Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valmistun vasta 30 vuotiaana korkeakoulusta, inhottaa

Vierailija
26.10.2017 |

olla niin vanha valmistuessa. Ei ole vielä omaa asuntoa eikä mainittavia säästöjäkään. Pk-seudulla asun. Sentään on kaksi hyvin työllistävää korkeakoulututkintoa, joista toinen maisteri. Valtaosa niistä, jotka menivät heti töihin 1. tutkinnon (esim. amk) jälkeen ovat nyt jo myymässä asuntoaan, saamassa voittoa ja ostamassa uutta. Minä ikuisuusopiskelen (käyn kyllä töissäkin noin 4-6kk vuodessa).

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyt töissä 4-6kk vuodessa niin en näe mitään syytä miksei ASP-tilillä olisi jo tarpeeksi säästöjä ensiasuntoon. Noilla tuloilla voi hyvin saada sen ekan kämpän ja päästä sitä hiljalleen makselemaankin.

Vierailija
42/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ketään ei kiinnosta, opiskeletko vai etkö. Minäkin opiskelen ties kuinka monetta tutkintoa. Ketään ei kiinnosta mikään muu kuin he itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, ettet hanki lapsia samaan syssyyn. Nauti siitä, että olet valmistunut. Ja olethan sinä töissäkin. Mikä voisi olla paremmin?

Vierailija
44/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä, mitä elämässä haluaa ja voi tehdä niiden opiskelujen avulla. Eli mihin ne tarjoavat mahdollisuuksia ja haluaako juuri niitä mahdollisuuksia. Muulla ei ole merkitystä. Jos joku sanoo sulle, että opiskelet liikaa tai liian vähän tai väärän ikäisenä, niin siinähän sanoo. Onko tämä sen elämä? Ei ole. Ikää ei voi muuttaa.

Vierailija
45/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hienoa niissä tutkinnoissa ja omistusasunnoissa on? Siihenkö sun onnellisuutesi perustuu? Mä olen yli 30v. matalapalkka-duunari ja asun vuokralla. Korkeakoulussa en ole päivääkään opiskellut. Silti on kaikki ok, eikä harmita.

Vierailija
46/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääasia, ettet hanki lapsia samaan syssyyn. Nauti siitä, että olet valmistunut. Ja olethan sinä töissäkin. Mikä voisi olla paremmin?

Kannattaa kyllä jo alkaa lapsia hankkia siinä kolmekymppisenä, jos sellaisia haluaa. Kaikkea muuta pystyy lykkäämään eteenpäin, mutta lastentekoa ei voi lykätä loputtomiin.

Vierailija
47/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän voisi mukailla vastaukseksi vanhaa vitsiä.

Kysymys: Miksi sanotaan henkilöä, joka valmistuu lääketieteellisestä 30-vuotiaana surkeilla papereilla?

Vastaus: Lääkäriksi.

Jep! Itse olen 31-vuotias, kun valmistun lääkäriksi, eikä haittaa kyllä yhtään. :)

Vierailija
48/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi alkaakin valmistautuminen kuolemaan.

Vierailija
49/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kieltäisin yli. 30-vuotiailta kaiken (paitsi itserahoitetun) opiskelun. Valtavia resurssisyöppöjä nämä myöhäisheränneet ja valmistuvat suoraan kortistoon. Ei mitään järkeä tukea valtion rahoilla. Juna meni jo.

Vierailija
50/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä tavoitteita ja paineita ihmiset laittaa elämälleen.

Itse oon 27 vuotias työssä käyvä ja vain toisen asteen koulutus. Vuokrakodissa asun ja palkka tulee ja menee. Silti olen todella onnellinen. Tuskin omaa asuntoa koskaan pystyn hankkimaan, mutta toisaalta en ole koskaan sellaisesta haaveillutkaan.

Vierailija
51/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kieltäisin yli. 30-vuotiailta kaiken (paitsi itserahoitetun) opiskelun. Valtavia resurssisyöppöjä nämä myöhäisheränneet ja valmistuvat suoraan kortistoon. Ei mitään järkeä tukea valtion rahoilla. Juna meni jo.

Mitä ehdottaisit tilalle? Pitääkö vaan kolmekymppisenä todeta, että juna meni jo ja että tässä on nyt vielä 35 vuotta jäljellä työttömänä ennen kuin pääsee eläkkeelle? Työmarkkinatuki on aika paljon suurempi kuin opintotuki, joten eiköhän ne yhteiskunnan kustannukset mene aika lailla päittäin oli sitten työtön tai opiskelija. Ja koulutuksen jälkeen on kuitenkin teoriassa parempi mahdollisuus työllistyä kuin kokonaan ilman koulutusta, joten yhteiskunnan kannalta koulutus voi hyvinkin olla taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto.

Vierailija
52/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sinä et ole asiasta päättämässä. Minä opiskelin jo nuorena, en saanut alan töitä. Sitten opiskelin lisää, en saanut tasoa vastaavaa työtä, sitten opiskelin ja opiskelen lisää. Ehkä viimein saisi opiskelutasoa vastaavaa työtä.

Vierailija
53/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tuollaista "juna meni jo"-huutelua. Se on sellaisten ihmisten omaa erinomaisuudentunteen korostamista, jotka ovat itse valmistuneet nuorina ja tehneet paljon töitä, ikäänkuin se olisi ainut oikea tapa elää tätä elämää. Samaan aikaan huudellaan ja haukutaan työttömiä, mutta sitten kuitenkin torpataan mahdollisuus ja oikeus työllistymiseen jos valmistuminen on lykkääntynyt. Mitä sillä iällä on lopulta väliä, nykyään ei muutenkaan tehdä pitkiä uria samassa työpaikassa niinkuin ennen vanhaan, vaan työpaikkoja vaihdellaan paljon enemmän. Miksi yli 30 v vastavalmistunut olisi jotenkin niin täysin hyödytön tapaus verrattuna nuorempiin? Myös eläkeikä alkaa lähestyä 70 vuotta, niin kyllä tässä nyt aikaa on vaikka kuinka paljon. Ei Suomen kokoisella maalla ole varaa syrjiä kolmikymppisiä ihmisiä vaan siksi että eivät ole suoriutuneet juuri samaan aikaan kuin jotkut toiset. Ihmisten elämät eivät etene aina samalla tavalla, eikä sen pitäisi olla mikään rikos. Tuo kylmä asenne aiheuttaa vain ahdistusta ja masennusta.

Vierailija
54/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en kolmekymppisenä vielä edes opiskellut yliopistotasolla, Tutkinnon suorittaminen oli silti todella kannattavaa sekä taloudellisesti että henkisesti. Silti en kadu pätkääkään aikaa käytännön duunarin töissä, oli hienoa ja antoi elämään perspektiiviä, mitä ei saa ns. akateemiselta puolelta.

Vierailija
55/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päin vastoin, korkeakoulutusta ei edes kannattaisi antaa alle kolmekymppisille haalaripelleille. Se vasta resursseja tuhlaa, opiskelut tulee aloittaa kun hippaikä on ohi.

Vierailija
56/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Olen opiskellut erinomaisella menestyksellä (ja etenkin verrattuna siihen, mitä sähläämistä se oli nuorena) ja olen työllistynyt jo ennen valmistumista. Olen suoritellut tässä samalla myös toista tutkintoa, minkä jatkan sitten loppuun töiden ohessa kun olen valmistunut ensin tästä nykyisestä koulustani. Ja mikäs tässä opiskellessa kun on jo velattomat talot, säästöt sun muut, ei tarvitse edes kituutella pahemmin.

Ennemmin olin kauhea resurssisyöppö aiemmin kun entisellä alallani alkoi mennä huonosti ja töitä ei enää löytynytkään.

Vierailija
57/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ehdottaisit tilalle? Pitääkö vaan kolmekymppisenä todeta, että juna meni jo ja että tässä on nyt vielä 35 vuotta jäljellä työttömänä ennen kuin pääsee eläkkeelle? Työmarkkinatuki on aika paljon suurempi kuin opintotuki, joten eiköhän ne yhteiskunnan kustannukset mene aika lailla päittäin oli sitten työtön tai opiskelija. Ja koulutuksen jälkeen on kuitenkin teoriassa parempi mahdollisuus työllistyä kuin kokonaan ilman koulutusta, joten yhteiskunnan kannalta koulutus voi hyvinkin olla taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto.

Matalapalkkasektorin luomista tukien karsimisella.

Porkkanaa on annettu suomalaisille tuloksetta vuosikymmeniä, nyt on kepin aika.

Vierailija
58/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sinä et ole asiasta päättämässä. Minä opiskelin jo nuorena, en saanut alan töitä. Sitten opiskelin lisää, en saanut tasoa vastaavaa työtä, sitten opiskelin ja opiskelen lisää. Ehkä viimein saisi opiskelutasoa vastaavaa työtä.

Mutta kun et tule saamaan. Ei päätöksiä valtiontasolla voida tehdä kaltaisesi haihattelijan mutu-tuntuman perusteella. Päätöksien pitää perustua faktoihin ja tilastoihin. Ei ole rahaa tuhlattavaksi turhaan.

Vierailija
59/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Olen opiskellut erinomaisella menestyksellä (ja etenkin verrattuna siihen, mitä sähläämistä se oli nuorena) ja olen työllistynyt jo ennen valmistumista. Olen suoritellut tässä samalla myös toista tutkintoa, minkä jatkan sitten loppuun töiden ohessa kun olen valmistunut ensin tästä nykyisestä koulustani. Ja mikäs tässä opiskellessa kun on jo velattomat talot, säästöt sun muut, ei tarvitse edes kituutella pahemmin.

Ennemmin olin kauhea resurssisyöppö aiemmin kun entisellä alallani alkoi mennä huonosti ja töitä ei enää löytynytkään.

Henkilökohtainen kokemus ei ole tae mistään. Lotossakin lähes aina joku voittaa. Ei se silti tee sen pelaamisesta järkevää. Toivottavasti et opiskellut loogista ajattelua tai tilastotiedettä.

Vierailija
60/63 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En valmistu lääkäriksi tai muuksi erittäin hyvätuloiseksi. Tulot sellaista keskiluokkaa. Ja kyllä harmittaa, mutta en opintoja keskenkään jätä. ap

Haluisin vaan huomauttaa että lääkäri ei automaattisesti ole "erittäin hyvätuloinen". Moni lekuri tienaa about 5000-6000€ jolla ei vielä ainakaan Helsingissä paljoa juhlita kun otetaan veroit pois ja ostetaan 500K maksava asunto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan