Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nämä työssäolevat eläkeläiset jotka vievät nuorilta työt. Meilläkin
on töissä 4 henkilöä. Täysin korvattavissa, ei heidän työpanoksensa ole läheskään
samaa kuin nuoremmilla. Turha puhua kokemuksesta ei auta meillä. Heidän mielestään
on kiva olla vaan töissä, kun ei kotona ole mitää tekemistä. Kyllä sillä eläkkeellä pärjäisi
kuullemma ihan hyvin.
Tiedän tapauksen jossa tunnetusta suomalaisesta isosta firmasta annettiin potkut jo useita vuosia työskenneille 5kymppisille tuotannollisista ja taloudellisista syistä, mutta vuoden päästä palkkasivat samaan työhön jälleen porukkaa mutta eivät ottaneet samoja työtekijöitä vaan huomattavasti nuorempia.
-Neurootikko
-Erityisherkkä
-ADD
-Pitkittynyt työttömyys
Tällä hetkellä pajalla 9€ ylläpitokorvauksella. Ikää 50 vuotta. En usko että tulen koskaan työllistymään yksityiselle sektorille vaikka haluaisinkin. Palkkatuella kunnalle on varmaan ainoa johon voisin päästä.
liian hyvät ruoat ruoak avusta useasti viikossa, ei jaksa tehdä osa-aioka paska duunia kun saa molnen sadan edestä ruokaa ilmaiseksi ja toimeentulotuen
Olen yrittänyt saada selville miten sitä Postin toimarin paikkaa haetaan mutta ei selviä joten lienee pakko olla työttömänä. Muita sellaisia vapaita duuneja missä liksa riittäisi motivoimaan työssä käymiseen ja rahoittamaan elämäni ei ole vielä tullut eteen.
Vierailija kirjoitti:
on töissä 4 henkilöä. Täysin korvattavissa, ei heidän työpanoksensa ole läheskään
samaa kuin nuoremmilla. Turha puhua kokemuksesta ei auta meillä. Heidän mielestään
on kiva olla vaan töissä, kun ei kotona ole mitää tekemistä. Kyllä sillä eläkkeellä pärjäisi
kuullemma ihan hyvin.
Muistan kun tuttu kertoi että yt:ssä irtisanottiin yksi todella lähellä eläkeikää oleva. Tämä oli kuvitellut tekevänsä töitä vielä virallisen eläkeiän jälkeen vaikka taloudellisesti pyyhki muutenkin oikein hyvin. Valitteli sitten että nyt ei ole ketään kenen kanssa syödä lounasta. Onneksi pistivät mieluummin tuon pihalle kuin jonkun kolmikymppisen jolla on lapset ja asuntolaina painaa päälle. Kyllä sitä voi hankkia vaikka vapaaehtoistyön jos kokee tarvitsevansa seuraa tai tekemistä.
En saa töitä, koska hakemukset eivät tuota mitään. Sain sentään osa-aikatyöpaikan ja se riittää minulle. Keinottelen ja kikkailen osa-aikatöillä niin, että hankin ansiosidonnaisen päivärahan, jonka päälle teen töitä sovittelun piirissä. Kun päivät hupenevat uusi ansiosidonnainen odottaa vähitelleen, kun täytän uuden työssäoloehdon eli 6 kk työssäoloehdon täyttäviä työviikkoja 24 kk sisällä. Näillä mennään. :D
Vierailija kirjoitti:
En saa töitä, koska hakemukset eivät tuota mitään. Sain sentään osa-aikatyöpaikan ja se riittää minulle. Keinottelen ja kikkailen osa-aikatöillä niin, että hankin ansiosidonnaisen päivärahan, jonka päälle teen töitä sovittelun piirissä. Kun päivät hupenevat uusi ansiosidonnainen odottaa vähitelleen, kun täytän uuden työssäoloehdon eli 6 kk työssäoloehdon täyttäviä työviikkoja 24 kk sisällä. Näillä mennään. :D
Mulla rupee ansiosidonnainen kohta loppumaan ja tunnitkin vähentyä. Paljonko pitää tehdä kk töitä että rupee kertymään taas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla rupee ansiosidonnainen kohta loppumaan ja tunnitkin vähentyä. Paljonko pitää tehdä kk töitä että rupee kertymään taas?
18 h/ vk on minimi työssäoloehdon täyttävä viikko. Tällaisia viikkoja täytyy olla 6 kk edestä 24 kuukauden jakson sisällä. Tietenkin jos teet vian minimin eli 18h/vk myös päiväraha on pienempi. Kannattaa mieluummin tehdä vaikka 60 tunnin viikkoja, niin palkka, josta päiväraha lasketaan on suurempi.
Saako työtön olla elossa vai pitäsikö hypä tä parvekkeelta alas ?
Ai miksen pääse töihin? No mistäs minä sen tietäisin! En minä ole rekrytoija. Kaikki muu paitsi fakta on arvailua. Voihan sitä selitellä itse millä tahansa syyllä, mutta ei se ole totuus.
Muistan itse, kuinka olin palkkaamassa tiimiini uutta osaajaa. Esimieheni (johtaja) antoi ohjeen, että mitään riippakiveä ei sitten oteta. Niinpä valitsin hänet, josta oma mielikuvani oli, ettei ole riippakivi tai taakka. Ne kaikki 14 muuta, jotka jäivät valitsematta, olivat ihan hyviä vaihtoehtoja. Ei se hakijasta johdu, ettei tule valituksi. Joku toinen hakija miellyttää valitsijaa sillä hetkellä enemmän.
Yli viiskymppinen akka, fyys. ja psyyk. ongelmia.
Yli kolmekymppinen nainen, takana syrjäytyneisyyttä ja mielenterveyden rapistumista. Onneton cv joten kiitos hakemuksesta mutta valintamme ei kohdistunut sinuun. Jos edes sitäkään.
Olen sairas ja tulen olemaan. Mikäli täytän työtön työtön työtöntä se on sairauslomalla ollessa sekin jollen pääse kuntoutustuelle. Mimun nähdäkseni sairauslomalla ei tarvitsekaan saada töitä. Sairausloma tarkoittaa sellaista. Googlaa käsite.
Liian vanha eli 52 vuotta, liian huono koulutus eli HuK ei riitä enää mihinkään. Eiköhän nuo ole ne ratkaisevimmat. Ahkeruudesta ei ole kiinni ja toivottavasti ei myöskään ulkonäöstä, jonka ei pitäisi tällä alalla kyllä vaikuttaa. Nirso en ole, mulle kävisi kaikki työt. Olen kyllä ollut halukas vaihtamaan alaakin ja uudelleen kouluttautumaan, ja olen hakenut koulutuksiin ja ns. täsmärekrykoulutuksiinkin, mutta en ole päässyt. TE-toimiston virkailijan mukaan tämän ikäisen on melko mahdoton enää työllistyä ja koulutuksiin valitaan nuoria, koska heissä on enemmän potentiaalia. Henkilökohtaisen avustajan töihin olisin viime viikolla päässyt puoleksi vuodeksi, mutta sitten avustettava jostain syystä peruikin työsuhteen alkamisen ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Mulla ei tosin ole mitään koulutusta hoitoalalle. Siivoustyötäkään ei nykyisin enää saa ellei ole ammattitutkintoa alalta. Kun olin opiskelija, varmaan joka toinen kaveripiirissä paiskoi SOL:illa tai EilaKaislalla urakkatunteja siivousalalla iltaisin ja öisin eikä tutkintoja kyselty. Itse käytännössä rahoitin opintoni osa-aikasiivouksella. Nyt ei enää onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Yli viiskymppinen akka, fyys. ja psyyk. ongelmia.
Normaali av:n kirjoittelija siis.
Itse muistan haastatelleeni myyjäksi henkilöä, joka haisi kovasti hieltä ja rasvainen tukka. Toinen hakija keski- ikäinen nainen, jolla lähes kymmenen vanhempanyhdistys- ja vaikka mitä luottamustehtäviä. Lienee selvää miksi ensimmäistä ei palkattu. Toisessa taas haettiin vuorotyöhön henkilöä ja jäi puheista epäilys että tämä aktiivinen vapaa- aika saattaisi olla haastavaa yhdistää iltavuorojen kanssa. Mutta eihän näistä voi henkilölle sanoa, koska heti olisi joku liitto tai tasa-arvovaltuutettu koputtelemassa ovelle. Hakija ei itse välttämättä ymmärrä, mikä mättää kun ei palkata, mutta mitä pienempi yritys, sitä tärkeämpää löytää juuri oikea henkilö. Kerran olen jopa hylännyt ihan sillä perusteella, kun mieshakijalla oli löysä kädenpuristus ja pehmeä käsi. Oli ollut varastolla töissä. Saattaa kuulostaa hölmöltä, mutta omaan intuitioon on vaan luotettava näissä asioissa. Jollain saattaa taas olla vähän kokemusta, mutta rempseä ja tekevän oloinen luonne, jonka vuoksi palkataan.
Vierailija kirjoitti:
Liian vanha eli 52 vuotta, liian huono koulutus eli HuK ei riitä enää mihinkään. Eiköhän nuo ole ne ratkaisevimmat. Ahkeruudesta ei ole kiinni ja toivottavasti ei myöskään ulkonäöstä, jonka ei pitäisi tällä alalla kyllä vaikuttaa. Nirso en ole, mulle kävisi kaikki työt. Olen kyllä ollut halukas vaihtamaan alaakin ja uudelleen kouluttautumaan, ja olen hakenut koulutuksiin ja ns. täsmärekrykoulutuksiinkin, mutta en ole päässyt. TE-toimiston virkailijan mukaan tämän ikäisen on melko mahdoton enää työllistyä ja koulutuksiin valitaan nuoria, koska heissä on enemmän potentiaalia. Henkilökohtaisen avustajan töihin olisin viime viikolla päässyt puoleksi vuodeksi, mutta sitten avustettava jostain syystä peruikin työsuhteen alkamisen ennen työsopimuksen allekirjoittamista. Mulla ei tosin ole mitään koulutusta hoitoalalle. Siivoustyötäkään ei nykyisin enää saa ellei ole ammattitutkintoa alalta. Kun olin opiskelija, varmaan joka toinen kaveripiirissä paiskoi SOL:illa tai EilaKaislalla urakkatunteja siivousalalla iltaisin ja öisin eikä tutkintoja kyselty. Itse käytännössä rahoitin opintoni osa-aikasiivouksella. Nyt ei enää onnistu.
Höpö höpö, Opteamille vaikka kassakoulutukseen tai palvelulinjastolle. Varmasti otetaan ja töitä muuten riittää.
Andymccoys kirjoitti:
liian hyvät ruoat ruoak avusta useasti viikossa, ei jaksa tehdä osa-aioka paska duunia kun saa molnen sadan edestä ruokaa ilmaiseksi ja toimeentulotuen
Minä käyn siellä Vantaan helluntaiseurakunnan ruokajonossa käräyttämässä sut.
Mitäs siitä tuumaat?
Asun lähistöllä
kuullemma ihan hyvin.