vähentynyt yhtään, vaikka ekalla kurssilla oli sama määrä hakijoita. Tieto kurssista on varmaan kiirinyt kauemmaksikin. En päässyt tälläkään kertaa mukaan. Saa nähdä, tuleeko tarjolle kolmatta kurssia.
Ostan työvoimakoulutuksia ja joudun nyt kertomaan sinulle, että olet väärässä oletuksesi kanssa. Kyse ei ole siitä, että kouluttaja joutuisi investoimaan koneisiin ja tiloihin vaan siitä, että haluamiasi kursseja on tarjolla vapailla markkinoilla vaikka miten paljon. Ei siten ole järkevää hankkia jotain, mitä jo on olemassa ja minne voi hakeutua, kunhan vain viitsii. Työtön saa opiskella sen 5 op/kk varsin huolettomasti, ei tarvitse odotella, että yhteiskunta maksaa kaiken.
Missä muka voi opetella ilman kustannuksia tietokoneenkäyttötaitoja? Kansalaisopistoissako, aika harvassa on kurssit siellä, eikä nekään ilmaisia. Jos nyt puhutaan siis jostain perus tekstinkäsittely/excel/powerpoint tms. -kursseista. Avoimissa korkeakouluissa ja yksityisillä toimijoilla on juu kaikenlaista, mutta ne maksut on monelle työttömälle liikaa.
Sen sijaan, että julkisin varoin ostettaisiin koulutuksia, joille on tarvetta ja kysyntää on ilmeisesti järkevämpää ostaa koulutuksia joille ei ole tarvetta eikä kysyntää? Ihan vain sen takia, että vapailla markkinoilla on niitä tarpeellisia koulutuksia olemassa, vaikkakaan ei kohderyhmän saavutettavissa? Miksi luulet työttömien kyselevän niiden tietotekniikkakoulutusten perään ja miksi kaikki TE-palveluiden järjestämät ko. kurssit ovat aina täynnä ja porukkaa jonossa?
Tsiisus mitä logiikkaa...
Mä nyt en ole sen kummempi kuin yo ja markkinointisihteeri, töitä takana 20 vuotta. 2006 mua alettiin aktivoida, vaikka etsin töitä, mutten saanut niitä mm yksinhuoltajuuteni vuoksi, kaksi pientä lasta. Hermostuin tähän aktivoimiseen ja työtoimintojen lupailemiseen niin, että otin loparit koko TE-toimistosta. Olin saanut hieman perintöä, jolla elimme monta vuotta. Koin tuon aktivoimisen ja työtoiminnan kautta auttamisen niin alentavaksi, etten osaa edes sitä kertoa. Oksennus nousee vieläkin kurkkuun.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston aktivointikurssit ovat turhia koulutetuille ja työhön aidosti tahtoville. Osaamme laatia CV:n ja hakea työpaikkoja, joten työvoimatoimistolta tarvittaisiin vain suorarekrytointipalvelua tai akateemisille aloille räätälöityä omaa oppisopimuskoulutusta. Sellaista, mistä työantaja
kuin työntekijä hyötyisivät huomattavasti enemmän.On järjetöntä, että TE-toimisto estää sinun oma-aloitteista kouluttautumista sopivammalle alalle. Karenssit pitäisi poistaa kokonaan, sillä eivät sellaiset
motivoituneiden työnhakijoiden rankaisumenetelmät kuulu nykyaikaan.Tarvitaan ennen muuta TE-keskusten toimintojen aktivoimista ja muuttamista! Täysin erilaista palvelua, kiitos! Ei haastatteluja, ei karensseja. Vain suorarekrytointia ja kaikilla koulutustasoilla oppisopimuksella perehtymistä vaativiinkin tehtäviin.
Jopa yksityiset rekrytointifirmat toimivat tehokkaammin kuin hyötysuhteeltaan kehnoksi jämähtänyt TE-keskusten organisaatio.
Kyllä, resurssit voisi kohdistaa työpaikan löytämiseen ja järjestää kurssitusta ym. vain sitä tarvitseville. Työttömyyden pitkittyessä katsottaisiin sitten asiaa uudelleen.
Niin. Mikä on TE keskusten funktio? Nehän eivät keskity oleelliseen lainkaan eli sen työpaikan solmimissuhteen löytymiseen töidenhakijan ja firmojen välillä. Heillä ei ole tarjota muuta kuin kuulustelun tapaisia ''tyoelämäpalveluja'' ja näitä höpökursseja, joissa aikuisille naisille kerrotaan,, miten esim kannattaa vaihtaa lakanat ja tuulettaa makuuhuone. Ihan oikeasti nyt!! Jotain järjen käyttöä?! Jos tällaiset luennot olisivat esitetty 14-15-vuotiaille, ymmärrettäisiin - Joojoo, on tärkeää - että muista pestä vuodevaatteet. Ja uni on tärkeää. Ihanko totta?
Järjestään mitä palstalla lukee, on se että aikusia ihmisiä juoksutetaan järjettömillä kurssitarjonnalla - joiden ei ole mitenkään tarkoitus työllisyyttä edistää - vain antaa työkkäritädeille merkintä - että jojoo on aktivoitu ja täten kunta voi välttyä ns työttömyydestä sakottamisella. Sehän tässä on takana. Kannattaa googlata. Kun saadaan ''aktivoinnilla'' katkaistua työttömyysaika, niin kunta välttyy ''rangaistusmaksuilta''. Ilman palkkaduuneja olevat ihmiset nähdään vain harmaana massana, jota voi kohdella kuin idiootteja.
Se että maassa on suurtyöttömyys - ihan vaan siksi, että firmat laittaa tuhansia ihmisiä kerralla pois - kuten nyt vaikkapa Nordea 6000- automatisoitumisen nimissä - ei tee ihmisistä yhtäkkiä jotain lasten tasolla olevia dillejä. Tai mikä tahansa muu pitkän koulutushistorian omaavatyksilöt.
Jos kurssit eivät edes pyri tarjoamaan mitää worthwile - olisiko aika nousta julkiseen kapinaan kaikkien heidän - joita karenssien uhalla - (ja jos ei voi rahallisen tilanteen takia edes tästä almusta kieltäytyä - minkä takia heitä ehkä kohdellaankin niin nöryyttävästi)näille höpökursseille pakotetaan.
Oikeasti 600 000 työtöntä vähintään monen eri kokemuspiirin alalta - varmasti myös down shiftaajia (toisaalta moni päätyy siksi ihan vaan säilyttääkseen ihmisarvonsa ja sen, että ei todellakaan tarvitse olla määriteltävissä jonkun duunin kautta).
Ihminen on kaikkea muuta kuin jonkun ulkoisen voiman ohjauksessa oleva nappula. Jota te keskuksen voimat ohjailee. Toki te tädit haluaisivat nähdä itsensä toisin.
Pupu istui maassa, torkkuen.. torkkueeeen.. Mikäs sullon jänönen, kun et enää hyppeleee... Hyppää POIS, hyppää POISSS - HYPPPPPPÄÄÄÄÄÄ POOOOOOOOOOOOOIS!!! :)
Hypätkää kaikki POIS!! ;) Palkkaduunia vailla olevat! UNITE!111
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mikä on TE keskusten funktio? Nehän eivät keskity oleelliseen lainkaan eli sen työpaikan solmimissuhteen löytymiseen töidenhakijan ja firmojen välillä. Heillä ei ole tarjota muuta kuin kuulustelun tapaisia ''tyoelämäpalveluja'' ja näitä höpökursseja, joissa aikuisille naisille kerrotaan,, miten esim kannattaa vaihtaa lakanat ja tuulettaa makuuhuone. Ihan oikeasti nyt!! Jotain järjen käyttöä?! Jos tällaiset luennot olisivat esitetty 14-15-vuotiaille, ymmärrettäisiin - Joojoo, on tärkeää - että muista pestä vuodevaatteet. Ja uni on tärkeää. Ihanko totta?
Järjestään mitä palstalla lukee, on se että aikusia ihmisiä juoksutetaan järjettömillä kurssitarjonnalla - joiden ei ole mitenkään tarkoitus työllisyyttä edistää - vain antaa työkkäritädeille merkintä - että jojoo on aktivoitu ja täten kunta voi välttyä ns työttömyydestä sakottamisella. Sehän tässä on takana. Kannattaa googlata. Kun saadaan ''aktivoinnilla'' katkaistua työttömyysaika, niin kunta välttyy ''rangaistusmaksuilta''. Ilman palkkaduuneja olevat ihmiset nähdään vain harmaana massana, jota voi kohdella kuin idiootteja.
Se että maassa on suurtyöttömyys - ihan vaan siksi, että firmat laittaa tuhansia ihmisiä kerralla pois - kuten nyt vaikkapa Nordea 6000- automatisoitumisen nimissä - ei tee ihmisistä yhtäkkiä jotain lasten tasolla olevia dillejä. Tai mikä tahansa muu pitkän koulutushistorian omaavatyksilöt.
Jos kurssit eivät edes pyri tarjoamaan mitää worthwile - olisiko aika nousta julkiseen kapinaan kaikkien heidän - joita karenssien uhalla - (ja jos ei voi rahallisen tilanteen takia edes tästä almusta kieltäytyä - minkä takia heitä ehkä kohdellaankin niin nöryyttävästi)näille höpökursseille pakotetaan.
Oikeasti 600 000 työtöntä vähintään monen eri kokemuspiirin alalta - varmasti myös down shiftaajia (toisaalta moni päätyy siksi ihan vaan säilyttääkseen ihmisarvonsa ja sen, että ei todellakaan tarvitse olla määriteltävissä jonkun duunin kautta).
Ihminen on kaikkea muuta kuin jonkun ulkoisen voiman ohjauksessa oleva nappula. Jota te keskuksen voimat ohjailee. Toki te tädit haluaisivat nähdä itsensä toisin.
Ihan muistutuksena: Nordea irtisanoo yhteensä 6000, ei siis vain Suomesta.
Toiseksi jo päädyit kurssille, jossa kerrotaan unen tärkeydestä, niin sinut on todennäköisesti arvioitu moniammatillisen palvelun tarvitsijaksi. Teitäkin löytyy kymmeniä tuhansia eikä kaikkia voida työkkärissä auttaa.
Työttömät ovat pääsääntöisesti lukutaidottomia. Tässä muistutuksena olennaisimmat lainkohdat:
Työttömän työnhakijan yleiset velvollisuudet
Työttömän työnhakijan yleisenä velvollisuutena on hakea työtä ja koulutusta. Työtön työnhakija on myös velvollinen osallistumaan työnhakijan haastatteluihin sekä työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimiseen ja tarkistamiseen.
Työtön työnhakija, jonka kanssa on laadittu työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma, on velvollinen toteuttamaan suunnitelmaansa sekä hakeutumaan ja osallistumaan suunnitelmassa sovittuihin palveluihin, jotka tukevat hänen työnhakuaan ja edistävät hänen työmarkkinavalmiuksiaan ja työllistymistään. Työtön työnhakija on lisäksi velvollinen suunnitelmassa sovitussa määräajassa ja tavalla ilmoittamaan työ- ja elinkeinoviranomaiselle, miten hän on toteuttanut suunnitelmaa.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen velvollisuuksien vastaisen menettelyn vaikutuksesta henkilön oikeuteen saada työttömyysetuutta säädetään työttömyysturvalaissa.
Työ- ja elinkeinoviranomaisen velvollisuudet
Työ- ja elinkeinoviranomaisen on tarjottava työtä ja koulutusta sekä järjestettävä työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan sisältyviä palveluja työ- ja elinkeinoviranomaisen käytettäväksi osoitettujen määrärahojen rajoissa. Työ- ja elinkeinoviranomaisen on myös seurattava työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman toteutumista ja osaltaan huolehdittava palveluprosessin etenemisestä.
lol edellisen kirjoittajan kommentti. sattuiko noin kovaa. taisi olla itse työkkärin täti tai kyseisten ''kurssien'' järkkääjä. uuuh. vähän yritystä sinne!
Minä olen ollut työkkärin työnhakukurssilla ja se oli kyllä yllättävän hyvä. Se ei ollut pelkkää CV:n tekemistä, vaan siinä käytiin osaavan kouluttajan toimesta läpi koko hakemusprosessia. Sieltä sai hyviä työkaluja jatkoa varten ja luvattiin myös, että saa olla yhteydessä jos on kysyttävää johonkin tiettyyn hakuun liittyen.
Mutta tuo oli viikon kurssi ja hyvä niin. Kuukausi samanlaista olisi ihan liioittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle neuvottiin tuolla cv:n teko kurssilla tekemään "erilainen ja hyvä cv ja työhakemus". Käskettiin jättää pois kaikki ne asiat jotka iltalehden jutussa oli otsikoitu "nämä tiedot työhakemuksessa kiinnostavat eniten työnantajaa"
Sillä ei ole paskankaan väliä tiettyjen reunaehtojen täytyttyä. Itse olen tehnyt töissä sivuhommina www-sivusuunnittelua, kun sellainen taito tuli opeteltua (ei kiitos te-toimiston) ja visuaalisesti cv oli myös samaa luokkaa, kun keskivertotallaaja osasi juuri ja juuri käynnistää wordin. Loppujen lopuksi työnantaja käytännössä valitsi harvoista haastatteluun kutsutuista kokeneimman. Monta miellyttävää työhaastattelukäyntiä tuli koettua, mutta kakkoseksi tai kolmoseksi jääminen oli laiha lohtu.
Juu, aika monta työpaikkaa olen löytänyt ihan itse kirjoitetulla hakemuksella ja cv:nkin olen siihen mukaan liittänyt, ei kovin vaikeaa ole listata työpaikat joissa on ollut, lisäksi netistä löytyy ohjeita jos niitä tarvitsee, eli mitään uutta en tuolla cv:n tekokurssilla oppinut.
Kurssin vetäjä oli vaan kopioinut lehdistä juttuja ja tulostanut netistä jotain ohjeita tai pohjia muodollisen tai vapaamuotoisen hakemuksen tekemiseen ja esimerkkejä miten tehdään cv.
Tuo kurssi oli niin turha, koska ne kaikki samat ohjeet, ja enemmänkin, löytyy netistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan muistutuksena: Nordea irtisanoo yhteensä 6000, ei siis vain Suomesta.
Toiseksi jo päädyit kurssille, jossa kerrotaan unen tärkeydestä, niin sinut on todennäköisesti arvioitu moniammatillisen palvelun tarvitsijaksi. Teitäkin löytyy kymmeniä tuhansia eikä kaikkia voida työkkärissä auttaa.
Työttömät ovat pääsääntöisesti lukutaidottomia. Tässä muistutuksena olennaisimmat lainkohdat:
Työttömän työnhakijan yleiset velvollisuudet
Työttömän työnhakijan yleisenä velvollisuutena on hakea työtä ja koulutusta. Työtön työnhakija on myös velvollinen osallistumaan työnhakijan haastatteluihin sekä työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimiseen ja tarkistamiseen.
Työtön työnhakija, jonka kanssa on laadittu työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma, on velvollinen toteuttamaan suunnitelmaansa sekä hakeutumaan ja osallistumaan suunnitelmassa sovittuihin palveluihin, jotka tukevat hänen työnhakuaan ja edistävät hänen työmarkkinavalmiuksiaan ja työllistymistään. Työtön työnhakija on lisäksi velvollinen suunnitelmassa sovitussa määräajassa ja tavalla ilmoittamaan työ- ja elinkeinoviranomaiselle, miten hän on toteuttanut suunnitelmaa.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen velvollisuuksien vastaisen menettelyn vaikutuksesta henkilön oikeuteen saada työttömyysetuutta säädetään työttömyysturvalaissa.
Työ- ja elinkeinoviranomaisen velvollisuudet
Työ- ja elinkeinoviranomaisen on tarjottava työtä ja koulutusta sekä järjestettävä työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan sisältyviä palveluja työ- ja elinkeinoviranomaisen käytettäväksi osoitettujen määrärahojen rajoissa. Työ- ja elinkeinoviranomaisen on myös seurattava työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman toteutumista ja osaltaan huolehdittava palveluprosessin etenemisestä.
Ehkä myös mä sit olen lukutaidoton ja avun tarpeessa kun mullekki unen tärkeydestä saarnattiin, kun tuollaiselle kurssille jouduin, mut jätin sen kesken kun työllistyin, ihan oman aktiivisuuden ansiosta. Toivottavasti tärkeää apua ei ole nyt mennyt multa ohi, kun oon jo melkein 3 vuotta tehnyt 40-50 tuntista työviikkoa ja herätys on aikaisin, olen siis se kommentoija joka herää kurssin ohjaajan mielestä "väärin", kun laittaa aamulla kellon soimaan ja nousee ylös. Kun ei se kuulemma oikeasti niin helppoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä on ollut uravalmennuksessa eli miten moni jo ennen kurssia sanoo, että ei ole mun juttu?
Koska 80% sanoo uravalmennuksen jälkeen, että suunnilleen parasta, mitä on tarjottu. Uskomattoman moni työllistyy, opitaan olemaan työhaastattelussa, tekemään videohakemuksia, korjaamaan LinkedIn -profiilia jne. Uskomattoman moni tohtori ei ole tajunnut, miten verkostoidutaan ja nimenomaan näytetään se. Mitä iloa on muinaisesta insinöörikaverista, jos ei ole tajunnut, että enemmän hyötyä olisi professoreista.
Ja missä ihmeessä muualla pääsee tutustumaan 10 oman alan työpaikkaan, käymään juttelemassa niiden rekrytoijien kanssa ilman, että itse täytyy otta yhteyttä?
Minä olen ollut uravalmennuksessa vajaa vuosi sitten. Siitä ei ollut mitään hyötyä, ei yhtään mitään. Kurssi oli juuri senkaltainen pulleat ponit -kurssi kuin mistä täälläkin palstalla on saanut lukea. Tutustumiskäynnit kuitattiin kaikille avoimilla rekrymessuilla, mikä oli mielestäni hyvä asia, koska en näe miten rekrytoijat saisivat minusta paremman kuvan jos joku valmentaja saattelee minut kontaktiin heidän kanssaan sen sijaan että omatoimisesti ottaisin yhteyttä. Luojan kiitos olen nyt töissä, eikä tarvitse pelätä maineen menettämistä mokomien holhoustoimien takia.
Sama.
Työnantaja ei varmaan katso hyvällä jos sinne jonkun virkailijan kanssa menee/ottaa yhteyttä.
Ja minä sain kurssin ohjaajalta kehuja aktiivisuudesta kun olen itse asioinut omatoimisesti kelalla!! Että silleen.
Toivon nyt vasn etten ihan heti jäisi työttömäksi ja joutuisi tuohon "leikkiin" mukaan.
Jos täällä on yhtään työkkärin tätiä tai työvalmentajaa paikalla, niin voisitteko kertoa miksi työttämälle lenkkeily, kukkapenkin hoito yms on "rasitteita", mutta työssäkävijälle vapaa-ajan harrastuksia. Miksi työttömän pitäisi mennä vain työttömille suunnatuille harrastuskursseille, liikkumaan tai leipomaan.
Ja miten te työkkärin ihmiset heräätte aamuisin, kun mulle ei sitä kerrottu, sanottiin siis vaan että herätyskelloon herääminen ei ole niin helppoa kun luulisi.
Ja mistä saa apua kelalla asioimiseen, kun ihmeteltiin mun aktiivisuutta kun itse olen asioinut.
Ja miksi työttömänä (yli 10 vuoden työkokemuksella) en voi tietää mitä vaatii käydä "tempputyöpaikassa" ja miksi mulle täytyy selittää että jos sopimus velvoittaa minut "tempputyöhön" niin en osaa etukäteen edes kuvitella kuinka rankkaa on oikeasti tulla paikalle 2xvko, 3kk ajan? Ja vieläpä oikeaan aikaan!
Kun urheilijoilla ja taiteilijoilla on agentit, jotka myy päämiestensä osaamista, miksei työttömällä voisi olla tällaista? Introvertille asiantuntijatyypille verkostoituminen ja oman osaamisen myyminen ei käy ollenkaan luontevasti, vaikka olisi kuinka rautaista ammattitaitoa tarjota. Myös sosiaaliset taidot voi olla vähän niin ja näin, jos on jonkin sortin aspergernerosta kyse. Kyllä tällaisillekin ihmisille olisi oma paikkansa työelämässä, mutta heidän voi olla vaikea saada sitä omaa osaamistaan kaupaksi.
Itse en kuulu noihin, joilla on rautaista osaamista, vaan hyvä koulutuspohja vailla työkokemusta ja liikaa ikää, mikä tuntuu olevan huono yhdistelmä. Olen todella kiitollinen ja toiveikas, että olen nyt työkkärin kautta päässyt pilottiin, jossa yksityinen firma tarjoaa minulle henkilökohtaista uraohjausta ja valmennusta työnhakuun, lisäksi itseopiskelumateriaaleja ja webinaareja. Olen ollut aikalailla hukassa tämän työnhaun kanssa, kun tuntuu etten osaa edes arvioida mitä tehtäviä voin hakea ja onko minulla ylipäätään mitään mahdollisuuksia työllistyä. Ihanaa, että yksilöllistä tukea ja apua on luvassa! Ja jopa 6kk:n ajaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin taannoin TE-virkailijalta, onko suunnitelmissa järjestää työttömille työnhakijoille tietotekniikkakursseja, joilla voisi päivittää taitonsa/opetella käyttämään vaikkapa tavanomaisimpia tietokoneohjelmia tms., koska nykyään sekä työnhaussa että työelämässä on em. taidoille käyttöä. Sain vastauksen, ettei suunnitelmissa ole järjestää tuollaisia kursseja. Veikkaan, että yhtenä osasyynä tuollaisten kurssien "tarpeettomuuteen" on se, että työllisyyskursseilla rikastuvat yritykset eivät halua käyttää rahaa kalliisiin tilavuokriin ja/tai tietokoneisiin. Laululeikit voi järjestää missä vain ja niissä kuluvat ainoastaan osallistujien sukanpohjat. Itse olen opiskellut "laulua, leikkiä ja liikuntaa" peruskoulusta kahden ammattitutkinnon kautta yliopistoon, joten haluaisin vaihteeksi jotain muuta kurssitusta kuin luottamusleikkejä ja muuta p*skaa.
Yksi kurssi, jolla suoritetaan alallani vaadittava osaamisnäyttö, on jo lyhyen ajan sisällä toisen kerran tarjolla, ja hakijoita on taas kolme kertaa enemmän kuin kurssipaikkoja. Porukka ei näköjään vähentynyt yhtään, vaikka ekalla kurssilla oli sama määrä hakijoita. Tieto kurssista on varmaan kiirinyt kauemmaksikin. En päässyt tälläkään kertaa mukaan. Saa nähdä, tuleeko tarjolle kolmatta kurssia.
Ostan työvoimakoulutuksia ja joudun nyt kertomaan sinulle, että olet väärässä oletuksesi kanssa. Kyse ei ole siitä, että kouluttaja joutuisi investoimaan koneisiin ja tiloihin vaan siitä, että haluamiasi kursseja on tarjolla vapailla markkinoilla vaikka miten paljon. Ei siten ole järkevää hankkia jotain, mitä jo on olemassa ja minne voi hakeutua, kunhan vain viitsii. Työtön saa opiskella sen 5 op/kk varsin huolettomasti, ei tarvitse odotella, että yhteiskunta maksaa kaiken.
Kiitos tiedosta. Tähän saakka olen maksanut koulutukseni - niiltä osin kuin ne kustannuksia opiskelijalle aiheuttavat- itse ottamalla kolme kertaa opintolainaa ja tekemällä töitä opintojen ohessa. Opintolainat on myös maksettu takaisin. Osan sivuaineista suoritin avoimessa yliopistossa ja maksoin opinnot itse. Nyt työmarkkinatukea saavana työttömänä minulla ei ole varaa ostaa tarvitsemiani opintoja avoimesta yliopistosta tai amk:sta. Kansalaisopistojen kurssit eivät ole aivan sitä, mitä itse tarvitsisin. 58
Käsittääkseni noiden kurssien pääasiallinen tarkoitus on tehdä työttömyydestä niin epämiellyttävä kokemus, että kukaan ei olisi työttömänä, jos mitään muuta vaihtoehtoa on tarjolla. Toinen mahdollisuus olisi alentaa työttömyyskorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Tosin soisin, että ap oikolukisit tekstisi, se on liki käsittämätöntä luettavaa kielioppivirheiden ja typojen takia. Kiitos.
Ei kannata tulla netin keskustelupalstalle ja odottaa virheettömiä tekstejä. Nillitätkö aina kavereillesi myös, jos eivät ole oikolukeneet viestejään? Täällä riittää vähän vähempikin, että viesti menee perille. Mutta ymmärrän, että jollainhan sun täytyy päteä...
Olen tottunut siihen, että akateemiset rehvastelevat oppineisuudellaan tällä av-palstalla.
Kuinkas työtön akateeminen? Rehvasteleeko hänkin korkealla koulutuksellaan?
T: Täystyöllistynyt wt-lähäri.
Eihän näillä kursseilla ole tarkoituskaan mitä ilmeisemmin olla sisällöltään mitään rakettitiedettä. Aihepiirit mahdollisimman lapsellisia, jotta palkkatyötä vailla kokisiat olevansa täydellisen imbesillejä kursseille pakotettuna karenssin uhalla. Eli konsulttien markkinat. Ei ne siellä mitään rakettitiedettä suunnittele, koska valtio /kunta maksaa ruhtinaalliset korvaukset höpöttämisestä joka tapauksessa. Miksi siis paneutua kurssin sisällön tarjontaan. Aivan.
Jos tarjolla on pupuleikkejä ja yhteislauluhetkiä, aktivoinnin nimissä - hymyilkää ja puritelkaa nyrkkejänne taskuissa. Epäonnistuneet poliitikkomme näkevät tämän vaihtoehtona, työllisyyden parantamisessa - vaikka paikkoja on tarjolla vain muutamia suhteessa tuhansiin ja tuhansiin ylikoulutettuihin ja näin ollen petettyihin kansalaisiin. HE investoivat turhaan koulutukseen - ja näin valtio palkitsee heidän yrityksensä. Oooops.. tuli ylikoulutusta. Noooh pupuleikkejä aikuisille vastineeksi ja 24seiska median kautta palkkatöitä vailla olevien syyllistämistä ja halveksimista muutaman satasen almua vastaan. Kai se joidenkin mielenterveyttä palvelee, että löytyy aina jostain joku taho - joita kohtaan voi kokea ''ylemmyyttä''' - vaikka tosiaan Suomessa on näitä höpöhöpökonsultteja ja virkamieskuntaa ainakin viisinkertainen määrä oikeisiin sivistysvaltiohin nähden. Eli aivan turhaa paperinpyörittäjää ja verovarain kahvipullilla kittaavia tärkeilijöitä valtio pyörittää aivan liikaa. Ja viidensadan euron ''palkalla'' eläviä ihmisiä sitten pyöritellään sinne ja tänne, joiden terveystila on usein aika huonossa jamassa. Sitä ei pelkät pupukurssit tyydytä.
Miten olisi kaikella tällä höttörahalla esim halukkaille personal trainerin kustannus tietyksi ajaksi. Paljon tehokkaampaa! Ja aidosti mielekästä. Ai niin, ei saa tarjota tehokasta saati mielekästä noin viidennekselle kansasta ja laittaa pyöriä pyörimään. Järjenkäyttö näet on kiellettyä Suomessa. Ja kun vallanoksalle pääsee visertämään, maalaisjärki jää naulakkoon samantien. Oma kiva palkkapussi lämmittää sitäkin enemmän ja viimeistään siinä vaihessa ''jokainen on oman onnensa seppä''. Riittää kun seuraa pitkäaikaistyötön Lindströmin nerokkaita kuningasajatuksia. ( ilman palkallisia duuneja on myös hyvä muistaa nimitellä eri nimityksin - ei Liisa eikä Pekka - vaan pitkäaikaistyötöln tai xxxxxlpitkäaikaistyötön jne.) ;)
TE-toimiston aktivointikurssit ovat turhia koulutetuille ja työhön aidosti tahtoville. Osaamme laatia CV:n ja hakea työpaikkoja, joten työvoimatoimistolta tarvittaisiin vain suorarekrytointipalvelua tai akateemisille aloille räätälöityä omaa oppisopimuskoulutusta. Sellaista, mistä työantaja
kuin työntekijä hyötyisivät huomattavasti enemmän.
On järjetöntä, että TE-toimisto estää sinun oma-aloitteista kouluttautumista sopivammalle alalle. Karenssit pitäisi poistaa kokonaan, sillä eivät sellaiset
motivoituneiden työnhakijoiden rankaisumenetelmät kuulu nykyaikaan.
Tarvitaan ennen muuta TE-keskusten toimintojen aktivoimista ja muuttamista! Täysin erilaista palvelua, kiitos! Ei haastatteluja, ei karensseja. Vain suorarekrytointia ja kaikilla koulutustasoilla oppisopimuksella perehtymistä vaativiinkin tehtäviin.
Jopa yksityiset rekrytointifirmat toimivat tehokkaammin kuin hyötysuhteeltaan kehnoksi jämähtänyt TE-keskusten organisaatio.