Onko intiaanipäähineen pitäminen siis oikeasti väärin?
Paheksuisitteko meitä vanhempina jos lapsemme laittaisi esim. kerhon naamiaisiin sellaisen?
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Se on kuulemma väärin ja riistoa, mutta kun kysyt että miksi mustan rap-musiikin riistäminen valkoihoisten musiikiksi tai rastat valkoihoisen päässä eivät ole, seuraa aivosolmu ja syvä hiljaisuus, tai vaihtoehtoisesti itkupotkuraivari.
Ohi aiheesta, mutta tuo rastamuoti hämmentää itseäni. Muutin vuosien jälkeen takaisin Suomeen asuttuani pitkään Saksassa, Tanskassa ja Hollannissa. K.o. maissa rastat yhä ideologinen symboli, liittyen mm. pössyttelyyn.. Toki ymmärrän, että tällä vain hiustyyli, mutta ottanut aikansa sisäistää.
Jos joku käyttää jonkun kulttuurin tunnusta kertaluontoisesti, niin sen ko. kulttuurista ulkopuolisen joka tämän kokee jotenkin alistavaksi, täytyy olla noutanut tämän alistavan ajatuksen ihan omasta mielestään. Se kertoo enemmän puolestaloukkaantujasta, kuin puolesta loukatuista tai "loukkaajista".
Puolestaloukkaantuja on omassa mielessään alistanut ihmisryhmän omien itsekkäiden tarkoitustensa instrumentiksi, siis tehnyt pahimmalla tavalla sen mitä itse on arvostelevinaan.
Puolestaloukkaantuja näkee puolestaan loukkaantuvansa ihmisryhmän avuttomina natiiveina.
Siinä koko pyrkimyksen mielettömyys pähkinänkuoressa.
Joku väitti ettei saamelaisilla ole riistotaustaa? Oletko tehnyt taustatutkimuksen väitteesi tueksi? Suosittelen.
Rasta-asiasta: Hiukset rastoittuu ihmisellä, kun niitä ei tarpeeksi pitkään aikaan hoida. Piste.
Toiseksi: Rastoja on monesta, monesta eri kulttuurista ympäri maailman historian. Ei pelkästään tummaihoisten etuoikeus, vaikka ovat sen kokeneet hyväksi tyyliksi hiustyypilleen.
Vierailija kirjoitti:
Joku väitti ettei saamelaisilla ole riistotaustaa? Oletko tehnyt taustatutkimuksen väitteesi tueksi? Suosittelen.
Väitätkö ettei suomalaisilla joita ovat miehittäneet vuoroin venäläiset, vuoroin ruotsalaiset, ja joita ovat molemmat käyttäneet toisiansa vastaan käydyissä sodissa, ole riistotaustaa?
Suosittelen lukemista...
Vierailija kirjoitti:
Rasta-asiasta: Hiukset rastoittuu ihmisellä, kun niitä ei tarpeeksi pitkään aikaan hoida. Piste.
Toiseksi: Rastoja on monesta, monesta eri kulttuurista ympäri maailman historian. Ei pelkästään tummaihoisten etuoikeus, vaikka ovat sen kokeneet hyväksi tyyliksi hiustyypilleen.
Ahaa. Eli et ole rasta ja riistäjä kun vain olet tarpeeksi epähygieeninen.
Rasta-aate on kyllä ihan oikea aate, vaikka yrittäisit sitä oman kulttuuri-imperialismisi johdosta vähätellä.
Zaijoonnn!
Tajusinkin juuri, että kun tällainenkin ketju on kiinnittänyt huomiota yli 20 sivun verran, etten enää tarvitse teitä. Hyvästi. On aika palata tosielämään ja jättää vempulat ja tyhjäntoimittajan krematorioon.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävä aihe. Intaniksi on pukeuduttu leikkeihin ja naamiaisiin, koska se on niin ihannoitu kulttuurinen hahmo. Siis valtavan positiivinen leima. Nyt käykin ilmi, että se on väärin.
Kannatan erittäin vahvasti monikulttuurisuutta. Kulttuuriset symbolit eivät kuitenkaan ole mielestäni koskemattomia, vaan yhteistä inhimillistä pääomaa. Omimalla tiukasti symboleita ylläpidetään henkisiä raja-aitoja, jotka jakavat ihmiskuntaa. Leikin ja arvostuksen avulla pitäisikin näitä raja-aitoja madaltaa. TIetenkään ei saisi pilkallisesti kohdella toisten kulttuurisymboleita. Ei kai naamiaiset ole pilkkaamista? Pressiklubin ihminen taas teki itsensä naurunalaiseksi, eli siinä intiaanisymboli oli vahvempi kuin senhetkinen kantajansa.
En pahoittaisi mieltäni, jos naamiaisissa joku olisi pukeutunut suomalaiseen kansallispukuun. Ehkä vanhat tätini pahoittaisivat mielensä, koska pitävät näitä arvokkaina juhla-asuina. Minun sukupolvelleni on tyypillisempää ajatella, että mikään ei ole pyhää ja kaikki on kaupan.
Alkutekstistäsi olen täysin samaa mieltä, mutta itse en allekirjoita, että mikään ei ole pyhää ja kaikki on kaupan. Tarkoitan omaa arvomaailmaani, en markkinoita. Lapsen halu pukeutua intiaaniksi, prinssiksi tms. perustuu ihailuun ja arvostukseen. Aikuisen pukeutuminen kulttuurisesti arvostetun asun naamiaisversioon huumorimielessä tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapista, mutta suomalainen. Minulla ei tulisi mieleenkään pukeutua saamen pukuun.
Heinäkengät eli karvatossut eli nutukhat voin jalkoihini laittaa, mutten tietoisesti halua loukata toisten kulttuuria. Minä olen lappIlainen, saamelaiset ovat lappAlaisia.Heidän vaatteensa ei ole pelkkiä vaatteita. Vaatteet kertovat ihmisestä. Ne kertovat varallisuuden, sen mistä on kotoisin, arvon heimossa. Neljän tuulenhattu on miehille, naisilla on erilainen. Eri paikkakunnilla erillaiset puvut. Sitten on kolttasaamelaiset, joilla on Venäjän tyyliset puvut.
Intiaanipäähine kertoo myös paljon näistä. Intiaanit ovat pyytäneet, ettei näitä halvenneta ja aseteta naurunalaisiksi, sillä ne eivät heille ole vitsi.
Sinä suhtaudut noin, me muut toisin. Minulla ei ole vaikeutta hyväksyä sinun kantaasi, mutta kovasti nikottelua näyttää aiheuttavan minun kantani hyväksyminen muissa.
Miksi et ole ylpeä omasta kulttuuristasi? Mikset pukeudu omiin perinneasuihisi? Miksi haluat varastaa muilta. Joo ja tämä on lappilaisten mielipide yleisesti. Intiaanit ja saamelaiset ovat samassa asemassa. Alkuperäiskansa. Tunnenmonia saamelaisia ja kolttasaamelaisia. Ei minulla ole tarve olla heitä kohtaan epäkunnioittava.
Kerro sinä minulle, kun kerran itse siihen syyllistyt, miksi jotkut ihmiset ovat niin nopeita vetämään asiaankuulumattomia ja virheellisiä johtopäätöksiä?
Sinäkin otat kuin annettuna minua alentaen, etten ole ylpeä omasta kulttuuristani. Koet tarvetta kunnioittaa saamelaisia, mutta minua halveksit ihan ohimennen. Ei anna sinusta mitään uskottavaa kuvaa. Ei sinulla ole mitään aineksia päätellä mitä ajattelen omasta kulttuuristani, joten miksi vedät tuon johtopäätöksen? Se vain kertoo sinun omista ennakkoluuloistasi. Minusta se ei kerro mitään.
Jos sinä olosit ylpeä omasta kulttuuristasi, et pukeutuisi toisten kulttuurien asuun ja vaatisi oikeutta siihen. Eihän saamelaisetkaan pukeudu muiden perinneasuihin, koska heillä on omat.
Asiaa! Kukaan ei ole vielä vastannut, miksi suomalaiset kansallispuvut eivät kelpaa.
Ei tässä ole mistään toistensa poissulkevista vaihtoehdoista kyse, joten kysymyksessä ei ole mitään mieltä. Väärä dikotomia siis kysymyksen oletuksessa.
Suomalaista kansallispukua ja aitoa sulkapäähinettä yhdistää se, että molemmat kertovat kantajansa syntyperästä ja asemasta yhteisön jäsenenä. Molemmat ovat myös syvästi arvostettuja ja pitkän historian omaavia pukimia, joiden käyttöä säätelee tarkka etiketti. Miksi suomalainen, jolla olisi mahdollisuus viestittää jotakin omasta suomalaisuudestaan pukeutumalla kansallispukuun, haluaisi mieluummin käyttää sulkapäähinettä?
Näytäpäs minulle, että osaat edes kerran esittää kysymyksen ilman vääriä itse kysymykseesi lataamiasi olettamuksia! Mistä sinä tuon sanan "mieluummin" tällä kertaa revit? Mistä se tuohon tuli? Miten on niin vaikea käsittää, että kyse ei ole keskenään poissulkevista asioista? Mikset pysty sitä käsittämään, vaan kerta toisensa jälkeen tinsaat palstalle väärin aseteltuine kysymyksinesi?
Sulkapäähinettä ja suomalaista kansallispukua ei voi käyttää samanaikaisesti, sillä kansallispukuun kuuluvat osat on määritelty tarkasti. Jos suomalainen käyttää sulkapäähinettä, hän pukeutuu toiselle kansalle kuuluvaan vaatteeseen, eikä omaan kansallispukuunsa. Tällöin hän hukkaa mahdollisuuden ilmentää kansallista identiteettiään pukeutumisen keinoin. Minusta kansallispuku on meille suomalaisille niin hieno asia, että haluan viettää kaikki asianmukaiset juhlat kansallispuvussa. Saman haluan sallia muillekin kansoille.
Kiva kun viimeinkin tajusit, ettei käytetä samanaikaisesti. Sitähän minä sinulle sanoin monta viestiä sitten kirjoittaessani väärästä dikotomiasta kysymyksessäsi. Nuo eivät ole toistensa poissulkevia vaihtoehtoja, koska päiviä on monta eikä vain yksi. Siksi ei tarvitse valita jompaa kumpaa, vaan voi valita molemmat, eri päiville.
Et ymmärtänyt viestiäni. Jokainen sulkapäähine päässä vietetty hetki on pois suomalaisen kansallispuvun käytöstä. Näin ollen suomalainen, joka valitsee käyttää sulkapäähinettä, valitsee samalla olla käyttämättä kansallispukua. Minulle kansallispuvun käyttö on tärkeää suomalaisena, joten en käytä sulkapäähinettä, jonka käyttö kuuluu Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoille.
Joo, en ymmärtänyt kysymystäsi koska se tausta on niin periouto. En ajattele noin, että kun minulla on farkut jalassa niin se on poissa kansallispuvun käytöstä, joten en saisi minään hetkenä pitää farkkuja. Tuo vaikuttaa jotenkin autistisen sääntömääräiseltä tavalta ajatella. Ei istu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paheksuisitteko meitä vanhempina jos lapsemme laittaisi esim. kerhon naamiaisiin sellaisen?
Olettaen, että kysyt tosissasi: Lasten naamiaiset jokseenkin eri asia, kuin esim. verovaroin ylläpidetty journalismi (mihin kohuun viitanneet?). Esimerkki: poikasi pukeutuu kerhoon rinsessaksi vs. Ylen mies toimittaja pukeutuu ohjelmassaan draggueeniksi naureskellen, vetääköhän joku vähemmistö herneen nenään?
Tavallaan lasten naamiaiset ovat vielä vakavampi asia koska silloin lapsi muodostaa käsitystään oikeasta ja väärästä. Jos lapsi olisi opetettu käyttäytymään toisin niin hän ei koskaan aikuisena tekisi pilaa vähemmistöistä.
Mahtaa olla vaikeaa olla sinun lapsesi, kun maailmanahdistuksesi vyöryy hänen maailmaansa noin voimakkaasti siinä mikä on oikein ja väärin. Jopa sulkapäähine on moraalisesti väärin, koska et vaan saa ja se on epäkunnioittavaa.
Lohdullista kuitenkin, että sinä voit vaikuttaa lapsesi arvomaailmaan paljon vähemmän kuin mitä itse kuvittelet.
Pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan.
Kulttuurisen ominaisen käsite on sikäli hankala, että vastaavaan ilmiöön perustuu aika monta tuhatta vuotta kulttuurien kehitystä. Alistetaan heikompia ja poimitaan alkuperäiskansan rusinat pullasta omiin nimiin. Eurooppalaiset löytöretket vain nostivat mittakaavan aivan eri luokkaan kuin aiemmin historiassa.
Mun mielestä lähtöoletus on siis aika hankala, mutta vaatimus kulttuuristen symbolien kunnioituksesta oikeutettu. Toisaalta taas ilman kulttuurien vuorovaikutusta olisi aika moni hienokin asia jäänyt syntymättä, mutta toisaalta sortoa ei voi puolustella oikein millään.
Luulen, että tässä keskustelussa mittasuhteet läikkyvät helposti yli, kun ihmisillä on vihdoin tilaa ja mahdollisuus sanoa, että tää ei ole oikein. Mun henkilökohtaisesta näkökulmasta (osalla perheestäni on intiaanijuuret) tässä keskeistä on alistetun kulttuurin typistäminen stereotyyppiseksi hahmoksi. Juuri nää lasten "inkkarileikit", vaikka tavallaan viattomia leikkijöiden näkökulmasta ovatkin, perustuvat rasistiseen ja tietystä näkökulmasta aikanaan synnytettyyn intiaanikuvastoon, jossa intiaanit ovat sotaisia, villejä ja kulkevat päähineissään ja sotamaalauksissaan kirvestä heiluttaen. Jos yhtään tutustuu Pohjois-Amerikan intiaaneihin, tajuaa että ei ole olemassa yhtenäistä intiaanikulttuuria, vaan monia erilaisia heimoja ja tosi erilaisia tapoja ja vaikkapa pukeutumistyylejä.
Jos lasta intiaanit kiinnostavat, itse mieluummin lainasin kirjastosta kirjoja, joista intiaanikulttuureista voi oppia monipuolisesti ja kunnioittavasti. Ihan sama juttu minkä tahansa muun kiinnostuksen kohteen kanssa, haluaako vanhempi antaa lapselle oikeaa tietoa vai vahvistaa puolivillaisia stereotypioita ja vanhentunutta jälkikolonialistista maailmankuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lapista, mutta suomalainen. Minulla ei tulisi mieleenkään pukeutua saamen pukuun.
Heinäkengät eli karvatossut eli nutukhat voin jalkoihini laittaa, mutten tietoisesti halua loukata toisten kulttuuria. Minä olen lappIlainen, saamelaiset ovat lappAlaisia.Heidän vaatteensa ei ole pelkkiä vaatteita. Vaatteet kertovat ihmisestä. Ne kertovat varallisuuden, sen mistä on kotoisin, arvon heimossa. Neljän tuulenhattu on miehille, naisilla on erilainen. Eri paikkakunnilla erillaiset puvut. Sitten on kolttasaamelaiset, joilla on Venäjän tyyliset puvut.
Intiaanipäähine kertoo myös paljon näistä. Intiaanit ovat pyytäneet, ettei näitä halvenneta ja aseteta naurunalaisiksi, sillä ne eivät heille ole vitsi.
Sinä suhtaudut noin, me muut toisin. Minulla ei ole vaikeutta hyväksyä sinun kantaasi, mutta kovasti nikottelua näyttää aiheuttavan minun kantani hyväksyminen muissa.
Miksi et ole ylpeä omasta kulttuuristasi? Mikset pukeudu omiin perinneasuihisi? Miksi haluat varastaa muilta. Joo ja tämä on lappilaisten mielipide yleisesti. Intiaanit ja saamelaiset ovat samassa asemassa. Alkuperäiskansa. Tunnenmonia saamelaisia ja kolttasaamelaisia. Ei minulla ole tarve olla heitä kohtaan epäkunnioittava.
Kerro sinä minulle, kun kerran itse siihen syyllistyt, miksi jotkut ihmiset ovat niin nopeita vetämään asiaankuulumattomia ja virheellisiä johtopäätöksiä?
Sinäkin otat kuin annettuna minua alentaen, etten ole ylpeä omasta kulttuuristani. Koet tarvetta kunnioittaa saamelaisia, mutta minua halveksit ihan ohimennen. Ei anna sinusta mitään uskottavaa kuvaa. Ei sinulla ole mitään aineksia päätellä mitä ajattelen omasta kulttuuristani, joten miksi vedät tuon johtopäätöksen? Se vain kertoo sinun omista ennakkoluuloistasi. Minusta se ei kerro mitään.
Jos sinä olosit ylpeä omasta kulttuuristasi, et pukeutuisi toisten kulttuurien asuun ja vaatisi oikeutta siihen. Eihän saamelaisetkaan pukeudu muiden perinneasuihin, koska heillä on omat.
Asiaa! Kukaan ei ole vielä vastannut, miksi suomalaiset kansallispuvut eivät kelpaa.
Ei tässä ole mistään toistensa poissulkevista vaihtoehdoista kyse, joten kysymyksessä ei ole mitään mieltä. Väärä dikotomia siis kysymyksen oletuksessa.
Suomalaista kansallispukua ja aitoa sulkapäähinettä yhdistää se, että molemmat kertovat kantajansa syntyperästä ja asemasta yhteisön jäsenenä. Molemmat ovat myös syvästi arvostettuja ja pitkän historian omaavia pukimia, joiden käyttöä säätelee tarkka etiketti. Miksi suomalainen, jolla olisi mahdollisuus viestittää jotakin omasta suomalaisuudestaan pukeutumalla kansallispukuun, haluaisi mieluummin käyttää sulkapäähinettä?
Näytäpäs minulle, että osaat edes kerran esittää kysymyksen ilman vääriä itse kysymykseesi lataamiasi olettamuksia! Mistä sinä tuon sanan "mieluummin" tällä kertaa revit? Mistä se tuohon tuli? Miten on niin vaikea käsittää, että kyse ei ole keskenään poissulkevista asioista? Mikset pysty sitä käsittämään, vaan kerta toisensa jälkeen tinsaat palstalle väärin aseteltuine kysymyksinesi?
Sulkapäähinettä ja suomalaista kansallispukua ei voi käyttää samanaikaisesti, sillä kansallispukuun kuuluvat osat on määritelty tarkasti. Jos suomalainen käyttää sulkapäähinettä, hän pukeutuu toiselle kansalle kuuluvaan vaatteeseen, eikä omaan kansallispukuunsa. Tällöin hän hukkaa mahdollisuuden ilmentää kansallista identiteettiään pukeutumisen keinoin. Minusta kansallispuku on meille suomalaisille niin hieno asia, että haluan viettää kaikki asianmukaiset juhlat kansallispuvussa. Saman haluan sallia muillekin kansoille.
Kiva kun viimeinkin tajusit, ettei käytetä samanaikaisesti. Sitähän minä sinulle sanoin monta viestiä sitten kirjoittaessani väärästä dikotomiasta kysymyksessäsi. Nuo eivät ole toistensa poissulkevia vaihtoehtoja, koska päiviä on monta eikä vain yksi. Siksi ei tarvitse valita jompaa kumpaa, vaan voi valita molemmat, eri päiville.
Et ymmärtänyt viestiäni. Jokainen sulkapäähine päässä vietetty hetki on pois suomalaisen kansallispuvun käytöstä. Näin ollen suomalainen, joka valitsee käyttää sulkapäähinettä, valitsee samalla olla käyttämättä kansallispukua. Minulle kansallispuvun käyttö on tärkeää suomalaisena, joten en käytä sulkapäähinettä, jonka käyttö kuuluu Pohjois-Amerikan alkuperäiskansoille.
Mitä nyt olen tuolla turuilla ja toreilla ihmisten vaatetuksia katsellut, niin ihan jokainen suomalainen näyttäisi ihan koko ajan valitsevan kansallispuvun käyttämättömyyden. En osaa pitää sitä valintaa kovinkaan ihmeellisenä.
Kansallispuvut maksavat jopa useita tuhansia euroja. Ei niitä ole tarkoitus joka kauppareissulla pitää. Konserteissa ja juhlissa niitä onneksi näkyy. Toivoisin, että niitä näkyisi enemmän myös linnan juhlissa.
No onneksi sen inkkaripäähineen saa parilla eurolla niin minullakin on varaa pukeutua edes johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en ymmärtänyt kysymystäsi koska se tausta on niin periouto. En ajattele noin, että kun minulla on farkut jalassa niin se on poissa kansallispuvun käytöstä, joten en saisi minään hetkenä pitää farkkuja. Tuo vaikuttaa jotenkin autistisen sääntömääräiseltä tavalta ajatella. Ei istu minulle.
Farmarihousut on tarkoitettu arkikäyttöön, joten niillä on erilainen käyttötarkoitus kuin kansallispuvulla tai sulkapäähineellä. Suomalaisille kansallispuku on juhlapuku ja jos suomalainen jostain syystä käyttää sulkapäähinettä, hän tekee sen todennäköisesti jonkinlaisissa juhlissa. Syistä, jotka toin aiemmin esille, suomalaiselle sopii juhlapuvuksi suomalainen kansallispuku - mutta ei esimerkiksi sulkapäähine, joka on tarkoitettu alkuperäiskansojen edustajille. Siksi minun valintani on kansallispuku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole mitään sitä vastaan että joku intiaani pukeutuisi Kekkoseksi tai Niinistöksi naamiaisiin. Oikeastaan jopa kannustaisin siihen. Ja sitten taas silloin kun tehtiin se Musta Mannerheim elokuva niin silloin nimenomaan asiasta ei saanut loukkaantua. Muistatteko??
Jostakin kumman syystä nämä puolestaloukkaantujat eivät loukkaannu sellaisen kansan asioista jonka kohtaloksi on koitunut miehitys vuoron perään parinkin suuravallan osalta, ja joka on kohdannut nälänhätiä, sisällissotaa ja jonka kansaa nämä suurvallat ovat käyttäneet omien sotiensa tykinruokana.
Ja se kansahan on suomen kansa.
Puolestaloukkaantuminen on elitismiä pahimmillaan ja se alistaa alkuperäiskansan puolestaloukkaantujan maskotiksi. Tunnen joitakin alkuperäiskansojen edustajia ympäri maailmaa, enkä edes kehtaa kirjoittaa tähän sitä mitä mieltä he ovat etuoikeutetuista valkonaamoista jotka leikkivät loukkaantumista toisten, asoita oikeasti kokeneiden "puolesta"...
Et ole ainoa joka tuntee natiiveja. Osa heistä toivoo, että asiasta tiedotetaan . Tässä ketjussa on linkitetty USAssa käytyyn keskusteluun, jossa natiivit itse kertovat loukkaantuvansa. Osa heistä on hyvin tyytyväisiä siitä, että tieto leviää.
Minä olen ihan natiivi suomalainen, enkä loukkaannu asiasta millään tapaa. Miksi jonkun muun natiivin mielipide olisi minun mielipidettäni parempi tai tärkeämpi?
Vierailija kirjoitti:
Toiseksi: Rastoja on monesta, monesta eri kulttuurista ympäri maailman historian. Ei pelkästään tummaihoisten etuoikeus, vaikka ovat sen kokeneet hyväksi tyyliksi hiustyypilleenå.
Paskanmarjat. Rastat tulevat pueblo intiaaneilta.
Tässä keskustelussa on kummallinen tulokulma, että sulkapäähinettä muka olisivat vain käyttäneet Amerikan intiaanit. Ehkä se johtuu siitä, että tällaiset myötäloukkaantujien ja hyvesignaloijien ideat ovat yleensä lainatavaraa Amerikasta.
Kyllähän idea käyttää sulkia päähineessä on syntynyt itsenäisesti muissakin osissa maailmaa, mikä lopullisesti vie pohjan siltä että intiaaneilla olisi jonkinlainen oikeus päättää niiden käytöstä. Jos joku intiaanien puolesta loukkaantuva ujeltaa siitä, että minulla on sulkapäähine, voin tukkia hänen turpansa sanomalla että minun päähineeni on tietysti afrikkalainen:
http://www.gettyimages.fi/detail/news-photo/an-african-man-with-a-tradi…
Ettehän muuten syö curry-ruokia, puhumattakaan kanelista tai muskottipähkinöistä?
Tiedättehän millaisia kansanmurhia näihin mausteisiin liittyy?
Pueblo intiaanit keksivät rastat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmarihousut on tarkoitettu arkikäyttöön, joten niillä on erilainen käyttötarkoitus kuin kansallispuvulla tai sulkapäähineellä. Suomalaisille kansallispuku on juhlapuku ja jos suomalainen jostain syystä käyttää sulkapäähinettä, hän tekee sen todennäköisesti jonkinlaisissa juhlissa. Syistä, jotka toin aiemmin esille, suomalaiselle sopii juhlapuvuksi suomalainen kansallispuku - mutta ei esimerkiksi sulkapäähine, joka on tarkoitettu alkuperäiskansojen edustajille. Siksi minun valintani on kansallispuku.
Kiitos tiedosta mikä sinun valintasi on. Elä onnellisena sen kanssa. Sinä et kyllä vieläkään osaa kirjoittaa viestiä ilman omituisia pohjaolettamuksia. Tällä kertaa pääsit melko lähelle, mutta taas lipesit hölmöyksiin.
Itsekin kerroit, että juhlia on jos jonkinlaisia. Siinä kohtaa sinun olisi pitänyt tajuta, että se mitä kirjoitat seuraaaksi on mitä suurimmassa määrin omituista. "Suomalaiselle sopii juhlapuvuksi...". Mene sinä vaan ihan jokaiseen mahdolliseen juhlaan kansallispuvussa. Salli meidän muiden kuitenkin itse päättää mihin juhliin menemme kansallispuvussa, mihin smokissa, mihin farkuissa ja sulkapäähineessä. Ei ole sinulta pois jos ihan itse teemme omat päätöksemme.
Katukuvan perusteella lähes kaikki suomalaiset ovat myös lähes joka hetki käyttämättä sulkapäähinettä, mikä onkin hyvä asia. Ne ihmiset, jotka kuitenkin käyttävät sulkapäähinettä esimerkiksi juhlissa, saattavat hakea asuvalinnalla jonkinlaista juurevuuden ja alkuvoimaisuuden kokemusta. Tämän kokemuksen voi kuitenkin saavuttaa myös suomalaiselle paremmin sopivalla tavalla: nimittäin pukemalla ylleen suomalaisen kansallispuvun. Samalla vältytään käyttämästä sulkapäähinettä ja loukkaamasta alkuperäiskansoja. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla.