Miksei halukkaiden anneta olla työttöminä?
Miksi tarvitsee tuhlata resursseja henkilöihin jotka eivät halua tehdä töihin? Kaikille ei töitä edes ole. Annetaan heidän elää työttömyyskorvauksella. Säästyttäisiin turhalta työltä.
Suurin osa kuitenkin haluaa tienata, jotta saisi enemmän kuin katon pään päälle ja ravintoa.
Kommentit (130)
Minun puolestani saa olla työtön ihan rauhassa, jos haluaa, mutta sitten on turha odottaa kenenkään muun elättävän. Se mystinen "yhteiskunta", kun olemme me työssäkäyvät ja meidän rahamme. Eli jos on kyse vaan siitä, ettei halua ja ei huvita, on turha loisia toisten kustannuksella. Kerää sitten vaikka pulloja henkensä pitimiski, jos ei sekin ole liian rankkaa "työtä".
Olen samaa mieltä, turha tällaisiin tapauksiin on resursseja (=rahaa) tuhlata. Voivat sitten miettiä marjametsässä kannattaisiko työnteko kuitenkin.
Joo järkkäisivät ensin töihin ne jotka ovat lähettäneet vapaaehtoisesti satoja hakemuksia.
Ravintoa saa kun lähtee kalaan työ ei tarkoita ihan samaa asiaa kuin että saa ravintoa ja katon päälle. Työ voi olla myös voimakkaasti haitallista saastuttavaa ja resursseja kuluttavaa toimintaa, se on paljon haitallisempaa kuin työttömänä oleminen.
Myös työtön ei hyödy rahasta, vaan vuokranantajat ja kauppaketjut ja puhelinoperaattorit ja energiayhtiöt. Työttömän raha ei koskaan ole työttömän rahaa ellei minimoi kuluja keräämällä kalastamalla kasvattamalla ja rakentamalla itse.
Sitten jos ei halua maksaa tukia, niin ei voi valittaa jos työtön rakentaa itselleen asunnon mihin parhaakseen näkee tai vie jotain tarvitsemaansa omaan käyttöön. Ehkä autossasi nukkuu aamulla joku varaton?
Ns vapaamatkustajia varmasti on. Kuitenkin hyvin pieni määrä kaikkiin työttömiin nähden.
Luulen että yhteiskunnan resursseja ja varoja sääsätäisi että heidän annettaisiin olla, he saisivat toimeentulotuen tai jotain ja saisivat olla rauhassa, keksityttäisiin sen sijaan panostamaan heihin jotka oikeasti haluavat töihin, kiristämättä heidän oloja ja olemaan rankaisematta heitä siitä että yhteiskunta ei heitä ole työhän huolinut.
Koska vapaaehtoisesti työtön on uhkaava, ei kontrolloitavissa. Näiden lisääntyessä saattaa työssäkäyvienkin päähän tulla ajatus siitä, onko nykysysteemissä mitään järkeä ja olisiko oma elämä kenties kuitenkin laadukkaampaa vähemmällä työnteolla, vaikka vähemmällä rahallakin. Siispä heidät täytyy demonisoida ja pitää paarialuokassa. Luterilaisen työmoraalin kuolonkorinat tilanteessa, jossa töitä ei kuitenkaan enää koskaan riitä kaikille, asia joka on myönnetty jo kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Sitten jos ei halua maksaa tukia, niin ei voi valittaa jos työtön rakentaa itselleen asunnon mihin parhaakseen näkee tai vie jotain tarvitsemaansa omaan käyttöön. Ehkä autossasi nukkuu aamulla joku varaton?
Eli jos ei halua loisille maksaa tukia niin pitäisi muuten luovuttaa omaisuutensa näiden käyttöön? Jos loinen autooni päätyisi niin poliisille soitto ja rangaistusvaatimuksen kanssa heidän säilöönsä moinen loinen, saa sitten asustella (toivon mukaan) linnassa.
Mikä niissä työttömyystuilla elävissä niin ärsyttää? Kaikkihan me täällä tukia saadaan, toiset enemmän kuin toiset. Ihmiset ovat erilaisia. Suvaitsevaisuutta.
Minun äitini on tehnyt työtä koko elämänsä 14-vuotiaasta asti. Nyt 65-vuotiaana hän tulee toimeen 1250 € eläkkeellä. Ja käy marjassa ja sienessä, kerää puita metsästä, joilla lämmittää veden kesällä, ei kulu sähköä.
Ja säästöön jää joka kuukausi muutama sata. Siinä teille elämäntapatyöttömät moraalin mallia!
(En todellakaan arvosta teitä pätkääkään!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos ei halua loisille maksaa tukia niin pitäisi muuten luovuttaa omaisuutensa näiden käyttöön? Jos loinen autooni päätyisi niin poliisille soitto ja rangaistusvaatimuksen kanssa heidän säilöönsä moinen loinen, saa sitten asustella (toivon mukaan) linnassa.
Öyh öyh jos ymmärtäisit historiaa niin tämä oli ennen se tapa päästä sisään nukkumaan! Miksi henkensä edestä taistelevan olisi välitettävä omaisudestasi tai miksi omaisuutesi on tärkeämpää kun toisen ihmisen henki?
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä työttömyystuilla elävissä niin ärsyttää? Kaikkihan me täällä tukia saadaan, toiset enemmän kuin toiset. Ihmiset ovat erilaisia. Suvaitsevaisuutta.
Ai?! Minä en saa mitään tukia. Terv. Nettomaksaja
Olen sikäli samoilla linjoilla aloittajan kanssa, että ensin pitäisi ehdottomasti kiinnittää kaikki huomio niihin ihmisiin, jotka haluavat töihin, mutta eivät jostain syystä pääse. Järjestetään heille täsmäneuvontaa, täsmäkoulutusta, palkkatukea ja työkkärin virkailijat yhdessä heidän kanssaan etsimään niitä kuuluisia piilotyöpaikkoja sekä harjoittamaan asennemuokkausta työnantajien parissa, jotta esim. yli 5-kymppisiä suostuttaisiin palkkaamaan.
Toinen huomion arvoinen ryhmä ovat terveysongelmaiset: järjestetään apua niille, jotka ovat autettavissa ja apua + eläkettä niille, joista ei oikeasti enää ole töihin.
Vasta kun nämä ryhmät on hoidettu, kannattaa kääntää katseet niihin, jotka eivät ole töissä eivätkä halua tehdä töitä. Veikkaan tosin, että jo tuossa terveysongelmien perkaamisessa saadaan myös osa ns. työhaluttomista käytyä läpi. Esim. se lievästi masentunut kaverini, joka on jo antanut periksi eikä "halua töihin", koska on moneen kertaan joutunut toteamaan, että ei kelpaa mihinkään.
Jos tuet loppuu, niin rikkaille tulee hankalat ajat. Paitsi jos haluaa asua muurien sisällä eristyksissä ja aseistettujen vartijoiden ympäröimänä:)
Onhan se nyt selvä, että tarpeellinen ja enemmänkin, vaikka varastetaan jos on tarvis.
Perus toimeentulo suojelee tehokkaasti rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi terveyspalvelut ovat tukea. Tai vankina oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani saa olla työtön ihan rauhassa, jos haluaa, mutta sitten on turha odottaa kenenkään muun elättävän. Se mystinen "yhteiskunta", kun olemme me työssäkäyvät ja meidän rahamme. Eli jos on kyse vaan siitä, ettei halua ja ei huvita, on turha loisia toisten kustannuksella. Kerää sitten vaikka pulloja henkensä pitimiski, jos ei sekin ole liian rankkaa "työtä".
Minäkin olen työtön ihan rauhassa. Eivätpä ole työnantajat paljon soitoillaan häirinneet, vaikka heille hakemuksia lähettelen. Työkkäristä nyt puhumattakaan; ei ole edes tullut kutsua siihen kuuluisaan haastatteluun jonka piti olla kolmen kuukauden välein.
Mutta oikeasti: Ne teidän kalliin verovaranne olisivat kyllä paljon hyödyllisemmässä käytössä, jos ne pummien kyttäämisen sijaan käytettäisiin meidän työhaluisten työttömien työllistämiseen. Minäkin maksan työttömyyskorvauksestani veroa, enkö voisi saada sen vastineeksi edes sellaista työllisyystyötä mitä vielä 90-luvulla oli? Ei kun pitää näitä osseja jahdata silläkin rahalla jotta olisitte vakiduunarit tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on tehnyt työtä koko elämänsä 14-vuotiaasta asti. Nyt 65-vuotiaana hän tulee toimeen 1250 € eläkkeellä. Ja käy marjassa ja sienessä, kerää puita metsästä, joilla lämmittää veden kesällä, ei kulu sähköä.
Ja säästöön jää joka kuukausi muutama sata. Siinä teille elämäntapatyöttömät moraalin mallia!
1250 euroa kuussa olisi monelle iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi terveyspalvelut ovat tukea. Tai vankina oleminen.
Entäs, jos käy työterveydessä yksityisellä? Vankilaankaan en ole vielä joutunut. Ok, lääkkeistä tulee Kela-korvaus teoriassa, muuta nykyisellä korvausjärjestelmällä en ole vielä koskaan onnistunut ostamaan reseptilääkkeitä niin suurella summalla vuoden aikana, että olisin saanut senttiäkään korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Oon palvelualalla ja nettopalkkani ei oo paljon kummempi, jos vähentää lastenhoitokulut niin äitisi budjetilla mennään. Säästän minäkin sen komisensataa kuussa, sillä siinä missä äitisi on sitä ikäluokkaa, joka nostaa eläkkeitä nelinkertaisesti maksettuun euroon nähden, oma ikäluokkani saa tuskin euroaan takaisin mutta maksut ovat suuremmat silti. Näkökulmakysymys, kuka loisii ja millä. Työhaluttomien jahtaaminen korkean työttömyyden aikana on puhdasta idiotismia ja resurssin haaskaamista. Sitä kannattavat lähinnä rahanahneet henkilöt, jotka ovat kyvyttömiä priorisoimaan vapaa-aikansa palkan ohi ja näin ollen kadehtivat heitä, joilla vapaa-aikaa on. "Moraali" ajaa täysin logiikan ohi. Tärkeintä on, että kaikilla on yhtä ankeaa, on se sitten millään tavalla yhteiskuntatasolla hyödyllistä tai ei. Tärkeintä, että naapurin työtön on ilmaistyössä, kätevästi unohtaen että siitähän pitäisi ilman työtöntä maksaa palkkaakin.
jos ei halua että kela tai työllistämiseen liittyvät virkailijat kiusaavat, niin ilmoittaa kelalle ettei tarvitse mitään tukia. tuon jälkeen ei tarvitse pelätä että patistettaisiin töihin.