Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pääkaupunkiseudulla asuminen tän arvoista

Vierailija
21.10.2017 |

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Kommentit (1246)

Vierailija
1/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo... Aina kun joku kysyy mikä Helsingissä on hyvää, listaan museot, kaupat, kulttuurin, mutta kuinka usein oikeasti käyn niissä? Kerran vuodessa? Ihan hyvin voisin asua jossain pikkukaupungissa ja tehdä pari kertaa vuodessa viikonloppumatkan Helsinkiin. Ainut vaan, että alallani ei ole työpaikkoja muualla Suomessa...

Vierailija
2/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset sitten lähde?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa pk-seutulaisista viettää sitä  tavisarkea ilman yöelämää ja museoita. Itse asun Espoossa ja käyn Helsingissä  ehkä  kerran puolessa vuodessa parisen tuntia päiväsaikaan, iltakeikalla vaikka raflaan ei tulis edes mieleen lähteä.

Vierailija
4/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, jossa oli tehdas. Puolet työntekijöistä oli kyläläisiä ja kunnan suurin työnantaja .,

Itsekin olin monta kesää töissä, opiskeluaikoinakin. Pääsin opiskelupaikkakunnalle töihin, Helsinkiin ja jäin asumaan tänne.

Tehdas meni nurin ehkä 5 v sen jälkeen.

Monella oli rakennettu omakotitalo, valmis paketti. Osa ihmisistä otti mitä työtä tahansa, isä on toisella paikkakunnalla arjet ja tulee vkonlopuksi kotiin. Talot ovat myynnissä alle materiaalikustannusten eikä mene kaupaksi. Erojakin on tullut.

Pienemmällä paikkakunnalla on aina vaihtoehtona et saa enää töitä. Se vaihtoehto on myös Helsingissäkin, mutta pienempi.

Vierailija
5/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki museokortti

Vierailija
6/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikset sitten lähde?

Siinäpä se... Hyvä kysymys jota jatkuvasti mietin. Kai se on niin että jollain tasolla on pelottavaa jättää tuttu ja turvallinen vaikka tietääkin voivansa huonosti. Teen kai vielä mieltä valmistavaa ajatustyötä asian suhteen. Ehkä vielä jossain vaiheessa mitta tulee täyteen ja löydän rohkeutta ja varmuutta lähteä. Varmaan vähän samaa kuin siinä että joku elää vuosia huonossa parisuhteessa eikä saa lähdettyä vaikka on tyytymätön. Näin luulisin. Toiset ihmiset osaavat tehdä nopeita rohkeita ratkaisuja ja suuriakin muutoksia elämäänsä tuosta vaan. Mä ihailen kyllä sellasta rohkeutta, varmasti saisi enemmän irti elämästä kun ei kaiken tarvitsisi olla niin valmiiksi mietittyä.

Vierailija
7/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin perheen kanssa pari vuotta sitten Espoosta pieneen kylään, kuitenkin vain parin sadan kilometrin päähän. Mies tekee pääosin etätyötä, harvakseltaan käy Helsingissä työn takia. Minä hoidan lapsia kotona käyn pari kertaa viikossa tuuraamassa yhdessä kahvilassa. Hyvin tullaan toimeen ja viihdytään. Ihanaa aikasin kesä aamuna kävellä postilaatikolle yöpaidassa paljain jaloin lehteä hakemaan ja koirakin saa kulkea vapaana siinä mukana. Ja sitten lukea se lehti pihakeinussa kahvia juoden kun aamuaurinko lämmittää ja linnut laulaa. Talvella on pimeetä. Oikeesti ihan uskomattoman pimeetä ku katuvalot on vasta tossa päätiellä. Mutta tunnelmallista ja rauhallista. Villasukat on kovassa käytössä ja tuli takassa päivittäin. Ei kaduta muutto.

Vierailija
8/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Hämeenlinnaa. Ihan hyvä paikka asua ja stadiinki pääsee nopeesti jos on tarve!

Vierailija
9/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.

Vierailija
10/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Helsingissä on sellaista mitä ei ole vaikka Tampereella tai Turussa? Ooppera ainoa mitä tulee mieleen.

Töitä.

Vierailija
11/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo... Aina kun joku kysyy mikä Helsingissä on hyvää, listaan museot, kaupat, kulttuurin, mutta kuinka usein oikeasti käyn niissä? Kerran vuodessa? Ihan hyvin voisin asua jossain pikkukaupungissa ja tehdä pari kertaa vuodessa viikonloppumatkan Helsinkiin. Ainut vaan, että alallani ei ole työpaikkoja muualla Suomessa...

Ookko nää opperassa töissä vai ratikkakuski?

Vierailija
12/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikka. Olen kapea-alainen asiantuntija ja työmatkakin on vain viisi minuuttia. Turun toimipiste lopetettiin viime vuonna, Tampereen kolme vuotta sitten. Muuten kyllä kävisi.

Vierailija
13/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi kiva muuttaa pienemmälle paikkakunnalle, jos olisi perhe/löytäisi sieltä miehen, mutta yksin en oikein osaa lähteä. Isovanhemmatkin jo asuivat pk-seudulla, joten juuret vahvasti täällä, vaikka kaikki lähiomaiset ovat jo kuolleet.

Vierailija
14/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin mielelläni muualle, mutta se merkitsisi toimeentulotuen varaan jättäytymistä. Mistä saisin asunnon, millä maksaisin muuton? Lapsuudenkotinikin paloi jo vuosikymmeniä sitten. Olen ihan toivottomassa tilanteessa muuton suhteen, kun olen liian vanha saamaan uuden työpaikan, ja eläkeikään on vielä aikaa monta vuotta. Jos olisin jo eläkkeellä, haluaisin asua jossain pikkupaikassa jossa on halpaa. En kaipaa yöelämää enkä kulttuuritarjontaa.

Ihmettelen sitä, että Helsinkiin muuttaa viikottain eläkeläisiä asunnottomiksi. Miksi he niin tekevät, kun pikkupaikkakunnilla elää paljon halvemmalla, ja toimeentulo on turvattu joka kuukausi?

Vierailija
15/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri mietin muuttoa Hämeenlinnasta Helsinkiin. Helsingin ihmispaljoudessa on ihana käydä. Siellä saa olla kuka haluaa ja pukea mitä haluaa, kukaan ei ihmettele. Pikkukaupungissa on oikeasti aika rajoittunutta.

Vierailija
16/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tätä olen miettinyt jo pitkään ja alan kallistua sille kannalle että ei ole. Mikä täällä lopulta on niin hienoa? Onhan se kiva kun on kaikki palvelut saatavilla ja vapaa-ajan huvituksia vaikka mitä. Mutta paljonko näitä kaikkia mahdollisuuksia oikeasti tulee käytettyä? Ja kun miettii näitä asumiskustannuksia täällä niin alkaa kyllä kyseenalaistamaan koko homman järkevyyttä. Suomi on kuitenkin täynnä muitakin erikokoisia kaupunkeja ettei ihan keskellä ei mitään tarvitsisi elää vaikka täältä lähtisi. Jossain pikkukaupungissa elämänmeno olisi rauhallista ja stressitöntä. Töihnkään ei olisi pakko heti mennä, rahat riittäisi muutenkin kun laittaisi myyntiin Helsingin asunnon ja ostaisi halvan asunnon sieltä jostain. Saisi rauhassa miettiä mitä loppuelämältään haluaa. Välillä tuntuu ettei täällä voi edes ajatella, kaikki vaan tapahtuu ja mukana mennään. Aina sellanen kiireen ja stressin tuntu. Pakko tehdä ja suorittaa. Ihmiset on kuin muurahaisia. Vilistävät kiireellä jokapaikassa. Nuorena en edes ajatellut pois muuttamista, ehkä olen vaan liian vanha (39v) tällaiseen ja kaipaan rauhaa. Yöelämä ei kiinnosta ollenkaan ja muutenkin aika pienet sosiaaliset kuviot ovat minulle ihan riittävät. Näin kirjoitettuna näen itsekin että ilman muuta minun kannattaisi lähteä. Minulla on puoliso jonka kanssa ollaan vähän puhuttu aiheesta. Hänkään ei olisi muuttoa vastaan joten ihan yksin en olisi. Silti jokin pistää vastaan. Kai sitä on niin juurtunut tänne. Onko joku lähtenyt pois täältä? Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko kaduttanut ollenkaan?

Ihan ku mä olisi kirjottanu tän! Paitsi et oon vähän nuorempi mut ihan samaa mietin. Mut vaikee päättää minne lähtis ku ei oo mistään muusta ku stadista kokemusta.

Vierailija
17/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain sinnepäin... Enkä näköjään edes ainut tässäkään ketjussa. Harmi etten voi tehdä pysyvästi etätöitä, muuten olisin varmaan jo muuttanutkin pois pääkaupunkiseudulta.

Vierailija
18/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin muualla mutta kun halusin vaihtaa työpaikkaa jouduin (sain) palata. Silloin tajusin että arvostan mahdollisuuksia (työpaikkoja) joita pk seutu tarjoaa. Jos rakennan elämäni muualle, jos menetän työpaikkani en välttämättä löydö toista, vastaavaa. Se on minulle arvo ja siksi löydän pk seudulta nyt mieluummin hyviä puolia kuin valitan pikkuasioista

Vierailija
19/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratikkakuski voi kohta muuttaa Tampereelle :)

Vierailija
20/1246 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse juuri mietin muuttoa Hämeenlinnasta Helsinkiin. Helsingin ihmispaljoudessa on ihana käydä. Siellä saa olla kuka haluaa ja pukea mitä haluaa, kukaan ei ihmettele. Pikkukaupungissa on oikeasti aika rajoittunutta.

Joo, on kiva käydä mutta ei asua. T.pois muuttanut