Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1281/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mainiota, että tämä ketju pomppasi taas esiin.

Minä en ole enää työtön. Vuosia jatkunut kituuttaminen on ohi. Työt alkavat maanantaina. Otin pari kk sitten vastaan todennäköisesti laittoman alhaisesti palkatun työn, ja näin valtavasti vaivaa verkostoitumiseen. Tein työni loistavasti, autoin muita jatkuvasti, kehitin sekä työtehtävääni että firmaa muutenkin. Jätin kaikille tapaamilleni ihmisille hyvän käsityksen minusta. Niin kävi, että yksi tapaamani ihminen suositteli minua omaan yritykseensä, ja aloitan siellä työt. Palkka yli nelinkertaistuu.

Joskus on pakko syödä *askaa, jotta voisi saavuttaa jotakin parempaa. Minulla se toimi. Saa kokeilla, josko toimisi itselläkin.

Tsemppiä kaikille työtä etsiville!

Vierailija
1282/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain alkupäässä oli ainakin mainintoja, ettei keikkaa kannata tehdä.. meidän alalla (sosiaaliala) hyväksi havaitut keikkalaiset vie vakipaikat aina. Itsekin 2000luvun alussa keikkalaisena aloittanut ja nyt esimiesasemassa. Keikat kannattaa aina ja työhön kysyjälle kannattaa sanoa, että tarvitsee työsopimuksen heti, ja jos mahdollista, pyytää palkanlaskennassa huomioimaan myös. Meillä on 2 palkanmaksupäivää kk, joihin keikkalaisten palkat osuu. Teen kaikkeni, jottei muut toimeentulot viivästy työpäivien takia. Kun hoidat työsi hyvin, tulee aina pidempiä ja pidempiä sijaisuuksia ja toimien auetessa myös vakipaikka. Siksi kukaan, joka ei ole tuttu, saa juuri koskaan suoraan vakipaikkaa/pitkiä sijaisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.

Ja minä olen tuon vanhuuden lisäksi vieläpä kipeäkin, mutta en niin kipeä, että eläkkeelle pääsisin oman lääkärini mielestä, vaikka eihän oma lääkäri sitä eläkepäätöstä itse tee, senhän tekee potilasta näkemätön vakuutuslääkäri.

Minä taasen olen niin kipea oman lääkärini mielestä, että työkyvyttömäksi on todennut, mutta vakuutuslaitokset eivät päästäneet tke:lle, vaikka sairaudet myönsivätkin, mutta näkemäti arvelivat minusta vielä johonkin hommaan olevan, mutta kun kunto ei kestä edes kotihommia, vaan puolisoni joutuu tekemään melkoisen paljon palkkatyönsä lisäksi kotihommiammekin.  

Toisaalta haluaisin itsekkin vielä senkin ihmeen nähdä, että joku työnantaja palkkaisi valmiiksi sairaan työntekijän.

Meitä on paljon. Itselläni juoksi kuntoutustuki vuosia kunnes vakuutusyhtiö vaan yhtäkkiä päätti että olen terve. Mitkään valitukset ei auttaneet. Sosiaaltyöntekijä sanoi että Suomessa on kymmeniä tuhansia työkyvyttömiä työttömyyskortistossa vakuutusyhtiöiden perseilyn takia.

Tuntuu tosi inhottavalta nostaa työttömyyskorvausta ikään kuin väärin perustein kun en tosiasiassa ole työkykyinen.

Vierailija
1284/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.

Ja minä olen tuon vanhuuden lisäksi vieläpä kipeäkin, mutta en niin kipeä, että eläkkeelle pääsisin oman lääkärini mielestä, vaikka eihän oma lääkäri sitä eläkepäätöstä itse tee, senhän tekee potilasta näkemätön vakuutuslääkäri.

Minä taasen olen niin kipea oman lääkärini mielestä, että työkyvyttömäksi on todennut, mutta vakuutuslaitokset eivät päästäneet tke:lle, vaikka sairaudet myönsivätkin, mutta näkemäti arvelivat minusta vielä johonkin hommaan olevan, mutta kun kunto ei kestä edes kotihommia, vaan puolisoni joutuu tekemään melkoisen paljon palkkatyönsä lisäksi kotihommiammekin.  

Toisaalta haluaisin itsekkin vielä senkin ihmeen nähdä, että joku työnantaja palkkaisi valmiiksi sairaan työntekijän.

Meitä on paljon. Itselläni juoksi kuntoutustuki vuosia kunnes vakuutusyhtiö vaan yhtäkkiä päätti että olen terve. Mitkään valitukset ei auttaneet. Sosiaaltyöntekijä sanoi että Suomessa on kymmeniä tuhansia työkyvyttömiä työttömyyskortistossa vakuutusyhtiöiden perseilyn takia.

Tuntuu tosi inhottavalta nostaa työttömyyskorvausta ikään kuin väärin perustein kun en tosiasiassa ole työkykyinen.

Tää tilanne on mun pahin pelko! Olen ollut muutaman vuoden kuntoutustuella. Jos sitten yhtäkkiä vaan päättävät etten olekaan riittävän sairas niin perheen taloudellinen tilanne romahtaa. Töitä en tässä kunnossa saa, mulla on tapaturman aiheuttaman fyysinen vamma jonka vuoksi todella vaikeaa edes keksiä mitä voisin tehdä. Kukaan ei ikimaailmassa mua palkkaisi ellen olisi työnantajalle lähes ilmainen työntekijä.

Vierailija
1285/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risut loppui.

Vierailija
1286/2374 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut 10v työllistettävässä kunnossa. Mihinkäs minä haeskelisin ja kuka ihme minua työllistäisi?

Vierailija
1287/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri vastasin ilmoitukseen hienolla ja mietityllä ja kohdennetulla hakemuksella.

Sain vastauksen, josta kykenin päättelemään, että paikkaa ei olekaan auki.

Ja taas kohti seuraavaa pettymystä.

Vierailija
1288/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian sairas töihin, liian terve ettei pääse eläkkeelle

Vierailija
1289/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain heti töitä, kun työkkäri myönsi mulle korkeimman palkkatuen. Siihen asti sain esim. kaupungilta vain ei oota. Mutta kas kun ei tarvi maksaa palkkaa kokonaan niin johan niitä töitä olikin tarjolla. 

Vierailija
1290/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa. Olen vastavalmistunut, hyvät työkokemukset alan harjoittelupaikoissa, ylioppilastutkinto sekä tutkinto myös toiselta samankaltaiselta alalta. CV:kin on hiottu viimeisen päälle edustavan näköiseksi.

Ehkä en osaa tehdä tarpeeksi hyvää hakemusta, en tiedä. Alkaa jo usko loppua.

Vierailija
1291/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään aukotonta hirtoriaa ole jos on ollut työttömyys jaksojen välissa Työvoimatoimiston kirjoilla. Aukoton tieto 80 luvun alusta lähtien.

Vierailija
1292/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoja ei kannata tehdä työelämän ulkopuolella olevana ainakaan useita vuosia. Sinnikkäästi vaan vaikka osa-aikaista työtä: vuosi työssä ja samalla opiskelu on monin kerroin mielekkäämpi CV:n täyte kuin pelkkä opiskelu. Mieluiten vaikka osa-aikatyö, kokoaikatyö, osa-aikatyö vuorottelemaan työhistoriassa. Kun aikaa on kulunut useampia vuosia, osasta osa-aikatöitä voi yrittää poistaa maininnan osa-aikaisuudesta. Kannattanee kuitenkin tehdä vasta valmistumisen ja lisätyökokemuksen jälkeen, sillä työuran alkuvaiheessa ainakin itseltäni työtodistuksia vielä ahkerammin tarkistettiin. Myöhemmin kyse on kosmeettisemmasta CV:n hiomisesta.

Työnimikkeitä ei välttämättä saa muutettua, mikä tietysti osoittaa asemaa opintojen ohella, mutta vaihtelevilla nimikkeillä eli erilaisiin töihin hakemalla kapea-alaisuuden tai vaatimattomien töiden vaikutelmaa voi häivyttää.

Vierailija
1293/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin väsynyt edellisestä työrupeamasta, etten jaksa hakea mitään paikkoja. Luulen, että kärsin työuupumuksesta, mutta se kai ei ole sairaus, joten olen työttömänä työnhakijana. Työkykyinen en ole. Lääkäriin pitäisi hakeutua, mutta näin heinäkuussa ei oikein epämääräisen väsymyksen perusteella saa aikaa.

Tai ehkä totaaliuupumukseni ei ole vain edellisestä työstä, jota kesti 8 kk, vaan vuosikausien pompottamisesta. Mikään ei ole vakituista eikä pysyvää, on pitänyt muuttaa ja kouluttautua ja aina vain tätä pätkää ja taloushuolia. Nyt on vain voimat loppu enkä tiedä miten selviän veloistani. On opintolainaa ja kulutusluottoa, jolla olen rahoittanut muuttoja työpaikan perässä.

Ansiosidonnainen on tosi pieni, vaikka viimeisimmässä työssäni tienasin hyvin. Käteen jää nyt niin vähän etten tule selviämään. Siksi olisi pakko jaksaa etsiä töitä, mutta kun ei jaksa.

Vierailija
1294/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on ollut 10 vuotta työttömänä niin mikä firma palkkaa. Ainoa mihin pääsee on kunnan pajat ja voi päästä kunnalle palkkatuellakin. Ilman noita ei pitkäaikaistyöttömällä olisi mitään paikkaa.

Vierailija
1295/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennushommiin kun ugrainalaiset sai kenkää tai apteekkeihin kannattaa nyt hakea, jos koulutus/kokemus edes liippaa sinne päin.

Rakennustyömaat on kyllä pahimpia työpaikkakiusaamispaikkoja mitä tiedän. Ei saisi kyllä yleistää, mut kovin herkkäluonteinen ei parane olla jos menee...

Vierailija
1296/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka se suurin syy. Nyt tukina saan noin 1000€/kk, ei paljoa kiinnosta mitään paska hommia tehdä käytännössä alle tonnin palkalla. Lisäksi menettäisin työttömille suunnatut edut. En tykkää aamulla nousta ylös muutenkaan. Jos saisin vaikka 4000€ kuussa niin eri asia, eipä nuo porvarit ala maksamaan sellaisia kun tärkeintä on lihottaa omaa rahapussia muiden työllä.

Ymmärrän, ettei monenkaan talous oikein kestä tappion tekemistä työnteolla. Kaksipiippuinen juttu silti, milloin työttömyyden pitkittyminen muuttuu negatiivisemmaksi kuin se, että ottaa ihan mitä työtä vain? Sitäpaitsi ei ole aina helppoa palata yksinkertaisista töistä entiselle tasolle. Yksinkertainen työkin kun yleensä vaatii jotakin, fyysisesti, kärsivällisyyttä jne. Siitä väsyneenä alkaa itsekin epäillä, osaisiko edes enää, mitä ennen teki. Puhumattakaan ulkopuolisista, jotka myöskin vetävät johtopäätöksiä nykyisistä työtehtävistä. Silti kaikessa työssä pitää tietenkin nähdä jotakin opettavaista ja maailmankuvaa avartavaa.

Usein kannattaa aktiivisesti hakea myös hieman eri alan töitä ja ottaa vastaan vaikka lyhyitäkin pätkiä, jos työttömyys muuten uhkaa pitkittyä. Sama voi olla pidemmän ajan päästä joka tapauksessa edessä. Mielestäni tukia voi nostaa, jos kokee voivansa motivoida itselleen ja kenties tuleville työnantajille, että ansaitsee tauon ja kokee ajan mielekkääksi.

Itse olen nyt ensimmäistä kertaa ansiosidonnaisella työn loputtua toukokuun lopussa. Aiemmin hankin töiden ohella kaksikin maisteria, toisesta valmistuin 2016 ja sen jälkeen sain  töitä nyt kesän alussa päättyneestä paikasta. Työn päätyttyä olen hakenut töitä ja käynyt joissain haastatteluissa, mutta koen todella ansainneeni kesätauon, vaikka pidemmäksi lopulta venähtäisikin.  Miksi olisin maksanut liiton ja työttömyyskassan maksuja turhaan? Liika tunnollisuuskin voi koitua kohtaloksi. Aiemmin olin jatkuvasti töissä määräaikaisuuksissa.

Yleensä kannatan vaikka lyhyisiin pätkiin tai osa-aikaisuuksiin hakemista. Oma työmarkkina-asema tuskin sillä paranee, jos välttelee aiemmista töistä poikkeavia tehtäviä, vaikkei ole saanut tuttuja töitä. Ellei töihin ole päässyt, tilanne on tietysti kurja. Vaikkei työnantajien päätöksiin voisikaan vaikuttaa, ei kannata itse katkoa omaa työuraansa turhaan mahdollisuuksia rajoittamalla.

Vierailija
1297/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- en tunne ketään joka voisi vinkata/suositella työpaikkaa

- avoinna vain paikkoja joihin koulutukseni ei riitä, tai vaatimus täysin eri alalta

- autoton & ajokortiton eikä rahaa hommata kumpaakaan

- hakemuksiin tulee aina vastaus kiitos kiinnostuksestasi mutta valinta ei osunut sinuun

kyllä sitä keppiä saisi antaa työnantajille eikä työnhakijoille, esim mitä järkeä on tarjota 10h/vko tai 10h/kk töitä yhtään kellekään???? KUKA SILLÄ PALKALLA ELÄÄ?? ei ole kamalan mielekästä vinkua siihen päälle vielä erinnäisiä tukia, palkan ajatushan on se että elättäisit sillä itsesi.. 

Sitten osa älypäistä alkaa vielä vinkua että yhyy miksi nuoret ihmiset ei halua lapsia? kas kummaa! 

Vierailija
1298/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en tule valituksi. 

Vierailija
1299/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyt on helppo listata:

- ei koulutusta

- ei työkokemusta

- liikaa ikää

- ei verkostoja

- ei itseopittuja taitoja

Nuo ovat sen verran kovat referenssit työttömyyden puolesta, että en olekaan vuosiin edes hakenut töihin. Menen toki hommiin jos joku sellaisia tarjoaa, mutta mitään en itse asian eteen aio tehdä. Taistelkoot muut, minä luovutan.

Nyt täytyy kysyä hämmentyneenä, että miten tähän tilanteeseen on päädytty? Miten voi kaikelta kokemukselta noin välttyä? Sairasteletko? On myös työpaikkoja, joille ei kokemusta eikä opiskeluja onneksi tarvita. Lisäksi on oppisopimus vaihtoehto. Sopivien työpaikkojen löytäminen vaatisi ehkä iän puolesta enemmän oma-aloitteisuutta ja itsensä "myymistä", mutta kuulostaa, että olet itse puhunut itsesi matalaksi. Tietysti riippuu myös paikkakuntasi koosta, mitä on tarjolla.

Vierailija
1300/2374 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyt on helppo listata:

- ei koulutusta

- ei työkokemusta

- liikaa ikää

- ei verkostoja

- ei itseopittuja taitoja

Nuo ovat sen verran kovat referenssit työttömyyden puolesta, että en olekaan vuosiin edes hakenut töihin. Menen toki hommiin jos joku sellaisia tarjoaa, mutta mitään en itse asian eteen aio tehdä. Taistelkoot muut, minä luovutan.

Nyt täytyy kysyä hämmentyneenä, että miten tähän tilanteeseen on päädytty? Miten voi kaikelta kokemukselta noin välttyä? Sairasteletko? On myös työpaikkoja, joille ei kokemusta eikä opiskeluja onneksi tarvita. Lisäksi on oppisopimus vaihtoehto. Sopivien työpaikkojen löytäminen vaatisi ehkä iän puolesta enemmän oma-aloitteisuutta ja itsensä "myymistä", mutta kuulostaa, että olet itse puhunut itsesi matalaksi. Tietysti riippuu myös paikkakuntasi koosta, mitä on tarjolla.

Työnantajat eivät palkkaa, vaikka kaikki tuo olisi kunnossa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi