Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuli taas aamusta hirveä riita teinin kanssa.

Vierailija
20.10.2017 |

16v tyttö. Kodin säännöt eivät miellytä, sanoi tahtovansa jo muuttaa pois. Sanoin että on vapaa lähtemään jos tahtoo, mutta minulta sitten ei heru rahallista tukea.. lähti ovet paukkuen kouluun. (Ja tästä ovien paiskomisestakin on ollut puhetta, niinkuin monesta muustakin asiasta.) Niin hyvällä kuin pahalla olen yrittänyt tehdä sääntöjä selviksi. Olen jo joutunut kätkemään häneltä minun kaikki käteiseni, mahd saunalonkeroni, s.röökini...

En millään enää jaksaisi. Tuntuu siltä että pitäisi antaa mennä niin ei tarvitsisi kuluttaa energiaa ja voimia hänen kanssa tappeluun, nuoremmat sisaruksetkin kaipaavat huomiota, mutta tuo tyttö vie sen perseilyllään... Sori,oli pakko avautua...

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teini pitää tulla perheen menoon mukaan? Meillä osataan tehdä reissuja eri kokoonpanoilla ja teinille ne kaverit nyt vaan on tärkeitä.

Vierailija
42/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas on mennyt kasvatus pieleen ja vanhemmat syyttävät lastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkötupakka on yhtä vaarallista kuin tavallinen tupakka, tästä oli juuri juttua vanhemmille yläkoulun päihdevalistusillassa...

Vierailija
44/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko peiliin katsomisen paikka? Tietysti sulla oli kova vauvakuuma ja halusit lapsia, mutta nyt kun eivät täytäneetkään sinun odotuksia ja vaatimuksia, olet näyttämässä lapselle ovea ja olet jättämässä hänet oman onnensa nojaan, kunhan vain sinun elämäsi on kivaa ja vailla huolenhäivää. Tiedän, tämä on ilkeästi sanottu, mutta olisi kannattanut miettiä, ennen lapsen hankkimista, että vanhemmuus on elinikäinen ja vastuullinen vanhempi on lapsen tukena ja turvana, tapahtui mitä tahansa. Ja tuo nyt vain kuuluu teinien kehitysvaiheeseen, eikä näyttää ovea.

Tuskin monikaan hankkisi lapsia ollenkaan jos etukäteen tietäisi mitä elämä teinin kanssa tulee olemaan. Teini = hyvä ehkäisykeino. Omat lapseni ovat teini-iän ylittäneitä. Silloin myrskysi ja itsekin olin äärimmäisen väsynyt välillä. Teini-ikä oli aivan oma maailmansa kun nyt vertaan aikaan ennen sitä. Mutta kun teini-iästä selvittiin niin hyviä, ihania aikuisia heistä sitten tuli noista mun palleroisistani. En tosin olisi enää milloinkaan valmis käymään sitä teinihelvettiä uudellen lapsen kanssa läpi. Mutta, se kuului heidän kasvuunsa ja kehitykseensä tärkeänä osana, yhtään en kyllä sitä aikaa kaipaa. Ehkä ajan kanssa nekin muistot kultaantuvat.

Teini-ikä olisi paras ehkäisykeino, siinä monen lapsihaaveet tulisi uudestaan mietintämyssyyn.

Meillä kolme tyttöä, iältään 13-17v ja lievästi sanottuna elämä on myrskyistä. Siinä äidin ja anopin neuvot ovat tarpeen, kun heille nuoret ovat kultakimpaleita ja osaavat käyttäytyä.

Toisaalta, parempi purkaa mielipaha kotona, kun potkia mummoja julkisilla paikalla.

Meilläkin vanhin on puhunut monta vuotta muuttavansa heti pois kotoa, kun täyttää 18v. mutta muutama päivä sitten mieli oli muuttunut ja kertoi EHKÄ muuttavansa, kun lukio on käyty ja ilmassa on jo aikuistumisen merkkejä.

Vierailija
45/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saa mennä kaverin kanssa vaikka muut tekisi muuta? En ymmärrä

Muutenkin liian tiukkapipoista

Eiköhän hän itse osaa hoitaa läksynsä ja huoneensa. Klo 21 aina kotiin. Liioittelua.

Voin kuvitella käskytyksesi.

Meillä 17-v ja 16-v. Ei tarvitse käskyttää tai tapella. Tottakai saa mennä kavereiden kanssa. Se menee varmasti minun jeksimien menojen edelle. Toisen huone aina kaaoksessa. Ei ole minun ongelma. Tarvittaessa saa olla myöhään kavereiden kanssa. Yleensä ovat kuitenkin ajoissa. Huumori. Huomioiminen. Luottamus. Kunnioitus

Ei tarvitse aamulla kenenkään tapella

Vierailija
46/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teini pitää tulla perheen menoon mukaan? Meillä osataan tehdä reissuja eri kokoonpanoilla ja teinille ne kaverit nyt vaan on tärkeitä.

Voinhan minä tietysti tehdä niin että otan vain nuoremmat mukaan kun ostan kaikille talvivaatteita, minä sitten valitsen teinin puolesta, jos ei miellytä niin uusiakaan en ala ostamaan. Ja isovanhemmista tuntuu todella pahalta että teini ei tahdo heitä nähdäkään. Kyllä, kaverit ovat tärkeitä, mutta näkeehän teini niitä joka päivä. Sitten jos käykin niin ettei pääse näkemään sen YHDEN kerran niin se on huutava vääryys.

Vierailija
47/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä rajata ruutuaikaa ton ikäseltä. Ja takavarikoida konetta.

Todella väärin.

45

Vierailija
48/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voinhan minä tietysti tehdä niin että otan vain nuoremmat mukaan kun ostan kaikille talvivaatteita, minä sitten valitsen teinin puolesta, jos ei miellytä niin uusiakaan en ala ostamaan. Ja isovanhemmista tuntuu todella pahalta että teini ei tahdo heitä nähdäkään. Kyllä, kaverit ovat tärkeitä, mutta näkeehän teini niitä joka päivä. Sitten jos käykin niin ettei pääse näkemään sen YHDEN kerran niin se on huutava vääryys.

Ai, meillä teini hoitaa vaateostoksensa itsenäisesti. Eikös se sun teinikin ollut ostoskeskukseen menossa? Ei siellä äitiä tarvita mukana. Isovanhempia nähdään teininä vähemmän muutenkin, myöhemmin sitten taas enemmän. Ihme diktaattori olet, ei ihme että teini haikailee omaa rauhaa.

Vierailija
49/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teini ei saa itse ostaa vaatteitaan? Älytön natsi. Tai miksi se pitää tehdä juuri tänään. En voisi kielää tästä syystä kavereiden kanssa olemista

En ihmettele että riitoja tulee

Sinä et kunnioita lasta

Vierailija
50/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aamuisin sellaisella tuulella että parempi ettei kukaan sano yhtään mitään ja pysyy muutenkin vähän kauenpana.

Oletko teini? Toivottavasti et ainakaan ole yhdenkään lapsen vanhempi.

Vierailija
51/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätit syyslomalla aikaisin?

Nyt on kyllä aikaa palstailla

Vierailija
52/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 16-v add-tyttö. Kotiintuloaika klo 23, shoppailut hoidetaan verkossa tai teini yksin. Poikakaveri oli pari vuotta. Hölmöilyt ja tuittuilut ovat jo jääneet taakse, ne oikeastaan loppuivat siihen, kun ymmärsin antaa siimaa enkä kohdella kuin pienempää. Vapaudenkaipuuta se oli, ja kun muistelen, millaista oli olla 16, sitä se oli minullakin. Kovin tiukalta kuulostaa minustakin.

Vierailija
53/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, meillä teini hoitaa vaateostoksensa itsenäisesti. Eikös se sun teinikin ollut ostoskeskukseen menossa? Ei siellä äitiä tarvita mukana. Isovanhempia nähdään teininä vähemmän muutenkin, myöhemmin sitten taas enemmän. Ihme diktaattori olet, ei ihme että teini haikailee omaa rauhaa.

Teini ei ole halunnut nähdä isovanhempiaan puoleentoista vuoteen. Ja meillä nyt tehdään niin että kerran kuussa perhe tekee jotain YHDESSÄ. muuten saa olla rauhassa, minä en edes mene teinin huoneeseen koputtamatta, ja olen sisaruksillekin sanonut että toisten huoneisiin ei mennä ilman lupaa. Ei, minä en sitä myöskään siivoa. Ja mitä tulee siihen ruutuaikaan, jos sitä en rajoittaisi, tuo vain katselisi televisiota tai istuisi koneella sen sijaan että tekisi läksyjä. (Eihän hän edes nukkuisi ja sitten olisi aamulla vihainen koska väsyttää.) Kännykkää en edes rangaistuksena takavarikoi, ensinnäkin siksi että hän on sen itse ostanut, toisekseen siksi että en halua hänen ajattelevan että tahdon vain lukea viestinsä. (Mitä en todellakaan tekisi ilman oikeaa syytä olla huolissani) Ap

Vierailija
54/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kaksi helpohkoa teiniä, joiden kanssa pärjäsi hyvin, kun ei liikaa niuhonnut. Keskustelulla, luottamuksella ja tilan antamisella selvittiin suurimmat kriisit.

Vaan tämä kolmas on aivan toista maata. Annat siimaa ja luottamusta, taatusti väärinkäyttää. Oikein yrittää löytää keinoja loukata. Pienikin kielto, esim että ei anna rahaa joka kerta pyytäessään, seuraa haistattelua ja huorittelua ja paiskomista. Voi olla, että on paha olla ja myllerrys, mutta varsinaisesti se ei ole mitään sellaista, mihin me vanhemmat voisimme vaikuttaa. 

Enkä kaipaa nyt mitään neuvoja keltään, meillä on ammattilaiskontaktit kyllä kasvatusapuna ja parhaamme teemme. Se vain, että on ollut omilla lapsilla mukava teini-ikä, ei välttämättä tarkoita yhtään mitään omasta erinomaisuudesta kasvattajana ja vanhempana.

Ja sanon vielä, että epäkunnioittavaa käytöstä ei kenenkään aikuisen tarvitse sietää edes teiniltä. Myllerrys tunnepuolella ja oman itsensä etsiminen kuuluu teini-ikään, asiaton käytös ei silti ole ainakaan isossa mittakaavassa ok (satunnainen pahantuulenpuuska eri asia).

Vierailija
55/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätit syyslomalla aikaisin?

Nyt on kyllä aikaa palstailla

Täällä ei syysloma kestä koko viikkoa

Vierailija
56/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä nyt tehdään niin että kerran kuussa perhe tekee jotain YHDESSÄ

Onnea vaan perheen yhteiseen tekemiseen!

Ehkä seuraavalla kerralla se tehdään silloin kun sinulle ei sovi tai olet kiukkuinen.... Ja kaikilla on niin mukavaa

Vierailija
57/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä seuraavalla kerralla se tehdään silloin kun sinulle ei sovi tai olet kiukkuinen.... Ja kaikilla on niin mukavaa

Laitoin teinille viestiä. Ei tarvitse tulla mukaan, menköön kavereidensa kanssa. Tästä lähtien ei tarvitse tulla minnekään mukaan. Ei yhtään minnekään. Ei edes ulkomaille jos kerran perheen seura edes kerran kuussa ei kiinnosta. Ap

Vierailija
58/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kypsää. Varmaan laitoit noi ukaasit myös viestiin... Ihan uhmaikäisen touhua. Jos et tee kuten minä haluan, en leiki enää kanssasi. Koskaan

Eiköhän jokainen kerta katsota erikseen? Jokainen meno ja matka. Aikuinen osaa kai toimia niin että teini haluaa tulla mukaan

Ja saa itse päättää. Niin kai toimitaan kaikenikäisten kanssa. Myös pienten lasten...

Vierailija
59/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, ihan älyvapaata rajoittaa teini-ikäiseltä ruutuaikaa ja luoda jotakin sääntöjä, että läksyt pitäisi olla tehtynä ennen kuin lähtee minnekään. Voihan ne illallakin tehdä? Ja jos on tekemättä niin kyllähän siitä saa tiedon Wilman kautta, sitten voisi jotakin keskustelua yrittää. Mielestäni yksityisyyden loukkaamista tuo, että puhelin otetaan yöksi pois. Miltä yrität teiniäsi suojella, maailmalta ja elämältäkö?

t. 26v

Vierailija
60/101 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin teinille viestiä. Ei tarvitse tulla mukaan, menköön kavereidensa kanssa. Tästä lähtien ei tarvitse tulla minnekään mukaan. Ei yhtään minnekään. Ei edes ulkomaille jos kerran perheen seura edes kerran kuussa ei kiinnosta. Ap

Voi marttyyri. Noinhan se kannattaakin tehdä. Sä et nyt ymmärrä että se on teini eikä 10-vuotias, jonka voi vielä pakottaa perheen yhteiseen laatuaikaan (vanhempien ja pienten sisarusten kanssa, onnea vaan yritykseen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi