Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoulun opella risti kaulassa, onko ok?

Vierailija
20.10.2017 |

Ihan peraateluenteisesti kyselen, saako luokan opettaja pitää näkyvillä ristiriipusta?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies77 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai saa. Suomi on kristitty maa.

Ensinnäkin yksikään maa ei ole ikinä ollut kristitty, eikä tule koskaan olemaankaan! Kristinusko on AINA henkilön, henkilökohtainen valinta! Toiseksi, kristinuskossa ei ole yhtään ainoatakaan symbolia! Ei edes sitä ristiä! Risti on kirkon symboli, eikä kirkolla tai risti symbolilla ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Raamatusta, siitä uudentestamentin Kristuksen seurakuntamallista, ette löydä yhtään ainoataan symbolia!

Leipä ja viini sieltä löytyy. Viikunapuukin siellä on. Jo alkukristityillä oli symbolina kala.

Leipä ja viini eivät ole symboleita, kuten ei myöskään viikunapuu. Niitä on käytetty vertauksissa, mutta ei symboliikassa, eikä tällaisia symboleita raamattu kehota käyttämään missään kohdassa. Kala symboli ei ole alkukristittyjen symboli, vaan se on hedelmällisyyttä kuvaava symboli joka esittää naisen vulvaa. Kala ei ole ollut koskaan kristittyjen symboli eikä se tule sitä ikinä olemaankaan.

Leipä ja viini edelleenkin symboloivat ehtoollisessa Kristuksen lihaa ja verta. Ellet sitten ole katolilainen, niin uskot että se leipä ja viini muuntuvat ehtoollisessa kirjaimelliseksi lihaksi ja vereksi. Tuo muuntuminen ei kuitenkaan ole luterilainen oppi, vaan meille kyse on symboloimisesta.

Kala oli alkukristittyjen symboli Jeesukselle Kristukselle Jumalan Pojalle Pelastajalle, se ei siitä miksikään muutu vaikka jossakin muussa uskomusjärjestelmässä se merkitsisi jotain muuta.

Jeesus kehotti seuraajiaan nauttimaan leipää ja viiniä ehtoollisella hänen kuolemansa muistamiseksi, siihen se "symboliikka" sitten päättyykin. Tällaisia symboleita ei ole kehotettu käyttämään, tekemään tai piirtämään yhtään mihinkään. Kala symboli ei kuulu kristinuskoon vaikka jotkut sitä koittavat niin väittääkin. Uskon sinua heti kun raamatusta näytät sen kohdan missä on kehotettu käyttämään kala symbolia johonkin, tai edes löydät minkäänlaisen maininnan moisesta. Niinpä, ja kun et sitä raamatusta löydä, tulee se jostain muualta eikä näin ollen kuulu kristinuskoon. Toistan edelleen että kristinuskoon eivät symbolit kuulu, mutta sitä lienee tyhmälle turhaa selittää.

Niin kehotti, mutta sitä sitä symboliikkaahan toteutetaan yhä tänä päivänäkin ympäri kristikuntaa Jeesuksen tämänpäiväistenkin seuraajien parissa. Ei se ole mitenkään päättynyt. Symboli on vahvasti edelleen elossa. Sinun ajattelusi jäykkyyttä pelkästään, jos kuvittelet että symbolin täytyy aina olla jokin piirros.

Jeesus Kristus Jumalan Poika Pelastaja kuuluu mitä suurimmassa määrin kristinuskoon ja Raamattuun. Etukirjaimien pohjalta alkukristityt ottivat kalan symboloimaan sitä. Se ei ole muutenkaan huono valinta, koska Jeesus itse käytti kalaa kahdesti tunnusmerkkinä ihmeteoissaan ja Jeesuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta symbolisesti ennakoinut Joonan kolme päivää valaan sopii saman kalan hahmon symboloimaksi.

En koskaan väittänyt, että kala löytyy Jeesuksen symbolina Raamatusta, mutta kun väität että uudentestamentin seurakuntamallista sitä ei löydy, niin ilmi selvästi se löytyy alkuseurakunnan käyttämästä symboliikasta. Sitä et pysty kiistämään, siitä on niin monta osoitusta historiasta.

Ja toistan edelleen, en tiedä toistanko turhaan, mutta jokaisessa vertauksessa se verratava symboloi jotain muuta. Jeesus itse puhui kaiken aikaa symboloiden, koska hän käytti vertauksia. Sinä olisit varmaan ollut avian solmussa, jos olisit päässyt häntä silloin kuulemaan.

Kala symbolin alkuperä ei ole kristinuskossa, vaikka sitä pääasiassa kirkon ym. harhaoppien vaikutuksesta on ryhdytty käyttämäänkin. Kala symboli ei ole kristinuskoa, eikä se kuulu raamatulliseen kristinuskoon millään tavalla. Jeesus puhui monin eri vertauksin, ja kertoi syynkin siihen että miksi näin teki. Nämä vertaukset ovat kuitenkin aivan eri asia kuin se symboliikka jota myöhemmin on ihmisten toimesta ryhdytty tekemään, kaivertamaan, piirtämään ja kantamaan mukana. Tämä ihmisten harrastama symboliikka ei kuulu kristinuskoon. Kristittyjä on kahdenlaisia, toiset seuraavat Jeesusta, ja toiset tekevät mitä itseä sattuu huvittamaan. Näistä Jeesus sanoi että ei jokainen joka sanoo Herra Herra, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se joka tekee taivaallisen isäni tahdon.

Jos se alkukristityt ovat tarkoittaneet kalaa symboloimaan oppia Jeesus Kristus Jumalan Poika Pelastaja, niin sillä ei ole merkitystä että kala voi jossakin toisessa oppijärjestelmässä, vaikkapa hindulaisuudessa, symbolisoida jotain ihan muuta.

Vertaukset ovat symboleja. Sinun voi olla vaikea taipua tunnustamaan, että olit väärässä, mutta symboleja todellakin on Jeesuksen puheissakin.

Ehtoollisen leipä ja viini ovat edelleen käytössä oleva Jeesuksen asettama symboli. Luterilaiset eivät ajattele, että ne ovat kirjaimellisesti lihaa ja verta, siksi ne ovat symboli. Ellet minua usko, lue Raamatusta miten Jeesus ehtoollisen asetti. Hän itse kiinnitti leivän ja viinin symboloimaan lihaansa ja vertaan ihan selkeästi. Sitäkään sinä et pysty mitenkään kiistämään. Raamatussa asetettu symboli on edelleen kristittyjen käytössä. Haluat kiistää, mutta siinä on kysymys turhasta ylpeydestäsi, joka ei taivu myöntämään olevansa väärässä.

Vierailija
62/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä pelkäät koulussa, kun turvallisuussyistä et uskalla käyttää kaulakoruja tai vihkisormusta etkä kääntää selkääsi oppilaisiin päin? Miten kirjoitat minnekään taululle tai osoitat kepillä mitään heijastusta.

Oletko oppilaille sanonut, ettei toisille saa kääntää selkää tai pitää kaulakorua?

Mitä pelkäät?

Nuo ovat sellaisia asioita, joita ainakin meidän koulussamme jokainen opettaja noudattaa. Liitutaulut eivät muutenkaan ole enää nykyaikaa ja se nyt on selvä asia, että omassa työssäni otetaan turvallisuusasiat aikuisten kesken vakavasti, jotta lapsilla olisi turvallista.

Eihän lapset noita huomaa eikä osaa niistä kysyä. Etkä osaisi sinäkään jos meidän kouluun tulisit ;)

Miksei lasten vanhemmille tiedoteta noista vaaroista? Hehän ovat sitten yhtä lailla vaarassa.

Oman lapseni opettaja kyllä ainakin käyttää sormusta myös tavallisenkin koulupäivänä. Heillä on luokassa liitutaulu, tussitaulu ja taulu, jolle voi heijastaa tietokoneelta. Miten ope voi käyttää tussitaulu tai liitutaulua, jos ei käännä selkäänsä?

Kertoisitko, mikä siellä koulussa on muuttunut, että on tullut tuollaisia ohjeita? Millaisia vaaratilanteita on esiintynyt? Miksei vanhemmille tiedoteta.

Siis tarkoitan, että ne lapsethan ovat yhtä lailla vaarassa. Miksei anneta ohjeita vanhemmille, jos siellä noin vaarallista on. Miksi vain opetti suojautuvat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapseni opettaja kyllä ainakin käyttää sormusta myös tavallisenkin koulupäivänä. Heillä on luokassa liitutaulu, tussitaulu ja taulu, jolle voi heijastaa tietokoneelta. Miten ope voi käyttää tussitaulu tai liitutaulua, jos ei käännä selkäänsä?

Kertoisitko, mikä siellä koulussa on muuttunut, että on tullut tuollaisia ohjeita? Millaisia vaaratilanteita on esiintynyt? Miksei vanhemmille tiedoteta.

Sormuksista: Sen kerran, kun tulee esimerkiksi kiinnipitotilanne, voi sormus satuttaa kiinnipitäjää tai kiinnipidettävää. 

Tussitaulu/liitutaulu vs. Piano: Pianoa selkä oppilaisiin päin (jos yksin luokassa, varsinkin) soitettaessa et kuule, mitä luokassa touhutaan. Pena saattaa heittää Reiska-Irmeliä tuolilla ja se voi osua Reiska-Irmeliin, Kyöstiin tai pianoa soittavaa opettajaan, joka on kolmesta edellisestä vastuussa. Taululle kirjoitettaessa selkä oppilaisiin päin lyhyempiä aikoja kerrallaan ja luokassa hiljaista versus pianon pauhkeessa.

Ihmeellisestä internetistä pääset lukemaan lisää: http://www.edu.fi/erityinen_tuki/yhteinen_koulu_kaikille 

Terveisin, toinen ope, joka myöskään ei pidä koruja, nauhoja tai avaimia yllään töissä ja jonka luokassa esim. sakset, nuppineulat ja rumpukapulat ovat lukollisessa kaapissa. Ihan normaali peruskoulu PK-seudulla.

64/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, et ole ikinä kuullut, että Suomessa on VALTIONuskonto. Ihan virallinen valtionuskonto. Se on kristinusko. Suomi ei ole ateistimaa. Jos nyt ehdottomasti haluat muuttaa lakeja, niin laita kansalaisaloite vetämään.

Suomessa ei ole valtionuskontoa. Kahta kirkkoa nimitetään kansankirkoiksi ja heillä on oikeus verottaa jäseniään, mutta valtionUSKONTOA täällä ei ole. Joihinkin valtion seremonioihin liittyy joitakin kristillisiä riittejä, mutta mikään ei estä käyttämästä vaikka juutalaisia tai buddhalaisia riittejä valtionpäivien avajaisissa.

Kyllä muuten Suomessa on valtionuskonto.

Suomessa on valtionkirkko. Luterilainen ja ortodoksi kirkot.  Se pitäisikö näin olla, onkin aivan toinen keskustelu..

Alkuperäiseen kysymykseen, ristikoru tai hiukset peittävä huivi ovat aivan ok opettajillakin. Ei näitä ennen pelätty. Eikä pitäisi pelätä nytkään. Opettaja saa olla ateisti, kristitty, juutalainen tai muslimi. Mielestäni kysyttäessä on ok vastata myös omasta uskonnostaan.  Lapset ovat uteliaita ja haluavat tietää. Ja se on hyvä! Tieto lisää viisautta ja vähentää turhaa pelkoa. Terrorismia vastaan pitäisi taistella ihan muutoin kuin kieltämällä huivin tai korujen käyttö... Tai suvivirren laulaminen kevätjuhlassa...

Ei me ennen pelätty, että huivipäinen opettaja kääntää koko luokan oppilaat terroristi muslimeiksi, tai uskova opettaja kaikki körteiksi. Mikä ihme meitä vaivaa? Outo on aika...

Mulla on alakoululainen lapsi, enkä yhtään pelkää, että hän järkyttyisi tai kääntyisi tietyn uskonnon kannattajaksi vain näkemällä ristikorun tai huivin jonkun päässä. Siihen tarvitaan muutakin. Ja jos lapsi joskus tuntisi omakseen uskonnon, jota en itse tunnusta, niin sekin olisi aivan ok. Uskonto tai uskonnollisuus on aina henkilökohtainen valinta.

Vierailija
65/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pelkäättekö oppilaitanne? Saanko kysyä luokkaa? Koulua? Mitä rehtori on tiedottanut venhemmille, meillä on oikeus tietää jos luokassa on vaarallisia oppilaita! Mitä itse saot oppilaille syyksi siihen, että et kanna koruja tai käännä heille selkää? Olen kuullut noista varotoimista mielisairaan hoitajilta, en ikinä opettajilta!

Tätäkö nykyaika on?????

Pakko soittaa omien lasten rehtorille vielä tänään. PK-seudulla sekin koulu. 

Vierailija
66/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei esimerkiksi pakota rukoilemaan tai laulamaan virsiä niin on ok.

Vierailija
67/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sen ristin paikalle pitäisi olla? Sirppi ja vasara? Punainen puolikuu? Daavidin tähti? Vai peräti suuri vaakunaleijona? Elämme kristityssä maassa, joten risti on ihan hyväksyttävä.

Minä olen kristitty, mutta en kanna kaulallani ristiä, sillä minusta se on niin arvokas ja pyhä, että kannan sitä vain sydämessäni. Kaulalla kannan pientä sydänkorua muistona äidistäni. Sain ketjun, kun olin suorittanut alemman tutkinnon ja sydänriipuksen, kun olin valmistunut maisteriksi. Minua loukkaa, kun näen kaiken sortin poppareilla kaulassa suuren suuria ristejä ja jopa rukousnauhoja, jota ei kuulu lainkaan kantaa kaulalla. Ristit kaulassa riekutaan ja lauletaan kaukana rististä olevaa musiikkia. Pilkkaa se on!  

Vierailija
68/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on ok.

Vierailija
69/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa olla!!! Pelkään, että lapseni kääntyy kristityksi ristin nähdessään.

Vierailija
70/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi suomalaisten maat, jos ei voi olla maassa suomalaisten ehdoilla, niin pois maasta takaisin omaan auvolaan syömään falafelia ja riisiä.

Vierailija
71/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä sinä pelkäät koulussa, kun turvallisuussyistä et uskalla käyttää kaulakoruja tai vihkisormusta etkä kääntää selkääsi oppilaisiin päin? Miten kirjoitat minnekään taululle tai osoitat kepillä mitään heijastusta.

Oletko oppilaille sanonut, ettei toisille saa kääntää selkää tai pitää kaulakorua?

Mitä pelkäät?

Nuo ovat sellaisia asioita, joita ainakin meidän koulussamme jokainen opettaja noudattaa. Liitutaulut eivät muutenkaan ole enää nykyaikaa ja se nyt on selvä asia, että omassa työssäni otetaan turvallisuusasiat aikuisten kesken vakavasti, jotta lapsilla olisi turvallista.

Eihän lapset noita huomaa eikä osaa niistä kysyä. Etkä osaisi sinäkään jos meidän kouluun tulisit ;)

Oletko jossain sairaalakoulussa tai erityisluokassa töissä? Itse en varo yläkoulun opena mitään noista, ja annan oppilaille mm kaasupolttimet käyttöön pelkäämättä mitään.

Vierailija
72/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa olla, Suomessahan on uskonnonvapaus. Ja mielipiteenvapaus joten työntäkäähän ne mielipiteenne nyt sinne minne päivä ei paista.

Vai mites tää nyt menikään...?

Vierailija
73/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristihän on kidutusväline.

Miks joku haluaa sellasta kaulassaan riiputtaa?

Ei vaan teloituslaite. Ristit käsistä läpi ja roikut niistä niin et pitkään hengissä heilu ellei pelastaja tule ota pois ajoissa. Hidas ja kitulias kuolemahan se toki on, mutta oikea tappolaitos.

Vierailija
74/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No teknisesti ottaen saa ja saisi pitää burkhaakin, mutta onhan se nyt vähän mautonta touhua korostaa tuolla tavalla uskontoaan koulussa. Sivistysmaissa, kuten Ranskassa tuollainen näkyvä uskonnon mainostaminen on kouluissa kiellettyä.

Jos ristitkin kouluissa kielletty, millä siellä karkotetaan belseboobi.....katolinen maakin vielä...

Vierailija
75/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä sen ristin paikalle pitäisi olla? Sirppi ja vasara? Punainen puolikuu? Daavidin tähti? Vai peräti suuri vaakunaleijona? Elämme kristityssä maassa, joten risti on ihan hyväksyttävä.

Minä olen kristitty, mutta en kanna kaulallani ristiä, sillä minusta se on niin arvokas ja pyhä, että kannan sitä vain sydämessäni. Kaulalla kannan pientä sydänkorua muistona äidistäni. Sain ketjun, kun olin suorittanut alemman tutkinnon ja sydänriipuksen, kun olin valmistunut maisteriksi. Minua loukkaa, kun näen kaiken sortin poppareilla kaulassa suuren suuria ristejä ja jopa rukousnauhoja, jota ei kuulu lainkaan kantaa kaulalla. Ristit kaulassa riekutaan ja lauletaan kaukana rististä olevaa musiikkia. Pilkkaa se on!  

Konstantinus näki taivaalla ristin ja kuuli äänen, tässä merkissä olet voittava. Ristin kantaminen on kirkon harhaoppia, ja pilkkaa se on. Risti symboli ei ole kristinuskon mukaan pyhä eikä arvokas, ristin pitäminen sellaisena, pilkkaa se on.

Vierailija
76/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, itse en ainakaan olis ala-asteella kiinnittäny huomiota johonki opettajan ristiin tai muslimihuiviin, sillä en "kiinnittänyt huomiota" ulkomaalaistaustaisiin luokkakavereihinkaan.

Luokallani/rinnakkaisluokallani oli neljä (tai enemmänki, en enää muista) ulkomaalaistaustaista lasta enkä ikinä tajunnut heidän olevan erilaisia ulkonäöltään tai edes nimeltään. Vasta ala-asteen jälkeen tajusin että ne oli ulkomaalaisia, ja lähinnä vain sen takia kun yläasteen koulussani oli viisi tummaihoista, jotka jossain esittäytymistilanteessa kertoivat sukujuuristaan erikoisten nimiensä takia. Ja siis noiden henkilöiden takia tajusin ett ne ala-asteen kaveritkaan ei olleet geneettisesti suomalaisia, ihan yhtäkkiä vaan. Naurattaa, hirmu typerän kuulonen tää mun juttu mutta jos nyt joku tajus mun pointin!

Ja sanotaan nyt vielä että kyllä kuka tahansa voi pitää ristiä kaulassa, niin ala-asteen kuin lukionkin ope. Kunhan ei tuputa uskoaan. Tosin jotkut ottaa noi korut vähän liian tosissaan, kaverini järkyttyi kun kuuli että yksi lääkisopiskelija pitää ristiä kaulassa, kun kuulemma ei ole hyvä jos lääkäri on uskis. What??? En vaan tajua, itsekin pidän ristiä kaulassa mutta se ei tarkota että uskosin Jumalaan ja hylkäisin kaikki länsimaiset opit, koska vain kaikki mitä Raamattu sanoo on oikein.

Vierailija
77/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla kunhan ei oo hakaristi

Vierailija
78/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestu sitten jos kaulassa roikkuu hakaristi.

Vierailija
79/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako opettaja kertoa omasta uskostaan/uskonnottomuudestaan, jos lapsi kysyy?

Entä, jos kysytään vaan lyhyesti uskotko esim. Jumalaan, niin saako vastata kyllä/ei?

Tai jos kysytään uskotko luomiseen, saako vastata kyllä/ei?

Vierailija
80/114 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa pitää ristiä eikä mitään uskonnollista symbolia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi