Miksei halukkaiden anneta olla työttöminä?
Miksi tarvitsee tuhlata resursseja henkilöihin jotka eivät halua tehdä töihin? Kaikille ei töitä edes ole. Annetaan heidän elää työttömyyskorvauksella. Säästyttäisiin turhalta työltä.
Suurin osa kuitenkin haluaa tienata, jotta saisi enemmän kuin katon pään päälle ja ravintoa.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti resurssit pitäisi kohdistaa niihin, joilla on realistinen mahdollisuus työllistyä.
Esimerkkinä kaikki yli 40-vuotiaat puutteellisella koulutuksella ja työhistorialla voisi huoletta jättää toimien ulkopuolelle ja antaa heille tuet ilman kyselyjä tai pakkotoimia. Miksi hakata päätä seinään toivottomien tapausten kanssa, kun tuloksena on aina päänsärkyä?
Juuri tämän takia nuo elämäntapatyöttömät pitäisi kokonaan siivota pois kortistosta elämään vain toimeentulotuen varaan. Niin kauan kuin he ovat kortistossa, he väkisinkin vievät turhaa resursseja.
Aivan. Eikä kyseessä ole välttämättä elämäntapatyöttömyys. Esimerkin tilanteessa elävän ihmisen todennäköisyys työllistyä on niin pieni, että häntä on turha valtion viraston puolesta auttaa. Jos tämmöinen ihminen onnistuu työllistymään itse niin hyvä, mutta mitään tukitoimia häneen ei kannata kohdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle tarjottavan elintason pitää olla paljon nykyistä huonompi jotta kukaan ei edes harkitsisi lusmuilua.
Missään nimessä tukien ei pidä riittää alkoholiin, tupakkaan, matkusteluun tai tv:n maksukanaviin tms.
Asunnoksi pitäisi tarjota vanhoja kerrostalokämppiä jostain kaukaa etelän kasvukseskuksista.
Juurikin näin. Tukien vastineena pitäisi olla myös jotakin toimintaa. Se voisi olla esimerkiksi liikuntaa (sotilasesterata x kertaa per päivä) tai jonkin uuden tiedon taikka taidon oppimista (uusi kieli, tilastoanalytiikka, jonkin ohjelman käyttötaito jne.) . Vain onnistuneita suoritteita vastaan saa rahaa.
Valtaosa maailman väestöstä asuu maissa joissa työttömät eivät kerta kaikkiaan jää kotiin makaamaan -heille ei makseta mitään!
Miksi meidän pitäisi maksaa ja mahdollistaa sukupolvesta toiseen kestävä lusmuilu?
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on tehnyt työtä koko elämänsä 14-vuotiaasta asti. Nyt 65-vuotiaana hän tulee toimeen 1250 € eläkkeellä. Ja käy marjassa ja sienessä, kerää puita metsästä, joilla lämmittää veden kesällä, ei kulu sähköä.
Ja säästöön jää joka kuukausi muutama sata. Siinä teille elämäntapatyöttömät moraalin mallia!
(En todellakaan arvosta teitä pätkääkään!)
Ennen aikaan töitä sait samantien kuin marssit vaan kauppaan ja kysyit. Helppohan silloin oli lapsesta asti töitä saada kun työntekijöistä oli pulaa. Nykyään on pulaa työpaikoista. On oltava koulutus, kokemus, suhteet ja kaikki kunnossa että saisit edes kesätyön itsellesi. Itsellä palkka on nettona parhaimmillaan ollut tähän mennessä tuo 1200e noin puolen vuoden hommista mitä saanut tähän mennessä suhteiden kautta edes hommattua. Siitä sitten maksat vielä vuokrat ja muut laskut niin käteen ei jää paljon mitään, koska kaupungissa on pakko asua että olisi edes joku mahdollisuus työllistyä.
"Kympillä päivässä" on avain kokeiluun jossa pääsette työttömän arkeen kiinni.
Puolestani ihmiset saavat olla työttömiä ihan rauhassa jos sitä haluavat, kunhan eivät tule minun lompakolleni elantoaan kinuamaan.
Niinhän sitä voikin. Nostaa (pienennettyä) toimeentulotukea.
Työttömyyskorvaus edellyttää työmarkkinoiden käytettävissä olemista.
Aina tulee olemaan näitä työhön kykenemättömiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani saa olla työtön ihan rauhassa, jos haluaa, mutta sitten on turha odottaa kenenkään muun elättävän. Se mystinen "yhteiskunta", kun olemme me työssäkäyvät ja meidän rahamme. Eli jos on kyse vaan siitä, ettei halua ja ei huvita, on turha loisia toisten kustannuksella. Kerää sitten vaikka pulloja henkensä pitimiski, jos ei sekin ole liian rankkaa "työtä".
Tällä perusteella voidaan lopettaa kaikkien niiden tuet, jotka eivät itse mitään ansaitse. Ei lapsilisiä, ei eläkkeitä jne. Joka ei töitä tee, ei sen syömänkään pidä.
Koska tämä oli kirjoitustyylistä päätellen varmaan sarkasmia, niin pakko kommentoida, että veit sanat suustani.
Paitsi että minä olen ihan oikeasti tätä mieltä. Olenko muka väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, turha tällaisiin tapauksiin on resursseja (=rahaa) tuhlata. Voivat sitten miettiä marjametsässä kannattaisiko työnteko kuitenkin.
Työnteko missä?
Otatko sinä minut töihin?
Ainakaan kokemattomaksi ei voi haukkua, 40 vuotta työhistoriaa takana ja ikää 57 vuotta, joten kokemusta ihan mukavasti karttunut jo vaikka mihin. Pari kremppaa vain on...
Voiko joku kertoa mistä niitä piilotyöpaikkoja löytäisi? Olen osallistunut nuorisoetsivien toimintaan mukaan, mutta ehdotukset ovat olleet näitä työkkärin sivuilta löytyviä paikkoja, vaikka puhe oli löytää näitä ns. piilotyöpaikkoja. Iltalehtien kommenttiosioissakin vaahdotaan siitä että turha laittaa 300hakemusta vuodessa näihin työkkärin sivujen paikkoihin kun niitä kautta vain 3% oikeasti työllistyy. Mutta kukaan ei kerro mistä näitä piilotyöpaikkoja löytää? Olen laittanut kymmeniä hakemuksia suoraan työpaikkoihin, mutta vain muutamaan on vastattu. Ja vastaus on aina että ei ole tarvetta työntekijöille, mutta jos tarvitsen työharjoittelupaikkaa ota yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
"Kympillä päivässä" on avain kokeiluun jossa pääsette työttömän arkeen kiinni.
Meille jää tämä kaiken raatamisen jälkeen, koska verot.
Ja turha ehdottaa, että heittäydymme tukien varaan, se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on tehnyt työtä koko elämänsä 14-vuotiaasta asti. Nyt 65-vuotiaana hän tulee toimeen 1250 € eläkkeellä. Ja käy marjassa ja sienessä, kerää puita metsästä, joilla lämmittää veden kesällä, ei kulu sähköä.
Ja säästöön jää joka kuukausi muutama sata. Siinä teille elämäntapatyöttömät moraalin mallia!
Onpas iso eläke, kyllähän tuolla pärjäisin oikein hyvin ja ulkomaanmatkojakin tekisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, turha tällaisiin tapauksiin on resursseja (=rahaa) tuhlata. Voivat sitten miettiä marjametsässä kannattaisiko työnteko kuitenkin.
Työnteko missä?
Otatko sinä minut töihin?
Ainakaan kokemattomaksi ei voi haukkua, 40 vuotta työhistoriaa takana ja ikää 57 vuotta, joten kokemusta ihan mukavasti karttunut jo vaikka mihin. Pari kremppaa vain on...
Minä olen aina päässyt töihin, vaikka koulutusta ei ole. Olen siivonnut ja ollut myyjänä. Nyt olen yrittäjä. Mutta jos en pääsisikään, niin kerjäisin mieluummin läheisiltäni tukea kuin tuntemattomilta ja ehkä voisin tehdä jotain vastineeksi, jos pystyisin, jos en niin he varmasti säälisivät minua, koska olen niin epäonnekas.
Yrittäkää elää kympillä päivä niin voitte sitten säästellä siitä rahaa alkoholiin tupakkaan tai matkusteluun, kuten joku työttömän todellisuudesta vieraantunut ehdotti. Työsta jää rahaa, kun taas työttömän rahat on aina laskettu minimi toimeentulon mukaan ja tästäkin on jo eu antanut Suomelle noottia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä työttömyystuilla elävissä niin ärsyttää? Kaikkihan me täällä tukia saadaan, toiset enemmän kuin toiset. Ihmiset ovat erilaisia. Suvaitsevaisuutta.
Ai?! Minä en saa mitään tukia. Terv. Nettomaksaja
Saatpas, jokainen meistä saa.
Jos yhteiskunta ei tukisi verojen muodossa esim lääkärimaksuja, koulutusta, sairaala- ja vanhainkotimaksuja ym ym kaikki olisi aivan tähtitaivaallisen kallista meille. Puhumattakaan "ilmaispalveluista", kuten kirjasto, synnytykset, äitiyspakkaukset ym ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon palvelualalla ja nettopalkkani ei oo paljon kummempi, jos vähentää lastenhoitokulut niin äitisi budjetilla mennään. Säästän minäkin sen komisensataa kuussa, sillä siinä missä äitisi on sitä ikäluokkaa, joka nostaa eläkkeitä nelinkertaisesti maksettuun euroon nähden, oma ikäluokkani saa tuskin euroaan takaisin mutta maksut ovat suuremmat silti. Näkökulmakysymys, kuka loisii ja millä. Työhaluttomien jahtaaminen korkean työttömyyden aikana on puhdasta idiotismia ja resurssin haaskaamista. Sitä kannattavat lähinnä rahanahneet henkilöt, jotka ovat kyvyttömiä priorisoimaan vapaa-aikansa palkan ohi ja näin ollen kadehtivat heitä, joilla vapaa-aikaa on. "Moraali" ajaa täysin logiikan ohi. Tärkeintä on, että kaikilla on yhtä ankeaa, on se sitten millään tavalla yhteiskuntatasolla hyödyllistä tai ei. Tärkeintä, että naapurin työtön on ilmaistyössä, kätevästi unohtaen että siitähän pitäisi ilman työtöntä maksaa palkkaakin.
Hyvin kirjoitit.
Mainitaan vielä, että jos kerran työpaikkoja on n. 30 000 ja työttömiä, tempputyöllistettyjä ja "9 euron orjia" löytyy piilotettuina tilastoilta yhteensä n. 500 000 henkilöä, on yhtälö täysin toivoton.
Tämän lisäksi kun vielä samaan aikaan meille on otettu maahanmuuttajia yli 30 000 henkilöä, joilta useammilta puuttuu henkilöpaperien lisäksi todistetusti sekä luku- että kirjoitustaito, puhumattakaan jostain ammattitaidoista - ei voi kun ihmetellä tätä nykyajan päättäjiemme touhua.
Koska ihminen on pohjimmiltaan ryhmäeläin. Joukossa on yksilöitä, jotka haluavat manipuloida ja hallita muita.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuet loppuu, niin rikkaille tulee hankalat ajat. Paitsi jos haluaa asua muurien sisällä eristyksissä ja aseistettujen vartijoiden ympäröimänä:)
Onhan se nyt selvä, että tarpeellinen ja enemmänkin, vaikka varastetaan jos on tarvis.
Perus toimeentulo suojelee tehokkaasti rikkaita.
Olet pelottavan oikeassa!
Jos päättäjämme olisivat fiksuja, he pitäisivät "vähimmät veljemme ja sisaremme" tyytyväisinä, sillä jos he eivät sitä tee, köyhillä ja riistetyillä ei ole mitään muuta keinoa pitää itsensä ja perheensä hengissä, kuin rikollisin keinoin ja siinä joutuvat luonnollisesti maamme hyväosaiset ryöstöjen kohteeksi, koska muuta keinoa ei ole.
Ja jos ajatellaan oikeudenmukaisesti tätäkin asiaa, köyhät ottaisivat takaisin vain ne rahat, joita nämä rikkaat ovat heiltä riistäneet.
En jaksa ainaista kitinää siitä, ettei töitä muka ole, enkä myöskään kitinää puuttuvasta koulutuksesta. Itse sain peruskoulupohjalta, ilman alan kokemusta töitä, vaikka ilmoituksessa olikin liuta vaatimuksia. Sain töitä, koska minulla on ominaisuuksia, jotka ovat eduksi tällä alalla ja osaamista harrastusten pohjalta. Moni unohtaa, että juuri harrastusten ja esimerkiksi vapaaehtoistyön pohjalta löytyy jo paljon monenlaista osaamista. Muistakaa mainita se cv:ssä. Ennen kuin joku ehtii kysyä, brutto palkka oli aluksi 2000 euroa ja nyt osaamisen kartuttua 2 vuodessa 2500 euroa.
Jos haluat olla työtön, niin se on minulle ok, kunhan hoidat itse rahat pöytääsi. V-tuttaa maksaa hirveä määrä veroja vain, jotta joku voi lusmuta kotona mussuttamassa. Se aika, mitä te laiskiaiset kirjoitatte valituksia netissä, voisi olla hyvää aikaa itsenäiseen opiskeluun ja itsensä kehitykseen. Tosin sitä kautta voisitte vaikka vahingossa verkostoitua ja päätyä töihin.
Nykyistä huonompi järjestelmä ei maksa vähempää eikä ole järkevä ehdotus. Työttömien ei pitäisi joutua hakemaan kahta eri tukea elämiseen. Ensin työttömyyspäivärähaa ja sitten toimeentulotukea. Tämän lisäksi haetaan tietenkin asumistukea mutta sehän menee suoraan vuokranantajan tilille.
Voitte eläytyä työttömän arkeen kokeilemalla pärjätä kympillä päivässä, jos saat siihen sisällytettyä alkoholit tupakat ja matkustelut muiden kulujen lisäksi, niin silloin olet sellaisen ansainnut.