Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1321/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan tehnyt niin, että takataskussa on joku toisen asteen tutkinto tyyliin vaikka merkonomi ja myös maisterin paperit. Ja jos töitä ei ole saanut maisterina ja sitten hakee alempitasoisia töitä, vaikka myyntiassarin, niin silloin jättää cv:stä maisterin opinnot mainitsematta? Siksi ettei työpaikassa katsottaisi että on ylikoulutettu assarin hommiin ja siksi ei palkata.

Mulla amk tutkinto ja pian myös yo-tutkinto (maisteri). Töitä tehnyt tosi vähän. Lähinnä hanttihommia ja omaa alaa sivuavaa pari vuotta. Opiskelin ekan tutkinnon 19-25 ja tokan tutkinnon 32- eteenpäin. Tuossa 25-30 sairastelin viisi vuotta ja olin eläkkeellä. Nyt on työkokemusta koko elämältä 5-6 vuotta ja viimeiseltä viideltä vuodelta työkokemusta joku 3 kk:tta. Töitä ei vaan saa, vaikka ois mikä tohtuuri. kohta 40 ja valmistun ja ees hanttihommiin ei pääse, jos ei suhteita.

Vierailija
1322/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45-vuotiaana olen näköjään moneen liian vanha.

Hakijoita on yleensä se vähintään 100.

Lakkasin keväällä hakemasta esim. mainostoimistoihin (alasta mulla tuore kymmenen vuoden työkokemus), koska ne ei nykyään edes tunne ketään 70-luvulla syntynyttä.

Olen kyllä päässyt hyvin haastatteluihin ja kakkoseksikin monta kertaa, mutta eihän se lämmitä.

Varmin "bumerangi" tulee kun yrittää hakea jotain assistentin tai toimistosihteerin paikkaa.

Vuosia työttömänä, VC:ssä aukkoja --- ja hain  paikkaa (tosin määräaikaista, mutta kokopäiväistä ja asiallista) , johon oli lähes 300 hakijaa. Pääsin haastatteluun.

Olen 52v.

Minut valittiin.

Olen vieläkin ihan puulla päähän lyöty.

Ettö joskus näinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1323/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

45-vuotiaana olen näköjään moneen liian vanha.

Hakijoita on yleensä se vähintään 100.

Lakkasin keväällä hakemasta esim. mainostoimistoihin (alasta mulla tuore kymmenen vuoden työkokemus), koska ne ei nykyään edes tunne ketään 70-luvulla syntynyttä.

Olen kyllä päässyt hyvin haastatteluihin ja kakkoseksikin monta kertaa, mutta eihän se lämmitä.

Varmin "bumerangi" tulee kun yrittää hakea jotain assistentin tai toimistosihteerin paikkaa.

Vuosia työttömänä, VC:ssä aukkoja --- ja hain  paikkaa (tosin määräaikaista, mutta kokopäiväistä ja asiallista) , johon oli lähes 300 hakijaa. Pääsin haastatteluun.

Olen 52v.

Minut valittiin.

Olen vieläkin ihan puulla päähän lyöty.

Ettö joskus näinkin.

Siis CV:ssä. Lukihäiriökin vielä minulla, prkl.

Vierailija
1324/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekytoijan näkökulma:

-Ikä on oikeasti rasite. 40 on hilkulla, 50 heikko, ja 55 mahdoton.

-Työtön on lähtökohtaisesti heikommassa asemassa haussa

-Ns, aukoton työhistoria on valtava etu. Työttömällä ei monesti ole haasteellisiin tehtäviin mitään asiaa. Ei kannata edes hakea.

-Kun haet helppoa työtä, älä paljasta pitkiä opintoja tai hienoja tutkintoja

-Tehkää työttömyyden syy selväksi, mutta älkää syyttäkö siitä ketään. Keksikää hyviä syitä.

-Peitä hyvin se, että haet joitain paikkoja vaan hakemisen ilosta, koska mikö tahansa työ kelpaisi väliaikaisesti

-Suostukaa mihin vaan paskaduuniin, vaikka ilmaiseen. Älkää jättäkö cv:seen reikiä. Liiotelkaa paskaduunienkin työnkuvia. Olkaa röyhkeitä. Muuten töitä ei heru,

Rehellisesti: Työttömyys kannattaa peittää, kun töitä hakee. Vaikka valehtelemalla.

Valitan, mutta tämä kaikki on totta. En siitä itsekään pidä.

CV:ssä kannattaa "unohtaa" mainita, että osa työpaikoista on ollut kuntouttavaa työtoimintaa.

Kyllä minulla on aina ollut tarkoitus mainita tuo työtoiminta, mutta aina se vaan "unohtuu", vissiin huono muisti?

Tälläkin hetkellä olen "töissä" marraskuun puoleen väliin.

Vierailija
1325/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.

Sama täällä. Ja olen siis 45 v, en oikeasti "vanha". Mutta kummasti vähenivät työhaastiksiin kutsut samantien, kun täytin 40. Siihen asti sain joka ikinen kerta ainakin kutsun haastatteluun, koska osaan kirjoittaa myyvän työhakemuksen itsestäni, mutta nykyään sekään ei enää auta, koska ikä. Suomessa on todella ikärasistisia työnantajia ja usein ne ikärasistiset työnantajat ovat itse kuitenkin minuakin vanhempia.

Mistäpä työnantaja ikäsi tietää? Minä en ainakaan laita sitä mihinkään hakemuksiin tms., ellei sitä erikseen kysytä hakuvaiheessa tai pyydetä toimittamaan todistuksia. Haastatteluissakaan kukaan ei koskaan ole ikääni kysynyt. Olen 44-vuotias, hiljattain valmistunut korkeakoulusta ja aiempi työhistoria varsin repaleinen. En ole huomannut ikäni olevan este, vaikka olen täysin kokematon uudella alallani ja opiskeluaikana pitkään työttömänä. Olisin saanut 4/8 kahden viime vuoden aikana hakemistani työpaikoista, eli jopa joutunut valitsemaan useamman kiinnostavan työpaikan väliltä. Hakemistani paikoista vain vain yhteen en päässyt haastatteluun. 

Pointtini ei ole brassailla, mutta ainakaan oman kokemukseni mukaan 40+ ei ole yhtään liian vanha. Opiskeluaikana minun oli vaikea löytää töitä, ja silloin sorruin itsekin ajattelemaan, että kyse oli iästäni. Nyt olen eri mieltä.

Vierailija
1326/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Ja olen siis 45 v, en oikeasti "vanha". Mutta kummasti vähenivät työhaastiksiin kutsut samantien, kun täytin 40. Siihen asti sain joka ikinen kerta ainakin kutsun haastatteluun, koska osaan kirjoittaa myyvän työhakemuksen itsestäni, mutta nykyään sekään ei enää auta, koska ikä. Suomessa on todella ikärasistisia työnantajia ja usein ne ikärasistiset työnantajat ovat itse kuitenkin minuakin vanhempia.

Mistäpä työnantaja ikäsi tietää? Minä en ainakaan laita sitä mihinkään hakemuksiin tms., ellei sitä erikseen kysytä hakuvaiheessa tai pyydetä toimittamaan todistuksia. Haastatteluissakaan kukaan ei koskaan ole ikääni kysynyt. Olen 44-vuotias, hiljattain valmistunut korkeakoulusta ja aiempi työhistoria varsin repaleinen. En ole huomannut ikäni olevan este, vaikka olen täysin kokematon uudella alallani ja opiskeluaikana pitkään työttömänä. Olisin saanut 4/8 kahden viime vuoden aikana hakemistani työpaikoista, eli jopa joutunut valitsemaan useamman kiinnostavan työpaikan väliltä. Hakemistani paikoista vain vain yhteen en päässyt haastatteluun. 

Pointtini ei ole brassailla, mutta ainakaan oman kokemukseni mukaan 40+ ei ole yhtään liian vanha. Opiskeluaikana minun oli vaikea löytää töitä, ja silloin sorruin itsekin ajattelemaan, että kyse oli iästäni. Nyt olen eri mieltä.

Sen verran vielä lisään, että olen toki nähnyt paljon vaivaa päästäkseni tähän tilanteeseen, mutta suuri osa opiskelukavereistani on toiminut samoin. 

Vierailija
1327/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kysymys kuuluisi, työnantaja miksi et anna työttömille töitä?

Vierailija
1328/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea kysymys kuuluisi, työnantaja miksi et anna työttömille töitä?

.. josta maksetaan palkkaa!! Ilmaistyö kyllä kelpaa!!!!

Vierailija
1329/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosia työtön koska ei pikkupaikkakunnalla ole sellaisia työpaikkoja mitä voisi hakea. Nytkin näyttää olevan vain lääkärin, autonasentajan, nuohoojan tms erikoisosaamista vaativia paikkoja auki.

Vierailija
1330/2374 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa leikkaukseen, joten työnhaku olisi tässä kohtaa täysin turhaa. Enhän edes tiedä, mitä voin sen jälkeen tehdä ja kuinka pian.

Vierailija
1331/2374 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhistoriasta voi päätellä ikää, samoin maininnat koulutuksista valmistumisista. Tarkkaa ikää ei tietenkään mutta kyllä se yleensä suuntaa antaa minkä ikäluokan edustajasta on kyse. Esimerkiksi kukaan nykyinen alle kolmikymppinen ei ole ollut töissä 90-luvulla vaan työhistoria alkaa 2000-luvulta. Yli nelikymppisillä taas toivottavasti jo 90-luvulta.

Google saattaa kertoa myös jos työnantaja haluaa sitä käyttää vaikkei se taida ihan laillista ollakkaan.

Vierailija
1332/2374 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuollut ja työtön. Kirjoitan tätä meedion välityksellä. En ole saanut töitä koska minua on syrjitty ruumiittomuuden takia.

Vierailija
1333/2374 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni luottamus irtisanomisen vuoksi, enkä ole siitä toipunut. 

Vierailija
1334/2374 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys ja lisääntymättömyys ovat suurimpia mahdollisia ekotekoja.  Olen valintani tehnyt.

Vierailija
1335/2374 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lähettänyt hakemustakaan kahteen vuoteen ja työtarjouksia ei ole tullut.

Vierailija
1336/2374 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lähettänyt hakemustakaan kahteen vuoteen ja työtarjouksia ei ole tullut.

Mitä te työkkärille sanotte? Valehteletteko hakeneenne?

Vierailija
1337/2374 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäpä työnantaja ikäsi tietää? Minä en ainakaan laita sitä mihinkään hakemuksiin tms., ellei sitä erikseen kysytä hakuvaiheessa tai pyydetä toimittamaan todistuksia. Haastatteluissakaan kukaan ei koskaan ole ikääni kysynyt. Olen 44-vuotias, hiljattain valmistunut korkeakoulusta ja aiempi työhistoria varsin repaleinen.

No sinulla on tuo repalainen työhistoria, joten voit ehkä vaikuttaakin nuoremmalta. Jos taas on ollut aiemmin esim. 2 x15 vuotta samassa paikassa, niin ei vaadi kauheasti älyä rekrytoijalta laskea, että ikää on. Ja jos edelleen yrittää saman alan töihin, niin ei noita kokemuksia oikein kannata pois valehdella. 

Vierailija
1338/2374 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikaa on kulunut useampia vuosia, osasta osa-aikatöitä voi yrittää poistaa maininnan osa-aikaisuudesta. Kannattanee kuitenkin tehdä vasta valmistumisen ja lisätyökokemuksen jälkeen, sillä työuran alkuvaiheessa ainakin itseltäni työtodistuksia vielä ahkerammin tarkistettiin.

Yrittää poistaa? Minä en ole koskaan kirjoittanut ansioluetteloon, jos joku työ on ollut osa-aikainen, mutta ei se johdu siitä, että yrittäisin piilotella asiaa, tai pitäisin sellaista työtä huonompana. Miksi olisi? Jos kerron työnkuvani olleen esim. "laskutus, nettisivujen ylläpitäminen ja uusasiakashankinta", niin ne ovat asioita, jotka osaan, eikä sillä ole väliä, teinkö kyseisiä hommia 30 h/vk, vai 37,5 h/vk. 

Vierailija
1339/2374 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari huomiota:

- Useimmat työnantajat pyytävät hakemuksen nettilomakkeella, jonne on pakko laittaa syntymäaika sekä opiskelu- ja työtodistusten päivämäärät. 

Eipä todellakaan voi jättää kertomatta. 

- Btw viimeksi kun kävin työhaastattelussa, minun piti ottaa kaikki todistukset mukaan ja niitä todella syynättiin ja jopa yo-todistuksesta tehtiin jotain muistiinpanoja. Todistus on siis vuodelta miekka ja kirves ;P

Vierailija
1340/2374 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdella akateemisella fil maist tutkinnolla ei keksi mitään oikeaa työtä kun mitään ei osaa tehdä ellei joku sitten tulisi ja kouluttas mutta kun ei keksi minne hakisi ja normaalit duunarityöt on liian tylsiä ja ala-asteen opena 2 vuotta oli liian epä-älykästä, pizzakuskiksi voisin ruveta saisi erakoitua ja tehdä yksin työt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme