Tunteeko joku oikeasi köyhän maanviljelijän? Kaikilla tuntemillani on valtavan suuret talot,
on hienot autot ym. Monilla on kalliita harrastuksia, esim. lapsilla omat ponit ja hevoset.
Vai onko tämä näin vain eteläsessä Suomessa? Onko idässä tai pohjoisessa ne köyhät viljelijät?
Kommentit (574)
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelijät nyt sattuvat vain olemaan keskimääräistä varakkaampia. Muistaakseni verottajan mukaan m.viljeliöiden omaisuusmassat vastaavat ylemmän toimihenkilöiden varallisuutta ja osa omaisuudesta on perittyä omaisuutta useammalta sukupolvelta.
Ja varakkailla on usein, ammatista riippumatta isot talot.
Ja mitä tulee hevosiin ja poneihin, niin monelle ne ovat ongelmajätettä, koska niitä ei voi teurastaa ihmisravinnoksi ja teurastamot perivät niistä jätemaksun, eläimen painon mukaan.
Maanviljelijöiden omaisuus koostuu heidän tuotantovälineistään. Aika moni metallimies olisi rikas, jos töissä käyttämänsä CNC-sorvi laskettaisiin hänen varallisuudekseen.
Ja aika moni maanviljelijä on yli 50v, siinä iässä melkein kaikilla on enemmän omaisuutta kuin 25v iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelijällä ei ole koskaan mikään hyvin, ainaista valitusta ja lisärahan tinkaamista.
Kädet ovat aina muiden taskuissa.
Puhuu työtön kaupunkilainen jonka pitäs saada mielestään vielä enemmän sohvalla makaamisesta.. Silti töitä ei olla valmiita tekemään vaan valitetaan kun joku muu saa..
Kaupunkilainen, mutta töissä yhtäjaksoisesti 35 vuotta ja edelleen.
Suosittelen maanviljelijöillekin oikeisiin töihin menemistä. Itsetunto nousee ja mieli tulee paremmaksi kun ei tarvitse elää veronmaksajien avustusten varassa.
Aaltoja aaltoja.
Olet yhteiskunnan selkäranka 👌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luen täältä jatkuvasti kommentteja, ettei mihinkään 10€/tunti hanttihommiin kantsi lähteä, mutta sitten kadehditaan maanviljelijöitä jotka tuskin tienaa tuota kymppiäkään tunnilta jos työtunteja alkaisi laskea.
Moni on myös sitä mieltä että työnantajan täytyy kustantaa sitä ja tätä, kun ovat työvälineitä ja välttämättömiä töissä. Kuitenkin kadehditaan maanviljelijöitä jotka itse ostaa ja maksaa semmoisia 500-4000€ suuruisia laskuja jotta voi tehdä työtään, eläilääkärikuluja, aitatarvikkeita, rehuja, muoveja, polttoaineita, koneen osia ja korjauksia, mitä näitä nyt on.
Moniko maksaisi palkastaan vaikkapa omat työvälineet, työpaikan sähkölaskun, auraisi tien työpaikalle omalla kustannuksellaan, tulisi töihin yllättäen vaikka keskellä yötä tms?Kaikki yrittäjät. Paitsi etteivät saa maataloustukia ja elele perityllä metsäomaisuudella.
Jep, kaikki yrittäjät ovat itse rakentaneet oman yrityksensä alusta alkaen, eivätkä ole perineet mitään.
Lisäksi yrittäjät määräävät itse hinnan tuotteelleen/palvelulleen. Varmaan menis hyvin jos maanviljelijä vois pyytää leivästä 8 euroa ja litrasta maitoa 7e
Maanviljelijät pärjäisi oikein hyvin, jos saisi edes 50% siitä mitä maito maksaa kaupassa, tai leipä tai liha.
Nyt taitaa maanviljelijän osuus olla parhaimmillaankin n 10% kaupan hinnasta.39% saadaan.
Maidosta, viljasta vai lihasta?
Maidon osuus tuo taitaa aika lähelle olla. Viljasta prosentti osuus taitaa olla alle kymmenen ja lihasta jonkin verran yli kymmenen.
No miksi ette lopeta sitä viljelyä jos se on niin kamalaa ja kannattamatonta ja kukaan ei arvosta ja plaa plaa???
Keskustapuolue ruorissa. Onko ollut useinkaan oppositiossa? Ja oppositiolla taas on oma arvonsa.
Sipilä. Sipilä. Sipilä. Keskusta on maanviljelijän ystävä. Pidetään vain asetelmat samana kuin agraariyhteiskunnassa miljoona vuotta sitten,136 niin tukea riittää maajussille yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
No miksi ette lopeta sitä viljelyä jos se on niin kamalaa ja kannattamatonta ja kukaan ei arvosta ja plaa plaa???
Niin kauan jatketaan kun rahat piisaa.
Tai no oikeastaan niin kauan kunnes pankki antaa luvan lopettaa.
No, miks kukaan ei tartu tarjoukseen alkaa pitää maatilaa, vaikka täällä niin kadehditaan, ja montaa maatilaa jo tässä ketjussa tarjottu halvalla??
Tässä on nyt tilaisuus rikastua, ennenkun joku muu ehtii!!!
Olen maanviljelijäperheen tytär. Ei käyty lapsena koskaan ulkomailla matkoilla; kerran vuodessa kesälomalla jossain huvipuistossa tms. Kyllä hävetti lukion jollain kurssilla kertoa, että en ole ikinä käynyt ulkomailla... Yläasteikäisenä olin jo ensimmäisessä kesätyöpaikassa ja lukion ohella kävin osa-aikatyössä, koska lukiokirjoja, vaatteita ja autokoulua yms. eivät porukat maksaneet. Kyllä kaikenlaisia matalapalkkatöitä ja hanttithommia on tullut tehtyä. Ei meille ostettu autoja tai mopoja, ja tilan töitä piti tehdä ilmaiseksi. Maatilan työt ovat rankkoja. Kesällä tehdään pitkää päivää, kun kaupunkilaiset jaksavat valittaa, kun ei ole lomalla hellettä ja esim. jouluyönä saattoi joutua valvomaan ja auttamaan lehmää poikimisessa. Lomapäiviä on vain kourallinen verrattuna kokopäivätyötä tekeviin. Siellä kaupunkilaiset, jotka huutelevat, voivat tulla itse kokeilemaan maatilan töitä, kun on kuulemma niin helppoa...
Vierailija kirjoitti:
EU. ei sitä niin vaan lopeteta, ettei nyt huvita enää. Onhan ne eu:n takia pitäny tehdä suunnitelmat jo vaik kuinka pitkäksi aikaa eteenpäin.
Enolla on rintamamiestalo, jossa "elintasosiipi" eli tasakattoinen 70luvun saunasiipi. Pieni on talo.
Vierailija kirjoitti:
Keskustapuolue ruorissa. Onko ollut useinkaan oppositiossa? Ja oppositiolla taas on oma arvonsa.
Sipilä. Sipilä. Sipilä. Keskusta on maanviljelijän ystävä.
Paskan marjat. Kepu ei ole ollut maanviljelijän ystävä ainakaan 20 vuoteen enää.
Sehän on halunnut profiloitua kaupunkilaisten puolueeksi. Ja Sipilä itse on joku dippainssi, joka ei erota sikaa lehmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luen täältä jatkuvasti kommentteja, ettei mihinkään 10€/tunti hanttihommiin kantsi lähteä, mutta sitten kadehditaan maanviljelijöitä jotka tuskin tienaa tuota kymppiäkään tunnilta jos työtunteja alkaisi laskea.
Moni on myös sitä mieltä että työnantajan täytyy kustantaa sitä ja tätä, kun ovat työvälineitä ja välttämättömiä töissä. Kuitenkin kadehditaan maanviljelijöitä jotka itse ostaa ja maksaa semmoisia 500-4000€ suuruisia laskuja jotta voi tehdä työtään, eläilääkärikuluja, aitatarvikkeita, rehuja, muoveja, polttoaineita, koneen osia ja korjauksia, mitä näitä nyt on.
Moniko maksaisi palkastaan vaikkapa omat työvälineet, työpaikan sähkölaskun, auraisi tien työpaikalle omalla kustannuksellaan, tulisi töihin yllättäen vaikka keskellä yötä tms?Kaikki yrittäjät. Paitsi etteivät saa maataloustukia ja elele perityllä metsäomaisuudella.
Jep, kaikki yrittäjät ovat itse rakentaneet oman yrityksensä alusta alkaen, eivätkä ole perineet mitään.
Lisäksi yrittäjät määräävät itse hinnan tuotteelleen/palvelulleen. Varmaan menis hyvin jos maanviljelijä vois pyytää leivästä 8 euroa ja litrasta maitoa 7e
Maanviljelijät pärjäisi oikein hyvin, jos saisi edes 50% siitä mitä maito maksaa kaupassa, tai leipä tai liha.
Nyt taitaa maanviljelijän osuus olla parhaimmillaankin n 10% kaupan hinnasta.39% saadaan.
Maidon osuus tuo taitaa aika lähelle olla. Viljasta prosentti osuus taitaa olla alle kymmenen ja lihasta jonkin verran yli kymmenen.
No joo, maitoa myydään kyllä suunnilleen tuolla prosentilla, mutta kun ottaa pois kaikki kulut mitä sen maitolitran tuottamiseen on mennyt, ja palkkaakin työstään kai kaikki haluaa. Ja tarvitsee.
Mut viljan viljely, siinä ei kovin kovat oo tuotot. Muistanko väärin että maanviljelijän osuus leivän hinnasta on n 5% ??
Mitä ne pelkällä viljan viljelyllä toimeentulonsa hankkivat tekevät silloin, kun ei kylvetä eikä puida?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, maitoa myydään kyllä suunnilleen tuolla prosentilla, mutta kun ottaa pois kaikki kulut mitä sen maitolitran tuottamiseen on mennyt, ja palkkaakin työstään kai kaikki haluaa. Ja tarvitsee.
Mut viljan viljely, siinä ei kovin kovat oo tuotot. Muistanko väärin että maanviljelijän osuus leivän hinnasta on n 5% ??
Sitte pitää jättää se viljanviljely pois jos ei kannata. Ei kai tyhmä tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Mm. Taloussanomissa on kirjoitettu että keskiverto tuntipalkka maanviljelijällä on 3 euroa!!!
Ja täällä porukka huutelee että maanviljelijät käy Thaimaassa ja lapset ajelee mönkkäreillä.
Vähän sama kuin maalainen huutelisi kaupunkilaisille että siellä te ootte kaupungissa ja saatte kaikki sopeutumiseläkettä ja sijoitatte rahanne ulkomaille, kun oon kerran lukenu lehdestä että joku tällälailla tekee.
Maanviljelijät on rikkaita kun saa 3€/tunti "tekemättä mitään", mut kaupungissa työt joissa saa 10€/tunti on "hanttihommia" johon ei moni halua lähteä "raatamaan".
Miettikää nyt oikeesti.
Okei, tänään ei tullu uutta elämäntapatyötöntä, vaan nyt haukutaan maanviljelijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut viljan viljely, siinä ei kovin kovat oo tuotot. Muistanko väärin että maanviljelijän osuus leivän hinnasta on n 5% ??Sitte pitää jättää se viljanviljely pois jos ei kannata. Ei kai tyhmä tarvitse olla.
Arvaas mitä. Moni on lopettanutkin, ellei ole oikeasti isoa alaa viljeltynä.
Kaikesta suomalainen osaa olla kateellinen ja uskoa, että kaikilla muilla elämä on niiiin paljon helpompaa. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EU. ei sitä niin vaan lopeteta, ettei nyt huvita enää. Onhan ne eu:n takia pitäny tehdä suunnitelmat jo vaik kuinka pitkäksi aikaa eteenpäin.
Sitoumukset tehdään 5 vuodeksi ja niistäkin enää pari vuotta jäljellä.
Viime vuosina ne suurimmat laudaturmäärät on jostain kumman syystä kirjoitettu muualla kuin Helsingissä. Miksi siellä ei kyetä edes olemaan maan parhaita, kun lantalukioiden tyhmyritkin heidät ohittavat.