Mitä mieltä olette 40 v ensisynnyttäjistä?
Mitä mieltä olette 40 + vuotiaina äidiksi tulleista naisista? He itse ilmoittavat ehtineensä matkustella ja toimeentulokin kunnossa ennen lapsen syntymää. Paljon tuntuu heillä olevan selittelyä ilmassa. Nämä ovat aina niitä seikkoja, joilla he perustelevat myöhäistä perheenperustamista. Vaatiiko se todella 40 v iän, että on ehtinyt matkustella ja "taloudellinen tilanne vakaa" tai kypsempi saamaan lapsen? Eikö siihen ole moni näillä kriteereillä jo kolmekymppisenäkin pystynyt?
Kommentit (228)
Ei ksi se mulle kuulu, mut itse en todellakaan niin tekisi. Voin olla mummi jo tuolloin:D
Itse sain esikoiseni 35-vuotiaana eli olen av:n kriteereillä mummoäiti. Olisin mielellään saanut ekan lapseni aiemmin mutta elämäni mies löytyi kun olin vasta 32v... elin sinkkuna 23-32 ikävuodet ja se oikea ei vain tullut aiemmin vastaan. Ei se lasten myöhäinen hankkiminen ole aina vain itsekäs ratkaisu matkustella tai hankkia taloudellinen tasapaino vaan syitä voi olla monia taustalla josta ei haluta kertoa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette 40 + vuotiaina äidiksi tulleista naisista? He itse ilmoittavat ehtineensä matkustella ja toimeentulokin kunnossa ennen lapsen syntymää. Paljon tuntuu heillä olevan selittelyä ilmassa. Nämä ovat aina niitä seikkoja, joilla he perustelevat myöhäistä perheenperustamista. Vaatiiko se todella 40 v iän, että on ehtinyt matkustella ja "taloudellinen tilanne vakaa" tai kypsempi saamaan lapsen? Eikö siihen ole moni näillä kriteereillä jo kolmekymppisenäkin pystynyt?
40-vuotiaana äidikdi tullut saattaa olla aloittanut lapsenteon 30-vuotiaana. Ei tullut mieleen? Joo, ei varmaan moni muukaan asia. Ehkä sitten ajan myötä.
Jos 30 v mielii äidiksi eikä mitään kuulu niin olisiko 35 v aika hakeutua tutkimuksiin, jotta asioihin saadaan vauhtia? Pitääkö teille lapsettomille rautalangasta vääntää? Ei ole minun syy eikä kenenkään muun syy. Olisit hakeutunut tutkimuksiin jo aikapäiviä sitten!!! Ihme ruikuttaja! Ja joo, itselläni on 3 lasta alle nelkyt, joten ei tarvitse ajan myötä ihmetellä missä meni pieleen.
Onko sulla jotenkin hermo kireällä, kun pitää noin tuntemattomille tuittuilla? Liian pienet ikäerot lapsilla ehkä?
Ei ollenkaan:D 2,5 v kahden ekan ikäero ja kolmas sitten luxuksena 6 v myöhemmin:D Ai et oli ihanaa olla viimeisen kanssa raskaana, kun ei enää tarvinnut ketään nostella. Kyllä sitä mukavasti ehtii 30-40 v aikajanalla, asua ulkomaillakin, ja vielä pienten lasten kanssa:D sinun elämäsi vaikuttaa erityisen tylsältä kommenteineen. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että minun silmäpusseilleni ja rypyilleni saa ihan vapaasti nauraa. Ihan positiivista, jos joku saa huvia itselleen toisten eletystä elämästä.
Mutta kannattaa varautua siihen, että jälkiä tulee jokaiseen, joka saa kyllin kauan elää. Eli kannattaa opetella nauramaan myös omalle peilikuvalleen. T.1.
Joka kerran naurattaa, kun näen 40 + naisen vaunuja työntämässä. Näyttävät ihan haamuilta :D Kyllä eletty elämä tietysti näkyy. Toivottavasti jo naurunryppyinä :D
Kas, sehän on hymiöäiti, synnytysikäkeskustelujen kuningatar. Varoitukseksi muille, hymiöäiti voi jossain vaiheessa kiehahtaa.
Kuulostat kateelliselta:D Kannattaa ollakin:DD
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 56 ja 16 v teinin äiti. Minusta tämä on edelleen kivaa, ja lähdetään lapsen knssa just ulkomaille lomalle. Hän on oikein kivaa matkaseuraa :-)
Ihan kiva. Se lomamatka nyt vaan on kuin kärpäsen kakka arjen määrään verrattuna. Matkalle olen päässyt lasten kanssa minäkin, vaikka esikoinen jo 19 ja itse olen 37, lapsia useampi. Meidän ARKI sujuu loistavavasti, vaikka lomilla onkin ihan rentouttavaa ja kivaa.
Jotenkin tuli fiilis, että halusit matkan mainitsemisella tuoda esiin rennon ja upean elämänne iästäsi huolimatta ja sen ansioista sekä myös jaksavasi.
Tuo on juuri se tyypillinen tyyli, aivan kuin nuoremmilla äideillä ei voisi olla niin tai kyseinen asia olisi jotenkin tavoittelemisen arvoinen kaikkien mielestä. :)
Minä en ymmärrä, miten joku toinen ei ymmärrä, että jokainen tekee niin kuin itselle on parasta ja niin kuin luonto lapsia lahjoittaa.
Aloituksen perustelut ovat yleensä niitä puolustuksia juuri ap:n kaltaisille syyttelijöille.
Minun isoäitini teki lapset 32-, 35- ja 43-vuotiaana. Aiemmin ei tullut, ja noihinkin väleihin mahtui useampia keskenmenoja. Lisäksi hän tapasi isoisäni vasta 28-vuotiaana. En usko, että tilanne on 60 vuodessa niin rajusti muuttunut kumppanin löytämisen saati naiskehon osalta, että nykyisin niitä lapsia vain tehtäisiin pum silloin kun haluaa.
Osa ei halua lapsia aiemmin, osa ei vain saa lapsia aiemmin. Mitä siitä sitten. Lapsen terveysriskit kasvaa kun vanhemmat on yli 40-vuotiaita joten en sitä ehdottomasti kenellekään suosittelisi, mutta eipä se minua haittaa jos joku lapsen sen ikäisenä saa. Terveitä lapsia toivotellen!
Sain lapseni 25-vuotiaana. Lapseni parhaan kaverin äiti oli 40-vuotias saadessaan hänet. Erilaisista taustoista huolimatta tulemme melkein yhtä hyvin juttuun kuin tyttäremme.
En siis lähtökohtaisesti ajattele kenestäkään mitään vain iän perusteella. Meidän kaikkien elämät ovat erilaisia. Jokaisella on syynsä siihen, miksi lapsi tehdään silloin kuin tehdään. Lapseni parhaan kaverin tapauksessa siihen asti vapaaehtoisesti lapsettomat vanhemmat muuttivat mieltään neljänkympin korvilla. Ei siinä sen kummempaa selitystä tarvitse olla, eikä se kenellekään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 56 ja 16 v teinin äiti. Minusta tämä on edelleen kivaa, ja lähdetään lapsen knssa just ulkomaille lomalle. Hän on oikein kivaa matkaseuraa :-)
Ihan kiva. Se lomamatka nyt vaan on kuin kärpäsen kakka arjen määrään verrattuna. Matkalle olen päässyt lasten kanssa minäkin, vaikka esikoinen jo 19 ja itse olen 37, lapsia useampi. Meidän ARKI sujuu loistavavasti, vaikka lomilla onkin ihan rentouttavaa ja kivaa.
Jotenkin tuli fiilis, että halusit matkan mainitsemisella tuoda esiin rennon ja upean elämänne iästäsi huolimatta ja sen ansioista sekä myös jaksavasi.Tuo on juuri se tyypillinen tyyli, aivan kuin nuoremmilla äideillä ei voisi olla niin tai kyseinen asia olisi jotenkin tavoittelemisen arvoinen kaikkien mielestä. :)
Matkustus ei ole se juttu, mutta olen iloinen, että 16 v poika haluaa vielä viettää ikaansa "vanhan" äitinsä kanssa. Moni tässä ketjussa sanoi, että odottaa, että lapset on lentänyt pois pesästä tai ei jaksa teinin kanssa. Miksi pitää koko ajan valittaa lapsiperheen arjen raskutta? Minusta lapsiperhe elämä on ollut mielenkiintoista, avartavaa, hauskaa yms. Eikä ainakaan yhden lapsen kanssa ole ollut rankkaa, päinvastoin. Olen kyllä sitä miltä, että vanhempana on varmempi eikä stressaa kaikista pikkuasioista.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain esikoiseni 35-vuotiaana eli olen av:n kriteereillä mummoäiti. Olisin mielellään saanut ekan lapseni aiemmin mutta elämäni mies löytyi kun olin vasta 32v... elin sinkkuna 23-32 ikävuodet ja se oikea ei vain tullut aiemmin vastaan. Ei se lasten myöhäinen hankkiminen ole aina vain itsekäs ratkaisu matkustella tai hankkia taloudellinen tasapaino vaan syitä voi olla monia taustalla josta ei haluta kertoa muille.
Minull sama 33v tapasin mieheni ja 36v synnytin esikois poikani 💙💙💙
Mitä se ap:n pyllyä kutittaa?
Jokainen tekee kuten hyväksi näkee. Lasten hankinta on vielä niitä asioita joissa merkitystä on paljolla muullakin kuin omilla haluamisilla. Yleensä nämä asiat ovat sellaisia mistä ei tee mieli joka harakalle avautua.
Ja mitä sitten jos syy on se että on halunnut matkustella ja riekkua kauemmin? Olisiko se lapsi pitänyt vääntää sellaisessa elämänvaiheessa missä sitä ei todella olisi halunnut ja olisi kokenut jäävänsä jostain tärkeästä paitsi, vain siksi ettei joku av-palstan harakka dissaa?
Jos mietitään lapsiperhearjessa jaksamista, niin isoin yksittäinen tekijä lienee vastuunsa kantava ja hyvähermoinen kumppani. Tai no toinen on se, saako erityislapsia, mutta se taas ei ole omasta valinnasta kiinni.
Monella voi tulla kolmekymppisenä kiire, varsinkin kun ei ole vielä päässyt omaa hedelmällisyyttään käytännössä testaamaan. Mutta silti sanoisin, että kumppanin valinta on se vaihe, jossa ei kannata kiiruhtaa. Se on juuri myöhemmän jaksamisen kannalta olennaisesti tärkeämpää kuin muutama vuosi sinne tai tänne.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee kuten hyväksi näkee. Lasten hankinta on vielä niitä asioita joissa merkitystä on paljolla muullakin kuin omilla haluamisilla. Yleensä nämä asiat ovat sellaisia mistä ei tee mieli joka harakalle avautua.
Ja mitä sitten jos syy on se että on halunnut matkustella ja riekkua kauemmin? Olisiko se lapsi pitänyt vääntää sellaisessa elämänvaiheessa missä sitä ei todella olisi halunnut ja olisi kokenut jäävänsä jostain tärkeästä paitsi, vain siksi ettei joku av-palstan harakka dissaa?
Voi ei! Pitikö teidän "hankkia" lapsia? Meillä lapset saatiin ❤️❤️❤️ Kyllä elämä on ihanaa, kun on voinut saada lapsia, elää parissakin eri maassa ja matkustella. Ja kaikki tämä alle 40 v. Kohta voi puolison kanssa matkustella kaksin Euroopassa, ehkä jopa muuttaa etelään ja nähdä aikuisia lapsiaan ympäri Eurooppaa. 40 v synnyttäjille tällaiset ovat vain haave. Lapsenlapsia odotellessa ja golf clubeista nauttien.
Varmaan katson, että tuossa on joku nainen, jolla on iso maha.
Lapsenlapsia ja golf-klubeja! Aika sähäköitä haaveita joillakuilla neljäkymppisillä. Älä unohda puudelipermanenttia ja kaihileikkausta!
Vierailija kirjoitti:
Voi ei! Pitikö teidän "hankkia" lapsia? Meillä lapset saatiin ❤️❤️❤️ Kyllä elämä on ihanaa, kun on voinut saada lapsia, elää parissakin eri maassa ja matkustella. Ja kaikki tämä alle 40 v. Kohta voi puolison kanssa matkustella kaksin Euroopassa, ehkä jopa muuttaa etelään ja nähdä aikuisia lapsiaan ympäri Eurooppaa. 40 v synnyttäjille tällaiset ovat vain haave. Lapsenlapsia odotellessa ja golf clubeista nauttien.
Onko itserakkaassa pikku mielessäsi ikinä käynyt, että kaikki eivät halua elää samalla tavalla kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne nelikymppiset synnyttäjät ovat ehtineet matkustella ja nauttia ulkomaista sillon, kun vielä jaksamista riitti. Ei tarvitse golfkärryllä köpötellä reiältä toiselle tena housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsenlapsia ja golf-klubeja! Aika sähäköitä haaveita joillakuilla neljäkymppisillä. Älä unohda puudelipermanenttia ja kaihileikkausta!
Sinulla näyttää olevan ongelmia luetun ymmärtämisessä. Nelikymppiset eivät näitä jälkikasvun kanssa harrasta, kun ovat 40 v synnyttäneet :D D Ps. Rattoisaa iltaa imettäessä. Nimimerkillä 46 v ja lapset jokseenkin täysi-ikäisiä:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne nelikymppiset synnyttäjät ovat ehtineet matkustella ja nauttia ulkomaista sillon, kun vielä jaksamista riitti. Ei tarvitse golfkärryllä köpötellä reiältä toiselle tena housuissa.
Et ole tainnut viestiketjua lukea vai olisiko luetun ymmärtämisesi nolla! Itse olen matkustanut nuorempana paljon enemmän kuin sinä koko ikänäsi! Kiva, että vanhana synnytit ja varmasti repesit, kun tenoista puhut:D Minulla ei ole ko asiasta kokemusta:D
Kas, sehän on hymiöäiti, synnytysikäkeskustelujen kuningatar. Varoitukseksi muille, hymiöäiti voi jossain vaiheessa kiehahtaa.