Miten joku voi olla niin mustasukkainen nainen että änkeää "miesteniltaan"??
Päätin yllättää oman mieheni ja laitoin mökin valmiiksi, hain ruokaa ja vein konjakkia yms.
Ja pyysin miehen kavereita että jos pääsevät niin saavat tulla mökillemmeviettämään rentouttavan viikonlopun mieheni kanssa..
Miehelläni on siis syntymäpäivä ja ajattelin että tykkää varmaan viettää aikaa ystävien kanssa kun me lähdemme lapsien kanssa vanhempieni luokse syyslomaksi.
Eilen huomasin että miehen ystävän vaimo oli laittanut pari kuvaa sieltä ja mies soitti ja kertoi että X ei olisi päässyt muuten jos vaimo ei tule mukaan.. Mitä helv?????
Kutsussa nimenomaan sanoin että kyse on miestenillasta, niin miten joku voi ottaa vaimonsa mukaan ja miksi vaino edes änkee sinne ja laittaa vielä kuvia faceen?!?
Mieskin sanoi että ei täällä ihan samanlainen tunnelma ole kun tuo yksi on täällä mutta onneksi lähtevät tänään..
Mitä mieltä?
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka meette kaikkialle pariskuntana: eikl teitä ollenkaan vaivaannuta kun tajuatte olevanne ainoa paikalle roudattu puoliso?
Jos kyseessä on vaikka naisporukka joka on tuntenut toisensa lapsesta saakka ja paikalla on vaikka kuusi naista jotka ovat jättäneet ne siipat kotiin mutta se seitsemäs toi miehensä, jota muut eivät ole kenties edes tavanneet. Ja puhutaan nyt mökki-illasta jossa yövytään ehkä pienissäkin tiloissa ja aika usein saunotaan, istutaan paljussa, uidaan jne.
Solahdatko todella aivan luontevasti porukkaan etkä edes tajua miettiä että miksiköhän mä olen ainoa puoliso täällä? No, ehkä ne muut ei vaan päässeet tulemaan.
Tää on itselle jotenkin todella vaikea ymmärtää.
Tämä taisi nyt olla vähän miehille suunnattu, mutta vastaan näin naisena ajatellen asetelman noin päin vastoin. Olemme siis pariskunta joka menee kaikkialle yhdessä. Missään mökkireissulla emme ole olleet muutoin kuin sekaporukalla, joten siihen on vaikea ottaa kantaa.
Mutta muutoin olen sitten ollut "miesten illoissa" ainoana puolisona. Ensinnäkään minua ei roudattu paikalle vaan menin sinne ihan vapaa-ehtoisesti. Eikä näissä tapaamisissa ole ollut ketään jota en olisi aikaisemmin nähnyt/tuntenut. Osittain varmaan siksi, että miehelläni on hyvin vähän kavereita, eli siellä on ollut omani lisäksi paikalla se 2-3 muuta miestä. En ole koskaan tuntenut oloani vaivaantuneeksi tai etten olisi tervetullut, keskusteluihin olen osallistunut siinä missä muutkin. Ainoastaan jos ovat puhuneet jostain ikivanhoista sisäpiirijutuista niin niihin en ole luonnollisesti osannut kommentoida juurikaan.
Mieheni puolesta en pysty tietysti puhumaan muutoin kun sen mitä olen vierestä havainnoinnut/jälkikäteen puhuttu ns. naisten illoista. Itse asiassa se olen ollut minä joka niissä on tuntenut olonsa vaivaantuneeksi, koska minulla on tasan yksi ystävä jonka olen tuntenut lapsesta saakka. Muita paikalla olleita en ole tuntenut kunnolla ja se on aina häirinnyt tunnelmaa. Yleensä onkin käynyt niin, että olen vetäytynyt joksikin aikaa kahdestaan tämän yhden naisen kanssa vaihtamaan kuulumisia. Mieheni on sillä välin jutustellut muun naisporukan kanssa ja tullut aina heidän kanssaan hyvin juttuun, paremmin kuin minä. Mutta en tosiaan mielellään osallistu tällaisiin "naisten iltoihin", en vaan tunne oloani niissä luontevaksi.
Näin lopuksi todettakoon, että sekaporukka on paras, en pidä tästä jaottelusta iltoihin pelkän yhden sukupuolen mukaan. Ja kyllä, niissäkin harvoissa tapauksissa jos sellaisiin "joutuu" osallistumaan niin puoliso lähtee ilman muuta mukaan.
Jos teidät on molemmat kutsuttu, niin ei tietenkään mitään ongelmaa. Siinä sen sijaan olisi ongelma, että toista ei haluttaisi mukaan eli ei olla kutsuttu kuin toinen. Ja silti väkisin mennään puolison mukaan, koska ei haluta päästää toista yksin minnekään.
Meillä kyllä voidaan mennä puolison kanssa erikseen illanviettoihin, mutta jos johonkin olisi ihan erikseen toisen tuleminen kielletty, niin enpä näkisi itsekään mitään syytä sellaisiin iltamiin osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka meette kaikkialle pariskuntana: eikl teitä ollenkaan vaivaannuta kun tajuatte olevanne ainoa paikalle roudattu puoliso?
Jos kyseessä on vaikka naisporukka joka on tuntenut toisensa lapsesta saakka ja paikalla on vaikka kuusi naista jotka ovat jättäneet ne siipat kotiin mutta se seitsemäs toi miehensä, jota muut eivät ole kenties edes tavanneet. Ja puhutaan nyt mökki-illasta jossa yövytään ehkä pienissäkin tiloissa ja aika usein saunotaan, istutaan paljussa, uidaan jne.
Solahdatko todella aivan luontevasti porukkaan etkä edes tajua miettiä että miksiköhän mä olen ainoa puoliso täällä? No, ehkä ne muut ei vaan päässeet tulemaan.
Tämä taisi nyt olla vähän miehille suunnattu, mutta vastaan näin naisena ajatellen asetelman noin päin vastoin. Olemme siis pariskunta joka menee kaikkialle yhdessä. Missään mökkireissulla emme ole olleet muutoin kuin sekaporukalla, joten siihen on vaikea ottaa kantaa.
Mutta muutoin olen sitten ollut "miesten illoissa" ainoana puolisona. Ensinnäkään minua ei roudattu paikalle vaan menin sinne ihan vapaa-ehtoisesti. Eikä näissä tapaamisissa ole ollut ketään jota en olisi aikaisemmin nähnyt/tuntenut. Osittain varmaan siksi, että miehelläni on hyvin vähän kavereita, eli siellä on ollut omani lisäksi paikalla se 2-3 muuta miestä. En ole koskaan tuntenut oloani vaivaantuneeksi tai etten olisi tervetullut, keskusteluihin olen osallistunut siinä missä muutkin. Ainoastaan jos ovat puhuneet jostain ikivanhoista sisäpiirijutuista niin niihin en ole luonnollisesti osannut kommentoida juurikaan.
Mieheni puolesta en pysty tietysti puhumaan muutoin kun sen mitä olen vierestä havainnoinnut/jälkikäteen puhuttu ns. naisten illoista. Itse asiassa se olen ollut minä joka niissä on tuntenut olonsa vaivaantuneeksi, koska minulla on tasan yksi ystävä jonka olen tuntenut lapsesta saakka. Muita paikalla olleita en ole tuntenut kunnolla ja se on aina häirinnyt tunnelmaa. Yleensä onkin käynyt niin, että olen vetäytynyt joksikin aikaa kahdestaan tämän yhden naisen kanssa vaihtamaan kuulumisia. Mieheni on sillä välin jutustellut muun naisporukan kanssa ja tullut aina heidän kanssaan hyvin juttuun, paremmin kuin minä. Mutta en tosiaan mielellään osallistu tällaisiin "naisten iltoihin", en vaan tunne oloani niissä luontevaksi.
Näin lopuksi todettakoon, että sekaporukka on paras, en pidä tästä jaottelusta iltoihin pelkän yhden sukupuolen mukaan. Ja kyllä, niissäkin harvoissa tapauksissa jos sellaisiin "joutuu" osallistumaan niin puoliso lähtee ilman muuta mukaan.
Jos teidät on molemmat kutsuttu, niin ei tietenkään mitään ongelmaa. Siinä sen sijaan olisi ongelma, että toista ei haluttaisi mukaan eli ei olla kutsuttu kuin toinen. Ja silti väkisin mennään puolison mukaan, koska ei haluta päästää toista yksin minnekään.
Meillä kyllä voidaan mennä puolison kanssa erikseen illanviettoihin, mutta jos johonkin olisi ihan erikseen toisen tuleminen kielletty, niin enpä näkisi itsekään mitään syytä sellaisiin iltamiin osallistua.
Voi luoja. Menet ulos syömään kolmen läheisimmän ystävän kanssa. He pyytävät nähdä pienellä porukalla ilman puolisoja koska yksi käy eroprosessia läpi eikä halua kuin ne läheisimmät korvat kuulolle. Miestäsi siis kielletään tulemasta. Sinä heti kieltäydyt menemästä tukemaan ystävääsi? Koska et voi mennä ilman miestäsi kun on kerran kielletty tulemasta?
Onko sulla edes omia ystäviä?
No Mila tässä vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sille miehelle piti muuten se miesten ilta järkätä?Hyväst hyvyydestä vai ehkäistiinkö tuolla, että mies lähtee kamujen kans kreisi bailaan strippibaariin;)?
1. Lue aloitus uudelleen
2.Ymmärrä luettu tekstiVieläkään et ymmärrä miksi miehelle järjestettiin ilta kavereidensa kanssa?
Toista kohdat 1 ja 2
1. Hih tais osua ja upota ;)
2. Ei ne miehet ole ennenkään tarvinnut pikkurouvaa suunnittelemaan etukäteen mitä omana synttärinään tekee. Enempi on mahtanut emäntää huolestuttaa, että mitä hiiret tekee ku kissa poissa. Fiksu emäntä vetää hyvä vaimo- narusta ja toivoo, että oveluus menee todellisen tarkoituksen edelle vaikka todellisuudessa järkännyt ukon turvalliseen ilmapiiriin jossa ei teoriassa voi sattua vahinkoja.
Rekkislepakko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Viihdyn miesporukassa koska naiset puhuvat vain hiuslakasta ja juoruavat.”
Haistakaa paska, ottakaa pää pois perseestä ja tutustukaa meihin naisiin paremmin!
Olen seurustellut naisten kanssa yli 15 vuoden ajan ja kyllä siinä nyt vain on perää että naiset juoruavat, mustamaalaavat toisiaan, ja draamaa piisaa! Kun vertataan miehiin. Olen siis nainen.
Minä olen ollut nainen 31 vuotta enkä voi tehdä naisista samanlaista yleistystä kuin sinä 15 vuoden kokemuksellasi. Laajenna ystäväpiiriäsi, maailma voi muuttua! Nuorempana tunsin kuvailemiasi naisia, enää en yhtään. Kyllä on draamat karisseet aikuisuuden myötä ja ne pahimmat jääneet elämästä pois. Naisia on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli iltasi on pilalla jos paikalla naistenillassasi on yksi mies? Aikamoista..! Ei minua haittaisi ollenkaan, eihän sitä kaikkien kanssa kuitenkaan kerkeä samaan aikaan juttelemaan. Onko sulla jotain miehiä vastaan?
Mulla on aika laaja kaveripiiri, useat myös vaihtaneet sukupuolta. Ei tulisi mieleenkään järjestää teemabileira jossa aiheena sukupuoli.. saattais joku vetää jopa sen herneen nenään..!
No nythän sä luit ihan huonosti höpsö.
Mähän kysyin että miltä paikalle kutsumattomana raahatusta puolisosta tuntuu kun tajuaa (tajuaako?) että hetkinen, mä olen täällä nyt ainoa puoliso vaikka noi kaikki muutkin on naimisissa. Jostain syystä ne puolisot ei ole tällä. Hmmm... Oli kyseessä sitten mies, nainen, muunsukupuolinen tai sukupuoltaan vaihtanut. Ihan noin yleisesti tilanne jossa tajuaa olevansa kuokkavieras. Vai eikö nää tajua?
Jos mun mies sanoisi että mennään viikonloppuna yhden Mikon mökille ja jostain syystä kyselemättä hyppäisin autoon ja perillä tajuaisin että tää on joku kymmenen miehen perinteikäs kalastusreissu ja mä olen nyt totaalisen ulkopuolinen tässä jutussa, niin olisin aika helvetin vaivaantunut ja miettisin että minkä syyn nojalla pääsen tästä nyt kohteliaasti pois "niin siis mä muutenkin olin vaan tuomassa ton Matin tänne, lähden tästä saman tien".
Tuskin ne alkuperäisen skenaarioni kuusi naista ihan iltaansa pilaisi siitä että yksi toi mieslapasen sinne muistelemaan menneitä, joihin ei itse ole osallinen. Vaatis ehkä vähän saunomisjärjestelyä ja jos tää pariskunta tulis kahta kättä heilutellen niin sille miehelle ei ehkä olis varattu ruokaa ja juomaa kun kukaan ei tiennyt ylimääräisestä vieraasta.
Eli olisitko sä ihan luontevasti vaan muiden mukana. Vaikka häissä joihin sua ei ole kutsuttu?
Tässähän toi nainen oli kuokkavieras. Häntä ei oltu kutsuttu ja synttärisankari ei ollut mielissään että hän tuli. Mutta nainen päivittää kaikessa rauhassa somea tajuamatta että häntä ei oltu kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Menet ulos syömään kolmen läheisimmän ystävän kanssa. He pyytävät nähdä pienellä porukalla ilman puolisoja koska yksi käy eroprosessia läpi eikä halua kuin ne läheisimmät korvat kuulolle. Miestäsi siis kielletään tulemasta. Sinä heti kieltäydyt menemästä tukemaan ystävääsi? Koska et voi mennä ilman miestäsi kun on kerran kielletty tulemasta?
Tosi kypsää juoruta perheensisäisiä asioita, etenki jos on eroprosessi menossa.
On meilläkin jakaantunut pitkälti miesten ja naisten iltoihin, koska jostain syystä läheisimmät ystäväni ovat naisia ja mieheni pitkäaikaiset ystävät kaikki miehiä. 
Ei tulisi kyllä mieleenkään tunkea mukaan silloin kun mieheni tapaa pitkästä aikaa lapsuudenkavereitaan joita minäkin tunnen paremmin, saati sitten työkavereitaan joita en koe että minun tarvitsee edes tuntea.
Eri asia on tietysti jos erikseen kutsutaan myös puolisot mukaan, mutta mielestäni kutsuja on silloin vastuussa siitä että kertoo millainen tapaaminen on suunnitteilla. Tai jos on epäselvää saatan kysyä kutsuiko kutsu myös miestäni vai tulenko paikalle yksin.
Vastaavasti kun mies tapaa vanhoja koulukavereitaan, olisi todella absurdia jos ilmestyisin paikalle. Sen sijaan joskus mukana on nainen joka oli myös ollut samassa koulussa ja vaikka ei täysin kuulunut tuohon ydinporukkaan siinä kuitenkin mukana silloin tällöin. Mielestäni hänelle on luontevaa olla paikalla.

Ja käy muuten kaikkien hermoille jos jonkun vaimo on aina mukana. Mieheni ystävän vaimo on juuri tuollainen. Jos kaverilta että lähteekö hän kaljalle/urheilemaan/tms, ilmestyy 99 % ajasta myös vaimo mukaan, vaikka kysymys olisikin muotoiltu tyyliä "lähdetkö kanssani tekemään asiaa x".
Kerran tämä samainen ystävä tuli meille istumaan iltaa, ja vetäydyin nopeiden tervehdysten jälkeen toiseen huoneeseen koska ajattelin että mukavampi heille jutella rauhassa. Noin tunnin päästä ovikello soi ja menin avaamaan vähän ihmetellen kuka siellä siihen aikaan on. Ja eiköhän vastassa ollut tämä vaimo, täydessä tällingissä ja viinipullo kainalossa. Myöhemmin mies kertoi että kaveri oli noin 10min ennen maininnut ohimennen että vaimo tekstasi että lähtee meillepäin, mutta muuten tuli meille molemmille täytenä yllätyksenä.
Pidän tästä vaimosta muuten kovasti, kuten miehenikin, mutta siitä on tullut jo sisäpiirin vitsi että minkähän nurkan takaa hän milloinkin ilmestyy. Veikkaan myös ettemme ole kyseisen kaveriporukan ainoita jotka ihmettelevät tätä jatkuvaa mukanaoloa. Mielestäni on mukavaa toki viettää aikaa isommallakin porukalla, mutta näin aikuisiällä ei niitä läheisiäkään ystäviä ehdi tavata niin usein kuin haluaisi, ja ei se keskustelu ole koskaan täysin samanlaista jos mukana on joku ulkopuolinen.
Änkeäjävaimoja on aina. Meidän vuosikymmeniä vanhaan ystäväpiiriin tuli avioliiton kautta yksi uusi frouva, joka toki tulee mukaan aina kun porukka kokoontuu, ja luonnollisesti parin taapero, vaikka kenelläkään muulla ei ole alle 20 v lapsia (saati että olisivat mukana). Paikan päällä rouva vaatii miestään ruokkimaan, nukuttamaan, saunottamaan jälkikasvun ja hänet nukkumaan viimeistään klo 22, koska lapsi kuitenkin herättää sitten heti kello kuusi. Lopputulema: vanha ystävä ei ehdi olemaan yhtään vanhojen ystäviensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Rekkislepakko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Viihdyn miesporukassa koska naiset puhuvat vain hiuslakasta ja juoruavat.”
Haistakaa paska, ottakaa pää pois perseestä ja tutustukaa meihin naisiin paremmin!
Olen seurustellut naisten kanssa yli 15 vuoden ajan ja kyllä siinä nyt vain on perää että naiset juoruavat, mustamaalaavat toisiaan, ja draamaa piisaa! Kun vertataan miehiin. Olen siis nainen.
Minä olen ollut nainen 31 vuotta enkä voi tehdä naisista samanlaista yleistystä kuin sinä 15 vuoden kokemuksellasi. Laajenna ystäväpiiriäsi, maailma voi muuttua! Nuorempana tunsin kuvailemiasi naisia, enää en yhtään. Kyllä on draamat karisseet aikuisuuden myötä ja ne pahimmat jääneet elämästä pois. Naisia on monenlaisia.
Olen sitten näköjään kokeneempi jos se on iästä kiinni, en nyt ole huomannut eroa draamailussa, pelailussa, tai toisten naisten mustamaalaamisessa, samat naamat ne draamailee kun 15 vuotta sitten. Ainoa ero nyt siinä, että ei ne 30-40+ vuotiaat enää bileitä joka viikonloppu, ja jotkut kerenny naimisiin ja erota, jollain lapsia, jotkut vaihtaneet mieheen, jne. Ehkä et vain huomaa sitä jos et enää piireissä pyöri niin aktiivisesti kuin parikymppisenä, tai sitten kaveripiirisi on sen verran suppea. Sitähän monet sanoo että naiset on siitä "ihania" kun ovat niin vaikeita, kun taas miehet liian helppoja.
:D Ihan parhaita nää " oon yks jätkistä " no ette todellakaan ole. Just tuommoiset suunsoittaja äijärekkalespot ovat miehille punainen vaate, kyllä miehet haluavat olla ihan miesten keskenkin. . Jos kyseessä on miehille suunnattu ilta, en todellakaan olisi menossa vaikka oma mies rukoilisi (jota ei todellakaan tekisi..) ja samoin haluan viettää tyttöjen illan tyttöjen kesken vaikka kaveripiiriini ei kanoja kuulukaan. Kyllä, tuo änkeäjä oli todella nolo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi se porukka halutaankin pitää mahdollisimman pienenä, ettei ne asiat kulkeudu kovin laajalle kuulijakunnalle. Eron aikana PITÄÄ puhua ystäville eikä jäädä mähkylöimään asioita itsekseen. Kai tiedät, mihin se katkeruuden patoaminen voi johtaa.
Vierailija kirjoitti:
:D Ihan parhaita nää " oon yks jätkistä " no ette todellakaan ole. Just tuommoiset suunsoittaja äijärekkalespot ovat miehille punainen vaate, kyllä miehet haluavat olla ihan miesten keskenkin. . Jos kyseessä on miehille suunnattu ilta, en todellakaan olisi menossa vaikka oma mies rukoilisi (jota ei todellakaan tekisi..) ja samoin haluan viettää tyttöjen illan tyttöjen kesken vaikka kaveripiiriini ei kanoja kuulukaan. Kyllä, tuo änkeäjä oli todella nolo..
Jossei kyse ole änkeäjäpuolisoista, vaan ihan kaverinaisesta niin kommenttisi oli aika typerä.
Kumppanin seurassa ei voi täysin rentoutua puhumaan kaikkea mahdollista, mutta kaveri on sitten eri asia, olipa mitä sukupuolta hyvänsä.
Noissa on ainoastaan yksi oikea toimintatapa: jos nainen kysyy voiko tulla mukaan, vastaus on ei. Ja jos kaveri kysyy lupaa, että voiko nainenkin tulla niin vastaus on oltava suora ja ehdoton ei. Jos naisen miesystävä ei sitä suoraan uskalla kieltää, niin isännän on sitten kiellettävä ja oltava ehdoton tuon asian suhteen, ja painotettava että kyseessä on äijien ilta.
Jos kummatkin joustaa, lopputulos on tuo, ja se on järjetöntä kun totuus on, ettei kukaan seurueesta oikeasti halua tuota naista mukaan, ei edes sen oma mies. Miesten yhteinen aika on todella tärkeää, ja nainen siinä ryhmässä pilaa koko ryhmädynamiikan ja se muuttaa koko tilanteen. Kaikkien käytös muuttuu, ja ryhmän keskinäinen luottamus tuollaisissa tilanteissa muuttuu täysin.
Miesten välillä on noissa illoissa sanaton sopimus: kaikki asiat jäävät vain heidän välisiksi, ja niistä ei ulkopuolisille puhuta. Se on turvallista, voi puhua vaikeistakin asioista ja vahvistaa kaikkien välistä suhdetta hyvällä tavalla. Tällaiset hetket ovat tärkeitä henkisen rentoutumisen ja jaksamisen kannalta, ainoita hetkiä kun miehet voivat laskea panssarinsa ja olla kerrankin heikkoja.
Mutta jos nainen on mukana, hän saattaa kertoa kaikki arimmatkit asiat useille eri henkilöille, pahimmillaan jopa mehustella viikkotolkulla. Jos nainen on mukana, ei koskaan edes päästä tuollaiseen ylempänä kuvailemaani tilanteeseen.
Älkää ottako naisianne mukaan äijien iltoihin, älkääkä naiset änkekö miesten iltoihin. Lopputulos on parempi kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli iltasi on pilalla jos paikalla naistenillassasi on yksi mies? Aikamoista..! Ei minua haittaisi ollenkaan, eihän sitä kaikkien kanssa kuitenkaan kerkeä samaan aikaan juttelemaan. Onko sulla jotain miehiä vastaan?
Mulla on aika laaja kaveripiiri, useat myös vaihtaneet sukupuolta. Ei tulisi mieleenkään järjestää teemabileira jossa aiheena sukupuoli.. saattais joku vetää jopa sen herneen nenään..!No nythän sä luit ihan huonosti höpsö.
Mähän kysyin että miltä paikalle kutsumattomana raahatusta puolisosta tuntuu kun tajuaa (tajuaako?) että hetkinen, mä olen täällä nyt ainoa puoliso vaikka noi kaikki muutkin on naimisissa. Jostain syystä ne puolisot ei ole tällä. Hmmm... Oli kyseessä sitten mies, nainen, muunsukupuolinen tai sukupuoltaan vaihtanut. Ihan noin yleisesti tilanne jossa tajuaa olevansa kuokkavieras. Vai eikö nää tajua?
Jos mun mies sanoisi että mennään viikonloppuna yhden Mikon mökille ja jostain syystä kyselemättä hyppäisin autoon ja perillä tajuaisin että tää on joku kymmenen miehen perinteikäs kalastusreissu ja mä olen nyt totaalisen ulkopuolinen tässä jutussa, niin olisin aika helvetin vaivaantunut ja miettisin että minkä syyn nojalla pääsen tästä nyt kohteliaasti pois "niin siis mä muutenkin olin vaan tuomassa ton Matin tänne, lähden tästä saman tien".
Tuskin ne alkuperäisen skenaarioni kuusi naista ihan iltaansa pilaisi siitä että yksi toi mieslapasen sinne muistelemaan menneitä, joihin ei itse ole osallinen. Vaatis ehkä vähän saunomisjärjestelyä ja jos tää pariskunta tulis kahta kättä heilutellen niin sille miehelle ei ehkä olis varattu ruokaa ja juomaa kun kukaan ei tiennyt ylimääräisestä vieraasta.
Eli olisitko sä ihan luontevasti vaan muiden mukana. Vaikka häissä joihin sua ei ole kutsuttu?
Tässähän toi nainen oli kuokkavieras. Häntä ei oltu kutsuttu ja synttärisankari ei ollut mielissään että hän tuli. Mutta nainen päivittää kaikessa rauhassa somea tajuamatta että häntä ei oltu kutsuttu.
Näin naisena. Kuka mies on niin lapanen, että ottaa naisystävänsä mukaan vahtimaan miesten viikonloppua? Se pointti on siinä, että ei naisia. Ei naisten ja tyttöjeniltaankaan haluta miehiä mukaan.
Voisi tulla vähän vähemmän eroja, kun antaisi puolison vain hengähtää välillä omalla kaveriporukalla. Kaikilla ei ole sitäkään.
Minä en kerta kaikkiaan ymmärrä näitä "me mennään joka paikkaan pariskuntana, ja jos se ei käy, niin ei mennä ollenkaan" -ihmisiä, jotka eivät rautalangasta vääntämälläkään ymmärrä, miksi joku haluaa pitää miesteniltoja tai naisteniltoja. Meillä on tyttöporukka, jossa yksi mies menisi varmasti läpänheiton ja hauskanpidon jatkona. Tyttöjen illoissa ei ole kuitenkaan kyse vain tuosta: vaikka on hauskaakin pidetty, olemme käyneet mökin terassilla pitkiä keskusteluja jonkun asianomaisen puolison pettämisestä, lapsettomuudesta, masennuksesta, työelämän epäonnistumisista, läheisen alkoholismista, läheisen kuolemasta. Vaikka ei olisi edes pelkoa asioiden eteenpäin leviämisestä, niin ei noin herkkiä asioita halua kertoa kuin lähipiirilleen. Ei se ystävän pitkäaikainenkaan puoliso välttämättä ole itselle niin läheinen sydänystävä, että haluaisi noin herkistä asioista puhua. Saati sitten jonkun ystävän tuore avopuoliso, jonka on parin vuoden ajalta tuntenut satunnaisten illanviettojen kautta.
Kyllä meillä on paljon illanviettoja, joihin puolisotkin ovat tervetulleita. Ja koen kyllä ystävystyneeni mieheni ystävien kanssa, mutta perusasetelma näissä kuvioissa on selvä: on tietty nais- tai miesporukka, jonka jäsenillä on puolisoita. Osa puolisoista vaihtuu parin vuoden välein, osa on pitkäaikaisia ja pääsee ystävystymään porukan kanssa. On kuitenkin havaittavissa se ydinporukka, jonka ympärille kaikki kiertyy (muut mukana parisuhteen kautta). Usein tämä ydinporukka koostuu joko naisista tai miehistä, mutta tietysti, jos tässä ydinporukassa on kumpaakin sukupuolta, tuntuvat tällaiset naisten- ja miestenillat varmasti vierailta.
Sellainen ajattelu on kuitenkin naurettavaa, jos ajatellaan, että ollaan miehen kolmen lapsuudenystävän ja näiden puolisoiden kanssa samaa, täysin tasavertaista ystävyysporukkaa, kun tullaan niin hyvin juttuun, ollaan ystävystytty ja on hauskaa keskenään. Ystäviä voidaan olla, mutta on hölmöä, jos ei kyetä tunnustamaan näiden neljän lapsuudenkaveruksen ystävyyden erityisyyttä näihin muihin keskinäisiin ystävyyssuhteisiin nähden. Sekin on minusta miesten aliarviointia, jos luulotellaan, että ongelmaksi naisen ollessa miesten illassa nousisi juttujen rasvaisuus. "No ei mua haittaa, kun oon näin ronski." Kyllä miehilläkin voi olla herkkiä ja arkoja keskustelunaiheita, joista avautuminen tekee heille hyvää. Vaikka itse olisi jonkun miehen ystävän kanssa jo suht läheinen, eivät kaikki ystävysten naiset välttämättä ole, joten siksikin on selkeämpää ja tasapuolisempaa, että kaikki jättävät sovittaessa kumppaninsa pois. Ei tarvitse sitten vängätä, että Pertti, sinä voit ottaa Maijasi mukaan, kun ajattelin viikonloppuna kertoa yhden salaisuuteni, mutta jätä sinä Timo se Tarjasi kotiin, kun hän ei ole vielä minulle niin läheinen, että kertoisin asiasta hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietynlaisia ihmisiä ahdistaa, jos ei pääse kontrolloimaan sitä, mitä puoliso kertoo siitä, kuinka kokee elämänsä perheessä. Ymmärrän kyllä, että tekee mieli lähteä vahtimaan, jos ajatus puolisosta ilman valvontaa luottamuksellisessa ja myötätuntoisessa ilmapiirissä läheisten ystävien kesken kauhistuttaa.
Kyllä mun aika lailla käy sääliksi sitä miestä. Ei ole terve suhde tuollainen jossa toista "ei päästetä" yksin.
Ap sä olet kyllä ihana <3 Tuollaiset toiselle järkätyt jutut on parhaita! Nimimerkillä järjestin juuri miehelleni yllätyssynttärit. Mahtavaa oli!
Itse olen 57 v ja kyllä nämä naisten ja miesten illat ovat tuttuja. Kyllä muuten nuorisollanikin (ovat kolmekymppisiä) pojat pitää välillä keskenänsä illanviettoja ja heidän vaimonsa käyvät tyttökavereiden kanssa sekä matkoilla että ulkona.
On kivaa olla tietysti puolisoiden kanssa porukalla mutta kyllä vaan sitä naisten iltaakin tarvitaan, sitä omaa siippaa näkee liiaksikin. Naisten kesken puhutaan luottamuksella asioista, joista ei puhuta puolisoiden kuullen. Mitä siellä puhutaan ei puhuta kotona. Itselläni on kouluajoilta asti (n. 40 vuoden takaa) kaksi ystävää, joiden kanssa kerran vuodessa tehdään Tallinnan reissu, saadaan rauhassa jutella pari päivää.
Ja viimeksi kun mies piti mökillä miestenillan (tosi on, että ainakin oman tuttavapiirin miehet mieluummin pitää se mökillä, me naiset taas kaupungissa, mistä pääsee tarvittaessa viihteelle), tein sinne kyllä ruokaakin koska ne oli nyyttärit. Meidän mökki oli käytössä mutta kaikki toivat syötävää ja juotavaa. Ja miksei voi sanoa, että oli kiva kun eväitä kehuttiin.
Toihan on kettuilua/kiusaamista! Sait sanan "mies" mahtumaan vain 4 kertaa(!!) lauseeseen! Ehkä parempi jättää viesti kirjoittamatta jos ei parempaan pysty. Ap tosin käski poistamaan kuvat, joten vielä suurempi rimanalitus!