Alakoulun opella risti kaulassa, onko ok?
Ihan peraateluenteisesti kyselen, saako luokan opettaja pitää näkyvillä ristiriipusta?
Kommentit (114)
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa. Suomi on kristitty maa.
Ensinnäkin yksikään maa ei ole ikinä ollut kristitty, eikä tule koskaan olemaankaan! Kristinusko on AINA henkilön, henkilökohtainen valinta! Toiseksi, kristinuskossa ei ole yhtään ainoatakaan symbolia! Ei edes sitä ristiä! Risti on kirkon symboli, eikä kirkolla tai risti symbolilla ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Raamatusta, siitä uudentestamentin Kristuksen seurakuntamallista, ette löydä yhtään ainoataan symbolia!
Leipä ja viini sieltä löytyy. Viikunapuukin siellä on. Jo alkukristityillä oli symbolina kala.
Leipä ja viini eivät ole symboleita, kuten ei myöskään viikunapuu. Niitä on käytetty vertauksissa, mutta ei symboliikassa, eikä tällaisia symboleita raamattu kehota käyttämään missään kohdassa. Kala symboli ei ole alkukristittyjen symboli, vaan se on hedelmällisyyttä kuvaava symboli joka esittää naisen vulvaa. Kala ei ole ollut koskaan kristittyjen symboli eikä se tule sitä ikinä olemaankaan.
Leipä ja viini edelleenkin symboloivat ehtoollisessa Kristuksen lihaa ja verta. Ellet sitten ole katolilainen, niin uskot että se leipä ja viini muuntuvat ehtoollisessa kirjaimelliseksi lihaksi ja vereksi. Tuo muuntuminen ei kuitenkaan ole luterilainen oppi, vaan meille kyse on symboloimisesta.
Kala oli alkukristittyjen symboli Jeesukselle Kristukselle Jumalan Pojalle Pelastajalle, se ei siitä miksikään muutu vaikka jossakin muussa uskomusjärjestelmässä se merkitsisi jotain muuta.
Jeesus kehotti seuraajiaan nauttimaan leipää ja viiniä ehtoollisella hänen kuolemansa muistamiseksi, siihen se "symboliikka" sitten päättyykin. Tällaisia symboleita ei ole kehotettu käyttämään, tekemään tai piirtämään yhtään mihinkään. Kala symboli ei kuulu kristinuskoon vaikka jotkut sitä koittavat niin väittääkin. Uskon sinua heti kun raamatusta näytät sen kohdan missä on kehotettu käyttämään kala symbolia johonkin, tai edes löydät minkäänlaisen maininnan moisesta. Niinpä, ja kun et sitä raamatusta löydä, tulee se jostain muualta eikä näin ollen kuulu kristinuskoon. Toistan edelleen että kristinuskoon eivät symbolit kuulu, mutta sitä lienee tyhmälle turhaa selittää.
Niin kehotti, mutta sitä sitä symboliikkaahan toteutetaan yhä tänä päivänäkin ympäri kristikuntaa Jeesuksen tämänpäiväistenkin seuraajien parissa. Ei se ole mitenkään päättynyt. Symboli on vahvasti edelleen elossa. Sinun ajattelusi jäykkyyttä pelkästään, jos kuvittelet että symbolin täytyy aina olla jokin piirros.
Jeesus Kristus Jumalan Poika Pelastaja kuuluu mitä suurimmassa määrin kristinuskoon ja Raamattuun. Etukirjaimien pohjalta alkukristityt ottivat kalan symboloimaan sitä. Se ei ole muutenkaan huono valinta, koska Jeesus itse käytti kalaa kahdesti tunnusmerkkinä ihmeteoissaan ja Jeesuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta symbolisesti ennakoinut Joonan kolme päivää valaan sopii saman kalan hahmon symboloimaksi.
En koskaan väittänyt, että kala löytyy Jeesuksen symbolina Raamatusta, mutta kun väität että uudentestamentin seurakuntamallista sitä ei löydy, niin ilmi selvästi se löytyy alkuseurakunnan käyttämästä symboliikasta. Sitä et pysty kiistämään, siitä on niin monta osoitusta historiasta.
Ja toistan edelleen, en tiedä toistanko turhaan, mutta jokaisessa vertauksessa se verratava symboloi jotain muuta. Jeesus itse puhui kaiken aikaa symboloiden, koska hän käytti vertauksia. Sinä olisit varmaan ollut avian solmussa, jos olisit päässyt häntä silloin kuulemaan.
Kala symbolin alkuperä ei ole kristinuskossa, vaikka sitä pääasiassa kirkon ym. harhaoppien vaikutuksesta on ryhdytty käyttämäänkin. Kala symboli ei ole kristinuskoa, eikä se kuulu raamatulliseen kristinuskoon millään tavalla. Jeesus puhui monin eri vertauksin, ja kertoi syynkin siihen että miksi näin teki. Nämä vertaukset ovat kuitenkin aivan eri asia kuin se symboliikka jota myöhemmin on ihmisten toimesta ryhdytty tekemään, kaivertamaan, piirtämään ja kantamaan mukana. Tämä ihmisten harrastama symboliikka ei kuulu kristinuskoon. Kristittyjä on kahdenlaisia, toiset seuraavat Jeesusta, ja toiset tekevät mitä itseä sattuu huvittamaan. Näistä Jeesus sanoi että ei jokainen joka sanoo Herra Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se joka tekee taivaallisen isäni tahdon.
Jos kala kristinuskon symbolina on niin harhaoppinen, niin miksi kummassa kukaan varhainen kirkkoisä ei kirjoittanut mitään sitä vastaan? Jeesuksen apostoli evankelista Johanneskin eli melkein toiselle vuosisadalle, mutta hänkään ei kirjoittanut symbolin käyttöä vastaan.
Jotenkin luotan enemmän varhaisten kristittyjen arviointikykyyn enemmän kuin sinun. He sentään muistivat Jeesuksen itse tai vähintäänkin tunsivat ihmisiä, jotka olivat Jeesusta kirjaimellisesti seuranneet ja kuulleet.
Onhan näilläkin risti.
https://www.google.fi/search?q=black+sabbath&source=lnms&tbm=isch&sa=X&…:
On ok. Lapsellamme on kavereina kristittyjä ja muslimeja. Lapset osaavat olla toisilleen ystäviä. Tietenkään opettajan ei ole suotavaa "tyrkyttää" kristinuskoa oppilaille, mutta senhän kieltää laki.
Vierailija kirjoitti:
Saako olla ylösalaisin oleva risti, vai koskeeko tämä ilmaisuvapauden osa vain uskiksia?
Totta kai saa olla. Sitä paitsi, se ylösalaisin oleva ristihän on Pietarin risti, joten kristinuskoon sekin liittyy. Vaikka tietenkin iso osa ihmisistä kuvittelee sen olevan joku saatananpalvojien symboli.
Mites, oletteko mitä mieltä kirkkohäistä? Tai kasteesta kirkossa, tai ripareista? Niissäkin sitä ristiä näkee.
Mutta ei kai kukaan enää haluakaan kirkkohäitä just tän ristihomman takia kun ei ne muutenkaan usko, niin miksi ne haluais?
Riippuu rististä. Onko se hevari, gootti, madonna vai ihan tavallinen risti-riipus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Lapseni on alakoulussa. Minulle on ihan sama, onko kaulassa risti, daavidin tähti tai pääkallo. Pääasia ettei ala aatteitaan opettamaan lapsille.
Varsinkin ensimmäisillä luokilla opettaja on melkoinen auktoriteetti ja esikuva pienille koulaisille ja opettajan arvomaailma heijastuu voimakkaasti lapsiin ja vaikuttaa heidän ajatteluunsa. Tästä syystä esimerkiksi uskonnon opetus tulisi lopettaa kokonaan vähintäänkin alakoulun ensimmäisiltä luokilta, eikä sitä kyllä tarvisi olla erillisenä oppiaineena lainkaan.
Huomaattehan, että aloituksessa sanottiin että opettajalla on risti-riipus kaulassa. Häs ei siis näiden tietojen perusteella sniikkaile päiväkotien ja ala-asteiden kulmilla bongailemassa uhreja huudellen "psst!... Lapset!.. Tulkaas tänne.. Oottekos koskaan kuullut Herrastamme Jeesus Kristuksesta?..". Ehkä se oli rippiristi rakkaalta kummivanhemmalta, tai sitten muuten vaani tärkeä. Mitä väliä sillä on jos tekee työnsä kunnolla? Uskonnot on ihan hyvä oppia tuntemaan, sillä niillä on ollut tärkeä rooli kulttuurien ja ihmisten kehityksessä. Toki sellainen historiana opetettava "Ja sitten Jeesus meni sinne ja teki silleen"(muutkin uskonnot mukaanlukien) pitäisi lopettaa julkisten koulujen toimesta. Mutta ei se ristikoru ketään pure.
Mulla on erilaisia koruja, myös risti riipus, eikä se ole mun mielestä sen kummempi kun vaikka sydän tai joku muu riipus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako olla ylösalaisin oleva risti, vai koskeeko tämä ilmaisuvapauden osa vain uskiksia?
Totta kai saa olla. Sitä paitsi, se ylösalaisin oleva ristihän on Pietarin risti, joten kristinuskoon sekin liittyy. Vaikka tietenkin iso osa ihmisistä kuvittelee sen olevan joku saatananpalvojien symboli.
Symboli on symboli, ihan sama mitä se edustaa, kunhan kantaja on ns. kiltti muille. Anteeksi karu kielenkäyttöni taas kerran etukääteen, mutta paskaako niistä.
Vierailija kirjoitti:
Soile Lautsi oli tämä suomimamma Italiassa. Google kertoo
Minua hävettää :(
Mitä suomalaiset tykkäisi, jos joku italialainen tulisi meille kertomaan miten pitää uskoa ja olla.
Mutta ne eivät tule, siinä se ero!
Nutta saisinko Ranskassa pitää pentagramiia tai ristiä väärin päin? Kuinka he kehtaavat loukata sitä ainoaa ja oikeaa kuningasta, prissi luciferiä!
Ristejä kyllä myydään ihan kultaliikkeissä koruina esim.rippikoulun lopettaville.Eikös ne ihan koruja ole?On teillä kysymyksiä.Kun mulla oli kultainen rippiristi,se oli mulla aina kaulassa,myös tansseissa ja jokapaikassa.Häissäni mulla oli ser sama kultainen risti ketjuineen ja kultaiset korvarenkaat ja tietysti sit sormukset.
Myöhemmin mun ristini varastettiin juhannusyönä saaressa rantasaunasta,kun olin sen sinne unohtanut....arvaa ottiko päähän.Ja mieheltä katos lompsasta rahaa.Tiedettiin kyllä ketkä oli asialla muttei voitu todistaa.
Suomessa on ainakin toistaiseksi uskonnon- ja sananvapaus. Totta kai opettajakin saa käyttää mitä
korua haluaa.
Mitä väliä? Jos joku haluaa kantaa kaulassaan muinaista kidutusvälineen pienoismallia, niin omapa on asiansa. On sitä hullumpiakin asioita roikutettu kaulassa.