Tunteeko joku oikeasi köyhän maanviljelijän? Kaikilla tuntemillani on valtavan suuret talot,
on hienot autot ym. Monilla on kalliita harrastuksia, esim. lapsilla omat ponit ja hevoset.
Vai onko tämä näin vain eteläsessä Suomessa? Onko idässä tai pohjoisessa ne köyhät viljelijät?
Kommentit (574)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luen täältä jatkuvasti kommentteja, ettei mihinkään 10€/tunti hanttihommiin kantsi lähteä, mutta sitten kadehditaan maanviljelijöitä jotka tuskin tienaa tuota kymppiäkään tunnilta jos työtunteja alkaisi laskea.
Moni on myös sitä mieltä että työnantajan täytyy kustantaa sitä ja tätä, kun ovat työvälineitä ja välttämättömiä töissä. Kuitenkin kadehditaan maanviljelijöitä jotka itse ostaa ja maksaa semmoisia 500-4000€ suuruisia laskuja jotta voi tehdä työtään, eläilääkärikuluja, aitatarvikkeita, rehuja, muoveja, polttoaineita, koneen osia ja korjauksia, mitä näitä nyt on.
Moniko maksaisi palkastaan vaikkapa omat työvälineet, työpaikan sähkölaskun, auraisi tien työpaikalle omalla kustannuksellaan, tulisi töihin yllättäen vaikka keskellä yötä tms?Kaikki yrittäjät. Paitsi etteivät saa maataloustukia ja elele perityllä metsäomaisuudella.
Jep, kaikki yrittäjät ovat itse rakentaneet oman yrityksensä alusta alkaen, eivätkä ole perineet mitään.
Lisäksi yrittäjät määräävät itse hinnan tuotteelleen/palvelulleen. Varmaan menis hyvin jos maanviljelijä vois pyytää leivästä 8 euroa ja litrasta maitoa 7e
Maanviljelijät pärjäisi oikein hyvin, jos saisi edes 50% siitä mitä maito maksaa kaupassa, tai leipä tai liha.
Nyt taitaa maanviljelijän osuus olla parhaimmillaankin n 10% kaupan hinnasta.
Sillä ei ole merkitystä. Tuet tulee aina.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän täältä maajussin joka haluaa koko ajan vuokrata lisää peltoja, miksi?
Saa tukia aina enemmän.
Ajaa valtavan kalliilla autolla, vaimo kotona.
Jokaisella lapsella on omat mönkijät.
Käyvät Thaimaassa koko perhe.
Saa isot tuet joka vuosi.
Juu niin varmaan tiedät:D sano nyt vielä ettei tee mitään ja tukia vaan tulee ovista ja ikkunoista.. Tukirahoilla varmaan käyvät siellä Thaimaassakin.. Niinkuin jokainen maanviljelijä:D ei helv...
Tämä on yksi typerimmistä ketjuista ikinä ja se on paljon sanottu se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luen täältä jatkuvasti kommentteja, ettei mihinkään 10€/tunti hanttihommiin kantsi lähteä, mutta sitten kadehditaan maanviljelijöitä jotka tuskin tienaa tuota kymppiäkään tunnilta jos työtunteja alkaisi laskea.
Moni on myös sitä mieltä että työnantajan täytyy kustantaa sitä ja tätä, kun ovat työvälineitä ja välttämättömiä töissä. Kuitenkin kadehditaan maanviljelijöitä jotka itse ostaa ja maksaa semmoisia 500-4000€ suuruisia laskuja jotta voi tehdä työtään, eläilääkärikuluja, aitatarvikkeita, rehuja, muoveja, polttoaineita, koneen osia ja korjauksia, mitä näitä nyt on.
Moniko maksaisi palkastaan vaikkapa omat työvälineet, työpaikan sähkölaskun, auraisi tien työpaikalle omalla kustannuksellaan, tulisi töihin yllättäen vaikka keskellä yötä tms?Kaikki yrittäjät. Paitsi etteivät saa maataloustukia ja elele perityllä metsäomaisuudella.
Jep, kaikki yrittäjät ovat itse rakentaneet oman yrityksensä alusta alkaen, eivätkä ole perineet mitään.
Lisäksi yrittäjät määräävät itse hinnan tuotteelleen/palvelulleen. Varmaan menis hyvin jos maanviljelijä vois pyytää leivästä 8 euroa ja litrasta maitoa 7e
Maanviljelijät pärjäisi oikein hyvin, jos saisi edes 50% siitä mitä maito maksaa kaupassa, tai leipä tai liha.
Nyt taitaa maanviljelijän osuus olla parhaimmillaankin n 10% kaupan hinnasta.Sillä ei ole merkitystä. Tuet tulee aina.
Hmmhmm.. Paljonko sä luulet että se tuki on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen ainoastaan hyvätuloisia. Tai paremminkin ehkä korkean elintason omaavia, koska en tiedä tarkasti mistä ne rahat on kerätty.
On siis todella isot talot isolla tontilla piharakennuksineen, rempattu ja laitettu viimeisen päälle ja ei todellakaan mitään vanhoja traktoreja ja laitteita, vaan kaikki on uutta, kiiltävää ja suurta. Näiden lisäksi sitten on vaikka mitä leluja mönkijöistä, kaivinkoneista, pikkutraktoreista ja ties mistä lähtien.
Siksi tuntuu välillä utopistiselta lukea miten maajussit on aina hädässä, nämä mun tietämät ovat ilmeisesti sitten vaan poikkeus sääntöön.
Onko sinulla töissä vanhat työvälineet, lankapuheli ja faksi?
Ompa paska vertaus, älypuhelin maksaa sen 500 euroa, kun uusi traktori sen miljoona euroa. Se maksetaan maatalkoustukiaisista.
Ajattele, ennen kuin kommentoit.
Traktorin tekniikka ei myöskään vanhene muutaman vuoden välein, vaan esim kahdeksankymmentä-luvun traktori on edelleen ihan toimiva peli pelloille. On lapsellista verrata älypuhelinta ja traktoria. Hinta on monisatakertainen. Sitäpaitsi, itsellä on kymmenen vuotta vanha älypuhelin, ihan toimiva on.
Jos tila ei kerran tuota kunnolla, on jätettävä uudet koneet hankkimatta, ei ole muutenkaan mitään järkeä, että kaikilla viljelijöillä on uudet pelit, joita käytetään vain muutamia tunteja vuodessa.
Tämä kaikki valuu ruuan hintoihin.
Kannattaako kerralla investoida johonkin jota ei heti tarvitse korjata, vai ostaa joka vuosi joku romu jota saa korjata juuri silloin kun sitä tarvitsisi? Voi siinä varaosia odotellessa ehtiä vaikkapa heinä kasvaa yli, tai homehtua pellolle.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Tuntemani maanviljelijäperheet ovat sellaisia joissa on 4-5 lasta, kaikilla omat autot/mopoautot, kalliit harrastukset jne. Ulkomailla käydään 5-6 kertaa vuodessa.
On kovin köyhää juu.
Karjatilallisilla on vuodessa vain 26 lomapäivää ( jos oikein muistan), eli ei siinä kovin pitkille reissuille lennetä. Nuo ulkomaanmatkat todistavat, että ei ole kyse tavallisista maanviljelijöistä.
Maanviljelijän on hankala asua kerrostalossa vuokralla, kun harvemmin niitä maatiloilla on.
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko joku velattoman maanviljelijän?
Minä tunnen. He ovat niitä pienviljelijöitä, joilla navetat lahoaa pystyyn ja karjakoko on jotain 20 lehmää ja pari hassua hiehoa, lypsykoneen tehot on mitä on, paskakone ei ole toiminut kuin viimeksi viime vuosituhannella, traktorina vanha valmetti. Eläimet ruokitaan käsipelillä, ei ole mitään hienoja rehunjakolaitteita. Elämä alkaa olla jo ehtoopuolella, lapset muuttaneet isoihin kaupunkeihin työnperässä, tilalle ei ole jatkajaa. Odotetaan enää eläkepapereita ja sitten laitetaan karja autoon, vuokrataan pellot naapureille ja jäädään miettimään, että missäs sitä loppuelämänsä viettäis. Päädytään joko jäämään sinne jumalanseläntaakse lahoavaan tönöön tai muutetaan kirkonkylälle kaksioon.
Se joka niitä kalliita autoja miettii: oletko tullut ajatelleeksi, että sillä autolla on päästävä joka kelissä (myös kelirikkoaikaan) varmasti kulkemaan? Ja muuallakin kuin niillä auratuilla ja valaistuilla maanteillä? Kyydissä muutakin kuin käsilaukku tai lapsen jumppatarvikepussi?
En ole maanviljelijä, mutta suvussani heitä on. Ymmärrän hyvin, miksi maajussi ostaa mieluummin uudehkon neliveto-maasturin kuin 15 vuotta vanhan takavetoisen pikkuauton, jolla ehkä kaupungin suolatuilla ja auratuilla kaduilla pääsee kelillä kuin kelillä turvallisesti eteenpäin.
Tästä ketjusta saa sen käsityksen, ettei maataloudella siis saisi rikastua, että on jotenkin paheksuttavaa jos maanviljelijä omistaa kalliin auton ja matkustelee ulkomaille. Miksi? Eikö tuo ole juuri sellaista aika tärkeää perustyötä, josta tuleekin saada kunnon palkkaa?
Kuoleva ala, jokainen kateellinen voi itse ryhtyä hommiin, jos haluaa tavoitella rikkauksia kovan työn kautta, ja kirjaimellisesti kovan työn, pitkät päivät, fyysisesti raskasta ja paska lentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa maanviljelijän osuus olla parhaimmillaankin n 10% kaupan hinnasta.Sillä ei ole merkitystä. Tuet tulee aina.
Jaa. Sulle ei olis merkitystä vaikkapa nykyinen palkkasi muutettaisi tukimuotoon, niinkun maanviljelys, eli jatkossa saisit entisestä palkastasi vain 10% tuloina ja tukena 20%.
No juu jos on ikivanha sukutila taustalla.
Niillähän on ollut melkoisia läänityksiä joskus, verovapautta ja ovat pistäneet torpparia perssiiseen oikein kunnolla niin kait siitä on jäänyt jälkipolvillekin.
Tuoreemmilla viljelijöillä onkin sitten varmasti tiukempaa.
On hyvä muistaa että vaikka Suomessa lopetettaisiin maanviljely kokonaan ja kaikki ruoka tuotaisiin ulkomailta niin silti maksettaisiin edelleen tukia. Silloin jokainen tukieuro vain menisi ulkomaille kun nykyään osa jää kotimaahan. Lisäksi olisimme täysin muiden armoilla että suvaitsevatko meille myydä ruokaa ja millä ehdoilla.
Mm. Taloussanomissa on kirjoitettu että keskiverto tuntipalkka maanviljelijällä on 3 euroa!!!
Ja täällä porukka huutelee että maanviljelijät käy Thaimaassa ja lapset ajelee mönkkäreillä.
Vähän sama kuin maalainen huutelisi kaupunkilaisille että siellä te ootte kaupungissa ja saatte kaikki sopeutumiseläkettä ja sijoitatte rahanne ulkomaille, kun oon kerran lukenu lehdestä että joku tällälailla tekee.
Juu onhan tollaista 12v vanhaa traktoria sanottu uudeksi, just just.
"No Suomi maksaa 3 miljardia vuodessa tukia maatalouteen, joten jonnekinhan ne rahat tulee laittaa. Tuolla rahalla muuten kaksinkertaistaisi köyhimmän kymmenyksen elintason, eli käytännössä poistaisi köyhyyden. Elintarvikkeet voisi tuottaa halvemmalla ulkomailla."
Tuon verran maksaa mustat miehetikin vähintään jälkipolvineen suomelle ne voisi olla tuottamassa ulkomailla sitä ruokaa, kun hätä tulee ja se tulee niin on se ihan hyvä, että täällä on maanviljely infra tallella.
Ilman kokoomus/rkp varastelua ja mustia miehiä suomessa ei olisi köyhiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
39% saadaan.
Nyt onkin maajusseilla kova hätä kun sato jää pellolle ja uusi valmetti pitäs saada. Nykynen kun on viime vuoden mallia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt onkin maajusseilla kova hätä kun sato jää pellolle ja uusi valmetti pitäs saada. Nykynen kun on viime vuoden mallia.
Ei hätää. Valtio lupasi tulla apuun.
Vierailija kirjoitti:
No Suomi maksaa 3 miljardia vuodessa tukia maatalouteen, joten jonnekinhan ne rahat tulee laittaa. Tuolla rahalla muuten kaksinkertaistaisi köyhimmän kymmenyksen elintason, eli käytännössä poistaisi köyhyyden. Elintarvikkeet voisi tuottaa halvemmalla ulkomailla.
Nyt meni vähän mutkat suoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta saa sen käsityksen, ettei maataloudella siis saisi rikastua, että on jotenkin paheksuttavaa jos maanviljelijä omistaa kalliin auton ja matkustelee ulkomaille. Miksi? Eikö tuo ole juuri sellaista aika tärkeää perustyötä, josta tuleekin saada kunnon palkkaa?
Kuoleva ala, jokainen kateellinen voi itse ryhtyä hommiin, jos haluaa tavoitella rikkauksia kovan työn kautta, ja kirjaimellisesti kovan työn, pitkät päivät, fyysisesti raskasta ja paska lentää.
Kyllähän duunari saa ostaa vaikka uuden mersun, ja työpaikalla ottaa työergonomia asiat vakavasti, ettei työasento ole kuormittava, mutta maanviljelijä ei saa ostaa edes kunnollista traktoria, vaikka se on yksi tärkeimmistä työvälineistä, talvella on vaan mukavan vilpoisaa aurata teitä traktorilla jossa lämmitys temppuilee jotta se duunari pääsee töihin, eikä tarvii auraamatonta tietä ajella.
Ja prkl jos se traktori ei lähtenyt aamulla käyntiin, se mersumies valittaa heti, kun ei ollut tie aamulla töihin mennessä aurattu.
Niin ei maanviljelijät autoa tarvitse, sehän on jo pröystäilyä sellainen.