Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
LOL. Salli minun nauraa. Pitää osata sanoa mitä tekee 5 vuoden päästä?
Kuinka moni osaa siihen rehellisesti vastata, kun meillä ei sitä kristallipalloa ole vieläkään?
Voisin sanoa, että kaikista rehellisimmät ja tasapainoisimmat hakijat, jotka eivät yritä sinua viilata linssiin eivät välttämättä osaa tuohon vastata. Tuo on kamala kysymys niille, jotka ovat yltiörehellisiä. Kukaan älykäs ei tiedä mitä viiden vuoden päästä tekee. Puolen vuoden päästä saattaa joku tietää, mutta tuo viiden vuoden kysymys on kyllä idiotismin multihuipentuma.
Älykkäänä ja manipuloimiseen kykenevänä ihmisenä voisin vastata vaikka ja mitä minkä perusteella vastapuoli ajattelisi minusta, että onpahan kunnianhimoinen ja pätevä kaveri. Mutta kun olen myös rehellinen ja realisti, enkä tiedä mitä 5 vuoden päästä teen, en halua kysymykseen vastata kuin ympäripyöreitä.
Eräs nainen kertoi blogissaan kuinka oli kertonut aivan hullun möläytyksen työhaastattelussa kuinka on jonkun arvostetun firman toimitusjohtaja viiden vuoden päästä. Ko. lohkaisu saattoi olla syy paikan saamiseen, tai se ei ainakaan paikan saamista estänyt. Itse en rekrytoisi hätävalheilijoita tai liian isoegoisia. Parhaat johtajatkin ovat nöyriä ja saattavat joutua tehtävään sattumalta osaamisensa kautta. Kyynärpäätaktiikka ja huijaaminen on niin last season toivottavasti. Valitettavsati jatkuvasti kuulee kuinka pienillä valkoisilla valheilla on avitettu työuraa. Ai kun me työttömät ollaankin sitten niin huonoja. En ole huono, en enää tunne edes huonoa omaatuntoa työttömyydestä. Teen parhaani saadakseni töitä, mutta epäolennaisuus estää sen, eli se tauko työelämästä.
Rekrytoikaa jo niitä pitkäaikaistyöttömiä joilla CV on kuitenkin melko hyvä. Tauko työhistoriassa usein tekee vain hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyt on helppo listata:
- ei koulutusta
- ei työkokemusta
- liikaa ikää
- ei verkostoja
- ei itseopittuja taitojaNuo ovat sen verran kovat referenssit työttömyyden puolesta, että en olekaan vuosiin edes hakenut töihin. Menen toki hommiin jos joku sellaisia tarjoaa, mutta mitään en itse asian eteen aio tehdä. Taistelkoot muut, minä luovutan.
Nyt täytyy kysyä hämmentyneenä, että miten tähän tilanteeseen on päädytty? Miten voi kaikelta kokemukselta noin välttyä? Sairasteletko? On myös työpaikkoja, joille ei kokemusta eikä opiskeluja onneksi tarvita. Lisäksi on oppisopimus vaihtoehto. Sopivien työpaikkojen löytäminen vaatisi ehkä iän puolesta enemmän oma-aloitteisuutta ja itsensä "myymistä", mutta kuulostaa, että olet itse puhunut itsesi matalaksi. Tietysti riippuu myös paikkakuntasi koosta, mitä on tarjolla.
No just joo. Oppisopimuksella pitää ensin löytää se työpaikka. Ei siis niin, että soittaa kouluun "moro, aattelin opiskella oppisopimuksella datanomiksi!" ja koulu järkkää sitten työpaikan. Ei tosiaankaan niin.
Miksi kukaan palkkaisi kokemattoman ihmisen, kun kokeneita on kortisto väärällään? Oli koulutusta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyt on helppo listata:
- ei koulutusta
- ei työkokemusta
- liikaa ikää
- ei verkostoja
- ei itseopittuja taitojaNuo ovat sen verran kovat referenssit työttömyyden puolesta, että en olekaan vuosiin edes hakenut töihin. Menen toki hommiin jos joku sellaisia tarjoaa, mutta mitään en itse asian eteen aio tehdä. Taistelkoot muut, minä luovutan.
Nyt täytyy kysyä hämmentyneenä, että miten tähän tilanteeseen on päädytty? Miten voi kaikelta kokemukselta noin välttyä? Sairasteletko? On myös työpaikkoja, joille ei kokemusta eikä opiskeluja onneksi tarvita. Lisäksi on oppisopimus vaihtoehto. Sopivien työpaikkojen löytäminen vaatisi ehkä iän puolesta enemmän oma-aloitteisuutta ja itsensä "myymistä", mutta kuulostaa, että olet itse puhunut itsesi matalaksi. Tietysti riippuu myös paikkakuntasi koosta, mitä on tarjolla.
No just joo. Oppisopimuksella pitää ensin löytää se työpaikka. Ei siis niin, että soittaa kouluun "moro, aattelin opiskella oppisopimuksella datanomiksi!" ja koulu järkkää sitten työpaikan. Ei tosiaankaan niin.
Miksi kukaan palkkaisi kokemattoman ihmisen, kun kokeneita on kortisto väärällään? Oli koulutusta tai ei.
Siksi, että se on halpa.
Tossa taas yhestä ilmoituksesta:
"Työkalupakistasi löytyy moderneja työkaluja, kuten esimerkiksi AWS, Azure, Java, Node.js, Mule ESB, REST API, RAML, WSDL, Swagger, Ansible, Docker, Vagrant, Linux, Spring, JavaScript, ReactJS, Yaml, SQL, JMS, BPMN, Elasticsearch, Kibana, Nginx, DevOps, Scrum, Kanban, SAFe…"
Vierailija kirjoitti:
LOL. Salli minun nauraa. Pitää osata sanoa mitä tekee 5 vuoden päästä?
Kuinka moni osaa siihen rehellisesti vastata, kun meillä ei sitä kristallipalloa ole vieläkään?
Voisin sanoa, että kaikista rehellisimmät ja tasapainoisimmat hakijat, jotka eivät yritä sinua viilata linssiin eivät välttämättä osaa tuohon vastata. Tuo on kamala kysymys niille, jotka ovat yltiörehellisiä. Kukaan älykäs ei tiedä mitä viiden vuoden päästä tekee. Puolen vuoden päästä saattaa joku tietää, mutta tuo viiden vuoden kysymys on kyllä idiotismin multihuipentuma.
Älykkäänä ja manipuloimiseen kykenevänä ihmisenä voisin vastata vaikka ja mitä minkä perusteella vastapuoli ajattelisi minusta, että onpahan kunnianhimoinen ja pätevä kaveri. Mutta kun olen myös rehellinen ja realisti, enkä tiedä mitä 5 vuoden päästä teen, en halua kysymykseen vastata kuin ympäripyöreitä.
Eräs nainen kertoi blogissaan kuinka oli kertonut aivan hullun möläytyksen työhaastattelussa kuinka on jonkun arvostetun firman toimitusjohtaja viiden vuoden päästä. Ko. lohkaisu saattoi olla syy paikan saamiseen, tai se ei ainakaan paikan saamista estänyt. Itse en rekrytoisi hätävalheilijoita tai liian isoegoisia. Parhaat johtajatkin ovat nöyriä ja saattavat joutua tehtävään sattumalta osaamisensa kautta. Kyynärpäätaktiikka ja huijaaminen on niin last season toivottavasti. Valitettavsati jatkuvasti kuulee kuinka pienillä valkoisilla valheilla on avitettu työuraa. Ai kun me työttömät ollaankin sitten niin huonoja. En ole huono, en enää tunne edes huonoa omaatuntoa työttömyydestä. Teen parhaani saadakseni töitä, mutta epäolennaisuus estää sen, eli se tauko työelämästä.
Rekrytoikaa jo niitä pitkäaikaistyöttömiä joilla CV on kuitenkin melko hyvä. Tauko työhistoriassa usein tekee vain hyvää.
Rekrytoikaa niitä pitkäaikaistyöttömiä joilla on työhaluja. Olispa cv hyvä tai huono.
Vierailija kirjoitti:
Olen liian vanha. En kelpaa enää mihinkään hommiin.
Kuraosastolle vanhustenhuoltoon tarvitaan aina tekijöitä, mieluiten hyväkuntoisia miehiä.
Tosin ilman pätevyyttä ei sinnekään pääse. On itsestä kiinni, haluaako kouluttautua lähihoitajaksi sen pari vuotta. Sitten kun valmis, niin töitä kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Usein kannattaa aktiivisesti hakea myös hieman eri alan töitä ja ottaa vastaan vaikka lyhyitäkin pätkiä, jos työttömyys muuten uhkaa pitkittyä
Eihän minnekään palkata väärän alan ihmisiä. Kyllä työnantaja antaa paikan ko. alan omalle ihmiselle, eikä vieraan alan hakijalle.
Anteeksi, mutta en ole koko ketjua lukenut.
Olen samaa mieltä tästä. Voisi olla itseni kirjoittama:
Vierailija kirjoitti:
Työurani ja koulutukseni on henkilökohtainen uhka osalle. Sen näkee siitäkin miten alatyyliin joistakin töistä tälläkin palstalla puhutaan.
Olen nöyrä, vaikka voisin olla paljon röyhkeämpi kertoessani saavutuksistani.
En ole valehtelija, kuten kuulemma moni hakija, jotka saavat paikan. Olen älykäs, enkä siksi koe suurta tarvetta kehuskella... Meriittini tuntuvat mitättömiltä, vaikka ne ovat tavoittelemisen arvoisia. Vaikka kirjoitan näin, en ikinä sanoisi toisen samoista kokemuksista näin, koska he arvioivat itse tilanteensa. Välillä tuntuu hassulta, kun joku selittää kovin tohkeissaan työtehtävän vaikeudesta, vaikka se ei sitä ole. Kuulostaa kamalalta, mutta se johtuu vain siitä, että alkaa turhauttamaan tämä syrjintä. Olen työpaikalla se kiltti ahkera puurtaja, joka ei vähättele ketään ja kannustaa ja saa aikaan,,, En missään nimessä ole huonompi kuin muut. Oikeastaan usein ahkerampi ja työnantajaa monin tavoin arvostava... En mene töihin sillä asenteella, että minulle kuuluu. Näitä minulle kuuluu ihmisiä on jonkin verran lähipiirissäni ja kaikilla heillä on työpaikka. Eräskin saikuttaja juuri kehui kuinka oli saanut uuden kollegan. Yritti oikein hieroa sitä naamalleni, kun paria viikkoa aikaisemmin oli oikein painottanut kuinka ei suosittele ketään tuttuaan mihinkään, kun joku suosittelemansa tuttu oli lopulta laiska. Ihan oikeasti tyyppi pyysi itsensä kahville minun luokse ja ainoa asia mistä aloitti keskustelun oli tuo asia. On kyllä tuntunut hänen kohdallaan, että kaveruutemme on outo. Hän taitaa salaa tuntea ylemmyyttä minuna kohtaan, koska hänellä on työpaikka ilman, että olisi ikinä edes kouluttautunut alalle. On ylioppilas. Tekee samoja töitä kuin itse tein amk tutkinnolla vuosia sitten. Nyt olen maisteri.
Uskon aikani vielä tulevan, vaikka olen ollut työttömänä jo +2 vuotta.3 parhaan joukkoon pääseminen lukuisissa haastatteluissa ei merkitse mitään. Vain "voitto" merkitsee työnhaussa.
Veroja olen maksanut valtiolle omista bisneksistä viime vuonna +5K ja tietysti sen mikä menee tuosta työttömyysetuudesta. Eli en pelkästään syö kuormasta....
Olin en kauan aikaa sitten ryhmähaastattelussa.
Minun piti kertoa ryhmälle ihmisiä, jotka olivat itseni kanssa samassa asemassa, eivätkä siis millään tavalla oleellisia henkilöitä työllistymiseni suhteen, nimeni ja työhistoriani.
Samaten meidät pistettiin tekemään ryhmätehtävää. Flashback peruskouluun.
Kyllä minultakin on kysytty, mitkä ovat tulevaisuuden suunnitelmani. Siis mitä?
Onko odotettu vastaus se, että tässä opettelen teidän hommat ja viimeistään kolmen vuoden päästä perustan kilpailevan yrityksen ja vien 2/3 teidän asiakkaista mukanani?
Nro 1336 jatkaa vielä...
Miksi minun piti kertoa nimeni ja historiani epäolennaisille henkilöille? Missä yksityisyys?
Siitä yksityisyydestä kun kerran kohkataan koko ajan...
Vierailija kirjoitti:
Nro 1336 jatkaa vielä...
Miksi minun piti kertoa nimeni ja historiani epäolennaisille henkilöille? Missä yksityisyys?
Siitä yksityisyydestä kun kerran kohkataan koko ajan...
Jep, samaan aikaan suosittelijan tietoja ei saa kirjoittaa etteivät leviä ties minne... Ja ite pitää kuvan kanssa kertoa ihan kaikki.
Työtä ei saa siksi helpostikaan, koska avoimia työpaikkoja on vain jotain 15.000-16.000 kpl, ja työttömiä työnhakijoita 20-40 kertainen määrä, riippuen laskutavasta. Ei se hakijan vika ole. Eli keskimäärin joka 30 :s hakemus saattaa napata haastatteluun saakka, jos on hyvin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Työtä ei saa siksi helpostikaan, koska avoimia työpaikkoja on vain jotain 15.000-16.000 kpl, ja työttömiä työnhakijoita 20-40 kertainen määrä, riippuen laskutavasta. Ei se hakijan vika ole. Eli keskimäärin joka 30 :s hakemus saattaa napata haastatteluun saakka, jos on hyvin tehty.
Lisäksi vielä että joku 70 % työpaikoista menee vaihtajille. Eikä siellä lähtöorganisaatiossa useinkaan aukea paikkaa tilalle, vaikka joku lähtisikin.
Liikaa sairaalakäyntejä ja poissaoloja vaativia sairauksia. Ei kukaan halua mua töihin.
Olen työkkärin kirjoilla, vaikka olen ollut työkyvytön jo pitkään. Se on todettu jo vaikka kuinka monessa paikassa, mutta näin nuori ihminen näillä diagnooseilla pääse eläkkeelle. Pitäisi olla masennus, että olisi edes pieni mahdollisuus päästä. Työkkärissäkin tietävät tämän, mutta ovat sielläkin todenneet, että ei voida mitään.
Työssä koko ajan kirjoitti:
Opintoja ei kannata tehdä työelämän ulkopuolella olevana ainakaan useita vuosia. Sinnikkäästi vaan vaikka osa-aikaista työtä: vuosi työssä ja samalla opiskelu on monin kerroin mielekkäämpi CV:n täyte kuin pelkkä opiskelu. Mieluiten vaikka osa-aikatyö, kokoaikatyö, osa-aikatyö vuorottelemaan työhistoriassa. Kun aikaa on kulunut useampia vuosia, osasta osa-aikatöitä voi yrittää poistaa maininnan osa-aikaisuudesta. Kannattanee kuitenkin tehdä vasta valmistumisen ja lisätyökokemuksen jälkeen, sillä työuran alkuvaiheessa ainakin itseltäni työtodistuksia vielä ahkerammin tarkistettiin. Myöhemmin kyse on kosmeettisemmasta CV:n hiomisesta.
Työnimikkeitä ei välttämättä saa muutettua, mikä tietysti osoittaa asemaa opintojen ohella, mutta vaihtelevilla nimikkeillä eli erilaisiin töihin hakemalla kapea-alaisuuden tai vaatimattomien töiden vaikutelmaa voi häivyttää.
Kiva, mutta kun ei oteta siihen osa-aikaiseenkaan paikkaan.
Enpä ole etsinyt töitä, tässä on muita juttuja selviteltävänä ennen kuin minun kohdallani järkeä harkita töihin menoa. Ihan työkkärin ja sossunkin mielestä siis. Toivottavasti joskus vielä jotain.
Onko kukaan tehnyt niin, että takataskussa on joku toisen asteen tutkinto tyyliin vaikka merkonomi ja myös maisterin paperit. Ja jos töitä ei ole saanut maisterina ja sitten hakee alempitasoisia töitä, vaikka myyntiassarin, niin silloin jättää cv:stä maisterin opinnot mainitsematta? Siksi ettei työpaikassa katsottaisi että on ylikoulutettu assarin hommiin ja siksi ei palkata.
Ylimielinen aika. Vain narsistit ja psykot pärjää. Inhimilliset ja muut huomioon ottavat ihmiset pyritään syrjäyttämään. Sisarukset koetaan vain kilpailijoiksi. Ei enää sukuyhteyttä, kuten n 30viotta sitten.
Miksi teillä on mahdollista käydä jatkuvasti röökillä?
Onko tupakoimattomien myös mahdollista käydä jatkuvasti esim kahvilla?
Ihan yksi pieni simppeli sääntö: tupakalla (tai kahvilla tms) saa käydä vain tauoilla ja tauot on kestoltaan X minuuttia. Ja tupakoida (tai kahvitella tms) saa vain paikassa X.
Ja aika yleistä alkaa kai joillain aloilla olemaan sekin, ettei tupakalla saa käydä yhtään kertaa työpäivän aikana.
No eihän tämä tietysti ihan kaikilla aloilla tai työpaikoilla ole mahdollista, mutta monella on, ja tällaiset säännöt on ollut monessa työpaikassa jo kymmenisen vuotta.
Vaikka itse tupakoin, yllättyisin kovasti jos menisin uuteen työpaikkaan ja siellä saisi käydä tupakalla milloin haluaa tai että taukoa voisi venyttää koska kävi röökillä.