Tunteeko joku oikeasi köyhän maanviljelijän? Kaikilla tuntemillani on valtavan suuret talot,
on hienot autot ym. Monilla on kalliita harrastuksia, esim. lapsilla omat ponit ja hevoset.
Vai onko tämä näin vain eteläsessä Suomessa? Onko idässä tai pohjoisessa ne köyhät viljelijät?
Kommentit (574)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Suomi maksaa 3 miljardia vuodessa tukia maatalouteen, joten jonnekinhan ne rahat tulee laittaa. Tuolla rahalla muuten kaksinkertaistaisi köyhimmän kymmenyksen elintason, eli käytännössä poistaisi köyhyyden. Elintarvikkeet voisi tuottaa halvemmalla ulkomailla.
Keskimääräinen maataloustuki ns. yksityismaanviljelijälle (eli ei yritykselle, valtiolle, oppilaitokselle jne.) on alle 8000 e/v. Sillä ei kovin leveästi eletä.
Kannattaa muistaa, että 2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen perhe saa Helsingissä pelkkää asumistukea ja työttömyysetuutta yli 30 000 e/v eikä sitä saadakseen tarvitse osata muuta kuin kirjoittaa "työtön" oikeaan lokoseen.
Niin, tuo 8000 tulee normitulojen lisäksi. Kyllä se viljelijä tienaa sillä viljelyllään ja /tai karjalla.
Tienaa, mutta maksaa itse kaikki koneet, niitten huollot/korjaukset, polttoaineet, kaikki työvälineet, työvaatteet, eläinten rehut, eläinten aitaukset ja muut tarvikkeet, kaikkien rakennusten rakentamisen ja kunnossapidon (esim navetta, rehusiilo jne) , tilapäisen työvoiman palkat, heinänsiemenet yms, eläinlääkäri-yms kulut...
Vierailija kirjoitti:
Miksi saan S-Marketista Puolasta tuotuja mansikoita halvemmalla kuin kotimaisia? Miksi kotimaisista pitää maksaa niin paljon? Eivät ole pätkääkään sen parempia laadultaan.
Varmasti saadaan sinunkin työsi halvemmalla ulkomailta, Joten mieti sitä sitten miksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi saan S-Marketista Puolasta tuotuja mansikoita halvemmalla kuin kotimaisia? Miksi kotimaisista pitää maksaa niin paljon? Eivät ole pätkääkään sen parempia laadultaan.
Syö sinä niitä puolalaisia ja oo hiljaa
En ole hiljaa. Ruotsistakin tuodaan Suomeen mansikoita ja kuljetuskustannuksista huolimatta niitä saa halvemmalla kuin kotimaisia. Kotimaisuus on riistoa!
Mä olen köyhän maanviljelijän tytär. Ruokaa riitti aina, kun sitä viljeltiin itse, mutta kaikesta sai olla valmis tinkimään. Töitä teki talossa joka iikka pienestä pitäen. Kukaan meistä lapsista ei aio jatkaa tilanpitoa, koska ei siitä enää elantoaan saa. Tila suurine taloineen menee todennäköisesti aikanaan myyntiin, mutta meneekö kaupaksi? Siitä sais sitten halvalla, jos joku haluaa makean maalaiselämän makuun... Traktorit kaupan päälle.
Tunnen yhden pariskunnan joka nyt jäänyt eläkkeelle. 80-luvulla päätulot maidosta, mutta sitten pieni maitotila jäi isojen tilojen jalkoihin eikä ollut enää kannattava. Sen jälkeen muutamia vuosia tulonlähteet viljelyssä ja sekin jäi pois kannattamattomana. Nyt pellot vuokrattuna ja 'eläkkeenä' metsästä saatavat tulot. Talo aivan pystyyn lahonnut keskellä ei-mitään. Alusta asti jo selvää että kukaan ei tule jatkamaan tilaa. Käsitykseni mukaan nämä "rikkaat" maatilalliset ovat joko todella ison tilan pitäjiä tai sellaisia joilla tila jatkunut usean sukupolven yli ja varallisuutta muistakin lähteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hiljaa. Ruotsistakin tuodaan Suomeen mansikoita ja kuljetuskustannuksista huolimatta niitä saa halvemmalla kuin kotimaisia. Kotimaisuus on riistoa!
Edelleen, myös sinun työsi saadaan havemmalla ulkomailta, mieti itse miksi on näin ja mistä eduista olet valmis luopumaan että saisit mansikkas halvemmalla suomalaisina..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet itse työksesi?
Vierailija kirjoitti:
Kuka pakottaa jatkamaan maatilan pitoa jos on niin köyhää ja kamalaa? Lopettakoon ruikutuksen ja menköön muualle töihin.
No lue noita kommentteja. Mun vanhemmatkin sanoi että tee mitä hyvänsä työtä mutta älä ala maanviljelijäksi. Eli tienestit ei heillä maanviljelystä kummoiset ole kun toinen käy myös muualla töissä. Eikä maanviljelyä voi vaan lopettaa, eikös eu-säädösten mukaan pidä tehdä suunnitelma useaksi vuodeksi ja sitä täytyy noudattaa?
Ja nykyinen työtilanne, mitä työtä ajattelit saavan henkilön joka on vaikkapa 20 vuotta maanviljelijänä ollut, eikä paljon muuta työkokemusta?
Ennen maanviljelyllä tienasi elantonsa, eipä enää. Miksiköhän aikoo vanhemmatkin sen nyt siis lopettaa kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Tuntemani maanviljelijäperheet ovat sellaisia joissa on 4-5 lasta, kaikilla omat autot/mopoautot, kalliit harrastukset jne. Ulkomailla käydään 5-6 kertaa vuodessa.
On kovin köyhää juu.
Tuntemillani maanviljelijöillä on vanhat ruosteiset autot, joita tekohengitetään remontoimalla itse. Autot on pakko olla, koska julkinen liikenne ei toimi. Lapsilla on ihan normaalit harrastukset. Vapaata ei ole niin paljoa, että ulkomaille edes ehtisi. Töissä ollaan käytännössä joka päivä.
Tuolle mansikkajankkaajalle tiedoksi, että meillä on tuotantokustannukset korkeammat kuin Puolassa ja lakisääteiset maksut mm verot korkeammat.
Vientituet vääristää myös hintaa ikävä kyllä.
Itse pidän enemmän kotimaisen mausta ja onneksi moni muukin. Ja kotimaisia voi onneksi syödä kuumentamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Suomi maksaa 3 miljardia vuodessa tukia maatalouteen, joten jonnekinhan ne rahat tulee laittaa. Tuolla rahalla muuten kaksinkertaistaisi köyhimmän kymmenyksen elintason, eli käytännössä poistaisi köyhyyden. Elintarvikkeet voisi tuottaa halvemmalla ulkomailla.
Keskimääräinen maataloustuki ns. yksityismaanviljelijälle (eli ei yritykselle, valtiolle, oppilaitokselle jne.) on alle 8000 e/v. Sillä ei kovin leveästi eletä.
Kannattaa muistaa, että 2 työttömän aikuisen ja 2 lapsen perhe saa Helsingissä pelkkää asumistukea ja työttömyysetuutta yli 30 000 e/v eikä sitä saadakseen tarvitse osata muuta kuin kirjoittaa "työtön" oikeaan lokoseen.
Onko mukana EU tuki ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mukana EU tuki ?
No eipä tietenkään sillä se 1500000€ tulee vielä päälle.
Haloo tietysti on tuossa 8000 mukana eu tuki
Monet maanviljelijät ja myös entiset tilalliset ovat varakkaita. Johtuen paljolti maaomistuksista, maataloustuista, metsistä jne. Tiedän esimerkiksi tapauksen, jossa maanviljelijät ovat aivan naurettavan pienellä maapläntillään netonneet miljoonia, kun kunta on kaavoittanut heidän mailleen tontteja. Esim. isoäitini ei koskaan käynyt töissä, vaan myi metsää, jos rahat loppuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet itse työksesi?
Olen tietokoneohjelmoija ja sysadmin. Hommaani voisi TEORIASSA helposti palkata Intiasta jonkun hoitelemaan duunia etänä, mutta näin ei tapahdu, sillä minulla on kahden vuosikymmenen kokemus tietotekniikka-asiantuntijuudesta.
Mä luen täältä jatkuvasti kommentteja, ettei mihinkään 10€/tunti hanttihommiin kantsi lähteä, mutta sitten kadehditaan maanviljelijöitä jotka tuskin tienaa tuota kymppiäkään tunnilta jos työtunteja alkaisi laskea.
Moni on myös sitä mieltä että työnantajan täytyy kustantaa sitä ja tätä, kun ovat työvälineitä ja välttämättömiä töissä. Kuitenkin kadehditaan maanviljelijöitä jotka itse ostaa ja maksaa semmoisia 500-4000€ suuruisia laskuja jotta voi tehdä työtään, eläilääkärikuluja, aitatarvikkeita, rehuja, muoveja, polttoaineita, koneen osia ja korjauksia, mitä näitä nyt on.
Moniko maksaisi palkastaan vaikkapa omat työvälineet, työpaikan sähkölaskun, auraisi tien työpaikalle omalla kustannuksellaan, tulisi töihin yllättäen vaikka keskellä yötä tms?
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnen ainoastaan hyvätuloisia. Tai paremminkin ehkä korkean elintason omaavia, koska en tiedä tarkasti mistä ne rahat on kerätty.
On siis todella isot talot isolla tontilla piharakennuksineen, rempattu ja laitettu viimeisen päälle ja ei todellakaan mitään vanhoja traktoreja ja laitteita, vaan kaikki on uutta, kiiltävää ja suurta. Näiden lisäksi sitten on vaikka mitä leluja mönkijöistä, kaivinkoneista, pikkutraktoreista ja ties mistä lähtien.
Siksi tuntuu välillä utopistiselta lukea miten maajussit on aina hädässä, nämä mun tietämät ovat ilmeisesti sitten vaan poikkeus sääntöön.
Ootko koskaan käynyt kysymässsä paljonko on velkaa noihin vehkeisiin? Maajussit ovat aika käteviä käsistään niin että tekevät remontit itse siinä missä sinä maksat jollekulle joka remontin sinulle tekee. Tottakai se remontti on halvempi silloin kun itse tekee ja kuluina on vain materiaalikulut. Tonttimaa ei paljon maalla maksa, eurolla saa jo hyvän kokoisen pläntin. MItä tykkäisit jos sulta leikattais tosta noin vaan tuloja 40%? Paljonko olet joutunut maksamaan omasta pussistasi venäjäpakotteita? Paljonko haluat maksaa ruuastasi tulevaisuudessa?
Kaveri oli jostain katsonut että eräs tuttu maanviljelijä on saanut n: 200000€/v kaikenlaisia tukiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä luen täältä jatkuvasti kommentteja, ettei mihinkään 10€/tunti hanttihommiin kantsi lähteä, mutta sitten kadehditaan maanviljelijöitä jotka tuskin tienaa tuota kymppiäkään tunnilta jos työtunteja alkaisi laskea.
Moni on myös sitä mieltä että työnantajan täytyy kustantaa sitä ja tätä, kun ovat työvälineitä ja välttämättömiä töissä. Kuitenkin kadehditaan maanviljelijöitä jotka itse ostaa ja maksaa semmoisia 500-4000€ suuruisia laskuja jotta voi tehdä työtään, eläilääkärikuluja, aitatarvikkeita, rehuja, muoveja, polttoaineita, koneen osia ja korjauksia, mitä näitä nyt on.
Moniko maksaisi palkastaan vaikkapa omat työvälineet, työpaikan sähkölaskun, auraisi tien työpaikalle omalla kustannuksellaan, tulisi töihin yllättäen vaikka keskellä yötä tms?
Kaikki yrittäjät. Paitsi etteivät saa maataloustukia ja elele perityllä metsäomaisuudella.
Tunteeko joku velattoman maanviljelijän?