Alakoulun opella risti kaulassa, onko ok?
Ihan peraateluenteisesti kyselen, saako luokan opettaja pitää näkyvillä ristiriipusta?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä pelkäät koulussa, kun turvallisuussyistä et uskalla käyttää kaulakoruja tai vihkisormusta etkä kääntää selkääsi oppilaisiin päin? Miten kirjoitat minnekään taululle tai osoitat kepillä mitään heijastusta.
Oletko oppilaille sanonut, ettei toisille saa kääntää selkää tai pitää kaulakorua?
Mitä pelkäät?
Nuo ovat sellaisia asioita, joita ainakin meidän koulussamme jokainen opettaja noudattaa. Liitutaulut eivät muutenkaan ole enää nykyaikaa ja se nyt on selvä asia, että omassa työssäni otetaan turvallisuusasiat aikuisten kesken vakavasti, jotta lapsilla olisi turvallista.
Eihän lapset noita huomaa eikä osaa niistä kysyä. Etkä osaisi sinäkään jos meidän kouluun tulisit ;)
Miksei lasten vanhemmille tiedoteta noista vaaroista? Hehän ovat sitten yhtä lailla vaarassa.
Oman lapseni opettaja kyllä ainakin käyttää sormusta myös tavallisenkin koulupäivänä. Heillä on luokassa liitutaulu, tussitaulu ja taulu, jolle voi heijastaa tietokoneelta. Miten ope voi käyttää tussitaulu tai liitutaulua, jos ei käännä selkäänsä?
Kertoisitko, mikä siellä koulussa on muuttunut, että on tullut tuollaisia ohjeita? Millaisia vaaratilanteita on esiintynyt? Miksei vanhemmille tiedoteta.
Siis tarkoitan, että ne lapsethan ovat yhtä lailla vaarassa. Miksei anneta ohjeita vanhemmille, jos siellä noin vaarallista on. Miksi vain opetti suojautuvat?
Vierailija kirjoitti:
Oman lapseni opettaja kyllä ainakin käyttää sormusta myös tavallisenkin koulupäivänä. Heillä on luokassa liitutaulu, tussitaulu ja taulu, jolle voi heijastaa tietokoneelta. Miten ope voi käyttää tussitaulu tai liitutaulua, jos ei käännä selkäänsä?
Kertoisitko, mikä siellä koulussa on muuttunut, että on tullut tuollaisia ohjeita? Millaisia vaaratilanteita on esiintynyt? Miksei vanhemmille tiedoteta.
Sormuksista: Sen kerran, kun tulee esimerkiksi kiinnipitotilanne, voi sormus satuttaa kiinnipitäjää tai kiinnipidettävää.
Tussitaulu/liitutaulu vs. Piano: Pianoa selkä oppilaisiin päin (jos yksin luokassa, varsinkin) soitettaessa et kuule, mitä luokassa touhutaan. Pena saattaa heittää Reiska-Irmeliä tuolilla ja se voi osua Reiska-Irmeliin, Kyöstiin tai pianoa soittavaa opettajaan, joka on kolmesta edellisestä vastuussa. Taululle kirjoitettaessa selkä oppilaisiin päin lyhyempiä aikoja kerrallaan ja luokassa hiljaista versus pianon pauhkeessa.
Ihmeellisestä internetistä pääset lukemaan lisää: http://www.edu.fi/erityinen_tuki/yhteinen_koulu_kaikille
Terveisin, toinen ope, joka myöskään ei pidä koruja, nauhoja tai avaimia yllään töissä ja jonka luokassa esim. sakset, nuppineulat ja rumpukapulat ovat lukollisessa kaapissa. Ihan normaali peruskoulu PK-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, et ole ikinä kuullut, että Suomessa on VALTIONuskonto. Ihan virallinen valtionuskonto. Se on kristinusko. Suomi ei ole ateistimaa. Jos nyt ehdottomasti haluat muuttaa lakeja, niin laita kansalaisaloite vetämään.
Suomessa ei ole valtionuskontoa. Kahta kirkkoa nimitetään kansankirkoiksi ja heillä on oikeus verottaa jäseniään, mutta valtionUSKONTOA täällä ei ole. Joihinkin valtion seremonioihin liittyy joitakin kristillisiä riittejä, mutta mikään ei estä käyttämästä vaikka juutalaisia tai buddhalaisia riittejä valtionpäivien avajaisissa.
Kyllä muuten Suomessa on valtionuskonto.
Suomessa on valtionkirkko. Luterilainen ja ortodoksi kirkot. Se pitäisikö näin olla, onkin aivan toinen keskustelu..
Alkuperäiseen kysymykseen, ristikoru tai hiukset peittävä huivi ovat aivan ok opettajillakin. Ei näitä ennen pelätty. Eikä pitäisi pelätä nytkään. Opettaja saa olla ateisti, kristitty, juutalainen tai muslimi. Mielestäni kysyttäessä on ok vastata myös omasta uskonnostaan. Lapset ovat uteliaita ja haluavat tietää. Ja se on hyvä! Tieto lisää viisautta ja vähentää turhaa pelkoa. Terrorismia vastaan pitäisi taistella ihan muutoin kuin kieltämällä huivin tai korujen käyttö... Tai suvivirren laulaminen kevätjuhlassa...
Ei me ennen pelätty, että huivipäinen opettaja kääntää koko luokan oppilaat terroristi muslimeiksi, tai uskova opettaja kaikki körteiksi. Mikä ihme meitä vaivaa? Outo on aika...
Mulla on alakoululainen lapsi, enkä yhtään pelkää, että hän järkyttyisi tai kääntyisi tietyn uskonnon kannattajaksi vain näkemällä ristikorun tai huivin jonkun päässä. Siihen tarvitaan muutakin. Ja jos lapsi joskus tuntisi omakseen uskonnon, jota en itse tunnusta, niin sekin olisi aivan ok. Uskonto tai uskonnollisuus on aina henkilökohtainen valinta.
Siis pelkäättekö oppilaitanne? Saanko kysyä luokkaa? Koulua? Mitä rehtori on tiedottanut venhemmille, meillä on oikeus tietää jos luokassa on vaarallisia oppilaita! Mitä itse saot oppilaille syyksi siihen, että et kanna koruja tai käännä heille selkää? Olen kuullut noista varotoimista mielisairaan hoitajilta, en ikinä opettajilta!
Tätäkö nykyaika on?????
Pakko soittaa omien lasten rehtorille vielä tänään. PK-seudulla sekin koulu.
Kunhan ei esimerkiksi pakota rukoilemaan tai laulamaan virsiä niin on ok.
No mikä sen ristin paikalle pitäisi olla? Sirppi ja vasara? Punainen puolikuu? Daavidin tähti? Vai peräti suuri vaakunaleijona? Elämme kristityssä maassa, joten risti on ihan hyväksyttävä.
Minä olen kristitty, mutta en kanna kaulallani ristiä, sillä minusta se on niin arvokas ja pyhä, että kannan sitä vain sydämessäni. Kaulalla kannan pientä sydänkorua muistona äidistäni. Sain ketjun, kun olin suorittanut alemman tutkinnon ja sydänriipuksen, kun olin valmistunut maisteriksi. Minua loukkaa, kun näen kaiken sortin poppareilla kaulassa suuren suuria ristejä ja jopa rukousnauhoja, jota ei kuulu lainkaan kantaa kaulalla. Ristit kaulassa riekutaan ja lauletaan kaukana rististä olevaa musiikkia. Pilkkaa se on!
Ei tietenkään saa olla!!! Pelkään, että lapseni kääntyy kristityksi ristin nähdessään.
Suomi suomalaisten maat, jos ei voi olla maassa suomalaisten ehdoilla, niin pois maasta takaisin omaan auvolaan syömään falafelia ja riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä pelkäät koulussa, kun turvallisuussyistä et uskalla käyttää kaulakoruja tai vihkisormusta etkä kääntää selkääsi oppilaisiin päin? Miten kirjoitat minnekään taululle tai osoitat kepillä mitään heijastusta.
Oletko oppilaille sanonut, ettei toisille saa kääntää selkää tai pitää kaulakorua?
Mitä pelkäät?
Nuo ovat sellaisia asioita, joita ainakin meidän koulussamme jokainen opettaja noudattaa. Liitutaulut eivät muutenkaan ole enää nykyaikaa ja se nyt on selvä asia, että omassa työssäni otetaan turvallisuusasiat aikuisten kesken vakavasti, jotta lapsilla olisi turvallista.
Eihän lapset noita huomaa eikä osaa niistä kysyä. Etkä osaisi sinäkään jos meidän kouluun tulisit ;)
Oletko jossain sairaalakoulussa tai erityisluokassa töissä? Itse en varo yläkoulun opena mitään noista, ja annan oppilaille mm kaasupolttimet käyttöön pelkäämättä mitään.
Ei tietenkään saa olla, Suomessahan on uskonnonvapaus. Ja mielipiteenvapaus joten työntäkäähän ne mielipiteenne nyt sinne minne päivä ei paista.
Vai mites tää nyt menikään...?
Vierailija kirjoitti:
Ristihän on kidutusväline.
Miks joku haluaa sellasta kaulassaan riiputtaa?
Ei vaan teloituslaite. Ristit käsistä läpi ja roikut niistä niin et pitkään hengissä heilu ellei pelastaja tule ota pois ajoissa. Hidas ja kitulias kuolemahan se toki on, mutta oikea tappolaitos.
Vierailija kirjoitti:
No teknisesti ottaen saa ja saisi pitää burkhaakin, mutta onhan se nyt vähän mautonta touhua korostaa tuolla tavalla uskontoaan koulussa. Sivistysmaissa, kuten Ranskassa tuollainen näkyvä uskonnon mainostaminen on kouluissa kiellettyä.
Jos ristitkin kouluissa kielletty, millä siellä karkotetaan belseboobi.....katolinen maakin vielä...
Vierailija kirjoitti:
No mikä sen ristin paikalle pitäisi olla? Sirppi ja vasara? Punainen puolikuu? Daavidin tähti? Vai peräti suuri vaakunaleijona? Elämme kristityssä maassa, joten risti on ihan hyväksyttävä.
Minä olen kristitty, mutta en kanna kaulallani ristiä, sillä minusta se on niin arvokas ja pyhä, että kannan sitä vain sydämessäni. Kaulalla kannan pientä sydänkorua muistona äidistäni. Sain ketjun, kun olin suorittanut alemman tutkinnon ja sydänriipuksen, kun olin valmistunut maisteriksi. Minua loukkaa, kun näen kaiken sortin poppareilla kaulassa suuren suuria ristejä ja jopa rukousnauhoja, jota ei kuulu lainkaan kantaa kaulalla. Ristit kaulassa riekutaan ja lauletaan kaukana rististä olevaa musiikkia. Pilkkaa se on!
Konstantinus näki taivaalla ristin ja kuuli äänen, tässä merkissä olet voittava. Ristin kantaminen on kirkon harhaoppia, ja pilkkaa se on. Risti symboli ei ole kristinuskon mukaan pyhä eikä arvokas, ristin pitäminen sellaisena, pilkkaa se on.
Hah, itse en ainakaan olis ala-asteella kiinnittäny huomiota johonki opettajan ristiin tai muslimihuiviin, sillä en "kiinnittänyt huomiota" ulkomaalaistaustaisiin luokkakavereihinkaan.
Luokallani/rinnakkaisluokallani oli neljä (tai enemmänki, en enää muista) ulkomaalaistaustaista lasta enkä ikinä tajunnut heidän olevan erilaisia ulkonäöltään tai edes nimeltään. Vasta ala-asteen jälkeen tajusin että ne oli ulkomaalaisia, ja lähinnä vain sen takia kun yläasteen koulussani oli viisi tummaihoista, jotka jossain esittäytymistilanteessa kertoivat sukujuuristaan erikoisten nimiensä takia. Ja siis noiden henkilöiden takia tajusin ett ne ala-asteen kaveritkaan ei olleet geneettisesti suomalaisia, ihan yhtäkkiä vaan. Naurattaa, hirmu typerän kuulonen tää mun juttu mutta jos nyt joku tajus mun pointin!
Ja sanotaan nyt vielä että kyllä kuka tahansa voi pitää ristiä kaulassa, niin ala-asteen kuin lukionkin ope. Kunhan ei tuputa uskoaan. Tosin jotkut ottaa noi korut vähän liian tosissaan, kaverini järkyttyi kun kuuli että yksi lääkisopiskelija pitää ristiä kaulassa, kun kuulemma ei ole hyvä jos lääkäri on uskis. What??? En vaan tajua, itsekin pidän ristiä kaulassa mutta se ei tarkota että uskosin Jumalaan ja hylkäisin kaikki länsimaiset opit, koska vain kaikki mitä Raamattu sanoo on oikein.
Huolestu sitten jos kaulassa roikkuu hakaristi.
Saako opettaja kertoa omasta uskostaan/uskonnottomuudestaan, jos lapsi kysyy?
Entä, jos kysytään vaan lyhyesti uskotko esim. Jumalaan, niin saako vastata kyllä/ei?
Tai jos kysytään uskotko luomiseen, saako vastata kyllä/ei?
Ei saa pitää ristiä eikä mitään uskonnollista symbolia.
Jos se alkukristityt ovat tarkoittaneet kalaa symboloimaan oppia Jeesus Kristus Jumalan Poika Pelastaja, niin sillä ei ole merkitystä että kala voi jossakin toisessa oppijärjestelmässä, vaikkapa hindulaisuudessa, symbolisoida jotain ihan muuta.
Vertaukset ovat symboleja. Sinun voi olla vaikea taipua tunnustamaan, että olit väärässä, mutta symboleja todellakin on Jeesuksen puheissakin.
Ehtoollisen leipä ja viini ovat edelleen käytössä oleva Jeesuksen asettama symboli. Luterilaiset eivät ajattele, että ne ovat kirjaimellisesti lihaa ja verta, siksi ne ovat symboli. Ellet minua usko, lue Raamatusta miten Jeesus ehtoollisen asetti. Hän itse kiinnitti leivän ja viinin symboloimaan lihaansa ja vertaan ihan selkeästi. Sitäkään sinä et pysty mitenkään kiistämään. Raamatussa asetettu symboli on edelleen kristittyjen käytössä. Haluat kiistää, mutta siinä on kysymys turhasta ylpeydestäsi, joka ei taivu myöntämään olevansa väärässä.